Jak przebiega proces pozycjonowania sklepu internetowego?

Proces pozycjonowania sklepu internetowego różni się znacznie od pozycjonowania mało rozbudowanych stron firmowych. W artykule postaram się wyszczególnić i opisać charakterystyczne cechy pozycjonowania e-sklepów.

Pozycjonowanie stron w dużym skrócie polega na optymalizacji serwisu pod konkretne słowa kluczowe i późniejszym zdobywaniu do niego zewnętrznych odnośników. Osoby nie zagłębione w tematy SEO, na pierwszy rzut oka mogą nie zauważać różnic pomiędzy pozycjonowaniem np. dużego e-commerce, a zwykłą stroną firmową z kilkoma podstronami. Różnice takowe jednak istnieją i to bardzo istotne. Oprócz właśnie typu serwisu, są to chociażby obierana strategia SEO dla danej kampanii oraz zawarte w niej cele.

Zapraszam do zapoznania się z publikacją “4 typy kampanii SEO” w serwisie sprawnymarketing.pl, gdzie opisuję różne typy kampanii SEO.

Celem artykułu jest przybliżenie procesu pozycjonowaniu sklepu internetowego, które wykonujemy w firmie MAYKO (ZOBACZ OFERTĘ pozycjonowania sklepów internetowych). Oczywiście nasze procesy i podejście do pozycjonowania e-commerce może różnić się od podejścia w innych agencjach SEO. I tutaj zaznaczę (głównie dla konkurencji), że nie jesteśmy absolutnie wyznacznikiem tego jak pozycjonowanie sklepów internetowych powinno prawidłowo wyglądać.

Etap I – Audyt SEO

Pierwszym i nieodłącznym etapem przy każdej nowej kampanii SEO jest wykonanie szczegółowego audytu SEO. Audyt SEO to dokument, w którym zawarte są rekomendacje co do zmian w budowie i działaniu poszczególnych funkcjonalności platformy sprzedażowej. To właśnie przy sklepach internetowych, szczegółowo i wnikliwie wykonany audyt to klucz do sukcesu, który jest podstawą do późniejszego uzyskania wysokich pozycji na szereg słów kluczowych w wynikach naturalnych Google.

W audycie zawarte powinny być już konkretne rekomendację co optymalizacji sklepu pod konkretne słowa kluczowe. Słowa kluczowe dobrane są oczywiście na podstawie wcześniej obranej strategii SEO, której przynajmniej wstępny zarys, omawiany jest przed podpisaniem umowy z klientem. Poprawnie generowane tytuły (TITLE) podstron kategorii czy na podstronach poszczególnych produktów – to jest istotny element, który odpowiednio przemyślany i skonfigurowany powinien nam później przynosić ruch z tzw. długiego ogona (long tail).

Oczywiście rekomendacje co do optymalizacji pod konkretne słowa kluczowe to jeden z co najmniej kilkudziesięciu czynników, które mają istotny wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google. To właśnie w tych pozostałych czynnikach tkwi jedna z najbardziej istotnych różnic pomiędzy pozycjonowaniem prostych stron firmowych, a dużymi i rozbudowanych e-commerce.

Nie zapominajmy również, że zwłaszcza te większe e-sklepy, mają dużą rotacje produktów, częste zmiany kategorii, jak i stale rozwijają się dodając nowe udogodnienia i funkcjonalności dla klientów. Ważne zatem jest, aby optymalizacja była stałym elementem procesu pozycjonowania sklepu.

Audyt SEO - Mayko

Fragment spisu treści audytu SEO

Sklepy internetowe to bardzo często dziesiątki kategorii produktów, tysiące produktów oraz inne dodatkowe treści. Dodając to wszystko do siebie, wychodzi nam często nawet setki tysięcy podstron tylko pod jednym adresem www. Tylko odpowiednia optymalizacja pozwoli nam na prawidłową indeksację wszystkich podstron przez robota wyszukiwarki Google.

Kluczowe czynniki optymalizacyjne mające wpływ na prawidłowe indeksowanie sklepów internetowych to m.in.:

  • linkowanie wewnętrzne,
  • mechanizm filtrowania produktów,
  • umiejętne zastosowanie atrybutu Canonical.

To są charakterystyczne czynniki, które mają bardzo duży wpływ na widoczność sklepu internetowego w Google. Oprócz nich w audycie zawarte są również rekomendacje co do poprawek optymalizacyjnych bardziej typowych i standardowych. Występują one również przy audytach dla “mniej dynamicznych” stron takich jak np. proste strony firmowe z kilkoma podstranami.

Wybrane elementy audytu SEO:

  • budowa adresów URL wewnątrz serwisu,
  • sprawdzenie wszystkich treści w serwisie pod kątem unikalności i zastosowania odpowiednich słów kluczowych,
  • odpowiednie rozmieszczenie nagłówków wartościujących H,
  • prawidłowe i zgodne ze standardami ustawienie przekierowań wewnątrz serwisu,
  • przygotowanie odpowiednich komend i wytycznych dla robotów wyszukiwarek,
  • odpowiednio wygenerowana mapy strony,
  • szybkość ładowania serwisu (zobacz artykułOptymalizacja stron www pod PageSpeed Google“),
  • występowanie wersji mobilnej serwisu.

Jak widzimy, audyt SEO to bardzo szczegółowa i dogłębna analiza sklepu internetowego. Każdy audyt przygotowywany i dostosowywany jest pod specyfikę działania danego sklepu. Długość samego dokumentu audytu, zależy od stopnia skomplikowania i błędów jakie zostały znalezione w sklepie – generalnie im audyt krótszy (mniej błędów), tym lepiej dla właściciela sklepu.

Etap II – Optymalizacja sklepu

Kolejnym etapem jest optymalizacja sklepu internetowego na podstawie wytycznych zebranych w audycie SEO. Właściciel sklepu powinien samodzielnie zadbać o wprowadzenie poprawek przekazując odpowiednie dyspozycje programistom obsługujących jego sklep. Oczywiście czasem zdarza się, że klient takiego zaplecza programistycznego wewnątrz swojej firmy nie posiada. Jedynym wyjściem w takim wypadku jest zlecenie takich prac zewnętrznej firmie. Najlepszym wyjściem jest zlecenie wdrożenia poprawek firmie, która wykonała wcześniej sklep – to właśnie ta firma wie najlepiej jak zbudowany jest sklep, zna jego szczegółową specyfikę i wdrożone ewentualne dedykowane rozwiązania.

Oczywiście większość agencji SEO oferuje również optymalizację sklepów internetowych. Trzeba jednak szczerze przyznać, że rzadko zdarzają się agencje z pełnym i profesjonalnym zapleczem programistycznym. Mam tu na myśli programistów, którzy potrafią przeprowadzić bardzo skomplikowane optymalizacje, a nie takie, które ograniczają się do np. zmiany TITLE na podstronach sklepu. Taką “optymalizację” potrafią przeprowadzić specjaliści SEO i trudno takie poprawki nazwać pracami programistycznymi.

Dla przykładu, firma Mayko w kooperacji z firmą Aurora Creation, zapewnia klientom wsparcie w optymalizacji sklepów internetowych opartych na platformie Magento. Specjalizacja jest tu bardzo istotna, bo tak jak pisałem wcześniej, szczególnie dedykowane systemy sklepowe powinny być optymalizowane przez firmy, które takie sklepy wdrażają. Tutaj mała rada dla właścicieli sklepów internetowych – radzę uważać na agencję SEO, które biorą się za optymalizację wszystkiego co im wpadnie pod rękę. Pierwsze wrażenie, w którym właściciel sklepu może pomyśleć, że zaoszczędzi “parę groszy” na optymalizacji, może się okazać bardzo złudne. Nieudolne prace programistyczne mogą zapędzić właściciela sklepu w dodatkowe koszty (trzeba będzie robić poprawki “poprawek”), a w skrajnych przypadkach może się okazać, że sklep nie działa prawidłowo. Warto tu pokreślić, że główną usługą agencji SEO jest poprawa widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania Google, a nie skomplikowane prace programistyczne. Taka agencja składa się raczej ze specjalistów SEO, a nie wybitnych programistów – warto o tym pamiętać.

Efekty optymalizacji sklepu według wytycznych zawartych w audycie SEO są widoczne stosunkowo szybko. Przy odpowiednio przemyślanej i wprowadzonej optymalizacji poszczególnych elementów, jesteśmy wstanie już w pierwszym okresie kampanii SEO generować wartościowy ruch w sklepie internetowym. Przytoczę tu chociażby przykład z naszego case study (nagłówek “Kluczowy problem – filtrowanie produktów”) – http://marketingwsieci.pl/case-study-efekty-kampanii-seo-dla-producenta-bielizny-damskiej/. Odpowiednia optymalizacja podstron filtrowania produktów, zapewnia tylko z tych podstron ok. 8% wszystkich wejść z Google dla sklepu internetowego opisywanego w case study.

Efekty optymalizacji sklepu internetowego

Ilość słów kluczowych na jakie sklep pojawia w wynikach naturalnych Google – screen wygenerowany poprzez narzędzie SEMSTORM

Etap III – Link building

Kolejny etap, czyli zdobywanie do sklepu wartościowych linków przychodzących czyli tzw. link building. Tutaj na wstępie trzeba od razu zaznaczyć, że ilość oraz jakość zdobywanych linków zależy przede wszystkim od miesięcznego budżetu przeznaczonego na kampanię SEO. Zakładam tutaj oczywiście, że rozliczenie z agencją SEO odbywa się w formie stałego, miesięcznego abonamentu. Nie będę tu się rozpisywał i tłumaczył czemu akurat taki model zakładam – zapraszam do lektury artykułu “Modele rozliczeń z agencją SEO za pozycjonowanie strony”.

Kilka przykładów najbardziej popularnych źródeł zdobywania linków to:

  • publikacje sponsorowane – kupowane są publikacje na zewnętrznych serwisach, które to serwisy są jak najbardziej zbliżone tematyką do pozycjonowanego sklepu internetowego, np. kupujemy publikację naszego artykułu (oczywiście z linkiem do pozycjonowanego sklepu) na portalu kobiecym o modzie dla sklepu internetowego, który sprzedaje odzież damską.
  • marketing szeptany – w praktyce są to głównie posty na forach dyskusyjnych oraz komentarze pod artykułami. W komentarzu w jak najmniej nienachalny sposób przemycany jest odnośnik do sklepu. Taki post/komentarz może być np. w formie polecenia konkretnego produktu ze sklepu, gdzie odnośnik prowadzi właśnie do tego produktu.
  • dedykowane zaplecze SEO – specjalnie na potrzeby pozycjonowania tworzone są strony satelity, które zawierają w sobie odnośniki do sklepu internetowego. Taka przykładowa strona zapleczowa to może być np. serwis z poradami o pielęgnacji ogrodu skąd linki prowadzą do sklepu z narzędziami/akcesoriami ogrodowymi.
  • katalogi stron i firm – coraz mniej popularne, ale jednak nadal używane jako źródło zdobywania odnośników.
Przyrost linków przychodzących

Przyrost linków przychodzących – screen wygenerowany poprzez narzędzie Ahrefs

Generalnie tak jak wcześniej pisałem – ilość oraz jakość takich odnośników zależy głównie od budżetu przeznaczonego na działania SEO. Swój kolejny artykuł planuję napisać właśnie o przykładowych kosztach SEO, dlatego w tym miejscu zapraszam wszystkich zainteresowanych do zapisania się na nasz newsletter (powiadamiamy o najnowszych wpisach na naszym blogu).

Etap IV – Analiza i raportowanie

Etap ostatni, choć tak naprawdę razem z etapem “Link building” trwający nieustannie przez cały okres trwania kampanii SEO – Analiza i raportowanie. Wszystkie procesy przy pozycjonowaniu sklepu internetowego wymagają ciągłego monitorowania oraz analizy. Takie działania pozwalają cały czas optymalizować i dostosowywać kampanię SEO pod założone wcześniej cele.

W przypadku sklepów internetowych wiąże się to przykładowo z nieustannym szukaniem nowych słów kluczowych do pozycjonowania. W każdym e-commerce występuję rotacja produktów, często też dodawane są nowe kategorie. To właśnie dzięki ciągłej analityce możemy wychwytywać nowe, wartościowe słowa kluczowe z potencjałem., które przy odpowiedniej optymalizacji i pozycjonowaniu generują dodatkowy ruch w sklepie.

Monitoring pozycji na konkretne słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania Google oraz analiza ruchu z Google Analytics to standard przy każdej kampanii SEO i nie ma co się tu za bardzo rozpisywać.

Współpraca z agencją SEO

Mam nadzieję, że chociaż w nieznaczny sposób przybliżyłem procesy wstępujące przy pozycjonowaniu sklepów internetowych. Większość właścicieli małych i średnich sklepów nie mogą sobie pozwolić na zatrudnianie na etet specjalisty SEO, więc oczywistością jest podpisanie umowy z agencją SEO.

Kilka rad dla właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą nawiązać współpracę z agencją SEO

  • uważajmy na długoterminowe umowy – wiązanie się długą, nawet kilkuletnią umową na pozycjonowanie sklepu, według mojej opinii jest bardzo ryzykownym posunięciem – mimo nawet bardzo dobrej opinii o danej agencji SEO. Pomijam tu już nawet nierzetelne i nieuczciwe firmy, ale nie istnieją na rynku firmy, które mają 100% skuteczności (cokolwiek to znaczy). Wiązanie się długoterminową umową, uniemożliwia nam w razie niezadowalających efektów zmianę firmy SEO na nową. Nikt chyba nie chciałby mieć rok czy 2 lata “w plecy” tylko dlatego, że podpisał umowę na taki okres.
  • wymagajmy raportowania prac – każda poważna agencja SEO powinna raportować swoje działania. Tłumaczenie firmy: “to nasz know how i nie udzielamy informacji o naszych działaniach” jest nieporozumieniem. SEO to nie jest żadna tajemna wiedza i nie ma czegoś takiego jak “tajemne triki” itd. Idąc tym tokiem myślenia… czy gdy odbieramy nasz samochód od mechanika to mówi on nam, że nie powie co zrobił, ale samochód naprawił, więc należy mu się x.xxx zł? Chodzi mi tu o to, że usługa SEO jest taką samą usługą jak każda inna i przykrywanie się jakoś tajemną wiedzą jest co najmniej śmieszne. Przecież samochód możemy równie dobrze sami naprawić (zapewne w książkach czy internecie znajdziemy opisy “jak naprawić…“), a jednak oddajemy go fachowcom. Dom też możemy sami wybudować…
  • monitorujmy działania agencji SEO – zakładając nawet, że dostajemy szczegółowe raporty z działań SEO, warto przynajmniej raz na jakiś czas sprawdzić działania agencji na własną rękę. Jak to robić? Zapraszam do artykułu “Jak mierzyć działania agencji SEO?”, który skierowany jest głównie do osób zlecających SEO zewnętrznym firmom.

Podsumowanie

Szczególnie dla nowo powstałych sklepów internetowych, to właśnie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google jest nierzadko jedyną szansą na generowanie pierwszych obrotów w sklepie. Stosunkowa niska cena w porównaniu do innych form reklamy oraz długotrwałe efekty (aczkolwiek niepojawiające się od razu) to cechy, które przemawiają nad inwestycją w pozycjonowanie sklepu.

Szukasz agencji SEO do pozycjonowania sklepu internetowego? Zapoznaj się z naszą ofertą na https//mayko.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/

Autor artykułu:Wojciech Przekop

Head of SEO w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla eCommerce.

Komentarze

14 wypowiedzi:
  1. Wrzuć jeszcze info o unikalnych opisach i napisz o tym drobny akapit. Wielu klientów nie rozumie, że ich konkurencja jest wyżej od nich z takimi samymi opisami. W ogóle przekonanie klienta do pracy nad opisami, tworzenie dodatkowych LP jest trudne w wielu przypadkach.

      1. Wszystko racja co tu piszecie, no ale artykuł jest o ogólnych procesach jakie występują przy pozycjonowaniu sklepów, a nie o szczegółowej ich optymalizacji. Wymieniłem charakterystyczne czynniki optymalizacyjne dla e-commerce – zarówno unikalny content, ALTy itd. są ważne przy pozycjonowaniu wszystkich serwisów.

  2. Sam pracuję dla siebie nad swoim sklepem. Tytuł i opis produktu + opis meta dla widoczności w sieci to podstawa. Nie jestem jednak w stanie wymyślić wielu opisów do bardzo podobnych produktów – więc jak sobie z tym poradzić?

  3. Sam optymalizuję e-sklepy, gdzie średnio jest 17 – 18 tyś pozycji i z doświadczenia wiem, że to katorżnicza praca 😉 Dobre opisy produktu i oryginalne meta dane to podstawa, w opisach pilnować należy znaczników Hx to też jest ważne, linkowanie wewnętrzne w sklepie to też temat rzeka. Wpis dobry, kilku szczegółów brakuje, ale jest OK

  4. Opinia sklepu też się liczy. Przynajmniej w moim przypadku: jeżeli chcę coś zakupić w jakimś sklepie to popytam wśród znajomych czy znają, czy zamawiali. Jeżeli usłyszę, że były problemy z realizacją zamówień czy brak kontaktu w sprawie reklamacji to nie będę ryzykować. Opinia to najlepszy marketing: dbajcie o klienta.

  5. Strategia z satelitami nie jest zła. Jeśli ktoś ma szybki skrypt sklepu dobre zaplecze i content to max w 6 miesięcy
    bez problemu wejdzie na 1 zakładkę w G (nie mylić z pozycją).

  6. Bardzo praktyczny materiał, pytanie tylko czy jest aktualny na rok 2018 ? Jeśli tak to bardzo się przyda, bo poza paroma blogami , czy magazynami typu social media manager to niewiele można znaleźć dobrego contentu .

    1. Myślę, że sam przebieg całego procesu jest jak najbardziej aktualny również na rok 2018. To co może się zmieniać z biegiem lat to raczej pewne szczegóły/trendy co do optymalizacji sklepów czy podejście do link buildingu.

  7. To prawda pozycjonowanie sklepu internetowego jest ważne, jednak ważny jest również kontakt z klientem. Dobrym sposobem rozreklamowania swojego biznesu jest skorzystanie z usług firm, które zajmują się marketingiem smsowym (np. playsms.pl), w ten sposób można trafić do większej ilości klientów oraz „przypominać” o swojej obecności na rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *