Pozycjonowanie lokalne - jak dodać firmę do Google Maps Poradnik krok po kroku

Pozycjonowanie lokalne – jak dodać firmę do Google Maps? Poradnik krok po kroku

Pojawianie się naszej strony firmowej w Google Maps to ogromna szansa na zdobywanie dodatkowego ruchu. Chodzi tu oczywiście o sytuację, gdy tzw. mapka Google wyskakuje na “lokalne słowa kluczowe” w wynikach naturalnych Google. Jak dodać firmę do Google Maps? Zapraszam na poradnik krok po kroku.

Wpisując w wyszukiwarkę Google frazy lokalne (np. kwiaty białystok, biuro rachunkowe warszawa czy nieruchomości kraków), napotykamy często w wynikach naturalnych tzw. mapki Google. Mapki te, nie dość że zawierają bardziej skonkretyzowane informacje o firmie (np. dokładny adres czy godziny otwarcia) to dodatkowo odnośnik do witryny. Jest to niewątpliwie duża szansa na zdobywanie dodatkowego ruchu na naszą stronę firmową i co ważne, bardzo niewielkim kosztem.

Dla osób nie za bardzo orientujących się w tematach SEO – chodzi mi konkretnie o sytuację przedstawioną na screenie poniżej.

pozycjonowanie białystok - mayko

Tak jak już wspomniałem, efekt taki możemy uzyskać bardzo niewielkim kosztem, a w zasadzie żadnym, oprócz kosztem naszego czasu. Chcę jednak od razu na początku zaznaczyć, że ciężko jest przewidzieć czy nasza wizytówka na pewno znajdzie się (lub na jakiej pozycji) w mapkach wyświetlanych w wynikach naturalnych Google. Mimo wielu teorii o to co ma na to bezpośredni wpływ (mniej lub bardziej logicznych) osobiście uważam, że bardziej „przewidywalne” jest klasyczne pozycjonowanie w naturalnych wynikach Google.

Krok I – Tworzymy konto Google (jeżeli nie mamy)

Na początku musimy utworzyć swoje konto Google. Bezpośredni odnośnik do utworzenia takiego konta pod tym linkiem. Myślę, że tutaj nic szczególnego nie trzeba tłumaczyć – uzupełniamy po prostu wszystkie nasze podstawowe dane. Po utworzeniu, niezbędna będzie weryfikacja poprzez maila, który podaliśmy przy rejestracji.

Tworzymy profil Google+

Krok II – Dodajemy firmę do „Google Moja Firma”

Po utworzenia konta, przechodzimy do dodania naszej firmy do „Google Moja Firma” – bezpośredni link pod tym adresem. To co warto tutaj podkreślić to przede wszystkim pole „Nazwa firmy”. Jest to zdecydowanie jeden z ważniejszych elementów naszej wizytówki, który ma późniejszy wpływ na nasze pojawienie się w mapkach oraz naszą pozycję w nich.

Oprócz nazwy naszej firmy (to jest konieczne), warto również dodać nasze najważniejsze słowa kluczowe opisujące nasze usługi, np. „Mayko Sp. z o.o. – pozycjonowanie stron i kampanie AdWords„. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzić z ilością tych słów kluczowych – 2 czy 3 frazy opisujące nasze usługi nie powinny nas narazić na przesadne przesycenie słowami kluczowymi.

Inna dodatkowa wskazówka – warto zastanowić się nad umieszczeniem tzw. encji HTML. W uproszczeniu, są to po prostu „obrazki”, dzięki którym nasz wpis na mapce będzie się wyróżniał, a co za tym idzie, zwiększamy prawdopodobieństwo, że ktoś kliknie w naszą wizytówkę. Pełna lista encji HTML pod tym adresem. Jak je umieścić w tytule? Po prostu, zaznaczamy dany obrazek i kopiujemy do tytułu. Tutaj jednak również należy zachować umiar i wyczucie – zalecam jeden taki obrazek (na początku tytułu) i oczywiście jak najbardziej pasujący do profilu naszych usług, np. obrazek ✂ będzie idealnie pasował dla wizytówki fryzjera.

Dodajemy firmę do Google Moja Firma Dodajemy firmę do Google Moja Firma - potwierdzamy

Obszar działania możemy ustawić, np. na 100 km od siedziby firmy.

Dodajemy firmę do Google Moja Firma - obszar działania

Istotna kwestia – klikamy „Zweryfikuj później”.

Dodajemy firmę do Google Moja Firma - weryfikacja

Krok III – Edytujemy wizytówkę naszej firmy

Kolejnym krokiem jest edycja naszej wizytówki. Warto zadbać o uzupełnienie wszystkich informacji o naszej firmie, aby nasza wizytówka wyglądała jak najbardziej wiarygodnie i przyciągała jak największą ilość potencjalnych klientów.

Edytujemy wizytówkę naszej firmy

Uzupełnienie informacji kontaktowych, takich jak choćby numer telefonu to absolutne minimum. Zdecydowanie warto też uzupełnić pola godziny pracy – dzięki temu w mapce będzie widoczna informacja czy jest „otwarte” lub „zamknięte”.

Kategorie dobieramy jak najbardziej zbliżoną do typu naszej działalności – jest to istotna kwestia.

Opis naszej firmy – warto poświęcić trochę czasu i przygotować opis, który będzie zachęcał do kontaktu naszych potencjalnych klientów.

uzupełniamy dodatkowe informacje o naszej firmie

Przechodzimy do edycji wyglądu naszej wizytówki.

dodajemy logo naszej firmy

W tym miejscu, dodajemy zdjęcie naszego profilu (może być takie same logo), logo oraz tło naszej wizytówki. Jest to minimum jakie powinniśmy zrobić przy edycji tych opcji.

dodajemy logo, zdjęcie profilu oraz tło konta Google

Krok IV – Weryfikujemy wizytówkę „Google Moja Firma”

Ostatnim krokiem jest weryfikacja naszej wizytówki.

weryfikacja Google Moja Firma

Na dane adresowe naszej firmy przyjdzie list z kodem weryfikacyjnym.

zweryfikuj swoją firmę - Google Moja Firma

List taki powinien to nas przyjść w ciągu 1-2 tygodni (raczej do miesiąca).

list weryfikacyjny Google Moja Firma

Po otrzymaniu listu z kodem weryfikacyjnym wchodzimy na nasze konto „Google Moja Firma” – https://business.google.com/manage/ i wpisujemy otrzymany kod.

kod weryfikacyjy Google Moja Firma wpisujemy kod weryfikacyjy Google Moja Firma

Co warto jeszcze zrobić?

Po dodaniu i weryfikacji naszej wizytówki, warto zastanowić się nad jeszcze kilkoma rzeczami, dzięki którym zwiększamy szansę na pojawienie się w mapkach Google.

Link do wizytówki na stronie

Warto umieścić bezpośredni odnośnik do naszej wizytówki na naszej stronie firmowej. Może to być zarówno zwykły link tekstowy czy jak w przypadku na screenie poniżej – link graficzny. Uważam, że dobrze jest gdy link taki występuje w obrębie całej witryny (na wszystkich podstronach) – warto więc taki link umieścić np. w stopce naszej strony (zakładając, że stopka jest taka sama w obrębie całego serwisu).

odnośnik do wizytówki Google

Opinie klientów

Jeżeli mamy już w tym momencie chociażby kilku zadowolonych klientów, warto zgłosić się do nich z zapytaniem, czy nie umieściliby swojej opinii na naszej wizytówce. Może to się przyczynić do większego zainteresowania potencjalnych klientów naszą firmą.

Zmiana URL

Po pewnym czasie Google umożliwia edytowanie bezpośredniego odnośnika do naszej wizytówki na odnośnik bardziej „przyjazny”. Warto po jakimś czasie sprawdzić czy taka opcja jest dostępna.

Przykład:
URL początkowy: https://plus.google.com/104101274682211129669
URL po edycji: https://plus.google.com/+MaykoPl

Pozycjonowanie lokalne szansą dla małych i średnich firm!

Pozycjonowanie lokalne jest ogromną szansą dla małych i średnich firm lokalnych na pozyskiwanie klientów z wyników naturalnych Google. Jednym z kluczowych elementów pozycjonowania lokalnego jest pojawienie się wizytówki firmy w Google Maps, która bardzo często pokazuje się w wynikach Google na zapytania lokalne. Warto poświecić swój czas na odpowiednie przygotowanie wizytówki firmy w Google – tym bardziej, że nie generuję to dodatkowych kosztów.

Szukasz firmy do pozycjonowania lokalnego? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą – https://mayko.pl/pozycjonowanie-lokalne/

Autor artykułu:Wojciech Przekop

Head of SEO w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla eCommerce.

Komentarze

24 wypowiedzi:
    1. Tak jeszcze dodając od siebie – idealnie jest, jak każdy taki oddział ma oddzielną podstronę oczywiście z danymi kontaktowymi itd. (już nie mówię tu nawet o oddzielnej dedykowanej stronie)

  1. Czy dodanie w edycji wizytówki do zasięgu działania firmy obszaru całego kraju poza miastem, gdzie znajduje się jej siedziba ma wpływ na pozycjonowanie wizytówki? Czy też lepiej pozostać w zasięgu działania lokalnego (np. powiatu, województwa)?

      1. Dziękuję z kompetentną odpowiedź.
        I jeszcze 2 pyt.
        1.Chciałem skorzystać z Pana wskazówki dot. encji HTML. Niestety w podanym linku nie znalazłem branży pogrzebowej. Może są jeszcze inne portale z takimi obrazkami?
        2. Dodałem do wizytówki sporo zdjęć (ok. 30) Przesadziłem czy postąpiłem słusznie?
        Wizytówka jest tu:
        https://www.google.com/search?ludocid=15594596250777747113&q=Zak%C5%82ad%20Us%C5%82ug%20Pogrzebowych%20Kalla%20Armii%20Krajowej%2015%2076-200%20S%C5%82upsk&_ga=1.2571696.1018358801.1484295991

              1. Dziękuję. Wiele mi Pan pomógł. Chciałbym zapoznać się z jeszcze jedną Pana opinią.
                Czy np. dodanie profesjonalnej wizytówki jako dodatkowej strony www, oprócz już istniejącej – w sytuacji szukania rozwiązań na wyższe pozycjonowanie- miałoby sens? Czy to byłoby słuszne i wskazane?
                Jak wówczas połączyć to z już istniejącą wizytówką Google Moja Firma (ten sam adres, nr tel, nazwa firmy) ?
                Co Pan na to?

                1. „Czy np. dodanie profesjonalnej wizytówki jako dodatkowej strony www, oprócz już istniejącej – w sytuacji szukania rozwiązań na wyższe pozycjonowanie- miałoby sens? Czy to byłoby słuszne i wskazane?”

                  Wg mnie nie ma to sensu i jest to za bardzo przekombinowane (zakładając, ze dobrze Pana rozumiem). Skupiłbym się na pozycjonowaniu lokalnym strony głównej/firmowej + oczywiście maksymalnym zoptymalizowaniu „podpiętej” wizytówki w Google Maps. Dodatkowo, zbieraniem opinii do wizytówki.

                  „Jak wówczas połączyć to z już istniejącą wizytówką Google Moja Firma (ten sam adres, nr tel, nazwa firmy) ?”

                  Z tego co wiem, nie da się. Kiedyś dzwoniłem z taką sprawą do Google i musieli mi „przepiąć” wizytówkę ze starej www na nową www (były te same dane adresowe). Dzięki temu, blokują właśnie działanie o którym Pan pisze, czyli kilka wizytówek pod jednymi danymi.

  2. Witam, korzystając z Pana podpowiedzi dziś chciałem dodać w edycji Google Moja Firma przed nazwą firmy encję HTML (urna) http://htmlarrows.com/symbols/funeral-urn/
    Otrzymałem komunikat że znaki są niedozwolone. Jest na to jakiś inny sposób, żeby tę ikonkę urny umieścić?
    A może wpisać z ww strony alternatywnie: // css example span { content: „\26B1”;} ?

  3. Jest jeszcze jedna ważna rzecz, której należy pamiętać – jeśli nasz biznes opiera się na fizycznym adresie (np. dentysta, gabinet kosmetyczny, etc.), do którego chcielibyśmy zaprosić potencjalnego klienta, to warto też zadbać o to, aby dane adresowe były spójnie wypełniane w różnych katalogach i spisach firm.

  4. Materiał bardzo wartościowy. Ja się w pełni zgadzam z takim rozumowaniem i postawieniem sprawy. Mam pytanie skoro jesteśmy przy temacie, jako że szukam jakiejś drukarnie to chicałbym spytac zcy kojarzycie tą Drukarnia Initi

  5. Bardzo dobry artykuł i powiem od razu , że przydał się;) A czy coś w tym stylu , ale odnośnie social media znajdę u was? Rozumiem przez to poradniki, krok po kroku itp . Bo do tej pory jedynie w social media manager, ewentualnie w paru blogach znalazłem wartościowe treści , więc szukam dalej i więcej 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *