Podsumowanie branży SEO w 2019 roku

Podsumowanie roku 2019 w Google i całej branży E-commerce. Poznaj najważniejsze aktualizacje i trendy kończącego się roku!

Ani się obejrzeć, a rok 2019 już zbliża się do końca. W branży SEO przez ten czas jak zwykle widzieliśmy kolejne aktualizacje od Google, które za każdym razem wzbudzały mniejsze lub większe emocje. Oprócz tego pojawiło się wiele badań i raportów, które wyjawiły ciekawe informacje na temat zachowań konsumentów w Internecie czy rozwoju pewnych praktyk.

Najwyższa zatem pora, aby wszystkie te wydarzenia w branży SEO z 2019 roku podsumować. Zacznijmy zatem od najważniejszych aktualizacji Google.

Najważniejsze aktualizacje Google 2019

Nie minął marzec, a już byliśmy świadkami kluczowej aktualizacji algorytmu:

Początkowo nie było jasne, czego dotyczyła owa aktualizacja. Niemniej jednak musiała mieć ona duże znaczenie, skoro w jej nazwie znalazło się Core. Google odróżnia w ten sposób kluczowe aktualizacje algorytmu od tych mniejszych, które to mogą być wprowadzane nawet kilka razy dziennie.

Wraz z biegiem czasu okazało się, że owa aktualizacja miała wiele wspólnego z Medic Update z sierpnia 2018. Tym razem także w dużym stopniu zostały dotknięte strony z branży medycznej, które możemy jednocześnie zakwalifikować do witryn YMYL – duże znaczenie ma przy nich dodatkowo kwestia EAT (pojęcia te szerzej omówimy później).

Kolejna ważniejsza aktualizacja algorytmu. Google na szczęście z dość dużym wyprzedzeniem powiadomił o planowanych zmianach, a gdy już do nich doszło, informował o całym procesie. Plany Google można było jednocześnie „wyczuć” już wcześniej, gdyż przed wprowadzeniem samego update’u zaktualizowano Quality Rater Guidelines, a wydarzenia te często są ze sobą powiązane.

Podobnie jak w marcu, znowu mieliśmy do czynienia z bardziej restrykcyjnym traktowaniem witryn, które publikują treści istotne dla swoich odbiorców. Jedne z głośniejszych przypadków związanych z aktualizacją dotyczyły serwisów dailymail.co.uk oraz ccn.com (tematyka kryptowalut), które to straciły odpowiednio 43% i 71% ruchu.

  • Featured Snippet Freshness Update (sierpień)

Aktualizację tę wprowadzono tak naprawdę już w lutym, ale oficjalne powiadomienie od Google pojawiło się na początku sierpnia. Update ten dotyczył właśnie fragmentów rozszerzonych, a dokładniej tego, aby informacje przez nie przedstawiane były bardziej aktualne.

Aktualizację tę nazwano dokładnie Broad Core Update. Oznacza to, że zmiany nie dotyczyły pewnych bardzo sprecyzowanych kwestii, ale miały na celu ogólną poprawę różnych czynników.

Z perspektywy czasu można powiedzieć, że omawiany update wprowadził nieco porządku po tym, co działo się w czerwcu. Pozycje odzyskały strony związane ze zdrowiem, medycyną i finansami, a to właśnie one wcześniej najbardziej ucierpiały.

  • Google BERT Update (25 października)

Kolejny duży update, ale znacznie różniący się od wszystkich pozostałych. Według Google BERT jest największą aktualizacją od wprowadzenia RankBrain w 2015 roku! Sama nazwa jest skrótowcem od Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Na pierwszy rzut oka (i w sumie na każdy kolejny) niewiele ona mówi, więc w skrócie – w grę wchodzi przetwarzanie języka naturalnego.

Owe Transformers to modele, które przetwarzają słowa w zdaniu w odniesieniu do siebie nawzajem, zamiast analizować każde z osobna „w próżni”. Oznacza to, że Google może spojrzeć na pełne znaczenie wpisywanej frazy, ponieważ systemy te uczą się, jak różne słowa oddziałują na siebie, tworząc dowolne konteksty. Dzięki tym zmianom Google będzie w stanie lepiej rozpoznawać rozbudowane zapytania, jak i te, z którymi wcześniej jeszcze w ogóle nie miało do czynienia.

BERT swoim zasięgiem ma wpływać na 10% wszystkich zapytań. Choć początkowo dotyczył jedynie tych anglojęzycznych, to jednak z czasem objął kolejne 70 języków (w tym polski).

Skoro najważniejsze aktualizacje mamy za sobą, przyjrzyjmy się ogólnie kwestiom związanym z SEO, które miały w tym roku kluczowe znaczenie.

SEO 2019 – najważniejsze trendy

Zacznijmy od omówienia tego, z czym związek miały kluczowe update’y w 2019 roku:

  • EAT i YMYL

Zarówno marcowa, czerwcowa, jak i wrześniowa aktualizacja miały wiele wspólnego ze stronami, których treść ma istotne znaczenie dla zdrowia, finansów i ogólnego dobrobytu odbiorców. Nie bez powodu określono je właśnie jako Your Money or Your Life. Z terminem tym nieodłącznie jest związany inny skrót, czyli EAT – expertise, authority and trustworthiness.

Oba te pojęcia zyskiwały w branży SEO coraz większy rozgłos właśnie w 2019 roku. To właśnie EAT kładzie szczególny nacisk na wysoką jakość zamieszczanych treści. W dokumencie General Guidelines od Google znajdziemy m.in. następujące wytyczne:

Pamiętaj, że pierwszym krokiem w ocenie PQ (page quality) jest zrozumienie prawdziwego celu funkcjonowania strony. Strony internetowe, których istnienie nie wiąże się z żadną korzyścią dla odwiedzających, wliczając to strony, które nie były tworzone w ogóle z taką myślą, czy też takie, które potencjalnie szerzą nienawiść, powodują krzywdę, dezinformują oraz zwodzą użytkowników, powinny otrzymać najniższą ocenę. W przypadku wszystkich innych stron, które zapewniają korzyść odwiedzającym, bardzo ważne są takie czynniki jak ekspertyza, autorytet oraz to, czy jest ona godna zaufania (EAT). Zwróć uwagę na:

Ekspertyzę twórcy MC (main content).

Autorytet twórcy MC, MC samo w sobie oraz ogólnie stronę internetową.

Zaufanie, jakim można obdarzyć twórcę MC, MC samo w sobie oraz ogólnie stronę internetową.

Możemy znaleźć tam także konkretne wytyczne co do treści związanych z medycyną:

Porady medyczne, które można określić jako high EAT, powinny być tworzone przez ludzi lub organizacje z odpowiednią ekspertyzą medyczną oraz akredytacją.

Oczywiście samo EAT od dawna było częścią oficjalnych wytycznych, jednak wiele wskazuje na to, że właśnie od początku 2019 roku Google zaczęło kłaść na te kwestie szczególny nacisk.

  • Featured Snippets

Fragmenty rozszerzone miały duże znaczenie już w 2018 roku. W 2019 trend ten tylko się umocnił. Jedno z badań wykazało, że od 2018 roku liczba tzw. Rich Answers (czyli tych zawierających omawiane snippety), podwoiła się:

Rosnąca liczba bogatych odpowiedzi w wynikach wyszukiwania

Z tego powodu coraz większe znaczenie ma walka nie tyle, co o pozycję 1, co 0, czyli osiągnięcie sytuacji, w której to Google szczególnie wyróżnia informacje na naszej stronie jako najlepszą odpowiedź.

Do nacisku, jaki Google kładło w 2019 roku na samą jakość zamieszczanych w Internecie treści, należy jeszcze dodać kolejną kwestię – intencję związaną z frazami kluczowymi. Każde zapytanie wpisywane w Google ma za sobą jakiś cel, który można podzielić na kilka zasadniczych kategorii:

Rodzaje intencji kryjących się za wyszukiwaniem według Google

Z tego powodu należy tworzyć taki content, który faktycznie posłuży jako odpowiedź na to, co użytkownik miał na myśli. Jeśli zaś mowa o e-commerce, kluczowe jest pozycjonowanie się pod frazy z intencją zakupową.

SEO w 2019 roku – inne kwestie warte uwagi

W 2019 byliśmy świadkami nie tylko kluczowych aktualizacji Google czy rozwoju pewnych trendów. Warto zwrócić uwagę na parę innych rzeczy:

  • Okazuje się, że strony HTTP odstraszają użytkowników – 64% osób opuści taką witrynę od razu.
  • SEO Spam to jedna z najczęstszych metod wykorzystywanych w atakach hackerskich.
  • Dostaliśmy raport dotyczący sprzedaży internetowej B2B w Polsce. Inne badanie wskazuje z kolei, że e-commerce w Polsce się rozwija.
  • Powstał pierwszy polski sklep, który pozwala dokonywać zakupów przy pomocy Asystenta Google – Frisco.pl.
  • RODO negatywnie wpływa na branżę e-commerce.
  • Zakaz handlu w niedzielę z kolei pozytywnie wpłynął na sklepy internetowe.
  • Google wprowadza 2 nowe atrybuty linków.
  • Poczta Polska zainteresowała się rynkiem e-commerce.

Podsumowanie (podsumowania roku😊)

Rok 2019 może nie był tak rewolucyjny, jak te, gdy wprowadzono aktualizacje Pingwin czy Panda, jednak bez wątpienia branża SEO cały czas się rozwija. Widzimy coraz mocniejszy nacisk na jakościowy content – Google chce w ten sposób walczyć ze szkodliwymi treściami jak choćby fake newsami. Jednocześnie handel internetowy w Polsce ma się bardzo dobrze i nic nie wskazuje na to, by ten rozwój miało coś powstrzymać.

A niedługo na blogu przewidywania odnośnie do SEO w 2020 roku.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

2 wypowiedzi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *