5 porad jak optymalizować zdjęcia pod SEO

W przypadku sklepów internetowych zdjęcia mają duże znaczenie. Stanowią jeden z głównych elementów, który pozwala zaprezentować Twoją ofertę. Z drugiej strony zajmują sporo miejsca na serwerze i wpływają na szybkość ładowania się stron.

Odpowiednie optymalizowanie ich pod SEO jest zatem kluczowe, jeśli chcesz, aby Twój sklep działał jak najlepiej. Jak to zatem zrobić? W tym artykule znajdziesz 5 porad na ten temat.

1. Wybierz dobry format

W przypadku grafiki najważniejsze jest to, aby osiągnąć jak najwyższą jakość obrazu i zachować przy tym jak najmniejszy rozmiar. Poszczególne formaty inaczej podchodzą do procesu zapisywania danych dotyczących zdjęć, dzięki czemu sprawdzą się lepiej w innych zastosowaniach.

PNG przeznaczony jest dla zrzutów ekranu i wykresów. JPG (lub JPEG) stworzony jest z kolei z myślą o zwykłych zdjęciach. GIF ma swoje zastosowanie w przypadku prostych animacji. Te 3 formaty są dobrze rozpoznawalne, jednak oprócz nich istnieje jeszcze inny, który warto mieć na uwadze.

WebP to format rozwijany przez Google, który docelowo ma stać się nowym standardem grafiki w Internecie. Obsługuje on statyczne oraz animowane obrazy, a także jest w stanie zapisywać je w trybie stratnym i bezstratnym. Kompresja rozmiaru w jego przypadku pozwala na zachowanie lepszej jakości w porównaniu do JPG.

Omawiany format jest już w pełni wspierany przez większość różnych wersji najpopularniejszych przeglądarek internetowych, które obsługują 92,15% użytkowników Internetu:

Tabela przeglądarek wspierających WebP

Źródło

Apple pracuje nad pełną implementacją WebP w Safari. Gdy do tego dojdzie, bez obaw będziesz mógł w pełni przenieść się na ten format.

2. Zadbaj o kompresję grafiki

Czas ładowania się strony powinien wynosić mniej niż 3 sekundy. Jeśli proces ten wymaga nieco więcej czasu, w znaczący sposób wpłynie to na konwersje w Twoim sklepie.

Na szybkość ładowania się stron oczywiście największy wpływ ma waga zdjęć. Na szczęście istnieje wiele darmowych programów, które pozwalają na przeprowadzenie kompresji. Co najważniejsze, rozmiar grafiki często da się zmniejszyć nawet i 4-5 razy bez praktycznie żadnego uszczerbku na jakości.

Oto kilka wartych uwagi narzędzi:

Pamiętaj też, że w przypadku produktów nie ma za bardzo sensu wstawiać zdjęć w 8K lub 4K, które to oczywiście zajmują sporo miejsca. Grafiki o mniejszej rozdzielczości z powodzeniem pozwolą zapoznać się z najważniejszymi szczegółami nawet w dużym przybliżeniu.

3. Dobierz odpowiednie wymiary

Wagę zdjęcia da się dodatkowo zmniejszyć, przycinając niepotrzebne krawędzie. Przykładowo w przypadku screenshotów, które są wycinkiem ekranu, wokół interesującego nas fragmentu może pozostać nieco białego obrysowania. Nie jest ono widoczne na tle stron w tym samym kolorze i nie przeszkadza w odbiorze samej grafiki, jednak przyczynia się do większego rozmiaru.

Wymiary zdjęć mają także znaczenie w przypadku CLS – Cumulative Layout Shift (zbiorcze przesunięcie układu). Jest to jedna z metryk Core Web Vitals, a zatem od maja tego roku stanowi już czynnik rankingowy.

Cumulative Layout Shift odnosi się do sytuacji, w której content w niekontrolowany sposób zmienia swoje położenie w sposób utrudniający korzystanie ze strony. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest właśnie nieokreślenie wymiarów zamieszczonych grafik. Są one wtedy dostosowywane na bieżąco, co powoduje tytułowe zbiorcze przesunięcie układu.

4. Dodaj atrybuty title i alt

Atrybut title ukazuje się po nasunięciu na dane zdjęcie kursorem. Z tego powodu warto wykorzystać go, aby dostarczyć informacje, które są kluczowe dla prawidłowego zrozumienia znaczenia grafiki.

Pamiętaj przy tym, że z technicznego punktu widzenia atrybut title nie ma znaczenia w przypadku SEO. Zamieszczanie w nim słowa kluczowego nie pomoże w pozycjonowaniu. Google zaleca z tego powodu, aby dodawać go jedynie wtedy, gdy lepsze wytłumaczenie przeznaczenia danej grafiki jest naprawdę konieczne.

ALT i tytuł zdjęcia

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku atrybutu alt (określany także jako tekst alternatywny). Jego celem jest słowne przedstawienie wyszukiwarce tego, co prezentuje dana grafika. Z tego powodu warto w jego przypadku zamieszczać powiązane słowa kluczowe.

Oprócz tego tekst alternatywny jest odczytywany przez programy typu Text-to-Speech. Technologia ta pomaga osobom mającym problemy ze wzrokiem w lepszym zrozumieniu tego, czego dotyczy zdjęcie. Z powyższych powodów atrybut alt powinien być dodawany w przypadku każdego zdjęcia na stronie.

5. Pamiętaj o czytelnej nazwie pliku

Zdjęcia i screenshoty otrzymują automatycznie wygenerowaną nazwę, która raczej nie jest zbyt czytelna dla użytkowników i wyszukiwarek. Warto dlatego zmienić ją na coś, co opisuje zawartość grafiki, jak i zawiera powiązane słowa kluczowe. W końcu koszulka-biala-meska.jpg brzmi lepiej niż 09123DRE2.jpg.

Podsumowanie

Zastosuj się do tych porad, a zdjęcia w Twoim sklepie internetowym nie tylko będą mniej obciążać serwer, ale i zyskają na jakości. Z pewnością pozytywnie wpłynie to na zyski generowane przez sklep.

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *