Intencja za słowami kluczowymi – wykorzystaj ją na swoją korzyść w 5 krokach

Na jakie słowa kluczowe się pozycjonować? Jest to jedno z pierwszych pytań, jakie należy sobie zadać, przy ustalaniu strategii marketingu w Internecie. Nie bez powodu jest to także jedna z najbardziej znaczących strategicznych decyzji, mająca wpływ na dalsze działania związane z SEO.

Intencja za słowami kluczowymi – wykorzystaj ją na swoją korzyść w 5 krokach

Jeśli bardziej zależy Ci na klientach Twojej firmy, niż na samych liczbach wyświetlenia, musisz wziąć pod uwagę jeszcze jedną rzecz w trakcie ustalania swojej strategii pozycjonowania. Z jakiegoś powodu temat ten nie jest zbyt często poruszany.

Przemyślane wyszukiwanie słów kluczowych to nie tylko zbieranie popularnych fraz, na które chcemy się pozycjonować. W jego skład wchodzi też coś więcej niż wyławianie fraz na długi ogon o niskiej konkurencji.

Pomyśl przez chwilę, czego szukają odwiedzający Twoją stronę? Dlaczego wpisują dane zapytanie, a nie inne? Co chcą przez to osiągnąć?

Intencja za słowami kluczowymi

Odpowiedzi na te pytania dostarcza powyższy termin.

Czemu intencja ma takie znaczenie? Bez brania jej pod uwagę, wyszukiwanie słów kluczowych może stać się bardzo nieefektywne. Co gorsza, możesz pozycjonować się na złe frazy lub Twoja strona może kompletnie rozmijać się z tym, czego szukają odwiedzające je osoby.

Przykład?

Właściciel amerykańskiej firmy SEO Disruptive Advertising opisał kiedyś przykład firmy zajmującej się biznesowymi tłumaczeniami (dokumenty, umowy, międzynarodowe transakcje). Wstępny audyt pokazał, że firma pozycjonowała się na słowo kluczowe translate.

Na pierwszy rzut oka wydawało się to całkiem słuszne. W końcu skoro firma zajmuje się tłumaczeniami, to słowo translate powinno być oczywistym celem. Na dodatek sama fraza miała setki milionów wyszukiwań każdego miesiąca.

Nic w tym dziwnego, że koszt reklamy PPC na tą frazę kosztował firmę 150 000 dolarów rocznie.

Wszystko byłoby fajnie z jednym wyjątkiem – owe kliknięcia nie przynosiły zysków!

Innymi słowy, słowo kluczowe było właściwe, ale intencja była zła. Osoby wpisujące translate zwykle chciały przetłumaczyć daną krótką frazę, a nie szukać specjalistycznej firmy od biznesowych tłumaczeń. Rezultat? Zmarnowanych 150 000 dolarów!

Jak widać z powyższego przykładu intencja za słowami kluczowymi to zagadnienie, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę. Zanim przejdziemy do przydatnych technik, spójrzmy na 3 główne typy intencji.

3 główne typy intencji wyszukiwania

  1. Informacyjne – zapytania, które mają na celu zdobycie informacji. Często towarzyszą im frazy: jak, w jaki sposób, czemu, porady.
  2. Nawigacyjne – wyszukiwanie konkretnych stron, np. Mayko, ING logowanie.
  3. Transakcyjne – w tych zapytaniach ludzie chcą podjąć konkretną akcję zakupową. Większość fraz kluczowych o komercyjnej intencji wpada do tej kategorii. Towarzyszą im takie słowa jak kup, wysyłka albo konkretny model Samsung XYZ.

Jakie korzyści daje uwzględnianie intencji słów kluczowych?

Poza wspomnianym na początku uniknięciem zmarnowania mnóstwa pieniędzy, dzięki określeniu intencji możemy stwierdzić, na którym etapie w procesie zakupowym jest dana osoba, jeszcze zanim wejdzie na Twoją stronę. Jeśli zrobisz to poprawnie, zawęzisz w ten sposób wejścia na Twoją stronę do jedynie tych osób, które mają dużą szansę zostać twoimi klientami.

Warto mieć tutaj na uwadze, że sam ruch na stronie nie gwarantuje dobrej sprzedaży, choćby liczba odwiedzających sięgała tysięcy dziennie. Lepiej jest przyciągnąć na swoją stronę nawet kilka osób, ale mieć dużą pewność, że dokonają zakupu lub skorzystają z usługi.

Weźmy pod uwagę inny przykład – łatwiej jest, aby ktoś zapisał się na listę mailingową, jeśli jest już w zaawansowanym cyklu sprzedaży, a dodatkowo oferujesz na liście coś, czego naprawdę szukał.

Warto dlatego patrzeć na kilka typów intencji wyszukiwania i tworzyć content skierowany właśnie pod różne kategorie. W tym artykule przyjrzymy się intencji transakcyjnej.

Intencja transakcyjna

Jeśli pozyskujesz klientów, w większości przypadków powinieneś skupić się właśnie na tego typu frazach w swojej strategii SEO. Frazy transakcyjne często zawierają przykładowe słowa:

Słowo kluczowe +

  • kup
  • kupon
  • promocja
  • recenzja
  • model XYZ
  • porównanie
  • wysyłka/darmowa wysyłka
  • tani
  • newsletter
  • pobierz

Ktoś, to szuka konkretnego modelu telefonu, jest bardziej skłonny dokonać zakupu niż osoba, która wpisuje model telefonu + porównanie. Choć ta druga fraza także ma intencję zakupową, to pierwsza uznawana jest za bardziej komercyjną. Dokonując takich analiz, powinieneś postawić się na miejscu potencjalnego klienta.

5 kroków, które pomogą w znalezieniu i skutecznym wykorzystaniu słów o intencji zakupowej

Porada: warto zainstalować darmową wtyczkę Keywords Everywhere. Dzięki niej od razu w polu wyszukiwania widzimy szacowaną ilość wyszukiwań, wskaźnik CPC oraz konkurencję. Ponadto obok przedstawianych jest nam mnóstwo podobnych fraz z załączonymi danymi.

Krok 1. Wpisz w Google swoją główną frazę kluczową i przeanalizuj wyniki

W ten sposób zdefiniujesz macierzystą frazę. Dla przykładu weźmy strony internetowe.

Wpisz w Google swoją główną frazę kluczową i przeanalizuj wyniki

Krok 2. Ustal, do których kategorii należą dane zapytania

Jak widać na poprzednim zdjęciu, fraza strony internetowe cennik ma najwyższą intencję zakupową. Ktoś, kto wpisuje takie zapytanie, jest bardziej zainteresowany zleceniem stworzenia strony niż osoba, która chce się dowiedzieć, jak opisać źródła internetowe (strony internetowe w bibliografii).

Krok 3. Skup się na frazach z danej kategorii w trakcie dalszych wyszukiwań

Po wybraniu frazy strony internetowe cennik, Related Keywords podaje nam podobne frazy o komercyjnej intencji. Warto zwrócić uwagę, że wysoki wskaźnik CPC, jest dobrym wyznacznikiem komercyjności frazy.

Ustal, do których kategorii należą dane zapytania

Krok 4. Wybierz frazy i słowa kluczowe, które pasują wyłącznie do danej kategorii

Kolejnym krokiem jest stworzenie listy fraz, które są powiązane wyłącznie z daną kategorią.

Przykładowo strona internetowa krok po kroku to bardziej fraza informacyjna, gdzie ktoś chce dowiedzieć się, jak sam może postawić sobie stronę.

Z kolei profesjonalna strona internetowa oraz sklep internetowy cennik to już szczegółowe zapytania. W pierwszym przypadku ktoś poszukuje wysokiej jakości usługi, a w drugim dana osoba precyzuje, że chce zlecić wykonanie sklepu internetowego.

Krok 5. Pomyśl, jak odpowiedzieć na intencję za frazami kluczowymi

W tym momencie wiele osób popełnia błąd. Gromadzi listę danych fraz i pisze lub zleca komuś innemu napisanie artykułu, który często będzie zawierał jedną z fraz. Choć może nie przysporzy to problemów, to jednak jest lepszy sposób, aby osiągnąć optymalne rezultaty.

Twoim celem powinno być wykorzystanie znalezionych fraz, aby stworzyć zarys treści artykułu, który wyczerpie dany temat.

Zawężamy naszych potencjalnych klientów do tych, którzy chcą mieć sklep internetowy.

Skup się na frazach z danej kategorii w trakcie dalszych wyszukiwań

Gdy wpiszemy sklep internetowy cennik, pojawiają nam się dodatkowe frazy. Wynika z nich, że niektórych interesuje profesjonalny sklep internetowy, a innych prosty. Kolejna grupa poszukuje także usług konfiguracji takich sklepów albo samych projektów graficznych.

Mając to wszystko na uwadze, możemy stworzyć content, który odpowie na niemal wszystkie zapytania. Na wstępie artykułu możemy wytłumaczyć, ile kosztuje sklep internetowy, następnie podzielić taki opis na ceny profesjonalnych oraz prostych sklepów internetowych. Możemy potem objaśnić, ile będzie kosztować sama konfiguracja takiego sklepu i jak będzie przebiegał jej proces.

Podsumowanie

Kiedy tworzysz nowe treści, niezależnie czy są to wpisy na blog, czy opisy produktów, zawsze ustal, co chcesz osiągnąć przez tego typu teksty.

Czy chcesz zwiększyć sam ruch, a może sprzedać produkt? Ustal, czego szukają potencjalni odwiedzający i dostosuj swoje treści właśnie pod to.

W jaki sposób ustalacie, na jakie frazy się pozycjonować? Podzielcie się opiniami w komentarzach.

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Może Ci się również spodoba

2 komentarze

  1. Bardzo dobry, a przede wszystkim merytoryczny artykuł. Często przy pracy korzystam też z narzędzi jak semstorm, planer słów kluczowych. Jednakże weryfikuje je ze sposobami opisanymi powyżej.

    • Daniel Podgórski pisze:

      Bardzo dziękuję 🙂
      Przy okazji polecam też darmowe narzędzie Answer the Public. W ciekawy sposób podpowiada ono inne pytania (nieraz zaskakujące), jakie wokół danego słowa kluczowego zadają sobie ludzie.

Dodaj komentarz

You have to agree to the comment policy.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij