9 powodów dla których sklep internetowy potrzebuje bloga

9 powodów dla których sklep internetowy potrzebuje bloga

Prowadzenie bloga firmowego jest do pewnego stopnia oczywiste – jeżeli chcesz przyciągnąć organicznie klientów, to musisz publikować treści mogące ich zaciekawić. Jak jednak ma się sprawa w przypadku sklepu internetowego? Czy treści blogowe nie odciągną klientów od samych produktów? Czy generowanie ruchu za pomocą bloga jest konieczne/przydatne, jeżeli pozycje w Google zależą od optymalizacji oraz linków prowadzących?

Choć głównym celem sklepu internetowego jest przyciąganie ruchu na strony produktowe, to blogowanie ma jak najbardziej sens. Łatwo jest się dać pochłonąć elementom sprzedaży bezpośredniej – zarządzaniu posiadanymi produktami, dbaniem o swoją listę mailingową, czy telefonowaniem do nowych klientów. Jeśli jednak spędzasz zbyt dużo czasu starając się dokonać sprzedaży u potencjalnych klientów, przeoczasz powód, dla których w ogóle się oni u Ciebie znaleźli.

To właśnie blog pozwoli Ci nawiązać z klientami bliższą relację. Nic dziwnego zatem, że ostatnio coraz więcej platform e-commerce zaimplementowało domyślne rozwiązania pozwalające wprowadzać w sklepie blog internetowy.

Przyjrzyjmy się zatem 9 powodom, dla których warto prowadzić blog e-commerce.

1. Korzyści z punktu widzenia SEO

Sukces sklepu internetowego w dużej mierze sprowadza się do tego, jaki ruch uda się do niego sprowadzić (reszta to konwersja z tego ruchu, ale o tym też później). Blog to jeden z najefektywniejszych sposobów na jego zdobycie. Im więcej publikujesz jakościowych treści, tym więcej z nich zostanie zaindeksowanych. Dzięki temu znacznie większa liczba potencjalnych klientów trafi do Ciebie organicznie.

Zazwyczaj zespół odpowiedzialny za marketing w Twoim sklepie powinien zająć się ustaleniem najlepszych słów kluczowych, które następnie pozwolą tworzyć treści pod nie dostosowane. Blog świetnie się do tego nadaje. Dlaczego?

W opisie produktu raczej trudno jest zawrzeć frazę „lista najlepszych telefonów 2019” a co dopiero faktycznie ją rozwinąć. Obszerny artykuł na blogu daje Ci możliwość udzielenia odpowiedzi na to pytanie potencjalnym klientom. Opublikowanie takiego artykułu pod ciekawym tytułem, dostosowanego pod odpowiednie słowa kluczowe oraz zawierającego bardzo przydatne informacje to znakomity sposób na wygenerowanie ruchu organicznego.

Przykładem może być tutaj ranking smartfonów w serwisie morele.net.

Ranking telefonów w sklepie morele.net

Ranking zawiera wyczerpujące opisy poszczególnych modeli oraz linki do samych telefonów w sklepie morele.net. Świetne połączenie dostarczenia potencjalnemu klientowi wartości, jak i oferty.

2. Budowanie linków

Blog e-commerce to świetne narzędzie do linkowania – zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Tworzenie odnośników do stron niebędących konkurencją oraz do produktów na własnej stronie zwiększy autorytet witryny polepszając jej pozycję w Google. Jednocześnie same produkty także będą lepiej promowane w wyszukiwarce.

3. Angażowanie klientów

Relacja z klientami nie musi ograniczać się jedynie do ich wizyty na stronie produktowej oraz następującego po tym rozliczenia. Blog daje Ci możliwość wchodzenia z nimi w liczne interakcje.

Przykładowo, jeżeli sprzedajesz produkty związane z odchudzaniem/ćwiczeniami/dietą możesz dzielić się historiami klientów, którzy odnieśli dzięki Twoim produktom sukces. Innym rozwiązaniem jest poszerzanie zakresu informacji, które znajdują się na samych stronach produktowych – na przykład poprzez zamieszczanie dodatkowych zdjęć.

Dobrym pomysłem może być publikacja krótkiego filmu pokazującego, jak złożyć dany produkt oraz przedstawiający różne sposoby jego wykorzystania. Blog to dobre miejsce na dzielenie się treściami, które nie są bezpośrednio powiązane ze sprzedawanym asortymentem, ale są ciekawe dla grupy docelowej – na przykład nowinki branżowe w przypadku sklepu motoryzacyjnego.

4. Więcej możliwości wprowadzenia klientów w lejek sprzedażowy

Pomyśl o wszystkich sposobach, dzięki którym przyciągasz klientów do swojego procesu sprzedaży. Ważnym elementem jest tutaj niewątpliwie lista mailingowa. Powinna ona składać się ze wcześniejszych, obecnych, jak i przyszłych klientów. Jeśli na blogu będziesz regularnie zachęcał do zapisania się na nią i zaznaczał korzyści z tego wynikające, ilość jej członków znacznie się powiększy.

Blog to także dogodne miejsce na zaprezentowanie swojego lead magnetu, który wręczasz w zamian za zapisanie się na listę mailingową.

5. Większa aktywność w mediach społecznościowych

Kiedy blogujesz, masz się czym dzielić w mediach społecznościowych. Analogicznie Twoi klienci mają także co w owych sieciach udostępniać. W końcu nie zanudzasz ich wtedy jedynie zdjęciami nowych produktów, ale możesz dzielić się przydatnymi wskazówkami i ciekawymi historiami.

6. Budowanie wizerunku eksperta

Jak wspomnieliśmy, na blogu powinieneś publikować treści przydatne dla Twoich odbiorców. Oprócz tego możesz wspominać o osiągnięciach swojej firmy, nagrodach itp. Jeśli pokażesz, że jesteś fachowcem w swojej branży, zyskasz tym samym zaufanie odbiorców. Choć na blogu dobrze jest dodawać wpisy zawierające treści sprzedażowe, to bardziej skup się na dostarczaniu wartości, za które będą Cię cenić klienci.

7. Komunikowanie wartości oraz swojego przekazu

O ile nie działasz w bardzo wąskiej niszy, zapewne musisz sobie radzić ze stosunkowo dużą konkurencją. Aby zatem dotrzeć swoim głosem jak najdalej, musisz wypracować wyróżniający się przekaz i ton. Same strony produktowe mogą tutaj nie wystarczyć.

Twój przekaz powinien być unikalny oraz możliwy do zapamiętania. Najlepiej, jeżeli już przybrał on jakąś formę – na przykład w mediach społecznościowych czy w reklamach drukowanych. Wtedy Twoim celem powinno być przeniesienie tego komunikatu na wpisy blogowe.

8. Blog to doskonałe miejsce na zamieszczanie ogłoszeń

Wielu sprzedawców ze swoimi ogłoszeniami dociera do odbiorów za pomocą listy mailingowej oraz mediów społecznościowych. To oczywiście świetne narzędzia, ale warto dodać do tego także i blog. Możesz pisać na nim o wydaniu nowych produktów, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, wspominać o aktualnych promocjach, zdobytych nagrodach itp.

9. Więcej CTA (call to actions)

Wprowadzając bloga e-commerce, zyskujesz nowe możliwości dotarcia do klientów, których nie mają zwykłe sklepy internetowe. Gdy odwiedzający zapoznaje się z zamieszczonymi treściami, masz jego uwagę. Możesz skierować go wtedy tam, gdzie uznasz to za słuszne – zazwyczaj będą to inne strony produktowe. Jeśli z kolei piszesz o nowych trendach w branży, odpowiadasz na najczęściej zadawane pytania, czy też publikujesz testymoniale, zyskujesz kolejne ścieżki prowadzące do konwersji klientów.

Gdy będą oni zapoznawać się z tymi treściami, możesz „przemycić” w nich call to action do produktu związanego z omawianym tematem. W ten sposób jednocześnie dostarczysz odwiedzającemu wartość, jak i zaznajomisz go ze swoją ofertą.

Podsumowanie

Gdy kupujemy przez Internet, zwracamy uwagę na to, u kogo to robimy. Blog na sklepie internetowym pomaga pokazać, że naprawdę interesujesz się klientami oraz ich potrzebami. Innymi słowy, tworzysz wiarygodność. Dodajmy do tego dostarczanie wartościowych informacji, a otrzymujemy stronę sklepu, która zdobywa znacznie wyższe pozycje w Google.

Prowadzenie bloga e-commerce to świetny sposób na wyróżnienie się na rynku, bo jednak nadal wielu właścicieli sklepów tego nie robi. Oczywiście taki blog nie zwiększy sprzedaży natychmiastowo, ale możesz być pewny, że z czasem wysiłek zwróci się z nawiązką.

  • 20
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

5 wypowiedzi:
  1. Nie wiem czy przykład z moerele.net jest taki super zwłaszcza po wypłynięciu ich bazy danych z ogromną ilością haseł, peseli itd 🙂
    A co do powodów, które podałeś to świetna analiza. Doskonale zdawałem sobie sprawę z tego, że blogi na sklepach są wartościowe i potrzebne, ale po przeczytaniu twojego wpisu jeszcze się w tym umocniłem. Co do korzyści z seo można jeszcze dodać, że jest to dobre miejsce na wzmocnienie linkowania wewnętrznego do konkretnych kategorii albo produktów 🙂

  2. Blog niesamowicie wpływa na widoczność strony. Znam przypadek, gdzie strona była tylko lekko zoptymalizowana, nie miała praktycznie żadnego linkowania, tylko umieszczane były naprawdę dobre wpisy na blogu. Strona ma bardzo wyką widoczność. Rozbudowa treści na blogu, optymalizacja i dobrze przemyślany linkbuilding dają w połączeniu naprawdę bardzo dobre efekty. 🙂

  3. Oj tak, zgadzam się z Sabiną. Od pewnego czasu nie wyobrażam wręcz sobie już pozycjonować sklep internetowy bez równoległych działań na blogu. Myślę, że kierunek Google jest super, premiuje takie strony, ale ma to również swoje wady. Zobaczymy za np. 5 lat czy treści w sieci będą jeszcze świeże, atrakcyjne, czy może będziemy przebijać się przez tony bełkotu napisanego po raz 50-ty przez copywriterów. Pozdrawiam 🙂

  4. Blog to niezbędne narzędzie w marketingu firmy. Buduje wiarygodny wizerunek, utrzymuje kontakt z klientem. Ale tylko naprawdę dobrze zoptymalizowane technicznie blogi, doskonała treść tworzona przez specjalistów w swej dziedzinie (nie bełkot copywritera) przyczynią się do wzrostu pozycji. Pamiętajmy, że wiarygodność jest i zawsze była jedną z walut w internecie.

  5. Duże marki nie mają problemu z prowadzeniem bloga, bo budżet im na to pozwala. W przypadku mniejszych sklepów zazwyczaj właścicielom szkoda na to pieniędzy. Z drugiej strony niektórzy uważają, że blog nie jest im potrzebny, co jest dużym błędem – chociaż to dobra informacja dla konkurencyjnych sklepów:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Darmowa wycena