Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO

Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

Staramy się, aby każda oferta, którą przygotowujemy, była jak najlepiej dostosowana do indywidualnych potrzeb klienta. Dlatego też, jeśli wyślesz do nas zapytanie, na pewno będziemy chcieli przeprowadzić z Tobą krótką rozmowę o historii strony, Twoich potrzebach i oczekiwaniach. Przygotowaliśmy artykuł, w którym przybliżamy nasze pytania i to, dlaczego je zadajemy.

Jak wyglądały dotychczasowe działania marketingowe?

Zależy nam na tym, aby lepiej poznać historię Twojej strony. Być może wcześniej nie korzystałeś z pozycjonowania, ale masz doświadczenie z innymi formami reklamy, takimi jak na przykład Google Ads? A może prężnie prowadzisz Instagrama lub fanpage na Facebooku? Pomimo tego, że bezpośrednio nie ma to wiele wspólnego z SEO, dostarcza nam cennych informacji o tym, kim są Twoi klienci oraz jakimi usługami lub produktami interesują się najbardziej. Często trafiają do nas również osoby, które mają niezbyt dobre wspomnienia ze współpracy z innymi agencjami. Poznanie historii i powodów, które skłoniły je do rezygnacji z wcześniejszych usług, pozwoli nam na lepsze zrozumienie aktualnej sytuacji i rozwianie ewentualnych wątpliwości.

Kto i w jakim zakresie zajmuje się rozwijaniem strony?

Przed rozpoczęciem pozycjonowania zawsze przeprowadzamy szczegółowy audyt strony. Jest to dokument, w którym dedykowany specjalista zawiera wszystkie techniczne szczegóły dotyczące błędów występujących w witrynie jak i propozycje rozwoju contentu. Prawidłowe i sprawne wdrożenie audytu to niezwykle ważny krok na drodze do sukcesu. Najlepiej jeśli posiadasz dedykowaną osobę od obsługi technicznej. Jest ona zapewne specjalistą od systemu, na którym opiera się Twoja strona. Oczywiście audyt wprowadzany jest zawsze pod czujnym okiem naszego specjalisty i w przypadku jakichkolwiek wątpliwości istnieje możliwość szybkiego kontaktu.

Jeśli jednak nie posiadasz takiej osoby – z tym również sobie poradzimy! Współpracujemy z doświadczonymi programistami, którzy pomogą zoptymalizować stronę zgodnie z wszystkimi wymaganiami Google. W takim przypadku wdrożenie każdego audytu wyceniane jest oddzielnie, zgodnie z estymacją czasową.

Kto jest Twoją konkurencją?

A dokładnie – kogo chciałbyś strącić z podium wyszukiwarki. Im więcej firm konkuruje ze sobą o te same pozycje, tym trudniej jest je uzyskać. Co wcale nie znaczy, że jest to niemożliwe. W przypadku branż szczególnie konkurencyjnych, w których dopiero stawiasz pierwsze kroki, musisz wziąć pod uwagę, że Twoi rywale działają w sieci od wielu lat. Co za tym idzie – od wielu lat inwestują w swój rozwój, w tym również w SEO. Aby ich dogonić, niezbędny będzie czas, odpowiedni budżet, a przede wszystkim – cierpliwość. Pamiętaj jednak, że „nic tak firmy nie rozkręca jak rosnąca konkurencja” 🙂

Jakie frazy są najważniejsze i dlaczego?

Załóżmy, że prowadzisz sklep z obuwiem. Przed przygotowaniem oferty pytamy o to, na jakie frazy chciałbyś pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku odpowiedź: “na wszystko, co związane z butami” na pewno nie jest tą najlepszą. Może marża na mokasyny jest kilkukrotnie wyższa niż na trampki? Może masz świetnej jakości skórzane szpilki, których poziom sprzedaży Cię nie zadowala? Jeśli wykonasz wstępną analizę swojego asortymentu, pozwoli nam to na ustalenie priorytetów na początek współpracy. Oczywiście naszym celem jest, abyś zaistniał w sieci na jak największą pulę słów kluczowych, jednak należy pamiętać, że SEO to często długotrwały proces. Zależy nam na tym, aby dostarczyć wyniki jak najszybciej, ale najważniejsze jest to, żeby zadowoliły one Ciebie.

Cel – co jest wyznacznikiem sukcesu?

Wydawawać by się mogło, że zawsze chodzi o sprzedaż. W przypadku sklepów internetowych, które kierują swoje usługi do indywidualnego odbiorcy, rzeczywiście możemy kierować się wartością konwersji. Co jednak w przypadku, gdy mówimy o sprzedaży B2B, nie zawieranej bezpośrednio przez stronę? Albo w przypadku usług, których wartość bardzo ciężko oszacować narzędziami analitycznymi? Jasno wyznaczone cele, czy to zwiększenie ruchu, czy sprzedaży, czy może inne, indywidualne potrzeby pozwolą nam na obranie strategii jak najlepiej dostosowanej do Twojej wizji.

Jakim budżetem dysponujesz?

Dobre i tanie SEO bardzo rzadko idą w parze. Tak jak już było wspomniane wcześniej – jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność w internecie musisz pamiętać o tym, że konkurencja przez ostatnie lata nie spała. Założenie zbyt małego budżetu na pozycjonowanie doprowadzi do tego, że zostanie on “przepalony”, mimo naszych najszczerszych chęci i podejmowanych działań. Może się też zdarzyć tak, że efekty zaczną się pojawiać, ale o wiele później niż w przypadku optymalnej inwestycji.

Staramy się jednak działać elastycznie. Przy mniejszych możliwościach finansowych możemy zaproponować skupienie się np. na kilku wybranych kategoriach w sklepie i dopiero kiedy uda nam się uzyskać założone wcześniej cele, zastanowić się nad zwiększeniem budżetu.

Jak wygląda proces decyzyjny w firmie?

Po wstępnej rozmowie przygotowujemy ofertę, wysyłamy i…co dalej? Czy postanowienie odnośnie współpracy podejmujesz Ty czy zarząd? Czy pozycjonowanie to odległy plan na kolejny rok czy ruszamy jak najszybciej? Istotne jest to, abyśmy wiedzieli, co “dzieje się” aktualnie z ofertą. To nie tylko ułatwia organizację i planowanie naszej pracy, zwłaszcza pod kątem mocno angażującego czas specjalisty audytu SEO, ale również zapewnia Twój komfort. Jeśli dostaniemy informację, aby skontaktować się za miesiąc – skontaktujemy się za miesiąc. Nie nękamy ciągłymi telefonami z pytaniem o decyzję.

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w artykule pozwolą każdemu zainteresowanemu naszymi usługami na chwilę refleksji nad własną stroną. Dlaczego chcemy tyle wiedzieć? Bo kto pyta, nie błądzi, tylko szuka rozwiązania. Zapraszamy do rozmów!

  • 113
  •  
  •  
Autor artykułu:Wioleta Malinowska

Account Manager w firmie Mayko. Odpowiada za kontakt i obsługę klientów. Pasjonatka marketingu i psychologii społecznej.

Komentarze

2 wypowiedzi:
  1. Kto jest konkurencją oraz na jakich frazach warto się skupić to tematy na rozmowę bezpośrednio z agencją. Świetnie jeśli klient robił jakąś mini analize i coś wie, ale nie jest to wymagane. Najważniejszy jest cel, a sposoby jego osiągnięcia to kwestia po stronie agencji, żeby słowa kluczowe były dobre, a wejścia przekładały się na konwersję.

  2. Popieram szczególnie takie podejście by kontakt z klientem i jego zaangażowanie było jak największe. W końcu to zarówno agencji jak i klientowi zależy na sukcesie, więc obustronna współpraca powinna się układać odpowiednio. Dodatkowo ważne jest ustalenie budżetu na działania, gdyż wielu klientów chciałoby się rozliczać za efekt, a dla agencji model abonamentowy będzie o wiele wygodniejszy – często dla klienta również 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Darmowa wycena