Niedostępne produkty w e-commerce? 7 rozwiązań na potrzeby SEO oraz UX

Jaki wpływ na UX i SEO mają niedostępne produkty w sklepie internetowym? Jak zaradzić ich negatywnym skutkom? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Niedostępne produkty w e-commerce? 7 rozwiązań na potrzeby SEO oraz UX

Ruch organiczny w e-commerce jest kluczowym czynnikiem wpływającym na generowanie zysków. Każdy sprzedawca jednak musi radzić sobie także z wyzwaniem, jakim są niedostępne produkty. To, jak podejdziesz do tego zadania, w dużym stopniu wpłynie właśnie na ruch, a co za tym idzie konwersje oraz zyski.

Na początku przywołajmy kilka istotnych statystyk związanych z UX w e-commerce (i nie tylko):

  • 88% konsumentów jest mniej skłonnych do powrotu na daną stronę, jeśli mieli z nią złe doświadczenia (Hubspot),
  • aż 90% użytkowników przestaje używać aplikacji z powodu jej niskiej wydajności,
  • firmy tracą 35% (!) sprzedaży z powodu złego UX,
  • konsumenci są bardziej sfrustrowani w przypadku niedostępności produktów osobistych jak odzież czy elektronika. W przypadku tych kategorii odnotowano dwa razy większy poziom irytacji w porównaniu z innymi kategoriami jak artykuły gospodarstwa domowego.

Jak zatem widzisz, konieczne jest korzystanie ze skutecznych metod na radzenie sobie problemami UX oraz z niedostępnymi produktami w sklepie internetowym.

W tym artykule omówimy zatem 7 przydatnych rozwiązań. Pierwsze 4 bardziej dotyczą produktów, które wycofano na stałe. Pozostałe zaś będą przydatne w przypadku tych, które mają jeszcze wrócić do oferty.

Produkt niedostępny – i co dalej?

Niedostępność produktu na stronie sklepu internetowego może być wynikiem różnych czynników i będzie miało swoje konsekwencje zarówno dla klientów, jak i dla samego biznesu. Jakie są możliwe przyczyny braku produktu? Oto kilka z nich:

  1. Wyczerpanie zapasów: to jeden z najczęstszych powodów niedostępności produktu. Duże zainteresowanie lub popyt na dany produkt może sprawić, że szybko zniknie z magazynu. Konsekwencją jest brak możliwości zakupu dla klientów, a to prowadzi do frustracji i rozczarowania klientów.
  2. Błąd w zarządzaniu zapasami: niewłaściwe zarządzanie zapasami może prowadzić do sytuacji, w której produkt jest oznaczony jako dostępny, chociaż w rzeczywistości jest niedostępny. Taki błąd może wprowadzać klientów w błąd i skutkować utratą sprzedaży oraz zaufania do sklepu.
  3. Problemy z dostawą: opóźnienia w dostawie to kolejny czynnik, który może prowadzić do niedostępności produktu. Problemy logistyczne, trudności w zaopatrzeniu czy czynniki zewnętrzne mogą wpływać na terminowość dostaw i powodować brak produktów na stronie sklepu.
  4. Zmiany w asortymencie: sklepy internetowe regularnie aktualizują swoje asortymenty, dodają nowe produkty i usuwają te, które przestały być dostępne. Przyczyną niedostępności produktu może być jego wycofanie z oferty ze względu na zapotrzebowanie rynku, zmiany w strategii firmy czy zakończenie produkcji.

Prowadząc e-commerce powinniśmy być gotowi na powyższe scenariusze i mieć plan działania we wszystkich tych przypadkach. To scenariusz idealny. W rzeczywistości często jednak zdarza się, że po prostu umyka nam informacja o braku produktu lub po stronie sklepu wystąpił niezidentyfikowany błąd wpływający na status produktu.

Konsekwencje niedostępności produktu mogą być różne i wpływają zarówno na klientów, jak i na sam sklep internetowy. Dla klientów oznacza to brak możliwości zakupu pożądanego produktu, a to prosta droga do rozczarowania, utraty zaufania do marki i przede wszystkim: poszukiwania alternatywnych dostawców.

Dla samego sklepu internetowego niedostępność produktu może prowadzić do utraty sprzedaży – to najczarniejszy scenariusz. Ale konsekwencje są także dalsze: negatywny wpływ na reputację firmy, strata klientów na rzecz konkurencji, spadek lojalności wobec marki. Niezaopiekowane podstrony produktowe mają także negatywny wpływ na proces pozycjonowania sklepu internetowego. Jeśli produkt jest oznaczony jako niedostępny, może to prowadzić do spadku widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Wysokiej jakości treści i informacje na temat dostępności produktów są ważne dla wyszukiwarek, które preferują strony z aktualnymi i dostępnymi ofertami.

Dlatego też w tym artykule znajdziesz 7 sposobów na rozwiązanie problemu z niedostępnym produktem. Oto one:

1. Stwórz przekierowanie 301 do powiązanych produktów

Jeśli masz mały sklep z minimalną ilością produktów, możesz być w stanie przekierować użytkownika do towaru, który Twoim zdaniem skutecznie zastąpi ten nieobecny. Dobrym przykładem mogą być wariacje kolorystyczne jak w przypadku obudowy telefonu komórkowego. Jeśli nie masz już czarnego wariantu, przenieś użytkownika do granatowego.

Niemniej jednak w przypadku tej metody musisz działać bardzo ostrożnie, gdyż w niektórych sytuacjach kupujący może być zdezorientowany, a to będzie prowadzić do dużego wskaźnika odrzuceń. Jak wspomniano na początku – w przypadku małej ilości towarów łatwiej będzie Ci ustalić, do jakiego produktu najlepiej przekierować klienta. Pamiętaj także, że gdy strona, na którą przekierujesz, także stanie się nieaktualna, utworzy się cały łańcuch błędnych przekierowań.

Co, jeśli nie znajdziesz odpowiedniego produktu? Dobrze będzie wtedy przenieść użytkownika do kolejnej kategorii lub podkategorii powiązanej z niedostępnym produktem.

Niemniej jednak musisz wtedy pamiętać o kilku cechach stron kategorii. W wielu przypadkach nie będą one mieć dużej ilości treści, a już na pewno nie z takimi słowami kluczowymi, na które pozycjonował się wycofany produkt. W niektórych sytuacjach strony kategorii są wyłączane z indeksowania, przez co w przypadku przekierowania na nie, całkowicie stracisz pozycje na zdobyte przez produkt frazy.

2. Pokaż stronę 404 w przypadku wycofanych produktów

Można spotkać się z sugestiami, aby za wszelką cenę unikać 404. Faktycznie – jeśli możesz znaleźć sensowne przekierowanie, to warto je zrobić. Co jednak, jeśli faktycznie chcesz na stale wycofać dane produkty ze sklepu? Co więcej, chcesz to zrobić w odniesieniu do całej ich kategorii, więc nie będziesz miał na stanie powiązanych egzemplarzy.

W takiej sytuacji przekierowanie na stronę 404 może być dobrym wyjściem. Niemniej jednak nie powinna być to pusta, biała strona.

błąd 404 w sklepie internetowym Komputronik.pl
Przykład strony 404 w sklepie internetowym Komputronik

W przypadku Komputronika otrzymujemy krótki komunikat: strona nie została znaleziona. Pozostała część strony to odnośniki do popularnych w sklepie kategorii produktów, dzięki którym szybko możemy przejść do interesującej nas oferty.

Zaletą takiego rozwiązania jest to, że dla użytkowników i wyszukiwarek jest jasne, iż dana strona jest już niedostępna. Jednocześnie sugerujesz alternatywne produkty, które pomagają zmniejszyć wskaźnik odrzuceń.

Z drugiej strony przygotowanie specjalnej strony 404 będzie wymagać nieco czasu oraz inwestycji.

3. Podmienienie podstrony

W przypadku tego rozwiązania nie dokonujesz tak naprawdę przekierowania na inną stronę, a po prostu podmieniasz informacje na niej zawarte.

Możesz zastąpić zawartość strony produktu zaktualizowanymi obrazami, tekstem, linkami i statusem, aby odzwierciedlić, że strona nie jest już dostępna, ale także i dostarczyć informacji o produkcie alternatywnym. Dzięki temu użytkownicy dowiadują się, że oryginalny produkt, który próbowali znaleźć, nie jest już dostępny. Jednocześnie pokazywane są im informacje na temat równoważnego produktu, bez potrzeby przekierowania ich na inną stronę.

Jest to dobry sposób na zmniejszenie wskaźnika odrzuceń, a także zapewnia większą kontrolę nad zawartością samej strony, niż jest to w przypadku stron 404. Taktyka ta jest warta zachodu w przypadku towarów, które wcześniej wygenerowały znaczny ruch i sprzedaż.

Na podobny ruch zdecydował się serwis Onet.pl. W przypadku błędu 404 w ich witrynie, zostajemy przekierowani na stronę główną. Jednocześnie znajdziemy tam ponowną informację, dlaczego znaleźliśmy się w tym, a nie innym miejscu.

strona 404 onet.pl
Ponowiony komunikat o błędzie 404 w Onet.pl

Przejrzystość i powtórzona informacja są zatem w tym przypadku kluczem do sukcesu UX.

4. Wyłącz z indeksowania nieaktualne strony produktowe

Nie chcesz znaleźć się w sytuacji, w której mnóstwo Twoich produktów pojawiających się w Google nie jest już dostępnych. Źle wpłynie to na postrzeganie Twojej marki, a sam sklep może stracić pozycje w wyniku rosnących wskaźników odrzuceń.

Z tego powodu, wyłączaj z indeksowania nieaktualne produkty, gdy znacznie spadną na nich odwiedziny. Jeśli klienci wciąż trafiają na nieaktualne produkty w Twoim sklepie, nadal korzystaj z przekierowań.

Zdobywaj wysokie pozycje w wyszukiwarce

5. Zachęć klientów do cierpliwości

Jeśli produkt jest chwilowo niedostępny i wiesz, kiedy wróci na stan, masz kilka opcji do wyboru:

  • poproś o dane (np. mail), aby powiadomić ich w momencie, gdy produkt znów będzie dostępny. Jeśli nie możesz podać konkretnej daty ponownej dostępności towaru, zawrzyj takie adnotacje jak ponownie dostępne wkrótce
powiadomienie o dostępności produktu zalando
Niedostępny produkt w Zalando i możliwość podania adresu e-mail
  • daj możliwość dodania produktu do listy życzeń, poprzez którą klient także zostanie powiadomiony o ponownej dostępności
powiadomienie o dostępności produktu born2be
Born2Be
  • daj możliwość dodania produktu do koszyka, jeśli będzie on niedostępny bardzo krótko. Powiadom oczywiście o wydłużonej wysyłce.

Jeśli jednak nie wiesz, kiedy produkt będzie ponownie dostępny, zablokuj opcję dodawania do koszyka.

6. Skorzystaj z przekierowania 302

Przekierowanie 302 jest tymczasowe – oznacza ono, że strona jest niedostępna, ale za jakiś czas wróci na swój wcześniejszy adres. Różnica ta jest jednak zauważalna jedynie dla Google, gdyż dla kupującego 301 i 302 niczym się nie różnią.

Oczywiście pamiętaj o tym, aby faktycznie owo przekierowanie było tymczasowe. Produkt powinien w rozsądnym czasie powrócić na stan, a jego strona znowu być dostępna.

7. Skorzystaj z tagu unavailable_after

Czy posiadasz produkty, które będą sprzedawane jedynie okazjonalnie? Jeśli tak, możesz skorzystać ze specjalnego kodu, aby powiedzieć Google, by nie indeksował owych stron po upływie określonej daty i godziny.

Meta tag unavailable_after zasadniczo mówi Google, że po takiej i takiej dacie ta strona nie jest już dostępna, więc Google nie powinien pokazywać jej w wynikach wyszukiwania. Kod ten wygląda przykładowo tak:

<META NAME=”GOOGLEBOT” CONTENT=”unavailable_after: 25-Aug-2025 15:00:00 EST”>

Pamiętaj oczywiście, że po podanej dacie strona zostanie w całości usunięta z wyników wyszukiwania. Nie korzystaj dlatego z tego rozwiązania, gdy produkt sprzedajesz sezonowo, czyli z długimi przerwami.

Podsumowanie

Odpowiednie radzenie sobie z niedostępnymi produktami jest bardzo ważne. Wpływa na takie czynniki jak:

  • Techniczna integralność strony – brak uszkodzonych linków i ślepych zaułków.
  • User experience – musisz się upewnić, że zapewniasz bezproblemowe doświadczenie użytkownika, aby jego zakupy były jak najwygodniejsze.
  • SEO – jeśli oba powyższe czynniki są zaniedbane, stracisz w dużym stopniu na widoczności w Google.

Jak zatem widać z omówionych tutaj rozwiązań, nie ma idealnego sposobu, który sprawdzi się dla każdego. Znane marki również w odmienny sposób podchodzą do kwestii nieaktualnych produktów. Niektóre całkowicie usuwają strony niedostępnych produktów, a inne zachowują je w całości, informując jedynie o braku w magazynie. Wiele zależy dlatego od Twojej aktualnej sytuacji i charakterystyki sklepu.

W celu minimalizowania wpływu niedostępnych produktów na SEO, warto podjąć następujące działania:

  • regularnie monitoruj dostępność produktów i usuwaj niedostępne oferty z witryny,
  • zapewniaj użytkownikom czytelne informacje o dostępności produktu na stronie, aby uniknąć negatywnego doświadczenia,
  • udostępniaj opcje, takie jak powiadomienia o dostępności lub alternatywne produkty, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników,
  • dbaj o aktualizację treści na stronie produktu, nawet jeśli jest niedostępny, aby zachować aktualność i wartość treści.

Niemniej jednak dzięki podanym tutaj wskazówkom na pewno uda Ci się wybrać najlepsze dla siebie wyjście.

Czytaj więcej
olga_golaszewska
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej