Czy w ostatnim czasie miał miejsce Halloween Update?
Na początku tego miesiąca na forum WebmasterWorld rozpoczęła się dyskusja odnośnie do tego, czy w okolicach Halloween, czyli 31 października, nie miała miejsce większa aktualizacja algorytmu Google. Członkowie forum zaczęli zwracać uwagę na zmiany, jakie dostrzegali w pozycjach swoich stron. Również inne osoby z branży SEO zaczęły wysuwać różne skargi. Niektóre z nich wrzucano nawet na główne forum Google Webmaster Help.
Spodziewano się, że domniemany update dotyczył konkretnej niszy, jak to było w przypadku Medic Update. Zmiany wiązano także z tzw. aktualizacjami widmo, których to istnieniu Google i tak jednoznacznie zaprzecza.
Tak samo było i w tym przypadku – Google zdementowało wszelkie plotki o ostatnich zmianach. W sumie możemy mu ufać, bo o wszelkich większych aktualizacjach zawsze informuje znacznie wcześniej. Należy też pamiętać, że mniejsze zmiany algorytmu mają miejsce każdego dnia.
Czy istnieją dowody na Halloween Update?
- Dyskusje na Webmaster World
Na WebmasterWorld każdego miesiąca omawiane są ostatnie zmiany w rankingach. Kiedy zaczyna się nowy miesiąc, zakładany jest nowy wątek na forum. Należy zaznaczyć, że wszelkie dyskusje o zmianach mają miejsce każdego dnia. Nie są zatem same w sobie dowodem na większe aktualizacje od Google. Same zmiany mogą wynikać z najróżniejszych czynników jak choćby wspomniane codzienne zmiany w algorytmach.
Warto też zaznaczyć, że niektórzy członkowie forum zwracali uwagę na zmiany, które widzieli już od sierpnia, a nie od początku listopada. Jeszcze w większym stopniu wskazuje to na to, że ostatnie doniesienia mogą mieć związek z zupełnie innymi czynnikami.
- Frazy kluczowe na długi ogon
Inne osoby biorące udział w dyskusji zwracały uwagę na zmiany w pozycjach na frazy kluczowe na długi ogon. Trudno jednak stwierdzić, aby był to dobry dowód na jakiekolwiek większe zmiany w algorytmach. Tego typu frazy z osobna są stosunkowo rzadko wyszukiwane. Trudno dlatego uznać zmiany z nimi związane za wiarygodne wskaźniki – w grę wchodzi przecież ich nieprzewidywalna natura.
Oprócz tego Danny Sullivan na Twitterze wspomniał o tzw. Neural Matching.
Last few months, Google has been using neural matching, –AI method to better connect words to concepts. Super synonyms, in a way, and impacting 30% of queries. Don't know what "soap opera effect" is to search for it? We can better figure it out. pic.twitter.com/Qrwp5hKFNz
— Danny Sullivan (@dannysullivan) 24 września 2018
Neural Matching to algorytm od Google, który działa, wykorzystując najnowsze osiągnięcia sztucznej inteligencji. Potrafi on dlatego generować bardziej zróżnicowane rezultaty wyszukiwania. Dzięki niemu Google jest w stanie znacznie lepiej rozumieć powiązane synonimy danych fraz, a dzięki temu w lepszym stopniu pojmować intencję kryjącą się za danym zapytaniem.
Danny zaznaczył, że aż w 30% przypadków odpowiedzi na zapytania użytkowników Google udziela Neural Matching.
Czy miał więc miejsce Halloween Update?
Wszystkie przesłanki są bardzo niejasne, a do tego brakuje oficjalnego potwierdzenia od Google. W związku z tym szansa na to, że miałoby dojść w ostatnim czasie do większych zmian, jest raczej nikła. Ostatnie zmiany mogły mieć związek z czymś zupełnie innym.
Nie ma zatem sensu martwić się o to, że Google wprowadza jakieś podejrzane i ukryte zmiany w algorytmach.
Komentarze
Jedna wypowiedźPozycje fraz wahały się jeszcze w trzecim tygodniu listopada, ale teraz wszystko wraca do normy. Myślę, że koniec końców możemy mówić o fałszywym alarmie z związku z Halowe’en update.