Google Analytics w Google Ads - Pierwsze kroki

Google Analytics w Google Ads – Pierwsze kroki

Google Analytics to potężne narzędzie wykorzystywane przez firmy do ulepszania strategii marketingowych i rozwoju biznesu. Prawidłowo wykorzystane zapewni nam między innymi wgląd w to, kto odwiedza naszą witrynę, jak się tam dostał i na jakich podstronach spędza najwięcej czasu. Jeśli jesteś początkującym marketerem i zaczynasz swoją przygodę z Google Ads, w poniższym artykule znajdziesz zestawienie podstawowych informacji na temat konfiguracji tego narzędzia w oparciu o Google Ads.

Tworzenie Google Analytics i implementacja na stronie

Aby rozpocząć swoją przygodę z analityką należy zalogować się do panelu Google Analytics, następnie przejść do zakładki Administracja. W kolumnie Usługa wybrać Informacje o śledzeniu a następnie kod śledzenia.

Tworzenie Google Analytics i implementacja na stronie

Po wykonaniu powyższych czynności ukaże się nam Globalny tag witryny, który należy zaimplementować na stronę.

Sposobów jest kilka. Możemy to zrobić za pomocą Google Tag Managera, możemy również skorzystać z wtyczki albo wybrać najbardziej popularną metodę czyli bezpośrednio wkleić tag w kod strony pomiędzy znaczniki HEAD.

Łączenie Google Analytics z Google Ads

Aby połączyć konto Google Analytics z Google Ads, należy zalogować się do panelu GA.

Następnie przejść do zakładki Administracja ulokowanej w dolnym lewym rogu. W kolumnie Łączenie usług wybrać Google Ads łączenie. Po kliknięciu powinno się pokazać okno z czerwonym kafelkiem +Nowa grupa połączeń. Po przejściu w nową grupę połączeń powinna pojawić się lista z kontami Google Ads. Wybierz konto z którym chcesz połączyć GA i następnie kliknij dalej. Nazwij grupę połączeń, włącz wszystkie dane witryny i kliknij połącz konta.

Łączenie Google Analytics z Google Ads

Aby usprawnić zbieranie danych, należy przejść do Panelu Google Ads, wybrać narzędzia i ustawienia w górnym prawym rogu i w kolumnie konfiguracja wybrać Połączone konta. Wybieramy Google Analytics i szukamy usługi, z którą połączyliśmy konto Google Ads. Po najechaniu kursorem w kolumnę obejrzenia, powinien się pojawić ołówek oznaczający edycję. Klikamy w to, a następnie zaznaczamy Importuj wszystkie dane witryny.
 
Łączenie Google Analytics z Google Ads2

Konfiguracja Google Analytics

Aktywacja remarketingu

Pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić to włączyć remarketing. Przejdźmy do zakładki Administracja. W kolumnie Usługi należy wybrać Informacje o śledzeniu a następnie Gromadzenie danych. Następnie należy włączyć remarketing oraz funkcje raportowania o reklamach i zapisać.

Aktywacja remarketingu

Ustawienia E-commerce (opcjonalnie)

Jeśli prowadzimy sklep internetowy, należy dodatkowo przejść do Ustawienia E-commerce ulokowanych w kolumnie Widok danych w zakładce Administracja. Tam zaznaczamy/włączamy opcję e-commerce.

Następnie przechodzimy do ustawienia widoku. Tam szukamy opcji Waluta wyświetlana jako i wybieramy złoty polski.

Ustawienia E-commerce (opcjonalnie)

Raporty demograficzne i zainteresowań

Jeżeli chcemy korzystać z raportów demograficznych i zainteresowań, należy przejść do zakładki Administracja. W kolumnie Usługa wybrać opcję Ustawienia usługi, a następnie znaleźć opcję Włącz raporty demograficzne i zainteresowań – zaznaczamy to.

Na tej samej karcie należy znaleźć Domyślny widok danych, który ulokowany jest pod kafelkiem Domyślny URL i wybrać Wszystkie dane witryny.

Tworzenie list odbiorców

Ważnym kanałem w kampaniach Google Ads są kampanie remarketingowe, które trafiają do użytkowników odwiedzających naszą stroną. Listy remarketingowe możemy tworzyć z poziomu Google Ads oraz z poziomu Google Analytics. W tym artykule skupimy się na listach remarketingowych w Google Analytics.

Aby utworzyć listę remarketingową należy przejść do zakładki Administracja, następnie w kolumnie Usługa wybrać opcję Definicje List Odbiorców → Odbiorcy. Klikamy w czerwony kafelek +nowi odbiorcy. Następnie powinniśmy zdefiniować odbiorców. Możemy tworzyć przeróżne kombinacje i gromadzić tylko tych użytkowników, którzy spełnią dany warunek. Google Analytics daje nam możliwość wyboru podstawowych odbiorców tj. Wszyscy użytkownicy, Powracający użytkownicy, Nowi użytkownicy itd. Skupmy się na razie na samym tworzeniu list remarketingowych, a potem przejdziemy do przykładowych kombinacji.

Wybierzmy przykładowo Wszyscy użytkownicy. Następnie pojawia nam się okienko w którym między innymi mamy okres członkostwa. Okres członkostwa, czyli jak długo użytkownik będzie znajdował się na liście. Po wpisaniu okresu członkostwa nazywamy grupę odbiorców i klikamy w kafelek Dalsze kroki. W następnym etapie wybieramy miejsce docelowe gdzie mają być publikowane nasze listy. Tam zaznaczamy nasze konto Google Ads oraz naszą analitykę i klikamy Opublikuj.
 
4. Tworzenie list odbiorców

Dodawanie list odbiorców do kampanii w Google Ads

W Google Ads listy remarketingowe możemy dodawać do wszystkich dostępnych kampanii, poza kampaniami Smart. Listy możemy dodać podczas tworzenia kampanii albo po jej utworzeniu. Jeśli utworzyliśmy kampanie przejdźmy bezpośrednio do niej. Obok pierwszej kolumny po lewej stronie, na której widnieją nasze kampanie, znajduje się druga kolumna. Znajdźmy tam kafelek z napisem Odbiorcy i przejdźmy bezpośrednio do niego. Po przejściu powinien się wyświetlić niebieski plusik z napisem dodaj odbiorców. Gdy w niego klikniemy, pojawi się nam okno edycji odbiorców. W pierwszym etapie musimy wybrać do jakiej grupy reklam ma zostać dodana lista. Następnie zaznaczamy opcję kierowanie, przechodzimy do zakładki Przeglądaj, wybieramy Użytkownicy witryn i szukamy listy remarketingowej którą utworzyliśmy w Google Analytics. Po wybraniu klikamy Zapisz.
 
dodawanie list odbiorców do kampanii w Google Ads

Przykładowa lista odbiorców

Porzucony koszyk

Aby utworzyć listę remarketingową na porzucone koszyki należy przejść do Definicji listy odbiorców a następnie kliknąć w Utwórz nowych. Po kliknięciu pojawi nam się okno kreatora listy odbiorców. Następnie należy wybrać kafelek Warunki. W pierwszej kolejności wybieramy czego ma dotyczyć ten warunek. Nas będzie interesowała Strona więc klikamy w pierwszy kafelek Akcja zdarzenia i wpisujemy w wyszukiwarkę wymiar – Strona. Następnie musimy uwzględnić stronę koszyka. Jeżeli nasza strona koszyka ma URL www.example.pl/koszyk.html to kopiujemy /koszyk.html i wklejamy w puste okienko obok.

Porzucony koszyk

Następnie dodajemy nowy filtr. Zamiast opcji Uwzględnij wybieramy opcję Wyklucz. Ponownie, zamiast akcji zdarzenia wybieramy Strona.

W kolejnym kroku należy dokonać zamówienia testowego w sklepie i gdy dokonamy zakupu, kopiujemy url strony z podsumowaniem zamówienia i wklejamy do naszego okienka w kreatorze listy odbiorców.

Porzucony koszyk2

Podsumowanie

W kolejnej części artykułu skoncentrujemy się na analizie aby lepiej zrozumieć naszych odbiorców – kim oni są, czego chcą, oraz jak nas znajdują.

  • 31
  •  
  •  
Autor artykułu:Grzegorz Grochowski

Starszy Specjalista SEM. Od 3 lat związany z branżą SEM. Z powodzeniem prowadził wiele złożonych kampanii reklamowych oraz służy fachową pomocą swoim klientom.

Komentarze

2 wypowiedzi:
  1. Dobry, mocno wprowadzający artykuł w google ads. Tak czy inaczej żeby dobrze się po nich poruszać trzeba nabyć doświadczenia i wyczuć jak powinno to wyglądać. 🙂

  2. Dobry artykuł dla osób stawiających pierwsze kroki w tym temacie. Odpowiednie działania w Internecie mogą być ogromną pomocą w rozwijaniu firmy. Szczególnie na początku dotarcie do klientów bywa trudne, więc warto się na tym skupić, a narzędzia od Google’a bardzo to ułatwiają.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *