
Czym są tagi open graph i dlaczego warto z nich korzystać?
Czy chcesz, aby Twoje treści w mediach społecznościowych zawsze prezentowały się jak najlepiej? Dokładnie w tym celu stworzono tagi open graph. Czym zatem one są i jak z nich korzystać? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Czym są tagi open graph?
Tagi open graph zostały stworzone przez Facebooka w 2010 roku. Od początku ich istnienia przyświecał im jeden cel – ułatwienie procesu integracji contentu na stronie internetowej z platformą społecznościową Marka Zuckerberga.
Tagi open graph są umieszczane w sekcji <head> strony internetowej i poprzedza się je oznaczeniem og:. Dzięki nim możesz mieć kontrolę nad tym, jak Twoje treści będą się prezentować po udostępnieniu ich na platformach społecznościowych oraz korzystać z przydatnych funkcji typu zliczanie interakcji.
Dzięki przydatności takiego rozwiązania tagi open graph zostały także zaadaptowane przez inne popularne platformy społecznościowe.
Tagi open graph – zalety
Jeśli content z Twojej strony, która nie korzysta z omawianych tagów, zostanie udostępniony na jakiejś platformie społecznościowej, postara się ona samodzielnie zaciągnąć odpowiednie zdjęcie, wprowadzenie itp.
Niestety, czasami może to przynieść niezbyt pożądane efekty. Losowy wykres ze środka artykułu przedstawiony w postaci zdjęcia tytułowego raczej nie wzbudzi szczególnego zainteresowania. Uwaga użytkowników na platformach społecznościowych jest bardzo rozproszona, dlatego tekst wprowadzający do danego contentu też nie może być przypadkowy.
Dzięki zastosowaniu tagów open graph możesz uniknąć tych problemów, określając wybrane parametry tak, jak chcesz (o ich typach więcej w dalszej części artykułu).
Tagi open graph i SEO
Stosowanie tagów open graph nie jest traktowane jako czynnik rankingowy, ani nie mają one tak dużego wpływu na pozycjonowanie strony w Google jak choćby znaczniki meta title i meta description.
Nie zmienia to jednak faktu, że warto z nich korzystać. Odpowiednio zoptymalizowane wpisy na mediach społecznościowych na pewno będą chętniej klikane, co przełoży się na większy ruch. Duże zaangażowanie w social media powiązane z Twoim contentem to z kolei bardzo dobry sygnał dla Google.
Jak stosować tagi Open Graph?
Jak wspomniano wcześniej, znajdują się one w sekcji <head> strony internetowej. Można je oczywiście wprowadzać ręcznie, jednak w przypadku popularnych CMS-ów utworzono sporo rozszerzeń, które znacznie ułatwiają ten proces. Oto kilka z nich godnych polecenia:
- Social Meta Tags – Magento 2
- Prestashop Facebook Open Graph Tags – PrestaShop
- JFBConnect – Joomla
- Yoast SEO – WordPress
Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, z jakich tagów open graph warto korzystać.
Tagi open graph – najbardziej przydatne rodzaje
Istnieje sporo typów omawianych tagów. Poszczególne platformy wymagają niektórych z nich, podczas gdy inne traktowane są jako opcjonalne. Zwróćmy zatem uwagę na te najczęściej stosowane:
- og:title
Znacznik ten określa główny tytuł strony, więc w sumie zawsze warto z niego korzystać. Nie istnieją oficjalne wytyczne co do zalecanej długości, jednak 60 znaków ze spacjami (40 na mobile) powinno być w sam raz.
Warto przyłożyć odpowiednią uwagę do og:title, gdyż to właśnie za jego pomocą możesz stworzyć przykuwający uwagę tytuł.
- og:url
Korzystaj z kanonicznego adresu URL, aby nie doszło do zamieszania w kwestii gromadzenia danych (np. zliczania polubień).
- og:image
Kolejny tag jest bardzo ważny, gdyż to w końcu zdjęcie zajmuje większą część fragmentu dotyczącego udostępnionego contentu.
Jeśli chodzi o kluczowe podstrony, na których popularności w mediach społecznościowych szczególnie Ci zależy, stosuj specjalnie przygotowane obrazki. W przypadku pozostałych stron wystarczy zdjęcie logo lub czegoś innego, co jasno kojarzy się z Twoją marką.
- og:type
Za pomocą tego tagu możesz określić typ treści np. artykuł lub film. W większości przypadków wystarczą zwykle dwa oznaczenia – article dla wpisów blogowych oraz website dla reszty podstron.
Jeśli chodzi o inne kategorie, to niektóre z nich mają kilka powiązanych ze sobą oznaczeń. Przykładowo w przypadku muzyki (music) istnieją jeszcze pochodne znaczniki odnoszące się do albumu, konkretnego utworu, czy wykonawcy (odpowiednio music:album, music:album:track, music:album:musician).
- og:description
Tag ten to w sumie odpowiednik meta description. Jeśli będzie to mieć sens, możesz nawet skopiować do niego meta opis. Gdy planujesz specjalnie go dostosować, trzymaj się też tych samych zasad – zawrzyj odpowiednie słowa kluczowe i pisz krótko oraz zwięźle.
Tagi open graph – jak je sprawdzić?
Aby mieć pewność, że właściwie zaimplementowałeś tagi open graph, skorzystaj z następujących narzędzi:
- Sharing Debugger – Facebook
- Post Inspector – LinkedIn
- Card Validator – Twitter
- Rich Pins Validator – Pinterest
Tagi open graph – podsumowanie
Za pomocą tagów open graph możesz w łatwy sposób zadbać o to, jak udostępnienia dotyczące Twojego contentu będą się prezentować w mediach społecznościowych. Wykorzystaj zatem to narzędzie, a na pewno zyska na tym Twoja witryna oraz reputacja w social mediach.
Komentarze
Jedna wypowiedźCieszę się, że zwracana jest uwaga na OpenGraph, wiele witryn nie korzysta z tych znaczników lub ma ustawione domyślne wartości w rozszerzeniach/pluginach.
Osobiście zdarzyło mi się pytanie od początkującego marketingowca „Dlaczego znaczniki HTML są widoczne przy opisie postu?”. Odpowiedź była prosta, domyślnie do znacznika trafiał fragment leadu wraz z HTMLem.