Po co firmie pozycjonowanie strony w Google?

Niestety jeszcze dużo firm swoją obecność w Internecie ogranicza tylko do uruchomienia strony internetowej czy sklepu online. W zdecydowanej większości przypadków nie wystarcza to w dotarciu do potencjalnych klientów. W artykule postaram się przedstawić korzyści, jakie przynosi firmie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.

Na początku trochę statystyk. Według badania Gemius w 2015 roku z Internetu korzysta już 70% wszystkich Polaków, co daję nam ponad 24 mln osób. Poniżej wykres przedstawiający wzrost liczby internautów na przestrzeni ostatnich 10 lat.

liczba internautów w polsce
Źródło: http://mobirank.pl/2015/10/02/liczba-internautow-w-polsce-2005-2015/

 

Na podstawie tych informacji możemy między innymi wywnioskować, że Internet posiada niesamowity potencjał reklamowy. A jak ten ten potencjał ma się do innych mediów?

udział mediów w wydatkach na reklamę

Jak widzimy, już 2013 roku Internet wyprzedził między innymi takie środki przekazu jak radio czy prasę. Prognozy na rok 2016 są oczywiście jeszcze bardziej optymistyczne, a przewaga telewizji maleje z roku na rok.

Firmy, które posiadają stronę internetową lub sklep online, a nie prowadzą żadnych działań marketingowych w Internecie, tracą potencjalnych klientów. Brak jakichkolwiek działań e-marketingowych jest co najmniej błędem, a już na pewno marnowaniem ogromnej szansy do rozwoju. Wielu użytkowników właśnie w Internecie szuka konkretnych usług lub produktów. Jak skutecznie promować firmę w sieci? O tym w dalszej części artykułu.

Formy reklamy w internecie?

Wiele danych i statystyk, zaprezentowanych również w tym artykule, wskazuje, że Internet posiada niesamowity potencjał, który pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów. Udział Internetu w wydatkach reklamowych rośnie coraz szybciej, ponieważ w przeciwieństwie np. do TV, koszty reklamy są zdecydowanie niższe. Nawet firmy posiadające stosunkowo niewielki budżet reklamowy mogą wybrać dogodną formę reklamy w Internecie o określonym zasięgu. Jakie zatem możemy wyróżnić podstawowe formy reklamy w Internecie?

  • reklama Display – m.in. różnego rodzaju banery reklamowe na portalach
  • SEM – reklama w wyszukiwarkach internetowych, m.in. pozycjonowanie stron czy kampanie AdWords w Google
  • ogłoszenia internetowe
  • reklama Wideo
  • E-mail

Jest to bardzo ogólny i podstawowy podział możliwych form promocji w Internecie. W tym artykule skupimy się tylko na pozycjonowaniu. O pozostałych formach promocji będziemy pisać w oddzielnych artykułach, dlatego zachęcamy do subskrypcji naszego bloga oraz zapisania się na nasz newsletter.

Nawiązując jeszcze do różnych form reklamy internetowej – myślę, że warto pokazać infografikę przedstawiającą wydatki na reklamę online (dane z pierwszego kwartału 2015 roku). Możemy na niej zobaczyć m.in. szczegółowy udział poszczególnych form reklamy.

wydatki na reklamę online
Źródło: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/iabpwc-adex-reklama-cyfrowa-wciaz-na-fali-wzrostowej-2/

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach

Głównym tematem tego artykułu jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Wielu z Was możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że istnieją inne wyszukiwarki internetowe niż Google – a jednak istnieją takie i co więcej, wielu krajach są popularniejsze niż Google. Na przykład, na rynku rosyjskim najpopularniejsza jest wyszukiwarka Yandex, a na chińskim Baidu. Zobaczmy jak to wygląda na rynku polskim – poniżej wykres przedstawiający udział wyszukiwarek internetowych w Polsce.

ranking wyszukiwarek internetowych w polsce
Źródło: http://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines-domains.html

Na polskim rynku niepodważalnie rządzi Google. Ponad 95% wszystkich wejść na strony z wyszukiwarek internetowych to wejścia właśnie z Google – drugi w kolejności Bing to tylko 2%. Wniosek płynie z tego taki, że pozycjonowanie stron na naszym rodzimym rynku sprowadza się do promocji w wyszukiwarce Google i trudno sobie wyobrazić, aby miało się to radykalnie zmienić w najbliższych latach.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Warto teraz pokrótce wytłumaczyć jak działa wyszukiwarka Google. Tak więc, po wpisaniu jakiejkolwiek frazy w wyszukiwarkę Google ukazują się nam wyniki wyszukiwania, które możemy podzielić na dwie części:

wyniki wyszukiwania google

Boksy reklamowe to płatne wyniki wyszukiwania (usługa Google AdWords), gdzie każdy może kupić reklamę swojej strony. Płatność rozliczana jest w modelu CPC (cost per click) czyli za każde kliknięcie użytkownika w reklamę.

Wyniki naturalne wyświetlają odnośniki do stron internetowych w postaci rankingu. Ranking ten ustalany jest na podstawie autorskiego algorytmu Google, a szczegóły jego działania nie są powszechnie znane. Znane są jedynie pewne czynniki, które mają wpływ na ustalanie pozycji stron w rankingu, a jest ich prawdopodobnie około 200.

Na czym polega pozycjonowanie stron w Google?

Na czym więc polega pozycjonowanie stron w Google? Ogólne pojęcie “pozycjonowanie stron” możemy ująć następującą definicją:

Pozycjonowanie stron (używane często zamiennie ze skrótem SEO tłum. Search Engine Optimization) to działania mające na celu zdobywanie jak najlepszych pozycji dla serwisu w wynikach naturalnych Google.

Jak osiąga się wysokie pozycje w Google? W dużym uproszczeniu, zakres pozycjonowania stron możemy przedstawić w dwóch kluczowych działaniach:

  • działania wewnętrzne (on-site) – odpowiednia optymalizacja serwisu;
  • działania zewnętrzne (off-site) – zdobywanie wartościowych odnośników przychodzących do serwisu tzw. link building.

To właśnie te dwa główne działania mają realny wpływ na poprawę pozycji serwisu w wynikach naturalnych Google. Oczywiście bardzo ważne jest, jak się przeprowadza wszystkie te działania i procesy – ważna tu jest nie tyle sama wiedza, ale przede wszystkim doświadczenie. Dodatkowo należałoby tu wspomnieć o tym, że Google dość często przeprowadza aktualizację swojego algorytmu, co wiąże się z tym, że trzeba na bieżąco analizować i monitorować pozycjonowaną stronę – kluczowa jest tu odpowiednia i szybka reakcja na te zmiany.

Po co firmie pozycjonowanie strony w Google?

Pozycjonowanie strony w Google to obecnie jedna z najbardziej efektywnych form promocji w Internecie. Olbrzymi zasięg jaki posiada wyszukiwarka Google, pozwala dotrzeć do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. To miedzy innymi właśnie pozycjonowanie daje ogromną szansą na zaistnieje i rozwój dla małych i średnich firm.

Korzyści z pozycjonowania strony

Odpowiednio dobrana i realizowana strategia SEO przynosi widoczne efekty i bardzo często mierzalne zyski. Kilka podstawowych korzyści jakie może nieść za sobą skuteczne pozycjonowanie strony to m.in.:

  • wysokie pozycje – wysokie pozycje serwisu w wynikach naturalnych Google;
  • większa liczba odwiedzin – wysokie pozycje serwisu na odpowiednie słowa kluczowe to większa ilość wejść użytkowników na naszą stronę;
  • zwiększone zyski – dzięki większej liczbie odwiedzin wzrasta sprzedaż naszych usług lub towarów;
  • rozpoznawalność marki – nasza firma staję się co raz bardziej popularna i rozpoznawalna.

Oczywiście nie wszystkie te efekty są uzależnione tylko i wyłącznie od pozycjonowania. Choćby sprzedaż w sklepie internetowym nie jest uzależniona tylko od wysokich pozycji w Google, ale np. od konkurencyjności cen, jakości obsługi czy użyteczności całego sklepu. Pozycjonowanie służy do szerszego dotarcia do potencjalnych klientów, a to czy firma potrafi to odpowiednio wykorzystać, to inna kwestia.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

Istotną kwestią są oczywiście koszty pozycjonowania strony. Nie da się jednoznacznie i ogólnie określić ile kosztuję pozycjonowanie – nie ma czegoś takiego jak cennik pozycjonowania. Wycena usługi pozycjonowania w większości agencji SEO jest przygotowywana indywidualnie i zależeć może miedzy innymi od:

  • branży w której działa firma;
  • skali/zasięgu pozycjonowania;
  • budowy strony/sklepu;
  • wcześniejszych działaniach SEO.

Niestety, ale jeszcze wielu klientów uzależnia wybór oferty właśnie od ceny, co w zdecydowanej większości przypadków przekłada się później na jakość usługi SEO. Konsekwencje nieprofesjonalnych działań SEO mogą być bardzo dotkliwe dla serwisu. Google za nieodpowiednie pozycjonowanie serwisu nakłada kary w postaci filtrów, które potrafią obniżyć pozycję strony nawet na wiele miesięcy.

Przy wyborze agencji SEO warto kierować się jej doświadczeniem i portfolio. Oczywiście cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, co firma oferuję za tą cenę i w jakim zakresie. Jeśli jesteś zainteresowany usługami SEO, zapraszamy do kontaktu po całkowicie darmową wycenę – http://mayko.pl/kontakt/

Pozycjonowanie szansą na rozwój biznesu!

W dobie Internetu, gdy duża część naszego społeczeństwa robi zakupy online czy poszukuję fachowców i specjalistów w sieci, pozycjonowanie stron jest niewątpliwie jedną z najbardziej dostępnych form promocji dla każdej firmy. Warto to wykorzystać i zacząć promować swój biznes w wyszukiwarce Google!

Autor artykułu:Wojciech Przekop

Head of SEO w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla eCommerce.

Komentarze

2 wypowiedzi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *