5 rzeczy, o których warto pamiętać w trakcie współpracy z agencją SEO

Pozycjonowanie e-commerce to szereg działań zarówno po Twojej stronie, jak i po stronie wynajętej przez Ciebie agencji. Sprawdź, o czym szczególnie warto pamiętać!

5 rzeczy, o których warto pamiętać w trakcie współpracy z agencją SEO

Pozycjonowanie e-commerce to szereg działań zarówno po Twojej stronie, jak i po stronie wynajętej przez Ciebie agencji. Niektóre nieprzemyślane działania, wykonywane w obrębie strony przez jej właściciela, mogą doprowadzić do całkowitego zaprzepaszczenia dotychczasowych efektów i potrzeby zbudowania zupełnie nowej strategii, aby odzyskać utracony ruch.

W artykule wyjaśniam kwestie, które nie są wcale tak oczywiste i wymagają zaangażowania również ze strony właściciela sklepu internetowego.

1. Wprowadzanie zmian w sklepie

Najgorszą szkodą, jaką możesz wyrządzić dla działań SEO, jest wprowadzanie zmian na stronie bez wcześniejszego powiadomienia agencji. Pół biedy, jeśli okaże się, że były to jakieś drobne, nieszkodliwe poprawki, jak zmiana danych firmy, chociaż nawet i w takim przypadku należałoby wcześniej o tym uprzedzić agencję. Wszelkie głębokie ingerencje, jak zmiana szablonu, przebudowania w drzewie kategorii, rozbudowanie nowych podstron czy stworzenie kolejnych wersji językowych mogą doprowadzić do katastrofy, jeśli nie zostaną wprowadzone zgodnie ze sztuką SEO. Niestety, wciąż zdarzają się kardynalne błędy, a klienci często nie mają pojęcia o ich skutkach. Przykładami mogą być ingerencja klienta lub jego działu IT w tak kluczowe dla SEO elementy, jak atrybuty meta robots czy zmiana struktury adresów URL (zazwyczaj bez wykonania odpowiednich przekierowań). Pamiętaj, że bardzo łatwo jest utracić ruch poprzez zduplikowanie strony, a jego odzyskanie może potrwać przez wiele miesięcy!

Co więc w sytuacji, gdy masz z góry zaplanowane niezbędne zmiany na stronie? Koniecznie skontaktuj się z agencją, opisując swoją koncepcję. Przedstaw co chcesz wprowadzić i dlaczego. Każdy dobry specjalista powinien w odpowiedzi przygotować stosowny dokument ze wskazówkami, a następnie sprawdzić ich wdrożenie. Tym prostym sposobem możemy uniknąć prawdziwego dramatu. 

2. SSL 

Obecność SSL na stronie jest aktualnie jednym ze standardów wpływających na wyniki w wyszukiwarce. Jego brak skutkować będzie wyświetlaniem się napisu “Niezabezpieczona” obok URL domeny lub nawet tym, że po wpisaniu adresu, zamiast docelowej strony wyświetli nam się informacja o niebezpiecznym połączeniu. Certyfikat ten świadczy o tym, że dane klientów wpisywane na stronie są chronione i bezpieczne. Jeśli Twoja strona w jakikolwiek sposób przetwarza informacje o klientach, SSL jest na niej niezbędny.

Najtańszy certyfikat to koszt ok. 50-100 zł, jednak znajdziemy też darmowe rozwiązania. Obie wersje różnią się od siebie tym, że płatne certyfikaty są wystawiane na rok, natomiast te drugie – na 3 miesiące. Darmowy certyfikat daje również najmniejszy stopień ochrony serwisu. Niektóre certyfikaty odnawiają się same, ale o ich stałe działanie powinien zadbać właściciel witryny. 

3. Hosting i wygaśnięcie domeny

Każda witryna, która ma funkcjonować w sieci, musi zostać umieszczona na serwerze. Do tego celu wykorzystywany jest hosting. Podobnie jak w przypadku SSL, wiele firm oferuje zarówno hostingi darmowe, jak i płatne. Nie warto jednak na nich oszczędzać, ponieważ bezpłatne charakteryzują się bardzo często o wiele słabszymi parametrami, co będzie miało istotny wpływ na SEO. 

Nieopłacenie hostingu w terminie może skutkować tym, że nasza strona całkowicie zniknie z sieci, narażając nas tym samym na duże straty i to nie tylko pozycji. Podobna sytuacja dotyczy nieprzedłużenia domeny. Jej utrata spowoduje, że ktoś będzie mógł ją przejąć i wykorzystać do własnych celów. Budowanie wartości adresu pójdzie na marne, a my będziemy musieli zaczynać od początku.

Podsumowując: pamiętaj o przedłużaniu hostingu i domeny!

4. Rozbudowa potencjału

Jeśli wprowadzasz do sklepu nowy asortyment, Twoja agencja SEO powinna zostać jak najszybciej o tym powiadomiona. Szczególnie jeśli będzie to dla Ciebie sprawą priorytetową. Wymaga to bowiem wprowadzenia licznych poprawek optymalizacyjnych. Ustalona na początku współpracy lista fraz kluczowych, po pewnym czasie może się zdezaktualizować. Upewnij się, że w trakcie współpracy będziesz miał możliwość podmiany lub dodania nowych słów do monitoringu pozycji. 

Nawet jeśli wprowadzany produkt nie jest obecnie najważniejszy, po wypozycjonowaniu i utrzymywaniu stabilnych pozycji na określonych wcześniej priorytetach, agencja SEO może zaproponować poszukanie nowego potencjału. Może być to rozbudowa bloga lub opisów kategorii, ale też zajęcie się nowym asortymentem, co pozwoli przyciągnąć do sklepu kolejną grupę zainteresowanych klientów.

5. Feedback

Najgorszą sytuacją z punktu widzenia agencji jest otrzymanie wypowiedzenia bez żadnego uprzedzenia czy róby kontaktu. Nie wiemy, co się dzieje ani z czego to wynika, bo nie dostaliśmy wcześniej żadnych niepokojących znaków z drugiej strony. Dlatego niezwykle ważne jest, aby na bieżąco dawać informację zwrotną odnośnie raportów i swoich odczuć związanych z pozycjonowaniem.

Często zdarza się, że agencja jest zadowolona z efektów – pozycje i ruch rosną, nie ma więc powodów do obaw. Okazuje się jednak, że wszystko jest w porządku tylko w teorii,  bo zależało Ci na zupełnie innym asortymencie, a ten stoi w miejscu – jesteś więc niezadowolony. Priorytety w sklepach się zmieniają, czy to sezonowo, czy w zależności od stanów magazynowych. Dlatego każda informacja z Twojej strony jest dla nas na wagę złota. Jeśli jesteś usatysfakcjonowany wynikami pozycjonowania, każdej agencji będzie bardzo miło, jeśli zostawisz jej pozytywną opinię w sieci. Nic tak nie motywuje do dalszej pracy, jak pochwały!

Podsumowanie

Pamiętaj o tym, aby agencję SEO traktować jak partnera biznesowego. A na efektach naszej pracy zależy nam tak samo, jak Tobie. Prostą drogą do sukcesu jest stosowanie się do wszystkich naszych zaleceń i przejrzysta komunikacja, dlatego wszelkie zmiany i wątpliwości powinny być z nami niezwłocznie konsultowane. Jeśli cokolwiek niepożądanego dzieje się ze stroną, zawsze możesz liczyć na wspólne znalezienie najlepszych rozwiązań. 

Czytaj więcej
wioleta_malinowska
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej