Google pracuje z WordPress nad CMS-em skierowanym dla mniejszych dziennikarzy

Google i firma odpowiedzialna za WordPress’a pracują wspólnie nad nowym CMS-em

Choć lokalne media nie mają już tak dużego znaczenia jak dawniej, to jednak wciąż odgrywają ważną rolę w społeczeństwie. Właśnie z tego powodu zauważany ostatnimi laty kryzys w dziennikarstwie oraz w publikacjach drukowanych. Jak temu zaradzić?

Naprzeciw temu problemowi wyszły dwa giganty – firma odpowiedzialna za WordPress’a oraz Google. 14 stycznia światu został ogłoszony projekt Newspack.

Newspack – co to jest?

Newspack jest skierowany do lokalnych dziennikarzy, którzy chcą przenieść się do sieci. Na jego czele stoi firma Automattic, która zajmuje się WordPressem. Google ma mieć duży udział w realizacji projektu.

Newspack to szybki, bezpieczny i tani system CMS stworzony pod potrzeby mniejszych dziennikarzy. System będzie nie tylko łatwy w obsłudze, ale zostanie także dostosowany pod funkcje służące monetyzacji. Celem jest przełamanie technologicznych barier, z jakimi muszą się zmierzyć organizacje związane z mediami. Wiele z nich nie ma środków potrzebnych na stworzenie zaawansowanego szablonu WordPress czy też zlecenie „pisania strony od zera”.

W swoim wpisie Google objaśnia:

W ostatnim czasie gazety z długoletnią tradycją musiały zwalniać pracowników oraz redukować swoją objętość. Reporterzy, którzy rozwijają nowe cyfrowe publikacje, stają w obliczu ogromnego problemu związanego z kwestiami technicznymi oraz biznesowymi.

Newspack ma pomóc dziennikarzom w tym, co robią najlepiej – w tworzeniu treści. Jego celem jest zapewnienie takich narzędzi, dzięki którym dziennikarze będą mogli skupić się na pisaniu newsów oraz artykułów. W skład platformy będą wchodzić narzędzia do tworzenia stron internetowych, CMS oraz systemy ecommerce.

Jak czytamy dalej:

Dziennikarze powinni pisać artykuły związane z ich lokalnymi społecznościami, a nie martwić się projektowaniem strony, konfiguracją CMS-a, czy też implementowaniem elementów ecommerce. Platforma, z której korzystają, powinna rozwiązywać te problemy za nich.

Jednym z głównych zadań Newspack-u jest automatyzacja zarządzania infrastrukturą. Platforma, która jest stale rozwijana, ma opierać się o usługę hostingową od WordPress.com.

Dalej czytamy:

Newspack ma pomóc małym twórcom tworzyć więcej treści, a jednocześnie uwzględniać przy tym najlepsze praktyki od Google. Choć więc Newspack będzie miał dostęp do wszystkich pluginów stworzonych przez społeczność WordPressa, to jednak rdzeń produktu nie będzie starał się być wszystkim dla wszystkich wydawców.

Ma on pomóc pomniejszym dziennikarzom we wprowadzeniu w czyn najlepszych praktyk, a przy tym usunąć wszelkie utrudnienia, które nadwątlają i tak skromne zasoby. Lubimy go nazywać (Newspack) „zapatrzonym w siebie CMS-em” – wie, co robić, nawet wtedy, kiedy ty tego nie wiesz.

Projekt z zaawansowanym wsparciem

Samo Google ma zapewniać pomoc od strony technicznej oraz dostarczać feedback na podstawie swoich szerokich kontaktów z lokalnymi wydawcami.

Automattic wraz ze Spirited Media oraz News Revenue Hub mają dążyć do lepszego zrozumienia tego, co przyczynia się do sukcesu w branży mediów/wydawniczej. Ich celem będzie także pomiar biznesowych korzyści, jakie Newspack dostarczy swoim przyszłym użytkownikom.

Automattic zgromadziło 2,4 miliona dolarów przeznaczonych na pierwszy rok rozwoju projektu. Google na ten cel przeznaczy 1,2 miliona dolarów.

Inni inwestorzy to:

  • The Lenfest Institute for Journalism – 400 000 dolarów,
  • ConsenSyc – 350 000 dolarów,
  • The John S. and Jamse L. Knight Foundation – 250 000 dolarów.

Spodziewana jest inwestycja w wysokości 200 000 dolarów od kolejnego źródła. Szczegóły mają być ujawnione pod koniec tego miesiąca.

Podsumowanie

Według planów platforma ma być powszechnie dostępna w roku 2020.

Wygląda na to, że Google staje się coraz większym monopolistą w Internecie. Największa wyszukiwarka internetowa, AMP, czyli nowe standardy tworzenia stron internetowych, a teraz udział w tworzeniu systemu CMS wypełniającego ważną niszę.

 

  • 4
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Obawiam się, że przebicie prostoty i możliwości wordpresa, za którym stoją tysiące rozszerzeń i motywów będzie potyczką równą Google+ z resztą platform.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *