Migracja sklepu internetowego – najważniejsze kroki [INFOGRAFIKA]

Migracja sklepu internetowego na nowy silnik składa się z wielu czynności po stronie właściciela strony, firmy wdrożeniowej i agencji SEO. Bardzo ważną kwestią jest odpowiednia organizacja pracy między wszystkimi zespołami pracującymi nad procesem.

Działania przed migracją sklepu internetowego

Z naszego doświadczenia jasno wynika, że największe znaczenie dla powodzenia migracji mają ustalenia poczynione na samym początku procesu. Odpowiednio dobrana strategia, szczegółowe omówienie potrzeb serwisu oraz możliwości finansowych właściciela strony mają kluczowe znaczenie. Bez tych szczegółów łatwo o niedomówienia, które prowadzą do poważniejszych problemów.

1. Rozmowa z właścicielem o potrzebach, celach i zagrożeniach

Jest to moim zdaniem najważniejszy etap. Sam pomysł przeprowadzenia migracji na inny skrypt może wyjść zarówno ze strony agencji, jak i właściciela.

W pierwszym przypadku odpowiednio przeprowadzona rozmowa nie powinna być problemem. Jeżeli agencja zgłasza taki pomysł, z pewnością wzięła pod uwagę wszystkie za i przeciw takiego rozwiązania oraz miała swoje powody dla przedstawienia takiej propozycji. Zazwyczaj dotyczą one braku wsparcia producenta dla platformy, jej nieopłacalności lub ograniczonej funkcjonalności.

Sytuacja może być jednak zgoła inna. Często zdarza się, że właściciel wychodzący z inicjatywą przeprowadzenia migracji nie ma świadomości zagrożeń z niej wynikających. Oczywiście SEO nie jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ostateczną decyzję o przeprowadzeniu migracji, jednak właściciel powinien znać wszystkie za i przeciw z punktu widzenia agencji.

Z naszego doświadczenia wynika, że najlepszym rozwiązaniem jest delegowaniem jednej osoby, która będzie nadzorowała cały proces od początku do końca. Powinna ona być “łącznikiem” między właścicielem, agencją SEO oraz firmą wdrażającą.

Oczywiście kontakt z osobą nadzorującą cały proces powinien być utrzymywany przez cały okres przeprowadzenia migracji. Kolejne działania agencji SEO opisane w punkcie trzecim zazwyczaj rodzą kolejne pytania, wątpliwości i nasuwają na myśl nowe pomysły. Osoba nadzorująca powinna być informowana o każdym z nich jeszcze przed przeprowadzeniem przez specjalistę szczegółowych działań. W innym przypadku może okazać się, że kilka godzin poświęconych na przygotowanie wytycznych dotyczących filtrowania produktów pójdą na marne z powodu np. braku funduszów na wprowadzenie zmian w nowym silniku.

2. Crawl oraz analiza danych z narzędzi SEO

Specjalista przed przeprowadzeniem migracji powinien przygotować dokładny crawl czyli przeskanowanie serwisu w celu “wyciągnięcia” wszystkich podstron obecnych w serwisie i późniejszej ich analizy. Odpowiednio wykorzystane narzędzia takie jak Xenu, Clusteric czy Screaming Frog pozwalają na osiągnięcie tego celu. Poza tym, dostarczają wielu kluczowych informacji na temat znalezionych podstron.

screamingfrog migracja strony
Screaming Frog

Absolutną koniecznością jest uzupełnienie danych z wyżej wymienionych narzędzi informacjami z Google Analytics oraz Google Search Console.

Crawl oraz dane z narzędzi oferowanych przez Google pozwolą nie tylko na dopieszczenie samej strategii i założeń migracji, ale również będą nieodzowne przy przygotowywaniu mapy przekierowań 301, o których więcej w późniejszym fragmencie tekstu.

3.Przygotowanie kompleksowej strategii i proponowanych zmian

Poprzednie dwa punkty służą przygotowaniu całościowego planu przeniesienia serwisu wraz ze wszystkimi zmianami SEO, które mają służyć polepszeniu kondycji serwisu.
Oczywiście plan powinien zawierać nie tylko nowe funkcjonalności i ich wykorzystanie. Są również świetną okazją do naprawy obecnych błędów.
Wydaje mi się, że optymalny dokument opisujący całość strategii powinien zawierać:

  • plan przeprowadzenia migracji,
  • listę błędów, które należy naprawić,
  • listę nowych funkcjonalności, które agencja SEO będzie mogła wykorzystać na nowym silniku,
  • opis czemu mają służyć opisany wyżej zmiany.

Tak przygotowany dokument jeszcze przed przejściem do właściwych prac pozwoli na zapoznanie się z oczekiwaniami agencji przez właściciela serwisu i firmę wdrażającą oraz zgłoszenie przez nich uwag. Sama strategia w większości przypadków będzie korygowana i zmieniana po otrzymaniu feedbacku od pozostałych stron uczestniczących w procesie migracji.

migracja sklepu internetowego

4. Optymalizacja wersji deweloperskiej

W oparciu o wcześniej poczynione ustalenia specjalista SEO przygotuje audyt wersji deweloperskiej serwisu opartego na nowym silniku. Jeżeli komunikacja między agencją a firmą wdrażającą przebiegała prawidłowo, najważniejsze elementy będą wymagały najczęściej jedynie niewielkiej korekt  (a nie kompletnej przebudowy).

Pierwsza i najważniejsza zasada – wersja developerska nowej wersji serwisu MUSI być zablokowana przed indeksacją w Google.

Najlepiej, jeżeli blokada polega na nadaniu globalnego metatagu Robots: noindex, nofollow i zastosowaniu hasła.

5. Przygotowanie przykładowych podstron kategorii wraz z produktami oraz podstron produktów

Uważam, że dobrym momentem na rozpoczęcie audytowania wersji deweloperskiej jest moment, w którym istnieje w 100 % ukończona testowa podstrona kategorii oraz produktu. Dlaczego ten moment? Wytyczne specjalisty SEO zazwyczaj bywają obszerne, a ich wprowadzenie często jest czasochłonne, a co za tym idzie drogie. Może się zdarzyć, że część poprawek nie będzie możliwa do wprowadzenia w sposób globalny, a wskazanie błędów już na tym etapie ułatwi pracę programistom pracującym nad wdrożeniem migracji.

6. Optymalizacja podstawowych czynników rankingowych

Do audytu wersji deweloperskiej należy podejść tak jak do każdego audytu. W szczególności należy zwrócić uwagę na poniższe elementy:

7. Przygotowanie w 100% nowej wersji serwisu oraz sprawdzenie czynników rankingowych

Po wprowadzeniu ewentualnych poprawek na testowych kluczowych podstronach nowej wersji serwisu, firma wdrażająca powinna przygotować resztę serwisu wzorując się na zaakceptowanych podstronach.

W momencie gdy serwis będzie gotowy, agencja SEO powinna ponownie przygotować szczegółowy crawl, tym razem wersji deweloperskiej i jeszcze raz sprawdzić całą stronę pod kątem SEO. Proces ten został opisany powyżej, w tym przypadku powinien zostać powtórzony w 100%. Agencja powinna przygotować również nową mapę serwisu w oparciu o nowe adresu URL.

8. Przygotowanie listy przekierowań 301

W oparciu o crawle obu wersji serwisu specjalista SEO powinien przygotować mapę przekierowań 301. Najlepiej, jeżeli serwis zostanie przekierowany w stosunku 1:1. Oznacza to, że każda podstrona starej wersji serwisu powinna zostać przekierowana do swojego odpowiednika w nowej wersji strony. Ważne jest, aby przekierowane zostały nie tylko podstrony, ale również grafiki, które również mogą generować wartościowy ruch. Jest to szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych. Jest to bardzo czasochłonny, ale również kluczowy proces.

W przypadku serwisu widocznego w Google na określone frazy brak wykonania przekierowań lub ich błędne wykonanie jest głównym powodem nieudanych migracji. Każda podstrona przez czas swojej obecności w sieci buduje swoją pozycję w Google poprzez pozyskiwanie linków ze źródeł zewnętrznych oraz wykorzystuje ją, aby wyświetlać się jak najwyżej na frazy, pod które została zoptymalizowana.

Właściwa migracja

Właściwa migracja sklepu internetowego, czyli zastąpienie starych plików nowymi, jest z reguły zadaniem firmy wdrażającej migrację. Agencja SEO nie bierze w nim udziału. Pod kątem SEO należy pamiętać o niezwłocznym wprowadzeniu przekierowań 301 po wgraniu na serwer nowej wersji serwisu.

Po przeprowadzeniu migracji należy również przesłać za pomocą oprogramowania Google Search Console nową mapę strony. Dzięki temu Google łatwiej “załapie” nowe adresy URL oraz zmiany, jakie zaszły w serwisie.

Podsumowanie – infografika

Wiesz już teraz na czym należy szczególnie skupić się w trakcie migracji sklepu internetowego na nowy silnik. Migracja to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Nieprawidłowo przeprowadzona może skutkować m.in. utratą wypracowanej dotychczas widoczności w Google. Stawka jest więc bardzo wysoka!

 

migracja sklepu internetowegokliknij i pobierz infografikę w pełnym rozmiarze
  • 23
  •  
  •  
Autor artykułu:Krzysztof Kalinowski

Specjalista SEO w Mayko. Zajmuje się zawodowo pozycjonowaniem ze względu na potrzebę rozległej analizy i przystosowywania serwisów do ciągłych zmian. W wolnych chwilach czyta o historii, ćwiczy kalistenikę, tworzy i podbija imperia w grach Grand Strategy oraz przegląda JoeMonster. Zwolennik trueschoolu w polskim rapie. Potrafi zarwać nockę, aby obejrzeć mecz NBA.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *