Oszustwa na wizytówkę Google Moja Firma 7 najczęstszych sposobów naciągaczy

Oszustwa na wizytówkę Google Moja Firma: 7 najczęstszych sposobów naciągaczy

Google Moja Firma to świetne narzędzie, które pomoże Ci zdobyć klientów i sprawić, aby Twój biznes był bardziej rozpoznawalny. Niestety, oszuści regularnie starają się wykorzystać niewiedzę wielu osób dotyczących tego rozwiązania i kolejną falę tego typu naciągania przedsiębiorców można zauważyć w ostatnim czasie.

Na czym zatem polegają oszustwa związane z Google Moja Firma? Jak na nie zareagować? Tego dowiesz się w tym artykule.

Google Moja Firma – najważniejsze informacje

Google Moja firma to bezpłatne (dobrze zapamiętaj ten fakt) narzędzie, które pozwala w SERP-ach oraz Mapach Google wyświetlać najważniejsze informacje dotyczące firmy, jej usług oraz towarów:

Wizytówka Google Moja Firma w wynikach wyszukiwania

 

Aby założyć taką wizytówkę, odwiedź poniższy adres. Przejdź do Zarządzaj teraz > Dodaj informacje o swojej firmie w Google. Następny krok to podanie podstawowych danych dotyczących przedsiębiorstw.

Gdy już to zrobisz, czas na weryfikację profilu. Może ona odbyć się:

  • Przez telefon.
  • Przez e-mail.
  • Natychmiastowo poprzez Google Search Console.
  • Poprzez kartkę pocztową z unikalnym kodem, który należy wpisać w panelu narzędzia (najczęstsza metoda).

Na pojawienie się w Google wizytówki firmy mają wpływ następujące czynniki (kolejność od najważniejszych do mniej istotnych):

  • Trafność – jak wizytówka jest powiązana z wprowadzonym słowem kluczowym.
  • Odległość – jak daleko siedziba firmy znajduje się od osoby, która wprowadza zapytanie.
  • Rozpoznawalność – ogólna popularność firmy w Internecie, której wynikiem są działania SEO.

Jeszcze raz zaznaczę, że założenie profilu GMF jest darmowe. Oczywiście są firmy, których usługi obejmują założenie takiego konta. Opłaty jednak wynikają z tego, że zoptymalizowanie takiej wizytówki oraz jej regularne aktualizowanie (np. odpowiadanie na komentarze klientów) wymaga czasu i umiejętności. Jest to jak najbardziej uczciwa i płatna usługa.

Więcej informacji na temat tworzenia i zarządzania wizytówką oraz odpowiedzi na najczęstsze pytania znajdziesz w  poradniku Google Moja Firma.

Google Moja Firma – najczęstsze oszustwa

Skoro najważniejsze informacje mamy za sobą, przejdźmy do tego, jak działają oszuści. Jeśli spotkasz się z poniższymi zachowaniami/argumentami, potraktuj je jako sygnały ostrzegawcze:

1. Reprezentujemy Google

Niektóre agencje faktycznie nawiązują bliższą współpracę z Google – ich listę możesz znaleźć tutaj. Pamiętaj jednak, że owo partnerstwo ma związek z kampaniami Google Ads, czyli reklamą PPC. W żaden sposób nie dotyczy to wizytówki Google Moja Firma. Oszuści mogą w ten sposób wyolbrzymiać fakty, lub po prostu kłamać, aby zdobyć Twoje zaufanie.

2. Żądanie wysokiej opłaty za założenie wizytówki

Tego typu usługi istnieją i są one jak najbardziej w porządku. Oszuści często żądają jednak zawyżonej opłaty za sam fakt stworzenia profilu bez jakiejkolwiek jego konfiguracji.  Argumentują to jednocześnie tym, że taka kwota jest potrzebna na opłacenie wstępnego abonamentu, co jest oczywiście nieprawdą!

3. Opłata albo zniknięcie wizytówki

Oszuści są w stanie wysyłać faktury i prosić o ich opłacenie. W przypadku odmowy grożą, że wizytówka zniknie z Google, gdyż wpłata jest potrzebna, aby ją „utrzymać”. Taki argument jest również kłamstwem.

4. Rzekome opiekowanie się wizytówką

Niektórzy naciągacze starają się wmówić przedsiębiorcom, że opiekowali się ich wizytówką – aktualizowali zdjęcia, usuwali spam itd. Z tego powodu żądają opłaty, nieraz dodatkowo grożąc oczywiście tym, że profil zniknie z Google. Część zabieganych właścicieli firm może dać się na to naciągnąć, gdyż nie będą mieć czasu, aby dokładnie przeanalizować sytuację.

5. Niskie koszty i krótki termin na przesłanie pieniędzy

Oszuści mogą żądać niskiej ceny za swoje „usługi”, aby ich ofiary były mniej podejrzliwe. Krótki termin zapłaty wraz z groźbą zniknięcia wizytówki ma jeszcze bardziej pobudzić do podjęcia pochopnej decyzji.

6. Mylące zrównywanie wizytówki ze stroną internetową

Tego typu zachowanie może mieć miejsce w przypadku telefonicznego kontaktu ze strony oszustów. Będą oni tak manipulować rozmową, aby przedsiębiorca doszedł do wniosku, że profil stworzony w Google Moja Firma to tak naprawdę główna strona internetowa i to ona stanie się nieaktywna. Taka sugestia jeszcze skuteczniej wprowadza zamieszanie i może popchnąć do podjęcia błędnej decyzji. Oszuści szczególnie wykorzystują tu niewiedzę przedsiębiorców, którzy działają bardziej offlinowo.

7. Dodanie pinezki w Mapach Google

Czerwona pinezka w Mapach Google pojawia się zawsze, jeśli użytkownik wprowadził odpowiednio precyzyjne zapytanie lub kliknął wybraną lokalizację. Oszuści starają się jednak wmówić, że jest ona niewidoczna, a dopiero dzięki ich „usłudze” w końcu się pojawi. Czasami faktycznie może się tak stać, ale jeśli już, wynika to z tego, że nie zbliżyłeś odpowiednio lokalizacji lub pinezka jest już przypięta do innego miejsca z powodu wcześniejszej historii wyszukiwania.

Oszustwa z wizytówką Google Moja Firma – jak zareagować?

Gdy spotkasz się z powyższymi zachowaniami, zachowaj ostrożność i dokładnie zbadaj, jak prezentuje się sytuacja z Twoją wizytówką. Jeśli agencja reklamowa, z którą świadomie nawiązałeś współpracę, zaczyna działać podejrzanie, możesz zgłosić naruszenie. do Supportu Google’a.

Swoją sytuację możesz także przedstawić w tematycznych grupach na Facebooku i LinkedIn-ie. To często właśnie w tych miejscach członkowie powiadamiają się nawzajem o falach oszustw i wymieniają się informacjami o podejrzanych firmach.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi będziesz uważać na wszelkie oszustwa związane z Google Moja Firma. Pamiętaj, że sprawdzona wiedza dotycząca marketingu i SEO i ostrożność to najlepsze zabezpieczenia.

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *