Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

W teorii, potencjalny klient mający podstawową wiedzę na temat zagadnień SEO, wie czym jest audyt SEO. W praktyce, jeżeli nigdy takiej analizy nie widział na oczy, trudno jest mu sobie wyobrazić co będzie ona zawierała oraz jak tak naprawdę będzie wyglądała. W artykule postaram się przybliżyć czym właściwie jest audyt SEO i jak on może wyglądać.

Prawda jest taka, że klienci zlecający audyt SEO własnej strony www czy sklepu internetowego, kupują tak naprawdę kota w worku. Poważna i szanująca swoich klientów agencja SEO nie pokaże przecież wykonanych już audytów – raz, że w większości przypadków po prostu nie może (umowa poufności), dwa, jest to co najmniej mało fair wobec klienta, który za ów audyt wcześniej zapłacił. Inną kwestią jest to, że w zasadzie każdy audyt różni się od siebie, nawet jeśli jest wykonywany według jakiegoś szablonu czy własnej checklisty.

Głównym celem mojego artykułu jest przybliżenie potencjalnym klientom jak taki audyt SEO może wyglądać. Oczywiście wszystko co opiszę opiera się na tym, jak pracujemy w agencji SEO Mayko.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO możemy zdefiniować jako dokument w formie raportu, w którym zawarte są wszystkie błędy optymalizacyjne danego serwisu lub sklepu internetowego wraz z ich sugerowanymi poprawkami. Celem audytu jest poprawa zgodności i czytelności kodu dla robotów wyszukiwarek, co pośrednio ma przyczynić się do poprawy widoczności w wynikach naturalnych wyszukiwarki. Oczywiście wszystkie rekomendowane poprawki opierają się na najnowszych standardach oraz wytycznych serwowanych przez wyszukiwarki internetowe – nie oszukujmy się, chodzi o wytyczne wyszukiwarki Google.

Tyle “suchej” definicji. Bardziej po ludzku? Klient otrzymuje dokument w pliku PDF, gdzie ma opisane konkretne błędy na stronie + jak ma je poprawić. Sam dokument to przeważnie ok. 20 stron A4 przy audycie prostych i mało złożonych stron firmowych, do nawet 50 stron przy złożonych sklepach internetowych. Im audyt krótszy, tym lepiej, bo oznacza to, że z Twoją stroną/sklepem nie jest aż tak źle. Ważna kwestia – audyt nie jest generowany i eksportowany automatycznie przez narzędzia, jakie znajdziesz wpisując w Google “darmowy audyt seo”. Każdy audyt robiony jest ręcznie przez specjalistę SEO, a samo jego przygotowanie to często kilkadziesiąt roboczogodzin.

Co zawiera i jak wygląda audyt SEO?

Tak jak wspomniałem wcześniej, każdy audyt SEO różni się od siebie, bo i ciężko znaleźć dwa identyczne serwisy czy sklepy internetowe. Jasne, że prawdopodobnie każda agencja SEO ma swój wewnętrzny szablon takiego audytu, ale ma to tylko przyspieszyć pracę, a nie zastąpić merytoryczną wartość całej analizy. W audycie liczą się konkrety na zasadzie “to jest źle, a należy to poprawić tak”. Cała otoczka, jak np. opisy poszczególnych podpunktów (co to jest i czemu jest analizowane) czy ogólnie rozumiana estetyka samego dokumentu, jest pewnie mniej ważna (chociaż o czymś jednak świadczy), ponieważ za wprowadzenie poprawek finalnie i tak odpowiadać będzie osoba w postaci programisty, którego obchodzić będą wyłącznie te konkrety.

A co konkretnie zawiera w sobie audyt SEO? Poniżej kilka przykładowych elementów, które są podstawą każdego audytu:

  • dobór odpowiednich tytułów (TITLE) oraz opisów (META DESCRIPTION) poszczególnych podstron,
  • poprawność budowania URL-i wewnątrz serwisu,
  • odpowiednie rozmieszczenie nagłówków H,
  • ustawienie adresów kanonicznych (CANONICAL),
  • prawidłowe i zgodne ze standardami ustawienie przekierowań wewnątrz serwisu,
  • prawidłowe oznaczenie danych strukturalnych,
  • przygotowanie odpowiednich komend i wytycznych dla robotów wyszukiwarek,
  • badanie szybkości ładowania się serwisu oraz rekomendacje co do jej zwiększenia.
Spis treści z przykładowego audytu SEO przygotowanego przez firmę Mayko

Spis treści z przykładowego audytu SEO przygotowanego przez firmę Mayko

Analiza META DESCRIPTION z przykładowego audytu SEO przygotowanego przez firmę Mayko

Analiza META DESCRIPTION z przykładowego audytu SEO przygotowanego przez firmę Mayko

Analiza nagłówków H z przykładowego audytu SEO przygotowanego przez firmę Mayko

Analiza nagłówków H z przykładowego audytu SEO przygotowanego przez firmę Mayko

Efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO

Efekty poprawek optymalizacyjnych wykonanych na podstawie audytu SEO widoczne są stosunkowo szybko. Oczywiście wszystko zależy od tego jak inwazyjne były to poprawki oraz jak długo trwało ich wprowadzanie.

Przykładowe efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO to:

Poniżej, przedstawiam wykres pokazujący wzrost ilości wejść z wyników naturalnych Google. W tym konkretnym przypadku, wprowadzenie wszystkich poprawek według audytu SEO trwało ok. 2 miesiące, gdzie na początku zostały wprowadzone te najbardziej kluczowe pod względem SEO.

Wzrost ilości wejść z wyników naturalnych Google (narzędzie Google Analytics)

Wzrost ilości wejść z wyników naturalnych Google (narzędzie Google Analytics)

Dodatkowo, poniżej wykres z narzędzia SEMSTORM, który obrazuje wzrost ilości słów kluczowych na jakie ten sam serwis zaczął pojawiać się w wynikach naturalnych Google.

Wzrost ogólnej widoczności na konkretne słowa kluczowe (narzędzie SEMSTORM)

Wzrost ogólnej widoczności na konkretne słowa kluczowe (narzędzie SEMSTORM)

Ile kosztuje audyt SEO?

Koszt wykonania audytu SEO zależy od wielkości i stopnia skomplikowania danego serwisu. Oczywiste jest, że im bardziej rozbudowany serwis, tym więcej roboczogodzin specjalisty SEO na wykonanie takiej analizy. Uogólniając, audyt prostych stron wizytówek, które składają się z kilku/kilkunastu podstron, to koszt rzędu kilkuset złotych. Audyt dużych serwisów i sklepów internetowych – nawet kilka tysięcy złotych (więcej o innych kosztach SEO znajdziesz na naszej infografice “Ile kosztuje pozycjonowanie strony?”).

Warto w tym miejscu jeszcze dodać, że wykonanie audytu SEO jest to niezależna i oddzielna usługa. Oczywiście, w ramach kompleksowej obsługi SEO, klient może liczyć na drobne rabaty, ale umówmy się, wartościowy audyt musi swoje kosztować. Raczej trudno liczyć na rzetelnie i profesjonalnie wykonany audyt, który zostanie wykonany “za darmo” w ramach podpisania umowy na pozycjonowanie. Dla potencjalnego klienta brzmi to zachęcająco, ale radzę zastanowić się, czy warto szukać oszczędności akurat w tym miejscu.

Podsumowanie

Wykonanie audytu SEO jest niezbędnym krokiem przed pozycjonowaniem każdego serwisu. Brak takiej analizy sprawia, że pozycjonowanie nie jest w 100% efektywne i nie wykorzystuje potencjału jaki każdy serwis w sobie posiada. W dużej ilości przypadków, może to być po prostu “przepalanie” budżetu na link building i inne działania promocyjne. Na sam koniec posłużę się pewną metaforą, która uważam, że idealnie pasuje do roli audytu SEO w pozycjonowaniu.

Samochód ładnie wyglądający z zewnątrz, daleko nie zajedzie bez odpowiednio działających podzespołów pod maską.



Senior SEO Manager w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla eCommerce.

Może Ci się również spodoba

10 komentarzy

  1. Mateusz napisał(a):

    A co sądzisz o szybki audytach SEO przeprowadzanych za pomocą narzędzi stworzonych specjalnie do tych zadań. Mam na myśli audyty stron które nie proponują gotowych rozwiązań a raczej wskazują błędy lub miejsca potencjalnie wymagające uwagi w serwisie.

    • Wojciech Przekop napisał(a):

      Mając na myśli „szybkie audyty SEO” piszesz pewnie o tych co wspomniałem w tekście – narzędzia, które znajdziesz wpisując w Google np. “darmowy audyt seo”…

      Żaden automat nie podpowie Ci konkretnie co masz i gdzie zmienić. Automaty te, pokazują Ci głównie obecny stan, a nie to, co masz konkretnie zmienić. Narzędzia te same w sobie są ok, ale trudno nazwać to co pokazują audytem SEO.

      • Mateusz napisał(a):

        Chodzi mi o coś nie dezinformującego co można przedstawić klientowi, myślę że dobrym przykładem jest seo auditor. Zapytałem bo pomyślałem że możesz mi coś polecić do przetestowania na własnej skórze.

        • Wojciech Przekop napisał(a):

          Ale nie za bardzo rozumiem – chcesz przestawić klientowi eksport/screen z takiego „audytora”? Jeżeli tak (nie mam pojęcia po co), to może to być zarówno seo auditor jak i dziesiątki innych narzędzi na rynku. Ja nie widzę za bardzo różnic między tymi „audytorami online” oprócz layoutu i formy samego przekazania.

  2. Agata napisał(a):

    „Raczej trudno liczyć na rzetelnie i profesjonalnie wykonany audyt, który zostanie wykonany “za darmo” w ramach podpisania umowy na pozycjonowanie.” a w niektórych tekstach wciąż można spotkać się z opinią, że rzetelna firma seo powinna przeprowadzić taki audyt jeszcze przed podpisaniem umowy;)

    • Marta napisał(a):

      Dużo rzeczy doświadczony specjalista wyłapie zaraz po wejściu na stronę, ale gdyby miał robić dokładne audyty, które trwają od kilku dni do kilku tygodni w zależności od strony, przy kilku zapytaniach dziennie to by nic innego nie robił. Nie oszukujmy się, czas to pieniądz, nikt nie poświęci nad wyrost czasu na tym etapie. Jeszcze więcej o audycie SEO też jest na https://www.internetmaker.pl/audyt-seo/

  3. gefion napisał(a):

    Ciekawe informacje już dawno nie czytałem takiego fajnego artykułu.

  4. Grupa TENSE napisał(a):

    Dobrze napisany artykuł, który jasno opisuje poszczególne kroki procesu. Fajnie, że zamieściliście przykład raportu, dzięki czemu potencjalnie zainteresowana osoba wie, czego może się spodziewać. Zabrakło mi jednak punktu, w którym zostałaby opisana charakterystyka adresata audytu SEO. Wypada tutaj zauważyć, że taki audyt przyda się osobom, które choć trochę są obyte w branży, mają odpowiednie umiejętności lub pracownika/informatyka do wdrożenia zaleceń technicznych oraz są w stanie zdobyć/napisać odpowiedni content pod kątem SEO. Szczerze mówiąc, nawet najbardziej wartościowy audyt na niewiele się zda osobie, która nie posiada całego wspomnianego zaplecza umiejętności/ludzi. W takim przypadku naprawdę warto pomyśleć nad skorzystaniem z kompleksowej usługi pozycjonowania, która oprócz wykonania samego audytu SEO (czynność niezbędna przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań), zawiera również jego wdrożenie (optymalizację) oraz link building. A propos tego ostatniego – jeśli będziemy wdrażać zalecenia audytu, czyli optymalizować stronę, równolegle z pozyskiwaniem nowych, wartościowych linków do domeny, pozytywne efekty naszych działań będą zauważalne szybciej.

    • Adrian Pakulski napisał(a):

      Odbiorcą audytu technicznego jest i tak na ogół front-end lub back-end deweloper, a nie Klient docelowy. Tzn. można i stworzyć dokumentację pod Klienta, ale przygotowanie materiałów z argumentami dlaczego tak, a nie inaczej, jest już IMO mało optymalne pod względem finansowym. Dla tegoż Klienta oczywiście.

  5. Webdesigner napisał(a):

    Oczywiście, że audyt seo powinien kosztować – to jest usługa specjalistów, którzy za swoje zaangażowanie i poświęcenie czasu na analizę strony internetowej klienta, muszą otrzymać wynagrodzenie. Optymalizacja strony www na podstawie audytu już sama w sobie jest w stanie mocno podnieść wyniki w SERP’ach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij