Jak budować linki przez guest blogging? 7 skutecznych porad

Chyba nie trzeba powtarzać, że linki to bardzo ważny czynnik w pozycjonowaniu w Google. Mówiąc wprost, jeśli uzyskujesz linki z mało znaczących stron oraz blogów, Google także uzna Twoją stronę za małą i niewiele znaczącą. Jeśli jednak uzyskasz linki z dużych portali, automatycznie wzrośnie Twoja wartość w oczach Google.

Choć jest to nieco uproszczone wytłumaczenie, to zdobywanie linków od wartościowych stron to świetna strategia na drodze do sukcesu w pozycjonowaniu.

W tym artykule wyjaśnię, czym są wpisy gościnne, jakie inne korzyści poza linkami daje ich pisanie oraz jak podejść do nich w strategiczny sposób.

Czym są wpisy gościnne (guest blogging)?

Wpisy gościnne to pisanie artykułów na innych stronach internetowych. W sieci jest mnóstwo stron, które potrzebują jakościowych i oryginalnych treści, na tematy związane z ich niszą. Osoba tworząca wpis gościnny z zasady posiada stronę działającą w podobnej branży, dzięki czemu taki wpis przynosi korzyści obu stronom.

Wpisy na blogu umożliwiają zawarcie bio w stopce autora postu, co zwiększa wiarygodność wpisu. Samo bio daje także możliwość na zawarcie linku zwrotnego, dzięki czemu autor wpisu może uzyskać ruch z blogu, dla którego pisze.

Przykładowo strona e-commerce działająca w branży sprzętów kuchennych, z pewnością chętnie przyjęłaby na swój blog artykuły na takie tematy jak gotowanie z wykorzystaniem ich sprzętów, ciekawe przepisy, restauracje, które oferują dania z różnych kuchni, czy dania polecane na konkretną porę roku. Takie wpisy pomogłyby w przyciągnięciu klientów, którzy wpisują w wyszukiwarkę słowa kluczowe związane z daną niszą.

 Inne korzyści wynikające z tworzenia wpisów gościnnych

  1. Natychmiastowy, stargetowany ruch – nawet i bez linka zwrotnego wartościowy wpis na cudzym blogu przyciągnie do Ciebie uwagę innych.
  2. Networking – współpraca z influencerami oraz innymi ludźmi z branży jeszcze nigdy nie była tak łatwa. Pisząc dla innych, automatycznie poszerzysz swoją sieć kontaktów.
  3. Udostępnienia w mediach społecznościowych – generowanie udostępnień w mediach społecznościowych to świetny sposób na poszerzenie swojej obecności w sieci.
  4. Budowanie autorytetu domeny – ważną korzyścią jest to, że wpisy gościnne pomogą Ci budować wartość Twojej strony.
  5. Budowanie własnego autorytetu – dzięki wpisom na wartościowych stronach inni ludzie zaczną kojarzyć Cię z większymi graczami na rynku.
  6. Budowanie listy mailingowej – poza zyskaniem ruchu na swojej stronie, nie zapomnij o tym, że taki jakościowy ruch może powiększyć Twoją listę mailingową.
  7. Budowanie marki – jeśli masz jakąś ideę lub projekt, dzielenie się nim we wpisach gościnnych pomoże Ci puścić wiadomość w obieg.
  8. Świetna praktyka umiejętności marketingowych – aby odnieść sukces we wpisach gościnnych, musisz opracować konkretną strategię content marketingu. Sprawdzenie jej w praktyce dużo Cię nauczy.
  9. Przyciąganie nowych klientów – wszystkie powyższe korzyści bezpośrednio przełożą się na nowych klientów.
  10. Zyski – w niektórych przypadkach za wpis gościnny możesz otrzymać wynagrodzenie.

7 skutecznych porad na zdobywanie linków poprzez guest blogging

1. Miej właściwe podejście

Jeśli chcesz zdobywać linki przez guest blogging, nie rób tego z myślą o zdobywaniu linków.

Zgadza się – guest blogging nie powinien sprowadzać się do gonitwy za jak największą ilością linków. Twoim celem powinno być budowanie marki, wartościowych relacji oraz bazy czytelników, którym pomagasz. Jeśli nie zastosujesz tego podejścia, może się okazać, że walczysz o linki od słabych jakościowo stron na zasadzie ilość ponad jakość. Na pewno nie jest to dobra strategia.

2. Rozwiń portfolio

Aby zdobyć miejsce na wpis na topowym blogu, musisz pokazać, że potrafisz dostarczyć wartościowych treści. Jeśli dopiero zaczynasz, to bardzo jakościowy wpis na własnym blogu też powinien być dobrą próbką tekstu.

3. Jak znaleźć strony, na których możesz opublikować wpisy gościnne?

Aby stworzyć swój pierwszy wpis gościnny (a może i zacząć całą kampanię) należy sporządzić dobrą listę. Jeżeli już długo działasz w swojej branży, zapewne rozpoznajesz w niej grube ryby, czyli strony, które odgrywają centralną rolę w danej niszy. Nieraz są one głównym źródłem wartościowej wiedzy oraz newsów z danej branży – wiele innych stron linkuje właśnie do nich.

Jeśli jednak chcesz sporządzić maksymalnie dużą listę, wypróbuj poniższe metody:

Metoda 1: Mądrze skorzystaj z Google

Niektóre blogi otwarcie zachęcają do publikowania na nich wpisów gościnnych. Aby je znaleźć, wpisz w Google przykładowe frazy:

  • [słowo kluczowe] + pisz dla nas
  • [słowo kluczowe] + wpis gościnny
Znajdź możliwości na pisanie wpisów gościnnych dzięki Google

Metoda ta może nie generuje wiele propozycji, ale można dzięki temu znaleźć strony, w których to ktoś otwarcie zachęca do tego typu współpracy. Czasami nie jest to jasno przedstawione zaproszenie, ale tak jak w przypadku pierwszym, taka uwaga jest przesłanką, że na danej stronie pojawiają się wpisy gościnne.

Metoda 2: Analiza konkurencji

Jedną z ciekawych metod jest przeanalizowanie, jak swoje linki budują inne osoby i firmy działające w danej niszy. Rozwiązanie to wymaga jednak skorzystania z profesjonalnych narzędzi SEO, które dają możliwość analizy linków przychodzących. Takie funkcje zawiera na przykład Ahrefs.

Referring Content mayko.pl on Ahrefs

4. Stwórz pomysły na wpisy

Jeśli już sporządziłeś listę stron, na których mógłbyś opublikować wpisy gościnne, wymyśl pomysły artykułów. W tym celu zapoznaj się z dotychczasowymi tekstami na danej stronie, aby zaproponować coś unikalnego.

5. Nawiąż relację

Jeśli zależy Ci na wpisie na naprawdę topowym blogu, zapewne będziesz musiał obrać nieco dłuższą strategię. Dobrym rozwiązaniem jest wtedy nawiązanie relacji z właścicielem bloga lub jego edytorem. Nie musi być to wcale trudne. Zacznij od śledzenia danej osoby na Facebooku czy innych mediach społecznościowych i powoli wejdź z nią w interakcję. Przykładowo, komentuj jego tweety. Jeśli udzielasz się w komentarzach na blogu, na którym masz zamiar napisać, masz jeszcze większe szanse na powodzenie.

Jeszcze lepiej, jeśli znasz kogoś, kto pisał gościnnie na danej stronie. Możesz poprosić taką osobę, aby przedstawiła i poleciła Cię odpowiedniej osobie. Dzięki temu Twoja propozycja nie będzie po prostu mailem od nieznajomego.

6. Wysuń swoją propozycję

Jak przedstawić swoją propozycję wpisu gościnnego, aby mieć jak największe szanse na powodzenie? Zastosuj się do poniższych wskazówek:

  • Każdy mail z propozycją powinien być unikalny i napisany specjalnie dla tej osoby. Nie rozsyłaj ogólnikowego zaproszenia do jak największej ilości osób.
  • Miło się przedstaw i odnieś się do ostatniego artykułu autora, który Ci się spodobał.
  • Przejdź do sedna – jasno zaznacz, jaka jest Twoja propozycja.
  • Zaproponuj kilka pomysłów na wpisy. Najlepiej, abyś zakreślił także mniej więcej zarys ich treści.
  • Wytłumacz, jakie korzyści czytelnicy odniosą z artykułu, który chcesz napisać.
  • Załącz linki do swoich tekstów.
  • Zaznacz, że wykorzystasz swoje media społecznościowe oraz inne metody, aby wypromować proponowany wpis.

7. Zawrzyj linki

Oprócz linka w bio, możesz zawrzeć linki także w samym tekście. Jednak może wtedy pojawić się pokusa, aby linkować do siebie tak często, jak to możliwe. Niestety, praktyka ta nie spodoba się ani Google, ani właścicielowi bloga, na którego piszesz. Linki zamieszczaj dlatego naturalnie i z sensem, uwzględniając jednocześnie długość artykułu.

Pamiętaj też, że linki nie muszą zawsze odnosić do Twojej strony głównej. Możesz na przykład odsyłać do innego wpisu na Twoim blogu, który jest związany z zagadnieniem, o którym piszesz. Dzięki temu pokażesz, że naprawdę zależy Ci na czytelnikach.

Podsumowanie

Choć wpisy gościnne w polskim Internecie są stosunkowo mało popularne, to na pewno nie można przeoczyć ich znaczenia. Jeśli już zamierzasz skorzystać z tej metody, to zastosuj się do omówionych tutaj wskazówek – na pewno zwiększysz swoje szanse na powodzenie.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *