
5 porad jak tworzyć evergreen content
Czy chcesz mieć na swoim blogu wpis, który opublikujesz raz, a będzie zyskiwał dla Ciebie znaczący ruch przez kilka następnych lat? Domyślam się, że tak – dlatego musisz wiedzieć się, czym jest evergreen content oraz jak go tworzyć.
Właśnie tego dowiesz się w tym artykule. Na początku odpowiedzmy sobie na podstawowe pytanie:
Evergreen content – czym jest?
Evergreen to po angielsku wiecznie zielony, co odnosi się rzecz jasna do roślin, które przez cały rok są w stanie utrzymywać swój barwny kolor. Termin ten stanowi zatem świetną analogię do contentu, który podobnie może być praktycznie zawsze świeży, aktualny oraz przydatny dla użytkowników, niezależnie od tego, kiedy się z nim zapoznają.
Jednym z najlepszych przykładów stron, które zawdzięczają swoją popularność contentowi evergreen, jest Wikipedia (a zwłaszcza jej angielskojęzyczna wersja). Z czasem artykuły tam zawarte stają się wręcz docelowym i najbardziej złożonym źródłem informacji na dane zagadnienie, dlatego nieustannie zyskują ruch.
Oczywiście nie musisz tworzyć kolejnej encyklopedii, aby cieszyć się korzyściami, jakie daje wiecznie zielony content. Przydatnym formatom treści przyjrzymy się nieco później. Wcześniej omówmy sobie jeszcze powody, dla których warto inwestować w evergreen content.
Evergreen content – zalety
Oto 4 główne zalety contentu evergreen:
- Ruch – Google promuje treści bardzo wysokiej jakości, które są naprawdę przydatne dla użytkowników.
- Autorytet – evergreen content musi prezentować bardzo wysoką jakość, dzięki której zbudujesz wizerunek eksperta.
- Pomoc dla nowych odwiedzających – w evergreen contencie możesz poruszyć najczęściej zadawane przez klientów/czytelników pytania, a następnie odsyłać ich do takiego źródła.
- Linki – jeśli opublikujesz tekst na dane zagadnienie, który będzie odpowiednikiem wspomnianego artykułu z Wikipedii, zyskasz wiele linków od stron doceniających wysoką jakość takiego contentu.
Przejdźmy więc do omówienia tego, jak tworzyć evergreen content:
1. Wyszukaj dobre tematy
Unikaj zagadnień, które są popularne tylko chwilowo, a wybieraj te, które stale generują zainteresowanie. Aby je znaleźć, masz do dyspozycji dwa sposoby:
- Analiza słów kluczowych
Skorzystaj z takich narzędzi jak Google Trends lub SEMSTORM, aby przeprowadzić analizę słów kluczowych. Zwróć szczególną uwagę na tzw. sezonowość. Otóż istnieją tematy, które regularnie generują zainteresowanie, jednak jest tak tylko w określonych porach roku (np. w lato, gdy zaczyna się sezon wakacyjny). Nie ignoruj ich całkowicie – można powiedzieć, że stanowią one materiał na treści „w połowie evergreen”.

Skup się jednak na słowach kluczowych, które przez cały rok generują mniej więcej stałe zainteresowanie. Jeszcze lepiej, jeśli w perspektywie ostatnich miesięcy/lat temat dodatkowo zyskuje na znaczeniu.
- Analiza potrzeb klientów/czytelników
Jeśli masz już stałą bazę odbiorców swojego contentu, możesz wniknąć w ich potrzeby, aby dowiedzieć się, jakie treści są im najbardziej potrzebne. Taka metoda jest trudniejsza do wdrożenia, jednak potrafi dać świetne rezultaty.
2. Zastosuj odpowiedni format
Tworząc evergreen content, rozważ następujące typy treści:
- Top Lista (20 najlepszych programów dla X),
- FAQ (Odpowiedzi na 10 najczęściej zadawanych pytań dotyczących X),
- zestawienie i wytłumaczenie branżowej terminologii,
- recenzja produktu,
- porady skierowane do początkujących (10 rzeczy, które robiłem źle, gdy zaczynałem X),
- poradnik dotyczący szukania i wybierania danego produktu,
- Zestawienie najlepszych książek dotyczących danego zagadnienia (np. 8 książek o marketingu internetowym dla początkujących).
3. Dbaj o przystępną strukturę
Evergreen content jest zwykle bardzo rozbudowany. Aby czytelnicy mogli go odebrać jak najlepiej, pamiętaj o tym, aby podzielić go na liczne akapity, rozdziały itp. Dodaj także zdjęcia, wykresy i inne materiały, dzięki czemu całość będzie bardziej zróżnicowana.
4. Promuj evergreen content
Najgorsze, co możesz zrobić w przypadku evergreen contentu, to nie przyłożyć do niego odpowiedniej uwagi. Taki rodzaj treści stanowi długoterminową inwestycję, dlatego odpowiednio o niego dbaj.
Oto kilka pomysłów, jak to zrobić:
- Stwórz na stronie sekcję oddzieloną od bloga i zatytułuj ją np. Przydatne informacje/Zacznij tutaj. Właśnie w tej kategorii dodatkowo zamieszczaj treści evergreen, aby łatwo dało się je znaleźć.

- Często linkuj do evergreen contentu z innych treści zawartych na stronie.
- Regularnie udostępniaj takie treści w mediach społecznościowych.
5. Regularnie aktualizuj evergreen content
Aby dane treści faktycznie pozostawały „wiecznie zielone”, musisz nieraz do nich wrócić. Często nie musi być to wiele – zaktualizuj dane statystyczne, dodaj nową książkę do zestawienia lub zastąp niedziałające linki nowymi.

Z drugiej strony nieraz przydatny jest „mały remont” takiego contentu, jeśli musisz zaktualizować dużo informacji lub też chcesz bardzo rozbudować daną treść. Takie działania pozwalają nieraz nadać drugie życie dla evergreen contentu, który ponownie zyskuje tyle odwiedzin, jak tuż po opublikowaniu go po raz pierwszy.
Evergreen content – podsumowanie
Mam nadzieję, że dzięki tym poradom uda Ci się z powodzeniem stworzyć wiecznie aktualne treści, które pomogą Twojej stronie internetowej osiągać świetne wyniki.
Komentarze