6 porad jak wybrać nazwę domeny dla sklepu internetowego

6 porad jak wybrać nazwę domeny dla sklepu internetowego

Wybieranie domeny internetowej ma wiele wspólnego z wybieraniem nazwy firmy – często wymaga wielu przemyśleń oraz rozważenia licznych opcji. Niekiedy wręcz dobranie domeny będzie podyktowane właśnie ustaloną nazwą przedsiębiorstwa – o tym szerzej powiemy w dalszej części artykułu.

Tak czy inaczej, na pewno chcesz wybrać taką domenę, która będzie pasowała do Twojego sklepu oraz pomoże w jego promowaniu. W tym artykule poznasz dlatego 6 porad, które Ci w tym pomogą. Na początek rozważmy jednak kilka innych kwestii.

Słowo kluczowe w nazwie domeny a pozycjonowanie

Przez pewien czas słowo kluczowe zawarte w domenie mogło w dużym stopniu zaważyć o pozycjonowaniu w Google. Dla przykładu domena oponyzimowe.pl zyskiwałaby znacznie wyższe pozycje na właśnie taką frazę kluczową niż inne tematycznie powiązane witryny zbudowane jednak na innych domenach.

Prowadziło to niekiedy do sytuacji, w których głównym czynnikiem wyboru domeny było jej nasycenie słowami kluczowymi. Google postanowiło zaingerować w tę sytuację i we wrześniu 2012 roku wydało EMD (exact match domain) update. W jego wyniku strony internetowe utraciły swoje wysokie pozycje, jeśli zawdzięczały je jedynie temu, że w nazwach ich domen znajdowały się frazy kluczowe. Od tego czasu słowa kluczowe w domenie nie są już czynnikiem rankingowym (przynajmniej nie .

Wiek domeny a pozycjonowanie

Sam wiek domeny nie wpłynie sam z siebie na jej lepsze SEO. Potwierdził to John Mueller. Mimo tego dalej wiele osób stara się przechwycić starszą domenę z wieloletnią historią. Spotkałem się nawet z obszernym anglojęzycznym artykułem, który wykazywał, że topowe strony internetowe na praktycznie wszystkie rodzaje kategorii słów kluczowych są zbudowane właśnie na wieloletnich domenach.

Problemem jest jednak to, że dochodzi tutaj do mylenia korelacji z przyczynowością. Strony internetowe istniejące już od długiego czasu faktycznie zazwyczaj jednocześnie będą na topie. Nie wynika to jednak z tego, że ich licząca już sobie wiele lat domena daje „+10 do pozycjonowania 😊” z racji właśnie swojego wieku. Po prostu im dłużej dana strona internetowa się utrzymuje, tym jednocześnie zapewne przez ten czas zdobędzie więcej linków, opublikuje u siebie więcej treści oraz zyska rozpoznawalność. Właśnie to zaważy o jej lepszej pozycji nad młodszymi stronami.

Domeny internetowe – statystyki

Sama liczba zarejestrowanych domen internetowych wzrosła naprawdę gwałtownie na przestrzeni ostatnich niemal 30 lat. Bardzo ciekawa strona zbierająca statystyki związane z Internetem, internetlivestats.com, tak przedstawia ten wzrost:

Liczba stron internetowych bardziej szczegółowe informacje

Na przykładzie tych danych widać, jak powstanie Yahoo oraz Google gwałtownie przyśpieszało wzrost rejestrowanych domen, jak i użytkowników Internetu.

Przejdźmy już zatem do konkretnych wskazówek, które pomogą Ci wybrać domenę dla Twojego sklepu internetowego.

1. Wymyśl jak najwięcej propozycji

Wybierz co najmniej pięć słów lub zwrotów, które charakteryzują tematykę Twojego sklepu. Zapisz je, a następnie wymieszaj i dopasuj tak, aby stworzyć możliwe warianty nazw domen.

W marketingu istnieje zasada, według której uruchamianie nowego produktu trzeba zacząć od sporządzenia listy dziesięciu potencjalnych nazw. Pierwsze trzy jest zazwyczaj wymyślić bardzo łatwo. Kolejne 3 będą już wymagać nieco więcej wysiłku, a dotarcie do dziesiątej propozycji sprawi już naprawdę dużo problemów. Jednak dzięki takiej metodzie zyskasz wiele kreatywnych pomysłów.

2. Po pierwsze marka

Kreatywne i markowe nazwy są znacznie lepsze od ogólnikowych. Jak wspomnieliśmy wcześniej, same słowa kluczowe w domenie nie mają wpływu na jej pozycjonowanie, więc lepiej zdecydować się na domenę związaną z Twoją marką. Oczywiście nie wyklucza to samych fraz kluczowych, gdyż mogą się one naturalnie znaleźć podczas tworzenia nazwy sklepu.

Kwestia sprowadza się do tego, że unikalna nazwa domeny pomoże Ci budować swoją markę, podczas gdy ogólne raczej nie zapadną w pamięć. Dla przykładu jedne z najpopularniejszych sklepów sprzedających sprzęt elektroniczny w Polsce to X-kom, Morele.net, czy Mediamarkt. Dlatego też wybranie domeny z nazwą swojej marki stworzy spójny wizerunek firmy.

3. Zadbaj, by domena była łatwa do zapamiętania i wymówienia

Idealna nazwa domeny powinna być łatwa do wypowiedzenia oraz napisania. Dzięki temu, gdy ktoś będzie wypowiadał się o Twoim sklepie, zapamiętanie jego nazwy, a następnie wpisanie jej w przeglądarkę nie będzie sprawiać niepotrzebnego problemu.

Aby to sprawdzić, poproś 10 osób, aby wypowiedziały wybraną przez Ciebie propozycję nazwy domeny, a następnie ją zapisały. Jeśli obie te czynności sprawiają trudności, lepiej będzie uprościć ową nazwę.

Dlatego też unikaj w domenie liczb – często nie będzie jasnym, czy należy je zapisać normalnie (2), czy słownie (dwa). Tak samo ma się rzecz w przypadku „kreseczek”, czyli dywizów „-”. Jeśli znajdują się w nazwie, konieczne będzie wspominanie o tym, gdzie są, podczas podawania nazwy domeny.

4. Przeprowadź dokładny research

Upewnij się, że potencjalna nazwa domeny nie jest chroniona jako znak handlowy przez inną firmę. Istnieje pewna praktyka, znana jako typosquatting – polega ona na rejestrowaniu domen, które są zbliżone już do tych istniejących, czyli posiadają w sobie rozpoznawalne imiona, nazwiska oraz nazwy firm czy produktów. Takiemu procederowi przeciwdziała ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Oczywiście nie zakładam, że faktycznie będziesz chciał coś takiego zrobić – jeśli jednak nieświadomie zarejestrujesz domenę, która jest prawnie chroniona, nieumyślnie ściągniesz na siebie kłopoty.

5. Myśl długoterminowo

Twoja domena będzie w dużym stopniu definiować Twoją markę na wiele lat. Warto dlatego dobrać ją względem tego, jak przewidujesz rozwój firmy. Migracja sklepu na inną domenę to dość trudne przedsięwzięcie, które może niekorzystnie wpłynąć na dochody, rozpoznawalność oraz SEO.

Załóżmy, że zarejestrujesz domenę butydladzieci.com.pl. Jasno wskazuje ona na Twoją ofertę. Co jednak, jeśli postanowisz poszerzyć asortyment o inne produkty dziecięce? W takiej sytuacji nazwa domeny będzie nieco myląca.

6. Rozważ targetowanie danej lokalizacji

Załóżmy, że Twój sklep ma działać przede wszystkim lokalnie – większość Twojej sprzedaży ma miejsce offline, choć internetowa wersja też przyciąga klientów. W takiej sytuacji dobrze będzie w nazwie domeny zawrzeć docelową lokalizację, np. (nazwafirmy)poznan.pl.

Bonusowa porada: Zarejestruj dodatkowo domeny z potencjalnymi literówkami

Ten krok oczywiście zwiększy wydatki na utrzymywanie domen, więc jest to Twoja decyzja.

Może się okazać, że wiele osób będzie popełniać literówki, wpisując nazwę Twojej głównej domeny (często wynika to po prostu z pośpiechu). Aby mimo tego zyskać taki ruch, dobrze jest dokupić domeny z błędami w nazwie i zrobić z nich przekierowania. Zrobiło tak np. Allegro. Wpisz bezpośrednio w przeglądarkę alegro.pl – znajdziesz się i tak tam, gdzie powinieneś.

Podsumowanie

Domena to Twoja internetowa lokalizacja – jej wybór wpłynie na postrzeganie Twojej marki oraz oferty przez potencjalnego klienta. Choć większość najłatwiejszych do wymyślenia domen jest już dawno zajętych, to jednak dzięki tym poradom na pewno uda Ci się znaleźć nazwę, która będzie idealnie pasować do Twojego sklepu.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

3 wypowiedzi:
  1. Ważne podczas szukania nazwy domeny aby uważać gdzie się sprawdza jej dostępność. Ponieważ zawsze istnieje szansa że ktoś pogląd. Może wtedy wykupić ją a nam zaoferować odsprzedaż po nieco wyższej cenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *