Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają i są zgodne z SEO Poznaj 6 porad

Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają i są zgodne z SEO? Poznaj 6 porad

W e-commerce panuje duża konkurencja. Oferowanie nawet i najlepszych produktów nie gwarantuje powodzenia w sprzedaży. Jeśli chcesz prześcignąć konkurencję, musisz jak najlepiej wypozycjonować swoje produkty oraz opisać je tak, by przekonywały do kupna.

Na pewno w takiej rywalizacji nie pomoże korzystanie z gotowych opisów od producenta. Zwykle są one co najwyżej poprawne. Ich treść i sposób komunikacji może pozostawiać wiele do życzenia pod względem sprzedażowym oraz SEO. Z takich gotowych opisów korzysta zapewne także wielu innych sprzedawców, co na pewno nie pomoże w wyróżnieniu się na rynku.

Jak zatem tworzyć sprzedażowe opisy produktów, które będą jednocześnie zdobywać pozycje w Google? Tego dowiesz się w tym artykule.

Jaki jest najczęściej popełniany błąd podczas pisania opisów produktów?

Opis produktu to treść, która opisuje cechy i korzyści produktu dla klienta. Oczywiście dobrze by było, gdyby wykraczał on poza podstawowy zakres definicji. Czytając opis, klient powinien znaleźć odpowiedź na każde pytanie, jakie ma przed zakupem produktu.

Dlatego też jednym z najczęstszych błędów jest tworzenie zbyt ogólnych opisów, które nie mówią zbyt wiele klientowi. Znajdziemy w końcu mnóstwo przykładów, które zawierają takie frazy jak:

  • najlepszy na rynku
  • najnowocześniejsza technologia
  • światowej klasy
  • rewolucyjne podejście
  • najlepsze rozwiązanie

W rzeczywistości, te słowa nie mówią nic konkretnego o produkcie i są często nadużywane. Wychodzi w sumie na to, że każdy napotykany produkt jest tym właśnie najlepszym na rynku. Na szczęście istnieją lepsze sposoby na wyróżnienie swojej oferty.

Przejdźmy zatem do konkretnych wskazówek, które pomogą Ci tworzyć lepsze opisy produktów:

1. Zdefiniuj docelowego klienta

Kiedy znasz charakterystykę kupującego, wiesz, co jest dla niego ważne, jakie treści go przyciągają oraz jakiego tonu komunikacji oczekuje. Na pewno inaczej będziesz kreował komunikację z geekiem kupującym najnowszy sprzęt elektroniczny, a inaczej z nastolatką szukającą ostatnio modnych ciuchów.

Odnośnie do potencjalnego klienta zadaj sobie takie pytania, jak:

  • Jak mógłby on trafić do mojego sklepu?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • Dlaczego ta osoba miałaby być zainteresowana Twoim sklepem?
  • Jak ta osoba opisałaby dany produkt swojemu przyjacielowi?
  • Jakie cechy lub korzyści najbardziej zainteresowałyby tę osobę?

Dogłębne zrozumienie docelowego kupującego pomaga także przy poszerzaniu asortymentu oraz kreowaniu działań marketingowych.

2. Cechy oraz korzyści

Twoi potencjalni klienci w gruncie rzeczy nie przejmują się tym, czym jest Twój produkt i jak działa. Najbardziej interesuje ich to, w jaki sposób dany produkt poprawi ich życie oraz jakie problemy u nich rozwiąże.

Aby ułatwić ten proces, zrób listę wszystkich funkcji i specyfikacji swojego produktu. Jeśli chcesz, możesz przeprowadzić ten proces w przypadku całej oferty z katalogu. Następnie przełóż te cechy na korzyści. Cechy są faktami dotyczącymi produktu, a korzyści określają, co dana cecha robi dla klienta.

Korzyści możesz wyrazić w formie uzyskanej korzyści lub zredukowania/wyeliminowania problemu.

Przykład:

  • Cecha: Wytrzymały materiał butów.
  • Korzyść: Obuwie wystarcza na dłużej, wyeliminowanie ewentualnych komplikacji związanych z naprawą/oddawaniem butów – cechy te obejmują zarówno korzyść, jak i problem, którego da się dzięki temu uniknąć.

Pamiętaj, że kupujący starają się unikać podejmowania ewentualnego ryzyka, które może prowadzić do komplikacji. Dobrze jest dlatego dołączyć informacje o tym, w jaki sposób produkt pozwala uniknąć owych kłopotów. Jakie są niektóre z zastrzeżeń, które mogą pojawić się u klientów i jak można się do nich odnieść za pomocą funkcji i korzyści produktu?

3. Idealna długość opisu produktu

Niektórzy mówią, że krótsze opisy są lepsze, ponieważ ludzie zwykle skanują tekst i łatwo się rozpraszają. Inni z kolei opowiadają się za dłuższymi, pełniejszymi opisami produktów.

Do pewnego stopnia może się wydawać, że Google sprzyja dłuższym opisom. Nie ma jednak powodu, dla którego krótki opis nie miałby równie dobrze się pozycjonować, jeżeli skieruje się na odpowiednie słowa kluczowe. Oprócz tego sama większa długość opisu nie przełoży się automatycznie na lepsze pozycje, jeżeli jakość pozostawia wiele do życzenia.

Zwykle długość opisu będzie określana przez cenę oraz stopień rozbudowania produktu. Do tych prostych (jak np. kubek) wystarczy krótki, podstawowy opis. Jeśli jednak w grę wchodzi coś „grubszego” (jak zaawansowany infoprodukt skierowany do klienta biznesowego), na pewno warto zainwestować szerszy opis przedstawiający dodatkowe korzyści oraz rozwiewający ewentualne wątpliwości.

4. Struktura ma znaczenie

Struktura opisu produktu jest równie ważna jak każdy inny czynnik. Zwięzły nagłówek, cechy opisane w liście wypunktowanej, nagłówki zawierające słowa kluczowe oraz unikalna i oryginalna zawartość są niezwykle pomocne przy tworzeniu stron produktów.

Przepływ opisu produktu powinien być logiczny i zgodny z ogólnym tokiem myślenia czytelnika. Gwarantuje to, że odwiedzający będzie mógł szybko znaleźć istotne dla niego treści.

Zdjęcia produktów są do pewnego stopnia samym opisem produktu. Google nie rozpoznaje bezpośrednio obrazów. Zamiast tego analizuje alternatywny tekst (alt-attributes), który dodaje się do obrazu.

Alt-text wyświetla się także, gdy przeglądarka nie zdoła wczytać obrazu. W związku z tym umieszczenie tutaj słów kluczowych może pomóc Google zrozumieć, że obraz jest bezpośrednio związany z Twoją stroną i opisem produktu.

5. Optymalizacja pod kątem SEO

Opisy produktów muszą sprzedawać, jednak nie spełnią tego celu, jeśli Google nawet ich nie znajdzie. Z tego powodu musisz je także zoptymalizować pod kątem SEO.

Po zastosowaniu się do kroku pierwszego będziesz wiedział, z jakich fraz korzystają Twoi klienci. Kiedy będziesz ich używał, automatycznie zoptymalizujesz opisy produktów dla wyszukiwarek, ponieważ są to frazy, które kupujący będzie wpisywał w Google.

Oto kilka dodatkowych wskazówek:

  • Nie używaj żargonu, chyba że wiesz, że Twój klient także z niego korzysta.
  • Użyj słów kluczowych w nagłówkach, podtytułach oraz kilka razy w głównym tekście.
  • Zoptymalizuj swoje zdjęcia za pomocą słów kluczowych w ich opisach, nazwach pliku i alt tagach.

Tak czy inaczej, pisz zawsze najpierw z myślą o kupującym. W ten sposób naturalnie zawrzesz odpowiednie frazy kluczowe. Po sporządzeniu takiego opisu oczywiście jeszcze raz go przejrzyj. Ustal, czy nie mógłbyś w naturalny i nienachalny sposób jeszcze gdzieś zamieścić odpowiednie słowa kluczowe.

6. Korekta i dalsza edycja

Kiedy już przygotujesz swoje opisy, nie zapomnij o ostatecznej korekcie i edycji.

Nie zniechęcaj się, jeśli znajdziesz elementy do poprawy. Niektórych niedociągnięć nie da się dostrzec podczas pierwszego etapu pisania. Usuń zbędne powtórzenia, dodaj opisy kolejnych korzyści oraz zamieść dodatkowe słowa kluczowe, jeżeli ma to sens.

W opisach produktu świetne jest to, że ich edycja oraz ulepszanie jest bardzo proste. W ten sposób możesz na bieżąco modyfikować aktualne opisy, aby ustalić taki wariant, który przynosi największe korzyści. Testowanie i ulepszanie swoich opisów to na pewno znacznie lepsze wyjście niż obstawanie przy jednej wersji.

Podsumowanie

Tworzenie sprzedażowych opisów produktów oraz dostosowanie ich do SEO może nieraz stanowić wyzwanie. Pamiętaj, aby zawsze mieć na uwadze korzyści klienta. Opisy nie powinny nachalnie sprzedawać danego produktu, a raczej wymieniać powody, dla którego jego zakup polepszy życie nabywcy.

Zawsze pisz z myślą o kliencie, a dopiero później z myślą o wyszukiwarkach. Dzięki temu na pewno zwiększysz sprzedaż w swoim sklepie internetowym.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *