Po co firmie pozycjonowanie strony w Google?
Niestety jeszcze dużo firm swoją obecność w Internecie ogranicza tylko do uruchomienia strony internetowej czy sklepu online. W zdecydowanej większości przypadków nie wystarcza to w dotarciu do potencjalnych klientów. W artykule postaram się przedstawić korzyści, jakie przynosi firmie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.
Na początku trochę statystyk. Według badania Gemius w 2015 roku z Internetu korzysta już 70% wszystkich Polaków, co daję nam ponad 24 mln osób. Poniżej wykres przedstawiający wzrost liczby internautów na przestrzeni ostatnich 10 lat.
Źródło: http://mobirank.pl/2015/10/02/liczba-internautow-w-polsce-2005-2015/
Na podstawie tych informacji możemy między innymi wywnioskować, że Internet posiada niesamowity potencjał reklamowy. A jak ten ten potencjał ma się do innych mediów?
Jak widzimy, już 2013 roku Internet wyprzedził między innymi takie środki przekazu jak radio czy prasę. Prognozy na rok 2016 są oczywiście jeszcze bardziej optymistyczne, a przewaga telewizji maleje z roku na rok.
Firmy, które posiadają stronę internetową lub sklep online, a nie prowadzą żadnych działań marketingowych w Internecie, tracą potencjalnych klientów. Brak jakichkolwiek działań e-marketingowych jest co najmniej błędem, a już na pewno marnowaniem ogromnej szansy do rozwoju. Wielu użytkowników właśnie w Internecie szuka konkretnych usług lub produktów. Jak skutecznie promować firmę w sieci? O tym w dalszej części artykułu.
Formy reklamy w internecie?
Wiele danych i statystyk, zaprezentowanych również w tym artykule, wskazuje, że Internet posiada niesamowity potencjał, który pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów. Udział Internetu w wydatkach reklamowych rośnie coraz szybciej, ponieważ w przeciwieństwie np. do TV, koszty reklamy są zdecydowanie niższe. Nawet firmy posiadające stosunkowo niewielki budżet reklamowy mogą wybrać dogodną formę reklamy w Internecie o określonym zasięgu. Jakie zatem możemy wyróżnić podstawowe formy reklamy w Internecie?
- reklama Display – m.in. różnego rodzaju banery reklamowe na portalach
- SEM – reklama w wyszukiwarkach internetowych, m.in. pozycjonowanie stron czy kampanie AdWords w Google
- ogłoszenia internetowe
- reklama Wideo
Jest to bardzo ogólny i podstawowy podział możliwych form promocji w Internecie. W tym artykule skupimy się tylko na pozycjonowaniu. O pozostałych formach promocji będziemy pisać w oddzielnych artykułach, dlatego zachęcamy do subskrypcji naszego bloga oraz zapisania się na nasz newsletter.
Nawiązując jeszcze do różnych form reklamy internetowej – myślę, że warto pokazać infografikę przedstawiającą wydatki na reklamę online (dane z pierwszego kwartału 2015 roku). Możemy na niej zobaczyć m.in. szczegółowy udział poszczególnych form reklamy.
Źródło: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/iabpwc-adex-reklama-cyfrowa-wciaz-na-fali-wzrostowej-2/
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach
Głównym tematem tego artykułu jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Wielu z Was możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że istnieją inne wyszukiwarki internetowe niż Google – a jednak istnieją takie i co więcej, wielu krajach są popularniejsze niż Google. Na przykład, na rynku rosyjskim najpopularniejsza jest wyszukiwarka Yandex, a na chińskim Baidu. Zobaczmy jak to wygląda na rynku polskim – poniżej wykres przedstawiający udział wyszukiwarek internetowych w Polsce.
Źródło: http://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines-domains.html
Na polskim rynku niepodważalnie rządzi Google. Ponad 95% wszystkich wejść na strony z wyszukiwarek internetowych to wejścia właśnie z Google – drugi w kolejności Bing to tylko 2%. Wniosek płynie z tego taki, że pozycjonowanie stron na naszym rodzimym rynku sprowadza się do promocji w wyszukiwarce Google i trudno sobie wyobrazić, aby miało się to radykalnie zmienić w najbliższych latach.
Jak działa wyszukiwarka Google?
Warto teraz pokrótce wytłumaczyć jak działa wyszukiwarka Google. Tak więc, po wpisaniu jakiejkolwiek frazy w wyszukiwarkę Google ukazują się nam wyniki wyszukiwania, które możemy podzielić na dwie części:
- wyniki naturalne;
- boksy reklamowe (reklamy Google AdWords).
Boksy reklamowe to płatne wyniki wyszukiwania (usługa Google AdWords), gdzie każdy może kupić reklamę swojej strony. Płatność rozliczana jest w modelu CPC (cost per click) czyli za każde kliknięcie użytkownika w reklamę.
Wyniki naturalne wyświetlają odnośniki do stron internetowych w postaci rankingu. Ranking ten ustalany jest na podstawie autorskiego algorytmu Google, a szczegóły jego działania nie są powszechnie znane. Znane są jedynie pewne czynniki, które mają wpływ na ustalanie pozycji stron w rankingu, a jest ich prawdopodobnie około 200.
Na czym polega pozycjonowanie stron w Google?
Na czym więc polega pozycjonowanie stron w Google? Ogólne pojęcie “pozycjonowanie stron” możemy ująć następującą definicją:
Pozycjonowanie stron (używane często zamiennie ze skrótem SEO tłum. Search Engine Optimization) to działania mające na celu zdobywanie jak najlepszych pozycji dla serwisu w wynikach naturalnych Google.
Jak osiąga się wysokie pozycje w Google? W dużym uproszczeniu, zakres pozycjonowania stron możemy przedstawić w dwóch kluczowych działaniach:
- działania wewnętrzne (on-site) – odpowiednia optymalizacja serwisu;
- działania zewnętrzne (off-site) – zdobywanie wartościowych odnośników przychodzących do serwisu tzw. link building.
To właśnie te dwa główne działania mają realny wpływ na poprawę pozycji serwisu w wynikach naturalnych Google. Oczywiście bardzo ważne jest, jak się przeprowadza wszystkie te działania i procesy – ważna tu jest nie tyle sama wiedza, ale przede wszystkim doświadczenie. Dodatkowo należałoby tu wspomnieć o tym, że Google dość często przeprowadza aktualizację swojego algorytmu, co wiąże się z tym, że trzeba na bieżąco analizować i monitorować pozycjonowaną stronę – kluczowa jest tu odpowiednia i szybka reakcja na te zmiany.
Po co firmie pozycjonowanie strony w Google?
Pozycjonowanie strony w Google to obecnie jedna z najbardziej efektywnych form promocji w Internecie. Olbrzymi zasięg jaki posiada wyszukiwarka Google, pozwala dotrzeć do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. To miedzy innymi właśnie pozycjonowanie daje ogromną szansą na zaistnieje i rozwój dla małych i średnich firm.
Korzyści z pozycjonowania strony
Odpowiednio dobrana i realizowana strategia SEO przynosi widoczne efekty i bardzo często mierzalne zyski. Kilka podstawowych korzyści jakie może nieść za sobą skuteczne pozycjonowanie strony to m.in.:
- wysokie pozycje – wysokie pozycje serwisu w wynikach naturalnych Google;
- większa liczba odwiedzin – wysokie pozycje serwisu na odpowiednie słowa kluczowe to większa ilość wejść użytkowników na naszą stronę;
- zwiększone zyski – dzięki większej liczbie odwiedzin wzrasta sprzedaż naszych usług lub towarów;
- rozpoznawalność marki – nasza firma staję się co raz bardziej popularna i rozpoznawalna.
Oczywiście nie wszystkie te efekty są uzależnione tylko i wyłącznie od pozycjonowania. Choćby sprzedaż w sklepie internetowym nie jest uzależniona tylko od wysokich pozycji w Google, ale np. od konkurencyjności cen, jakości obsługi czy użyteczności całego sklepu. Pozycjonowanie służy do szerszego dotarcia do potencjalnych klientów, a to czy firma potrafi to odpowiednio wykorzystać, to inna kwestia.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
Istotną kwestią są oczywiście koszty pozycjonowania strony. Nie da się jednoznacznie i ogólnie określić ile kosztuję pozycjonowanie – nie ma czegoś takiego jak cennik pozycjonowania. Wycena usługi pozycjonowania w większości agencji SEO jest przygotowywana indywidualnie i zależeć może miedzy innymi od:
- branży w której działa firma;
- skali/zasięgu pozycjonowania;
- budowy strony/sklepu;
- wcześniejszych działaniach SEO.
Niestety, ale jeszcze wielu klientów uzależnia wybór oferty właśnie od ceny, co w zdecydowanej większości przypadków przekłada się później na jakość usługi SEO. Konsekwencje nieprofesjonalnych działań SEO mogą być bardzo dotkliwe dla serwisu. Google za nieodpowiednie pozycjonowanie serwisu nakłada kary w postaci filtrów, które potrafią obniżyć pozycję strony nawet na wiele miesięcy.
Przy wyborze agencji SEO warto kierować się jej doświadczeniem i portfolio. Oczywiście cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, co firma oferuję za tą cenę i w jakim zakresie. Jeśli jesteś zainteresowany usługami SEO, zapraszamy do kontaktu po całkowicie darmową wycenę – http://mayko.pl/kontakt/
Pozycjonowanie szansą na rozwój biznesu!
W dobie Internetu, gdy duża część naszego społeczeństwa robi zakupy online czy poszukuję fachowców i specjalistów w sieci, pozycjonowanie stron jest niewątpliwie jedną z najbardziej dostępnych form promocji dla każdej firmy. Warto to wykorzystać i zacząć promować swój biznes w wyszukiwarce Google!
Komentarze
2 wypowiedzi:Chcesz mieć więcej klientów to zaczynasz pozycjonować na kluczowe frazy. Bez tego ani rusz, żeby zaistnieć w sieci 😉
Lepiej mniej fraz ale konkretne. Później można dodawać więcej fraz do pozycjonowania.