Ile kosztuje kampania AdWords?

Ile kosztuje kampania AdWords? To prawdopodobnie najczęściej zadawane pytanie przez osoby, które chcą rozpocząć swoją przygodę z systemem reklamowym Google AdWords. Niestety jedyną dobrą odpowiedzią na to pytanie jest – „to zależy”. Przed uruchomieniem kampanii warto dowiedzieć się jakie są modele płatności za reklamę, jak ustalany jest koszt i jak określić budżet.

Jakie są sposoby rozliczania kampanii AdWords?

Kampania AdWords najczęściej rozliczana jest w modelu CPC (cost per click), czyli za kliknięcie. Reklamodawca ponosi koszty tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w jego reklamę, natomiast za wyświetlanie reklam nie jest pobierana żadna opłata. Ten model płatności jest bardzo efektowny, ponieważ płaci się tylko za przejście na stronę potencjalnych klientów, którzy wykazali zainteresowanie ofertą.

Kampanie Google AdWords mogą być również rozliczane w modelu CPM (cost per mille), czyli za tysiąc wyświetleń reklamy. Ta opcja rozliczeń dostępna jest wyłącznie w sieci reklamowej partnerów Google i zazwyczaj jest stosowana w kampaniach wizerunkowych.

Ostatnim modelem rozliczeń jest CPA (cost per action), czyli koszt wywołania określonej akcji (konwersji). Opłaty pobierane są za kliknięcie w reklamę, ale system AdWords automatycznie określa stawki w taki sposób, aby uzyskać jak najwięcej konwersji. Jednak, aby korzystać z tego modelu rozliczeń kampania musi spełniać określone warunki.

Jak ustalany jest koszt?

System Google AdWords koszt oraz pozycję reklamy ustala podczas aukcji w czasie rzeczywistym. Jednak aukcji nie wygrywa reklamodawca, który oferuje najwięcej, choć deklarowana stawka jest ważna liczy się również jakość. Na przykładzie kampanii linków sponsorowanych przedstawię od czego zależy cena za kliknięcie i jak przebiega aukcja.

Ile kosztuje kliknięcie w reklamę?

Najtańsze kliknięcia w reklamę kosztują kilka groszy, najdroższe nawet kilkanaście złotych i dotyczą bardzo popularnych wyrażeń w konkurencyjnych branżach takich jak np. ubezpieczenia, turystyka czy finanse. O najwyższe pozycje na wybrane słowa kluczowe walczy wielu reklamodawców, dlatego aby dołączyć do aukcji trzeba zapłacić wysoką stawkę. Przy mniejszej konkurencji stawki są odpowiednio niższe. Aby uzyskać dużo ruchu na stronie internetowej w rozsądnej cenie, lepiej używać w kampanii linków sponsorowanych więcej tańszych słów kluczowych niż mało drogich.

Szacunkowe stawki za kliknięcie i prognozowaną ilość wyświetleń poszczególnych fraz możemy sprawdzić w narzędziu – Planer słów kluczowych. Dodatkowo należy pamiętać, że stawki i pozycje ustalane są w czasie rzeczywistym przy każdym wyszukiwaniu w Google, dlatego należy na bieżąco analizować stawki oraz konkurencję aby reklamy były przez cały czas wyświetlane.

Planer słów kluczowych

Jak przebiega aukcja i jaki jest ostateczny koszt kliknięcia?

Każdorazowo gdy użytkownik wprowadza zapytanie do wyszukiwarki, system Google AdWords rozpoczyna aukcję. O tym czy reklama rozstanie wyświetlona, na jakiej pozycji decyduje tzw. ranking reklamy, który obliczany jest na podstawie: maksymalnej stawki za kliknięcie i Wyniku Jakości słowa kluczowego.

Ranking reklamy:

  • Maksymalny CPC – czyli najwyższa kwota jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie. Jednak bardzo często rzeczywisty koszt kliknięcia jest niższy, ponieważ reklamodawca płaci tylko tyle by przebić ofertę innej firmy za nim.
  • Wynik Jakości – czyli ocena jakości reklamy na podstawie trafności słowa kluczowego, trafności tekstu reklamy, jakości strony docelowej oraz przewidywalnego współczynnika klikalności. Określany jest w skali dziesięciostopniowej, gdzie 10 to najlepszy wynik, a 1 najgorszy. Jest to jednej z najważniejszych wskaźników kampanii AdWords, ponieważ im będzie wyższy tym mniej zapłacimy za kliknięcie, a reklama będzie na wyższej pozycji.

Ostateczna kwota jaką reklamodawca zapłaci za klikniecie w reklamę (rzeczywisty CPC) zależy od wyniku aukcji i jest często niższa niż deklarowany, maksymalny CPC. Dbając o wysoki Wynik Jakości słów kluczowych reklamodawca może wyświetlać reklamy wyżej niż konkurencja, przy mniejszej stawce.

Krótko mówiąc: reklamy wyższej jakości z reguły są mniej kosztowne i wyświetlane na lepszych pozycjach. Działanie systemu AdWords jest najkorzystniejsze – dla reklamodawców, klientów, wydawców, a także dla Google – wtedy, gdy wyświetlane przez nas reklamy są trafne i przydatne dla użytkowników. Trafne reklamy uzyskują więcej kliknięć, pojawiają się na wyższych pozycjach oraz przynoszą najlepsze wyniki.
Źródło: Centrum Pomocy AdWords

Poniżej przedstawiam przykład kampanii, w której po optymalizacji znacznie obniżyliśmy koszt za kliknięcie. W porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku koszt został obniżony średnio o 0,9 zł.

obniżenie kosztu za kliknięcie

Jak określić wysokość budżetu?

Wysokość budżetu AdWords zależy od branży, intensywności działań konkurencji, skali działania, oczekiwanych rezultatów oraz możliwości finansowych reklamodawcy. Zaletą Google AdWords jest elastyczność kosztów, nie ma żadnej dolnej granicy budżetu, a wysokość można dostosowywać w trakcie trwania kampanii. Podczas planowania pierwszego budżetu kampanii AdWords możemy użyć narzędzi AdWords – Planer słów kluczowych i Planer kampanii displayowych, które pozwalają sprawdzić orientacyjne stawki. Jednak dostępne informacje należy traktować jako punkt wyjścia do rozważań nad wysokością budżetu. Zanim jednak zaczniemy wydawać pieniądze na kampanię AdWords, na początku powinniśmy ustalić jej cel biznesowy – zwiększenie sprzedaży, pozyskanie leadów, zwiększenie rozpoznawalności marki czy zwiększenie ruchu na stronie. Następnie cele powinniśmy przełożyć na konkretne działania wykonywane przez użytkowników na stronie. Pozwoli nam to mierzyć skuteczność i opłacalność kampanii AdWords.

Prowadząc kampanię AdWords reklamodawca posiada pełną kontrolę nad kosztami reklamy. W zależności od możliwości finansowych, prowadzonych działań reklamowych, szacunkowych stawek i oczekiwanych rezultatów ustalamy budżet miesięczny. Następnie środki dzielimy między kampanie i w każdej definiujemy budżet dzienny, dzięki czemu nie wydamy więcej niż zakładamy w ciągu 30 dni. System reklamowy AdWords umożliwia kontrolę nad budżetem każdej kampanii za pomocą harmonogramu wyświetlania reklam. W zależności od potrzeb biznesowych, można ustawić w jakich godzinach i w jakie dni tygodnia ma wyświetlać się reklama. Dodatkowo można dowolnie kształtować wysokość maksymalnych stawek CPC w zależności od pory dnia. Reklamy można kierować również na różne lokalizacje geograficzne i ustawić różne stawki w wybranych obszarach. Dzięki temu z kampanii AdWords mogą korzystać również lokalne firmy, które chcą przeznaczyć budżet na reklamy kierowane tylko do swojej grupy docelowej. W ostatnich latach coraz większego znaczenia nabiera ruch z urządzeń mobilnych. W systemie AdWords można kierować reklamy na wybrane urządzenia i w zależności od potrzeb i jakości ruchu ustawiać różne stawki. Powyższe zaawansowane opcje kierowania pokazują jak można wpływać i kontrolować budżet.

Ile kosztuje kampania AdWords?

Odpowiadając na pytanie – ile kosztuje kampania AdWords – możemy powiedzieć, że tyle ile na nią przeznaczysz. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć. Należy jednak pamiętać, że jest wiele czynników, które znacząco wpływają na efektywność kampanii AdWords. Odpowiednio przygotowana i prowadzona kampania, która jest na bieżąco analizowana i optymalizowana może generować niższe koszty, przy uzyskiwaniu znacznie lepszych efektów. Jeżeli nie mamy doświadczenia w prowadzeniu i zarządzaniu kampanią AdWords, warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Autor artykułu:Beata Wygonowska

Certyfikowany specjalista Google AdWords i Google Analytics.

Komentarze

3 wypowiedzi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *