Modele rozliczeń z agencją SEO za pozycjonowanie strony

Modele rozliczeń z agencją SEO za pozycjonowanie strony

Jakie są najpopularniejsze formy rozliczeń z agencją SEO za pozycjonowanie strony? Jakie są plusy i minusy poszczególnych rodzajów rozliczeń? W artykule postaram się w jak najbardziej szczegółowy sposób przybliżyć specyfikę poszczególnych form rozliczeń z agencjami SEO.

Temat form rozliczeń z agencją SEO to temat dość często opisywany i komentowany, ale według mojej opinii jednak jeszcze nie do końca wyczerpany. Branża SEO zmienia się i ewoluuje w takim tempie, że to co było standardem 2-3 lata temu, dzisiaj niekoniecznie musi być aktualne – również w kontekście form rozliczeń i podpisywanych umów na pozycjonowanie. W artykule postaram się opisać plusy i minusy poszczególnych rodzajów rozliczeń, zarówno z perspektywy klienta jak i agencji SEO.

Od razu na początku chciałbym zaznaczyć, że wcale nie twierdzę, że każda agencja SEO postępuję zawsze tak samo jak to opisuję w poszczególnych podpunktach. Mój opis i przykładowe schematy działań opieram na własnych doświadczeniach – widziałem różnego rodzaju typy umów o pozycjonowanie i analizowałem wiele stron po różnych agencjach SEO. Dodatkowo, pracowałem jak i obecnie pracuję przy różnie skonstruowanych umowach, więc opieram to oczywiście również na własnych odczuciach.

Płatność za pozycje

Od samych początków istnienia usługi pozycjonowania chyba najpopularniejsza forma rozliczenia z agencją SEO. Umowa przy tej formie współpracy oparta jest na płatności klienta tylko za konkretne pozycje strony na poszczególne słowa kluczowe. W większości przypadków, płatność naliczana jest dopiero gdy strona znajdzie się w TOP10 na konkretną frazę w wynikach naturalnych Google. Dodatkowo, często płatność już w TOP10 rozbita jest o bardziej skonkretyzowane pozycje, np.

  • pozycja 1-3 – 200 zł
  • pozycja 4-6 – 150 zł
  • pozycja 7-10 – 100 zł

Płatność naliczana może być na podstawie ilości dni jakie strona “spędziła” w danym przedziale pozycji (np. min. 20 dni) lub na podstawie zsumowania kwot za pozycje strony w poszczególnych dniach miesiąca – stawka miesięczna dzielona jest wtedy na ilość dni danego miesiąca, dzięki czemu otrzymujemy stawkę dzienną. Dla zobrazowania:

  • pozycja 1-3 – 200 zł = 6,66 zł/dzień (zakładamy, że dany miesiąc ma 30 dni)
  • pozycja 4-6 – 150 zł = 5 zł/dzień
  • pozycja 7-10 – 100 zł = 3,33 zł/dzień

Oczywiście każda agencja SEO rozliczająca się za pozycje zapewne posiada odpowiedni skrypt, tj. dzienny monitoring pozycji (np. http://www.stat4seo.pl/), gdzie wszystkie obliczenia płatności generowane są automatycznie po wprowadzeniu odpowiednich danych.

Monitoring pozycji Stat4Seo - widok pozycji w poszczególnych dniach miesiąca

Monitoring pozycji Stat4Seo – widok pozycji w poszczególnych dniach miesiąca

Monitoring pozycji Stat4Seo - widok kosztorysu

Monitoring pozycji Stat4Seo – widok kosztorysu

Forma rozliczenia za pozycje jest co raz częściej pomijana w ofertach różnych agencji SEO. Jest to argumentowane przede wszystkim zmianą podejścia do samej usługi SEO (liczą się wartościowe wejścia na stronę, a nie tylko dobre pozycje na kilka fraz), częstymi zmianami w algorytmie wyszukiwarki Google lub po prostu większą trudnością w uzyskiwaniem dobrych pozycji. O ile kilka lat temu można było dość precyzyjnie przewidzieć zachowanie strony przy pozycjonowaniu, to w dzisiejszych realiach nie jest to już takie oczywiste – 100% gwarancje agencji SEO co do efektów i pozycji, można śmiało “włożyć między bajki”.

Plusy i minusy rozliczenia za pozycje

Perspektywa klienta

Plusy:

  • klient płaci tylko za uzyskane konkretne pozycje – niestety więcej plusów nie widzę 🙂

Minusy:

  • działania SEO jak najniższym kosztem np. zdobywanie słabej jakości linków przychodzących,
  • brak comiesięcznych, szczegółowych raportów z działań SEO – często tylko raporty z pozycji,
  • długoterminowa umowa – bardzo często min. 1 rok i dłużej,
  • brak indywidualnego podejścia czy dodatkowych konsultacji – dla agencji SEO liczą się tylko pozycje i nic więcej,
  • brak bieżącej analizy i optymalizacji strony klienta,
  • brak analizy najbardziej konwertujących słów kluczowych,
  • brak rotacji czy doboru dodatkowych słów kluczowych do pozycjonowania – pozycjonowane są tylko słowa kluczowe zawarte w umowie,
  • często agencja pozycjonuje tylko “najłatwiejsze” frazy (nie generują takich kosztów) mimo tego, że w umowie zawarte są również “trudniejsze” słowa kluczowe – “trudniejsze” słowa kluczowe często celowo są wycenione w zaniżonej cenie (klient myśli, że agencja jest “tania”),
  • duże ryzyko otrzymania kary od Google (filtry), co wiążę się z późniejszymi dodatkowymi kosztami.

Perspektywa agencji SEO

Plusy:

  • duża szansa na zdobycie większej ilości klientów – klienci chętniej podpisują umowy z płatnością za uzyskane pozycje z powodu braku odpowiedniej wiedzy, jak przebiega proces pozycjonowania,
  • możliwość szybkiego uzyskania tymczasowo dobrych/rozliczanych pozycji przy niskim koszcie, stosując tanie techniki spamerskie – nikt racjonalnie prowadzący biznes (umiejący liczyć) nie będzie ponosił kosztów rzetelnie prowadzonych działań SEO, płacąc za nie z własnej kieszeni (często nawet po kilka tys. złotych miesięcznie).

Minusy:

  • występujące koszty finansowe od samego początku podpisania umowy z klientem,
  • brak gwarancji co do wypłacalności klienta,
  • presja szybkich efektów, aby uzyskać jak najszybszy zwrot z inwestycji w działania SEO,
  • duże ryzyko braku zwrotu z inwestycji w działania SEO,
  • klienci często są niezadowoleni z efektów – nawet jeśli uzyskane są dobre pozycje, mogą one nie przynosić klientowi zwrotu z inwestycji w SEO i możemy później usłyszeć opinie typu “SEO nie przynosi korzyści i jest przereklamowane”,
  • duże prawdopodobieństwo “odejścia” klienta po zakończeniu umowy – mała ilość zadowolonych klientów i takich z perspektywą na długofalową/kilkuletnią współpracę,
  • ryzyko krążącej złej opinii wśród byłych i potencjalnych klientów – zakładając np. słabe efekty lub nakładane filtry na strony klientów.

Abonament

Kolejna forma rozliczenia za pozycjonowanie to stała, przeważnie miesięczna płatność zwana inaczej abonamentem. O ile w innych krajach (szczególnie tych zachodnich) jest to dość oczywista i popularna forma rozliczenia za usługi SEO, to w naszym kraju już niekoniecznie. Napawa jednak optymizmem to, że sytuacja w Polsce w tym aspekcie systematycznie zmienia się na plus i przedsiębiorcy zaczynają rozumieć, że za kampanie SEO należy płacić tak samo jak za inne usługi.

Specyfika działań agencji SEO przy tej formie rozliczenia polega na tym, że agencja otrzymując stałą płatność miesięczną, po prostu jej określoną część (raczej tą większą), przeznacza na stałe koszty związane z pozyskiwaniem dobrej jakości linków prowadzących do strony klienta. Oczywiście w kwocie tej zawarty jest również zarobek agencji. Wielu klientów może nie zdawać sobie sprawy z tego, że w dzisiejszych realiach skuteczne pozycjonowanie wymaga inwestycji konkretnych zasobów pieniężnych w działania SEO. Przykładem takich działań mogą być np. publikacje w zewnętrznych serwisach z linkami do serwisu klienta, których jednostkowy koszt to bardzo często kilkaset złotych i więcej (te najbardziej znane serwisy w naszym kraju to nawet kilka tysięcy za jedną publikację). Przeświadczenie niektórych klientów, że pozycjonowanie polega na włączeniu jakiegoś “magicznego” programu, który wbije ich serwis na pierwsze pozycje w Google, jest bardzo złudne i nie ma kompletnie odzwierciedlenia w tym jak przebiega cały proces pozycjonowania.

Przy pozycjonowaniu w formie rozliczenia ze stałą płatnością, agencja SEO dąży przeważnie do uzyskiwania dobrych pozycji na całą gamę słów kluczowych – nie ma czegoś takiego jak kilka wcześniej wybranych fraz i skupianie się tylko na nich. Głównym celem jest maksymalne zwiększenie widoczności serwisu klienta w wynikach naturalnych Google, a przy pozycjonowaniu kilku fraz jest to niemożliwe. Oczywiste jest, że na samym początku rozpoczęcia kampanii SEO wybrane zostaną jakieś konkretne słowa kluczowe do pozycjonowania, ale w miarę uzyskiwania zadowalających pozycji, dobierane będą prawdopodobnie kolejne i kolejne. Klient może wymagać systematycznego zdobywania dobrych pozycji na całą gamę słów związanych z jego działalnością, a co za tym idzie, równie zwyżkowego trendu w statystykach ruchu z wyników naturalnych Google.

Widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google - narzędzie SemStorm

Widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google – narzędzie SemStorm

Ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania - Google Analytics

Ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania – Google Analytics

Dodatkowo, przy tej formie rozliczenia klient może spodziewać się szczegółowych raportów z przeprowadzonych działań – w przypadku ich braku, powinien nawet tego wymagać. Jest to tym bardziej naturalne, że istnieje dość duże prawdopodobieństwo, że w pierwszych miesiącach działań SEO efekty nie będą tak wyraźnie widoczne i odczuwalne. Pomijając to, klient oczywiście ma prawo i powinien wiedzieć, co otrzymuje za kwotę którą płaci co miesiąc agencji SEO.

Comiesięczne raporty z działań SEO

Comiesięczne raporty z działań SEO

Plusy i minusy rozliczenia w formie abonamentu

Perspektywa klienta

Plusy:

  • comiesięcznie, szczegółowe raporty z przeprowadzonych działań SEO – klient ma prawo i powinien wiedzieć za co płaci,
  • krótkoterminowa umowa – np. umowa na 3 miesiące lub po prostu na czas nieokreślony z 1-miesięcznym wypowiedzeniem,
  • większa motywacja agencji SEO – wiąże się to z większą starannością w działaniach agencji SEO,
  • duża kontrola nad działaniami agencji SEO – klient może wymagać całkowitej zmiany dotychczasowej strategii SEO poprzez np. zmianę pozycjonowanych słów kluczowych,
  • indywidualne podejście i darmowe konsultacje – agencja SEO stara się utrzymywać jak najlepsze relacje z klientem poprzez indywidualne podejście i darmowe konsultacje (często dedykowany specjalista SEO dla konkretnego klienta),
  • wartościowy link building – agencja SEO może sobie pozwolić na zdobywanie dobrej jakości odnośników, ponieważ nie musi inwestować własnych zasobów pieniężnych (agencja nie ma ryzyka braku zwrotu z inwestycji w działania SEO),
  • zminimalizowane ryzyko nałożenia kary od Google – wynika to z punktu opisanego wyżej, czyli im bardziej wartościowe i przemyślane linkowanie tym mniejsze ryzyko nałożenia filtra.

Minusy:

  • klient może trafić na nierzetelną (brak działań) lub po prostu nieskuteczną agencje SEO,
  • klient może mieć odczucie, przynajmniej na początku podpisania umowy, że agencja SEO zbyt mało robi (brak widocznych i odczuwalnych efektów) – na zadowalające efekty trzeba bardzo często czekać nawet kilka miesięcy.

Perspektywa agencji SEO

Plusy:

  • agencja SEO nie ma musi inwestować własnych środków pieniężnych – agencja otrzymuje stałą płatność, z której dużą część przeznacza na konkretne działania,
  • możliwość skuteczniejszych działań SEO – abonament umożliwia systematycznie działania i skuteczniejszą realizację wcześniej założonych celów strategii SEO,
  • skuteczne działania to klienci zadowoleni i z perspektywą na długoletnią współpracę.

Minusy:

  • klient z płatnością w formie abonamentu wymaga od agencji ponad przeciętnej obsługi,
  • w razie braku zadowalających efektów, klient może mieć duże pretensje wobec agencji – ryzyko negatywnej opinii o firmie,
  • trudność w pozyskiwaniu klientów – klienci jeszcze dość niechętnie podpisują umowy z rozliczeniem w formie abonamentu, aczkolwiek trend ten się zmienia.

Inne formy rozliczenia

Oprócz wyżej wymienionych form rozliczeń za pozycjonowanie, istnieją również inaczej konstruowane umowy z agencjami SEO. Ze względu jednak na ich raczej mniejszą popularność, ich opis ograniczę do kilku zdań.

Płatność za uzyskany ruch z wyników naturalnych Google

Klient w tym modelu płaci za konkretne wejścia unikalnych użytkowników (UU) z wyników naturalnych Google. Cena za UU ustalana jest przede wszystkim na podstawie konkurencyjności w danej branży.

Płatność w formie prowizji

Klient płaci określony procent za obrót generowany poprzez wejścia z wyników naturalnych Google. Model ten może być również skonstruowany w formie stałej prowizji od wygenerowanego konkretnego lead’a.

Modele hybrydowe

Modele łączące kilka w z wyżej wymienionych. Mogą to być rozliczenia w formie np.

  • abonament + płatność za pozycje,
  • abonament + płatność za UU,
  • płatność za pozycje + prowizja za lead’a.

Podsumowanie

Jak widzimy, istnieje co najmniej kilka różnych form rozliczenia za usługę pozycjonowania z agencją SEO. Każda z nich, zarówno po stronie klienta jak i agencji, ma swoje wady i zalety. Mam nadzieję, że przynajmniej w minimalnym stopniu udało mi się przybliżyć specyfikę szans i zagrożeń poszczególnych form.

Autor artykułu:Wojciech Przekop

Head of SEO w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla eCommerce.

Komentarze

18 wypowiedzi:
  1. Klient wybierający model rozliczeń za efekt musi pamiętać, że nie otrzymuje gwarancji uzyskania pozycji. Co więcej, nie ma też gwarancji, że jakiekolwiek działania zostaną podjęte. Nie raz widziałem strony pozycjonowane przez agencje-telemarketingowe z 0 liczbą linków w GWT.

    1. Też widziałem pozycjonowanie bez linków 🙂 niektóre firmy dobierają (no dobra albo dobierały) frazy o bardzo małej konkurencyjności (często z zerową liczbą wyszukiwań) i liczyły, że samą optymalizacją (czyt. zmianą TITLE) wskoczą do TOPów…

      1. Dobór fraz to podstawa (starczą staty Adwords). Dwa optymalizacja czasem dla prościutkich fraz potrafi zdziałac cuda. Co do liczby linków … optymalnie jest uzyskać Top1 jednym BL 😉

    2. Sam posiadam kilka stron gdzie ilość linków jest znikoma ale pozycje strony są w top3, co więcej – znam firmę która jest w top10 na słowo „opony letnie” z ok 50 linkami z 20 domen !!
      Kiedy nie ma efektów warto wysyłać klientowi zestawienie co zostało zrobione aby nie czuł się oszukamy na szczęście my bronimy się pozycjami i nie musimy marnować czasu na takie raporty 😉

      1. Jeżeli rozliczasz się za pozycje no to ok, wszystko gra – może i być bez linków, aby pozycje były, przecież to naturalne i logiczne.

        Co do raportów – jeśli celem samym w sobie są tylko pozycje to ok, wystarczy pewnie tylko raport z monitoringu fraz. No ale już przy umowie na abonament, gdzie pozycje są tylko środkiem do zwiększenia widoczności serwisu w Google, raportowanie działań nie uznałbym za marnowanie czasu 🙂 kwestia naszego podejścia i oczekiwań samego klienta…

  2. Tyle lat już siedze w seo i stale mnie zastanawia fakt, że spora część klientów nie chce przyjąć do wiadomości, że wzrost ilości linków do ich stron musi nieść ze sobą pewne zmiany na stronie. Oczywiście pewną ilośc linków można przyłożyć, ale stały wzrost ilości linków nie jest najlepszym rozwiązaniem.
    No chyba, że chodzi o tycie i przybieranie na wadze. Tutaj nic nie trzeba robić, zeby wazyć coraz więcej i więcej 😉

  3. Ciekawe jak to wszystko się zmieni, kiedy nasza wyszukiwarka zacznie wyglądać tak jak np. w USA. Obecnie działa się tam na tylu frontach na raz organiki, GMB, G News itd. że nie sposób ogarnąć tego modelem hybrydowym lub stawką za frazę. Oczywiście finalnie analizować będziemy te wyniki, ale SEO coraz mocniej zaczyna wiązać się z PR. Wracając jednak do teksty, to bardzo fajny 🙂

  4. Czy istnieje jakikolwiek sposób na to, aby przed wyborem wykonawcy sprawdzić rzetelność danej firmy w zakresie podejmowanych działań SEO? Skąd wiedzieć, że dana firma zrobi to dobrze?

  5. Witam, czy sytuacja zmieniła się ponad 2 lata po publikacji artykułu? Czy branża już jest Waszym zdaniem bardziej profesjonalna i klienci są świadomi, że za usługę należy płacić za wykonaną pracę a nie za „efekt”?

    1. Witam, widać że klienci z roku na rok są bardziej świadomi i jest zdecydowanie mniej zapytań o prace „za efekt”…

  6. Jak będzie wyszukiwarka działała tak jak w USA to pozostanie coraz mniej miejsca na SERP’y. Coraz więcej treści będzie można zobaczyć w Google bez wychodzenia z wyszukiwarki, news, pogoda, itp. Pojawia się coraz więcej wzmianek o stratach sklepów po wprowadzeniu shopping.

  7. Jest to na pewno jakiś pomysł. Ja ustalam zakres swoich działań pod budżet klienta, ilość słów kluczowych i ich konkurencyjność. Stała umowa za działania + premia za efekty. Seowcy nie są Alfą i Omegą nie jesteśmy w stanie przewidzieć i obiecać pozycji swoim klientom jakie uzyskamy po np. 6 miesiącach pracy dlatego trzeba je na bieżąco monitorować i wdrażać odpowiednie działania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *