AUDYT seo

Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

W teorii, potencjalny klient mający podstawową wiedzę na temat zagadnień SEO, wie czym jest audyt SEO. W praktyce, jeżeli nigdy takiej analizy nie widział, trudno jest mu wyobrazić, co będzie ona zawierała oraz jak tak naprawdę będzie wyglądała. W artykule postaram się przybliżyć czym właściwie jest audyt SEO i jak on może wyglądać.

Prawda jest taka, że klienci zlecający audyt SEO własnej strony www czy sklepu internetowego, kupują tak naprawdę kota w worku. Poważna i szanująca swoich klientów agencja SEO nie pokaże przecież wykonanych już audytów – raz, że w większości przypadków po prostu nie może (umowa poufności), dwa, jest to co najmniej mało fair wobec klienta, który za ów audyt wcześniej zapłacił. Inną kwestią jest to, że w zasadzie każdy audyt różni się od siebie, nawet jeśli jest wykonywany według jakiegoś szablonu czy własnej checklisty.

Głównym celem mojego artykułu jest przybliżenie potencjalnym klientom jak taki audyt SEO może wyglądać. Oczywiście wszystko co opiszę opiera się na tym, jak pracujemy w agencji SEO/SEM Mayko.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO możemy zdefiniować jako dokument w formie raportu, w którym zawarte są wszystkie błędy optymalizacyjne danego serwisu lub sklepu internetowego wraz z ich sugerowanymi poprawkami. Celem audytu jest poprawa zgodności i czytelności kodu dla robotów wyszukiwarek, co pośrednio ma przyczynić się do poprawy widoczności w wynikach naturalnych wyszukiwarki. Oczywiście wszystkie rekomendowane poprawki opierają się na najnowszych standardach oraz wytycznych serwowanych przez wyszukiwarki internetowe – nie oszukujmy się, chodzi o wytyczne wyszukiwarki Google.

Tyle “suchej” definicji. Bardziej po ludzku? Klient otrzymuje dokument w pliku PDF, gdzie ma opisane konkretne błędy na stronie + jak ma je poprawić. Sam dokument to przeważnie ok. 30 stron A4 przy audycie prostych i mało złożonych stron firmowych, do nawet 50 stron przy złożonych sklepach internetowych. Im audyt krótszy, tym lepiej, bo oznacza to, że z Twoją stroną/sklepem nie jest aż tak źle. Ważna kwestia – audyt nie jest generowany i eksportowany automatycznie przez narzędzia, jakie znajdziesz wpisując w Google “darmowy audyt seo”. Każdy audyt wykonywany jest indywidualnie przez specjalistę SEO, który wspomaga się specjalistycznymi narzędziami – co warte podkreślenia, koszt przykładowego takiego narzędzia to nawet 1.000 zł rocznie, a specjalista SEO bardzo często korzysta z kilku takich narzędzi w trakcie analizy. Czas przygotowania audytu to często kilkadziesiąt roboczogodzin – przeważnie 8-16 godzin przy małych i średnich sklepach internetowych.

Co zawiera i jak wygląda audyt SEO?

Tak jak wspomniałem wcześniej, każdy audyt SEO różni się od siebie, bo i ciężko znaleźć dwa identyczne serwisy czy sklepy internetowe. Jasne, że prawdopodobnie każda agencja SEO ma swój wewnętrzny szablon takiego audytu, ale ma to tylko przyspieszyć pracę, a nie zastąpić merytoryczną wartość całej analizy. W audycie liczą się konkrety na zasadzie “to jest źle, a należy to poprawić tak”. Cała otoczka, jak np. opisy poszczególnych podpunktów (co to jest i czemu jest analizowane) czy ogólnie rozumiana estetyka samego dokumentu, jest pewnie mniej ważna (chociaż o czymś jednak świadczy), ponieważ za wprowadzenie poprawek finalnie i tak odpowiadać będzie osoba w postaci programisty, którego obchodzić będą wyłącznie te konkrety.

A co konkretnie zawiera w sobie audyt SEO? Poniżej kilka przykładowych elementów, które są podstawą każdego audytu:

  • dobór odpowiednich tytułów (TITLE) oraz opisów (META DESCRIPTION) poszczególnych podstron,
  • poprawność budowania URL-i wewnątrz serwisu,
  • odpowiednie rozmieszczenie nagłówków H,
  • ustawienie adresów kanonicznych (CANONICAL),
  • odpowiednie wykorzystanie filtrów produktowych,
  • umiejętne rozplanowanie Crawl Budget,
  • prawidłowe i zgodne ze standardami ustawienie przekierowań wewnątrz serwisu,
  • prawidłowe oznaczenie danych strukturalnych,
  • przygotowanie odpowiednich komend i wytycznych dla robotów wyszukiwarek,
  • badanie szybkości ładowania się serwisu oraz rekomendacje co do jej zwiększenia.

Przykładowy audyt SEO firmy MAYKO

Spis treści - przykładowy audyt SEO firmy MAYKO
Spis treści – przykładowy audyt SEO firmy MAYKO
Wytyczne odnośnie TITLE – przykładowy audyt SEO firmy MAYKO
Wytyczne odnośnie TITLE – przykładowy audyt SEO firmy MAYKO
Wytyczne odnośnie paginacji – przykładowy audyt SEO firmy MAYKO
Wytyczne odnośnie paginacji – przykładowy audyt SEO firmy MAYKO

Efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO

Efekty poprawek optymalizacyjnych wykonanych na podstawie audytu SEO widoczne są stosunkowo szybko. Oczywiście wszystko zależy od tego jak inwazyjne były to poprawki oraz jak długo trwało ich wprowadzanie.

Główne efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO to:

Poniżej, kilka przykładów wzrostu widoczności po przeprowadzonej optymalizacji na podstawie audytu SEO wykonanego przez MAYKO. Wszystkie wykresy są na podstawie narzędzia SEMSTORM.

Przykład 1:

audyt-seo-mayko

Przykład 2:

audyt-seo-mayko1

Przykład 3:

audyt-seo-mayko3

Ile kosztuje audyt SEO?

Koszt wykonania audytu SEO zależy od wielkości i stopnia skomplikowania danego serwisu. Oczywiste jest, że im bardziej rozbudowany serwis, tym więcej roboczogodzin specjalisty SEO na wykonanie takiej analizy. Uogólniając, audyt prostych stron wizytówek, które składają się z kilku/kilkunastu podstron, to koszt rzędu kilkuset złotych. Audyt dużych serwisów i sklepów internetowych – nawet kilka tysięcy złotych. Więcej o innych kosztach SEO znajdziesz na naszej infografice “Ile kosztuje pozycjonowanie strony?” (tak wiem, że infografika ma już kilka lat 😛 mimo wszystko kwoty są dość aktualne).

Podsumowanie

Wykonanie audytu SEO jest niezbędnym krokiem przed pozycjonowaniem każdego serwisu. Brak takiej analizy sprawia, że pozycjonowanie nie jest w 100% efektywne i nie wykorzystuje potencjału jaki każdy serwis w sobie posiada. W dużej ilości przypadków, może to być po prostu “przepalanie” budżetu na link building i inne działania promocyjne. Na sam koniec posłużę się pewną metaforą, która uważam, że idealnie pasuje do roli audytu SEO w pozycjonowaniu.

Samochód ładnie wyglądający z zewnątrz, nie zajedzie daleko bez prawidłowo działających podzespołów pod maską.

Autor artykułu:Wojciech Przekop

Head of SEO w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla eCommerce.

Komentarze

39 wypowiedzi:
  1. A co sądzisz o szybki audytach SEO przeprowadzanych za pomocą narzędzi stworzonych specjalnie do tych zadań. Mam na myśli audyty stron które nie proponują gotowych rozwiązań a raczej wskazują błędy lub miejsca potencjalnie wymagające uwagi w serwisie.

    1. Mając na myśli „szybkie audyty SEO” piszesz pewnie o tych co wspomniałem w tekście – narzędzia, które znajdziesz wpisując w Google np. “darmowy audyt seo”…

      Żaden automat nie podpowie Ci konkretnie co masz i gdzie zmienić. Automaty te, pokazują Ci głównie obecny stan, a nie to, co masz konkretnie zmienić. Narzędzia te same w sobie są ok, ale trudno nazwać to co pokazują audytem SEO.

      1. Chodzi mi o coś nie dezinformującego co można przedstawić klientowi, myślę że dobrym przykładem jest seo auditor. Zapytałem bo pomyślałem że możesz mi coś polecić do przetestowania na własnej skórze.

        1. Ale nie za bardzo rozumiem – chcesz przestawić klientowi eksport/screen z takiego „audytora”? Jeżeli tak (nie mam pojęcia po co), to może to być zarówno seo auditor jak i dziesiątki innych narzędzi na rynku. Ja nie widzę za bardzo różnic między tymi „audytorami online” oprócz layoutu i formy samego przekazania.

          1. Warto też zwrócić uwagę, że takie ogólnodostępne i darmowe narzędzia do wykonywania audytów najczęściej nie badają kondycji całej witryny, a jedynie podanego adresu URL (najczęściej jedynie strony głównej).

            1. Narzędzia do audytów SEO nie są tak szczegółowe jak analiza SEO wykonana przez pozycjonera. Narzędzia do audytów nie analizują konkurencji, a specjalista ds pozycjonowania stron taką analizę prawdopodobnie wykona, jeżeli jest na to wystarczający budżet. Mówimy tu np. o analizie contentowej konkurencji, gdzie można otworzyć furtkę do pozycjonowania fraz cechujących się niższą konkurencyjnością i b. dużym prawdopodobieństwem konwersji.

              Audyt to nie tylko analiza techniczna i analiza widoczności domeny, ale także realna ocena sytuacji na rynku. Taki kompleksowy audyt SEO może być także długofalową strategią budowania marketingu słów kluczowych w wyszukiwarkach.

              Na audycie nie warto oszczędzać pieniędzy, bo jest to długoterminowa inwestycja, która się zwróci, jeżeli poprawki opisane w audycie zostaną wdrożone na stronie. Jeżeli decydujemy się na audyt, to musimy także zadeklarować się na implementację rozwiązań zaproponowanych w audycie. Jeżeli będzie inaczej, wówczas pieniądze lepiej przeznaczyć na cele charytatywne.

  2. „Raczej trudno liczyć na rzetelnie i profesjonalnie wykonany audyt, który zostanie wykonany “za darmo” w ramach podpisania umowy na pozycjonowanie.” a w niektórych tekstach wciąż można spotkać się z opinią, że rzetelna firma seo powinna przeprowadzić taki audyt jeszcze przed podpisaniem umowy;)

    1. Dużo rzeczy doświadczony specjalista wyłapie zaraz po wejściu na stronę, ale gdyby miał robić dokładne audyty, które trwają od kilku dni do kilku tygodni w zależności od strony, przy kilku zapytaniach dziennie to by nic innego nie robił. Nie oszukujmy się, czas to pieniądz, nikt nie poświęci nad wyrost czasu na tym etapie. Jeszcze więcej o audycie SEO też jest na https://www.internetmaker.pl/audyt-seo/

  3. Dobrze napisany artykuł, który jasno opisuje poszczególne kroki procesu. Fajnie, że zamieściliście przykład raportu, dzięki czemu potencjalnie zainteresowana osoba wie, czego może się spodziewać. Zabrakło mi jednak punktu, w którym zostałaby opisana charakterystyka adresata audytu SEO. Wypada tutaj zauważyć, że taki audyt przyda się osobom, które choć trochę są obyte w branży, mają odpowiednie umiejętności lub pracownika/informatyka do wdrożenia zaleceń technicznych oraz są w stanie zdobyć/napisać odpowiedni content pod kątem SEO. Szczerze mówiąc, nawet najbardziej wartościowy audyt na niewiele się zda osobie, która nie posiada całego wspomnianego zaplecza umiejętności/ludzi. W takim przypadku naprawdę warto pomyśleć nad skorzystaniem z kompleksowej usługi pozycjonowania, która oprócz wykonania samego audytu SEO (czynność niezbędna przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań), zawiera również jego wdrożenie (optymalizację) oraz link building. A propos tego ostatniego – jeśli będziemy wdrażać zalecenia audytu, czyli optymalizować stronę, równolegle z pozyskiwaniem nowych, wartościowych linków do domeny, pozytywne efekty naszych działań będą zauważalne szybciej.

    1. Odbiorcą audytu technicznego jest i tak na ogół front-end lub back-end deweloper, a nie Klient docelowy. Tzn. można i stworzyć dokumentację pod Klienta, ale przygotowanie materiałów z argumentami dlaczego tak, a nie inaczej, jest już IMO mało optymalne pod względem finansowym. Dla tegoż Klienta oczywiście.

  4. Oczywiście, że audyt seo powinien kosztować – to jest usługa specjalistów, którzy za swoje zaangażowanie i poświęcenie czasu na analizę strony internetowej klienta, muszą otrzymać wynagrodzenie. Optymalizacja strony www na podstawie audytu już sama w sobie jest w stanie mocno podnieść wyniki w SERP’ach.

  5. Wiele osób myśli sobie, że skoro ktoś zna się na tworzeniu audytów to prawdopodobnie dla tej osoby nie jest to zajęcie czasochłonne, a to błędne myślenie. Na wykonanie rzetelnego audytu SEO wymagana jest duża ilość czasu. Niektóre audyty mogą potrwać nawet do kilku tygodni.

  6. Temat nadal aktualny w 2018 roku. Audyt jest osobną usługą, wdrożenie audytu również . Moim zdaniem jeśli mamy pozycjonować stronę to zawsze powinniśmy wykonać audyt witryny. Oczywiście płatne osobno, następnie wdrażanie zmian, i dopiero można przejść do pozycjonowania. Nieraz po samym wdrożeniu audytu wiele fraz wskakuje na pozycje.

  7. Prawdę mówiąc w wielu przypadkach kiedy klient przychodzi do agencji, już po przeprowadzonej ponownie szczegółowej optymalizacji można zaobserwować spore wzrosty pozycji. Niestety niektórzy to zaniedbują i liczą, że same linki wystarczą, ale nie tędy droga.

  8. Bardzo często spotykamy się z ofertami agencji, które na etapie ofertowania przygotowują mini audyty. Z reguły są one pochodną automatów do audytownia stron, ale klient czesto łapie haczyk, więc myślę, że to słuszna praktyka 😉

    1. Lepszy mini audyt niż brak audytu, ale jeżeli chcemy mieć dużą widoczność w Google na wiele fraz, trzeba w to zazwyczaj włożyć sporo pracy i automat nie wystarczy.

  9. Zrobienie dobrego audytu SEO dla strony wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Często klienci nie potrafią zrozumieć, za co naprawdę płacą. Myślę, że bardziej mógłbyś rozwinąć tą kwestię w tekście 🙂 Oprócz tego – spoko. Duży plus za dodanie zrzutów z audytu.

  10. Dobry artykuł. Bez nawet podstawowego audytu nie ma sensu rozpoczynać pracy. Dam przykład z życia (z przed miesiąca). Ostatnio przejąłem klienta, … w czerwcu 2018 roku uruchomił sklep z biżuterią z kamieniami „nieszlachetnymi”. Niewiele bo około 200 produktów. 230 zdobytych dobrych linków (sporo pracy i budżetu poszło), ale ale … 6 stron w indeksie Google. Ktoś nie zauważył, że na każdej podstronie produktu i w kategoriach w meta jest wpisany noindex… Na poważnie…. A co najlepsze, klient przekazał nam dostęp do search consoli, która miała historię prawie od początku istnienia sklepu…
    To pokazuje, że nawet „auto audyt” bardzo by pomógł. Nie powiem jak miło było zobaczyć strzał do góry w pozycjach i ruchu na stronie, po zdjęciu noindex…

  11. Konkretny Audyt SEO strony powinien być nieodłącznym elementem, który powinien być wykonywany przed rozpoczęciem prac związanych z pozycjonowaniem. Tutaj został on świetnie przedstawiony i w przejrzysty sposób. Będę polecał.

  12. Ekstra 🙂 Bardzo duża dawka informacji, dzięki temu z pewnością lepiej będzie współpracować z kimś, kto pomoże z pozycjonowaniem. Świetna wiedza dla potencjalnych klientów. Dziękujemy

  13. Porządnie i efektywnie wykonany audyt SEO to naprawdę sztuka. Nie można bagatelizować tej czynności, a klientowi należy przekazać wiedzę, jeśli to możliwe, w jak najbardziej przystępny sposób. Dzięki za przykłady z własnych raportów! 🙂

  14. Bardzo dobry artykuł. fajnie, że pokazałeś jak powinien wyglądać rzetelny audyt SEO i jakie powinien zawierać elementy. myślę, że wiele agnecji może brać z tego przykład (przynajmniej powinny).

  15. Audyt SEO to dokument zawierający dane o stronie internetowej. Powinny w nim znaleźć się dane o tym, co dobre i warto kontynuować oraz o tym, co należy poprawić. Przy audycie warto zacząć od sprawdzenia indeksowania i komunikacji z robotami, widoczność, adresy URL, meta dane, linki, szybkość, content i wiele innych elementów.

  16. Bezapelacyjnie potwierdzam fakt, że dobrze przygotowany audyt jest nieodzownym elementem procesu pozycjonowania. Wasza praca w przygotowaniu wytycznych jest ogromna, dziękuję za obszerną listę informacji o audycie seo.

  17. Audyt SEO to w mojej opinii absolutny must have kiedy zaczynamy proces pozycjonowania stron. Audyt pozwala znaleźć błędy jakie występują na stronie i wytyczyć „drogę” jaką powinien podążać webmaster, aby polepszyć widoczność strony w wyszukiwarkach. Dzięki za przydatny artykuł – czegoś takiego szukałem.

  18. Profesjonalny audyt seo to tak naprawdę kilka dni pracy, albo dłużej. Dokładnie przejrzenie całej struktury i analiza trwa. Do tego trzeba to opisać, opracować i znaleźć najlepsze rozwiązania.

  19. Dobry artykuł. Zdecydowanie jestem zwolenniczką ręcznych audytów wykonanych przez specjalistę niż z automatu. W audycie najważniejsza jest interpretacja wyników i stworzenie zaleceń na podstawie analizy, wiedzy i doświadczenia osoby przeprowadzającej audyt. Często mogą się one różnić w zależności od rynku i branży. Żaden automat tego nie zastąpi 😉 Mam wątpliwości natomiast odnośnie Twojego stwierdzenia, że za audyt trzeba zawsze osobno zapłacić, nawet jeśli podpisze się umowę na pozycjonowania. Moim zdaniem jeśli agencja chce osiągnąć dobre wyniki to musi przeprowadzić porządny audyt, nawet w cenie.

  20. Profesjonalny audyt SEO, to ciężka praca. Wykorzystanie narzędzi jest niezbędne, jednak jak Kasia jestem zwolennikiem organoleptycznej analizie każdego elementu audytowanej strony. I zgadzam się absolutnie a Tobą, że audyt musi być traktowany jako pierwszy etap przed pozycjonowaniem, i musi być on rozliczany osobno. Tworząc strategie SEO czy marketingową pierwszym krokiem przed jakimikolwiek innymi czynnościami.

  21. Największy sukces audytu SEO jest wtedy gdy audyt zostanie wdrożony i jeśli nie skończy u właściciela firmy albo prezesa w szufladzie. A z doświadczenia widzę, że znaczna część audytów tak właśnie kończy. Kto ma podobne spostrzeżenia?

  22. Ciekawy artykuł o Audycie SEO. Moim zdaniem audyt zrobiony rzetelnie przez profesjonalistów jest wart swojej ceny. Pomimo iż wiele firm daje promocje lub zachęca klientów na zasadzie: darmowy audyt seo. Jest to bardzo słabe i psuje rynek. Nie można oczekiwać, że darmowy audyt będzie tak samo jakościowy i treściwy jak ten płatny. Przez takie sytuacje klienci piszą ale jak to przecież w innej firmie audyt jest za darmo.

  23. Szkoda ze wiele firm SEO oferuję darmowy auty SEO, który tak naprawdę traktowany jest po macoszemu. Przygotowanie kompleksowego audytu strony internetowej wymaga wielu godzin ciężkiej pracy i nie ma tutaj drogi na skróty. Dzięki za ten szczegółowy artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *