Google Moja Firma – wszystko, co powinieneś wiedzieć o tym narzędziu

Aby zdobyć klientów przez Internet, musisz dbać o dobrą widoczność w sieci. Kluczem do sukcesu nie jest jedynie to, aby w ogóle zaistnieć w Google, ale by zdobyć stałą pozycję. W tym celu bardzo przydatne okazują się wszelkie serwisy, usługi i narzędzia, które pozwalają na stworzenie profilu przedsiębiorstwa dostarczającego o nim podstawowych informacji.

Dokładnie do tego służy Google Moja Firma (Google My Business). W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu bliżej. Przeanalizujemy takie kwestie jak:

  • Czym jest Google Moja Firma?
  • Jakie przedsiębiorstwa mogą założyć tam swój profil?
  • Dlaczego warto założyć profil w Google Moja Firma?
  • Jak stworzyć profil w Google Moja Firma?
  • W jaki sposób zoptymalizować swój profil, aby przynosił najlepsze efekty?

Google Moja Firma – czym jest?

Google Moja Firma to darmowe i proste w obsłudze narzędzie, które pozwala firmom zarządzać ich obecnością w wynikach wyszukiwania Google oraz w Mapach Google. Zazwyczaj profil Google Moja Firma danego przedsiębiorstwa w pojawia się wtedy, gdy wpiszesz w wyszukiwarkę frazę kluczową zawierającą bezpośrednio nazwę owej firmy:

Profil Mayko w Google Moja Firma - przykład 1

Poniżej całość profilu:

Profil Mayko w Google Moja Firma - przykład 2

Jeśli mowa o urządzeniach mobilnych, to profil z GMF przedsiębiorstwa pojawia się jako pierwszy w wynikach wyszukiwania:

Profil Mayko w Google Moja Firma na urządzeniu mobilnym

Jak zatem widać, taki wykres wiedzy zawiera w sobie mnóstwo przydatnych informacji jak:

  • Nazwa firmy
  • Rodzaj firmy
  • Adres
  • Godziny pracy
  • Numer telefonu
  • Link do strony
  • Link do Map Google
  • Recenzje
  • Ogólna ocena przedstawiona za pomocą gwiazdek
  • Najczęstsze godziny wizyt (np. w przypadku sklepów)
  • Zdjęcia

Spoglądając zatem na taki profil, nie potrzeba wiele czasu, aby zdobyć większość podstawowych informacji na temat przedsiębiorstwa. I właśnie taki jest cel omawianego narzędzia – jak najszybciej pozwolić potencjalnym klientom dowiedzieć się wszystkiego, co może ich zainteresować w kontekście danej firmy.

Czy każda firma może założyć profil w Google Moja Firma?

Jak podaje Google:

Wizytówki w Google Moja Firma można tworzyć dla firm z fizyczną lokalizacją, którą mogą odwiedzać klienci, i dla firm, które dojeżdżają do klientów.

Oznacza to, że jeśli prowadzisz sklep internetowy, który nie ma tradycyjnego kanału sprzedaży (w sensie klienci nie mogą odwiedzić sklepu fizycznie i dokonać zakupu), nie możesz założyć takiego profilu. To samo tyczy się przedsiębiorstw, które świadczą usługi jedynie przez Internet. Przykładem są zatem freelancerzy, czy nawet agencje, w przypadku których cały zespół pracuje zdalnie.

Jednak w styczniu 2019 roku Google wprowadziło pewną aktualizację, która uwzględniła przedsiębiorców świadczących usługi „na dojazd”. Przykładem może być hydraulik, który nie ma co prawda swojej siedziby, warsztatu, gdyż wykonuje pracę na miejscu, już u klientów. W takim przypadku w jego profilu Google Moja Firma można uwzględnić zakres geograficzny, w którym obsługuje klientów.

Przedstawione wymagania mają jak najbardziej sens i wcale nie są nieuczciwe w stosunku do firm, które nie mają fizycznej lokalizacji. Sam profil Google Moja Firma i tak pojawia się zwykle w przypadku fraz z lokalną intencją wyszukiwania.

Dlaczego warto założyć profil w Google Moja Firma?

Obecność przedsiębiorstwa w Google Moja Firma to świetny sposób na zwiększenie swojej obecności w wynikach wyszukiwania. Jej znaczenie jest kluczowe zwłaszcza w przypadku pozycjonowania lokalnego.

Główne zalety można streścić w następujących punktach:

  • Większa widoczność w sieci
  • Lepsze doświadczenie zakupowe klientów
  • Większy ruch na stronie internetowej, kanałach społecznościowych oraz w fizycznej lokalizacji przedsiębiorstwa

Dobrze przygotowany profil w GMF pozwala dowiedzieć się, kim jesteś, jakie produkty sprzedajesz/oferujesz usługi, gdzie się znajdujesz oraz jak trafić na Twoją stronę internetową. Im więcej informacji podasz, tym większa szansa, że profil GMF pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Jak stworzyć profil w Google Moja Firma?

Aby założyć konto, przejdź na tę stronę. Następnie kliknij przycisk Zarządzaj teraz.

Pokaże Ci się taki oto widok:

Tworzenie konta w Google Moja Firma - pierwszy krok

System na początek poprosi o znalezienie istniejącej firmy. Jako że jeszcze nie masz konta, wystarczy wpisać nową nazwę, aby przejść do tworzenia nowego profilu.

W następnej kolejności będziesz uzupełniał takie szczegóły jak:

  • Kategoria działalności
  • Usługi (można utworzyć własną, niestandardową usługę)
  • Lokalizacja
  • Rejon, w którym obsługujesz klientów (opcjonalnie)
  • Dane kontaktowe (telefon, strona internetowa) – możesz zdecydować, które z nich chcesz zamieścić

Ostatni i w zasadzie najważniejszy krok to weryfikacja firmy. Jeśli jej nie dokonasz, nie będziesz mógł w pełni zarządzać wizytówką Google Moja Firma.

Dostępne są następujące opcje:

  • Kartka pocztowa

Jest to najczęściej wykorzystywana metoda, która jest dostępna dla wszystkich firm. Polega ona na tym, że weryfikacyjna kartka pocztowa zawierająca 5-cyfrowy kod zostaje wysłana na podany przez Ciebie adres firmy. Czas doręczenia to zwykle 5 dni roboczych.

  • Weryfikacja przez telefon

Niektóre firmy są w stanie skorzystać z tej metody. W jej przypadku otrzymujesz automatyczną wiadomość z kodem weryfikacyjnym, który następnie wpisujesz w GMF.

  • Weryfikacja za pomocą e-maila

W przypadku tej wersji otrzymujesz wiadomość e-mail na adres mailowy powiązany z Kontem Google, za pomocą którego tworzysz profil w Google Moja Firma. W wiadomości otrzymasz kod weryfikacyjny.

  • Weryfikacja natychmiastowa

Z opcji tej można skorzystać, jeśli strona Twojej firmy została już zweryfikowana w Google Search Console. Więcej informacji na ten temat możesz znaleźć tutaj.

  • Weryfikacja zbiorcza

Opcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy zarządzasz przynajmniej 10 lokalizacjami należącymi do tej samej firmy. Więcej informacji na ten temat możesz znaleźć tutaj.

Szczegółowy poradnik jak stworzyć i zoptymalizować wizytówkę w Google Moja Firma znajdziesz pod adresem https://marketingwsieci.pl/poradnik-google-moja-firma-2019-optymalizacja-wizytowki-w-google-maps/

Jak wyciągnąć z Google Moja Firma jak najwięcej?

Jeśli już zatem zadałeś sobie ów trud, aby stworzyć profil w GMF, warto będzie wykorzystać go jak najlepiej. Zastosuj się zatem do poniższych porad:

  • Pobierz aplikację Google Moja Firma

Powinieneś traktować profil w GMF jak konto na platformie społecznościowej. Aby zatem móc nim jak najwygodniej i jak najszybciej zarządzać, warto mieć do niego dostęp cały czas. Za pomocą aplikacji mobilnej (do pobrania na Androida oraz iOS) możesz zaktualizować dane, dodać zdjęcia czy odpowiedzieć na pytania i recenzje w każdym momencie. A skoro już wspomnieliśmy o recenzjach…

  • Zachęcaj klientów do pozostawiania recenzji

Jedno z badań przeprowadzonych przez BrightLocal wskazało na bardzo ciekawe kwestie. Otóż 90% konsumentów korzysta z Internetu, aby wyszukiwać lokalne przedsiębiorstwa. 33% robi to każdego dnia. Jeśli zaś chodzi o to, ilu z nich zapoznaje się z recenzjami, rozkład wygląda następująco:

Wyniki ankiety dotyczącej tego, jak internauci często czytają recenzje lokalnych przedsiębiorstw

Przeciętny klient musi zapoznać się z 10 recenzjami, zanim będzie w stanie zyskać zaufanie do firmy. 47% ankietowanych stwierdziło, że nie skorzystałoby z usług przedsiębiorstwa, którego średnia ocen jest niższa niż 4 gwiazdki.

Jak zatem widać recenzje mają duże znaczenie, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowych. Warto zatem zachęcać klientów do ich pozostawienia, gdyż będą one działać jako świetne narzędzie marketingowe.

  • Zamieść jakościowe zdjęcia

Warto wynająć nawet i profesjonalnego fotografa, aby wykonał on zdjęcia lokalizacji firmy, czy samego zespołu. Dlaczego jest to tak ważne? Jak podaje samo Google:

Dobrym pomysłem jest umieszczenie na wizytówce zdjęć pokazujących firmę. Statystyki pokazują, że firmy, które zamieszczają zdjęcia, mają o 42% więcej zapytań o wskazówki dojazdu w Mapach Google oraz o 35% więcej kliknięć w witrynie niż firmy, które tego nie robią.

Podsumowanie

Google Moja Firma to świetne narzędzie, które pomoże Ci w zdobyciu lepszej widoczności w Google, a co za tym idzie – nowych klientów. Jeśli jeszcze nie masz tam konta, załóż je czym prędzej i pamiętaj, by odpowiednio je zoptymalizować.

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *