Analiza SEO konkurencji

Samodzielna analiza SEO konkurencji w e-commerce – najważniejsze elementy i narzędzia

Zastanawiasz się nad przejściem ze sprzedaży offline do online, a może działasz już w sieci od jakiegoś czasu? Z pewnością podjąłeś dotychczas wiele działań – ale jednego z nich absolutnie nie możesz zaniedbywać. Mowa oczywiście o obserwacji i analizie działań konkurencji w sieci. Nie możesz o tym zapomnieć z jednego, prostego powodu: konkurencja nigdy nie śpi!

Zacznij śledzić działania konkurentów

Z analizą konkurencji sprawa jest nieco dziwna – w teorii wszyscy ją robią, ale w praktyce nikt się do tego głośno nie przyznaje. A jest to przecież jedna z pierwszych czynności, którą powinniśmy wykonać jeszcze przed ostateczną decyzją o rozpoczęciu jakichkolwiek działań marketingowych.

Analiza konkurencji SEO
 

Analiza konkurencji powinna nam towarzyszyć nieustannie. Nie tylko po to, aby być na bieżąco z tym co dzieje się w branży, ale przede wszystkim – by dowiedzieć się, jakie konkretne działania podejmują konkurenci, jakie efekty osiągają i co możemy zrobić, aby być krok przed nimi. W tym artykule poznasz najważniejsze elementy podstawowej analizy SEO konkurencji oraz bezpłatne narzędzia, z których warto skorzystać.

Korzyści płynące z przeprowadzenia analizy SEO konkurencji

Jest wiele korzyści płynących z przeanalizowania konkurencji pod kątem SEO. Przede wszystkim taka analiza pomaga w:

  • określeniu konkretnych przykładów konkurentów z branży,
  • zorientowaniu na działania najbliższej konkurencji,
  • określeniu specyfiki branży,
  • określeniu mocnych stron konkurencji,
  • przybliżeniu do ustalenia słabych stron naszych działań w sieci,
  • ustaleniu skutecznej strategii pozycjonowania.

Sprawdzając działania konkurencji możesz skupić się na doskonaleniu własnej strategii pozycjonowania e-commerce. Możesz porównać np. na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się najbliższa konkurencja oraz jakiej jakości linki pozyskuje. To bardzo cenna wiedza, którą warto posiadać – pomoże ci w ustaleniu kierunku swoich dalszych działań, które będą miały na celu poprawienie osiąganych wyników przez witrynę w wyszukiwarce.

Na czym polega analiza SEO konkurencji?

Czym w ogóle jest analiza SEO konkurencji? Taka analiza polega na zbadaniu strony internetowej konkurenta oraz przeanalizowaniu działań, jakie podejmuje w ramach pozycjonowania. Analizując zatem działania najbliższej nam konkurencji w sieci, powinieneś zebrać jak najwięcej istotnych informacji z perspektywy branży, w której działasz.

Analizę zacznij przede wszystkim od ustalenia najbliższej konkurencji, o której wiesz, że dobrze sobie radzi na rynku. Pamiętaj o tym, aby nie porównywać swojego brandu z branżowymi gigantami czy porównywarkami cen (jak np. Ceneo). Ustal najbliższą konkurencję pod kątem branży, oferowanych usług czy towarów, ruchu na stronie i słów, na które się pozycjonujecie.

Wykorzystaj narzędzia SEO

Zawsze warto usprawniać swoją pracę i skorzystać z narzędzi, które szybko ustalą bliską konkurencję za nas – mam tu na myśli polskie narzędzia takie jak Semstorm czy Senuto oraz zagraniczne takie jak Ahrefs. Korzystając z nich otrzymamy wiele istotnych informacji.

Dla zobrazowania funkcjonalności takich narzędzi przybliżymy wybrane funkcjonalności Semstorm. Dzięki temu narzędziu możemy m.in. sprawdzić wyniki osiągane przez konkurenta w Google na konkretne słowa czy porównać wyniki TOP50 pozycjonowania na wspólne słowa kluczowe. Bez problemu ustalimy także listę fraz wykorzystywanych w płatnych kampaniach Google Ads, ale nie tylko. Semstorm pozwala także na ustalenie naszej najbliższej konkurencji.

Wystarczy, że po wpisaniu adresu naszej strony przejdziemy do odpowiedniej sekcji “Konkurenci”. Zobaczymy wówczas graficzny wykres najbliższych konkurentów. 

analiza SEO konkurencji - SEMSTORM

Poniżej sprawdzimy bardziej szczegółowe dane – możemy porównać m.in. szacunkowy ruch, jaki osiąga strona czy wspólne słowa kluczowe.

analiza seo konkurencji - SEMSTORM

Na co zwrócić uwagę w trakcie analizowania konkurencji?

Analiza SEO konkurencji to temat dość rozległy, a elementów wartych przeanalizowania – całkiem sporo. Jeśli nie posiadasz szerokiej wiedzy z zakresu SEO, warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy doświadczonego pozycjonera, który wykona taką analizę za ciebie. Ważne natomiast, by wziął pod uwagę wiele czynników i przedstawił analizę jako kompletny dokument wraz ze wskazówkami – nie tylko jako dane wygenerowane z ogólnodostępnych narzędzi.

Warto jednak znać chociaż podstawowe czynniki, które można sprawdzić samodzielnie. Przedstawiamy poniżej krótką listę zagadnień, które należy wziąć pod uwagę w trakcie samodzielnej analizy SEO najbliższej konkurencji:

1. Frazy kluczowe

Przeprowadzając analizę konkurencji zwróć uwagę nie tylko na słowa, na które konkurenci się pozycjonują, ale także słowa, na które się nie pozycjonują. Dzięki temu możesz zastanowić się, czy nie warto włączyć tych słów do własnej strategii i zwiększyć ruch na stronie.

Nie lekceważ rozbudowanych fraz kluczowych, tzw. fraz z długiego ogona (ang. long tail) – choć zwykle wyszukiwań na te frazy jest mniej niż na frazy ogólne, to bardzo często przynoszą klientów zdecydowanych na zakup. A więc uwzględnienie w strategii takich fraz może realnie wpłynąć na zwiększenie konwersji. Koniecznie zatem sprawdź, na jakie rozbudowane frazy pozycjonują się konkurenci!

2. Link building

Choć część specjalistów od lat przewiduje stopniowe odejście link buildingu do lamusa, to jak się okazuje pozyskiwanie linków to nadal jeden z najważniejszych elementów skutecznej strategii SEO.

Na jakich stronach publikuje konkurencja i gdzie zdobywa wartościowe linki? Sprawdzając te dane, dowiesz się na jakich portalach warto rozpocząć własną promocję i czy portale te mają mocne domeny.

Jeśli zdecydujesz się samodzielnie sprawdzić link building konkurencji, możesz sięgnąć po specjalne narzędzia takie jak np. Ahrefs. O tym narzędziu więcej mówił Wojciech Przekop w trakcie webinaru UFAJ, ALE SPRAWDZAJ! Jak weryfikować działania agencji SEO?

Tutaj możesz obejrzeć fragment naszego webinaru na ten temat:

 

3. Ruch na stronie

Gdy wybierzesz benchmark konkurencji, czyli stronę, która jest niekwestionowanym liderem branży, z którego warto brać przykład, ustal też swoją najbliższą konkurencję. Pomoże nam w tym ocena szacowanego ruchu na stronie.

analiza SEO konkurencji SEMSTORM

Dzięki temu sprawdzisz, w których miesiącach konkurenci zaliczali spadki w ruchu i jaki wpływ mogła mieć na to sezonowość. Zorientujesz się także w ogólnej sytuacji na rynku: kto ma mniejszy ruch na stronie od ciebie, a kogo z najbliższej konkurencji powinieneś zdecydowanie dogonić.

4. Optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja strony pod kątem wytycznych Google z roku na rok zyskuje na ważności. W ocenie podstawowej optymalizacji strony internetowej pomogą nam bezpłatne narzędzia – poniżej proponujemy kilka sprawdzonych, które polecamy do samodzielnego przetestowania.

Przede wszystkim zwróć uwagę, które rozwiązanie zastosowane przez konkurencję na stronie internetowej zdecydowanie sprawdza się, a nad czym muszą jeszcze popracować. I nie powielaj ich błędów 😉 Dlatego podglądając działanie konkurenta oceń jego stronę internetową i sprawdź: tytuły podstron, jaką budowę mają linki, w jaki sposób wykorzystywane są nagłówki, szybkość ładowania strony oraz jaką strukturę ma linkowanie wewnętrzne. Z pomocą mogą przyjść narzędzia do technicznej analizy strony, które pokazują jej podstawowe elementy (ważne: sami musimy zinterpretować wyniki takich analiz). Oto kilka przydatnych, prostych w obsłudze narzędzi:

SEOptimer:

SEOoptimer

SEOptimer pokaże Ci wyniki analizowanej strony, w tym ilość linków zwrotnych, dzięki niemu w prosty sposób sprawdzisz czy obrazy na analizowanej stronie posiadają ALT-y, poznasz strukturę linków, a także ranking słów kluczowych.

SEOptimer oceni stronę w 5 kategoriach: SEO, Usability (użyteczności), Performance (wydajności), Social (czyli obecność w mediach społecznościowych strony) oraz Security (czyli bezpieczeństwo). Bezpłatna wersja wystarczy do podstawowej analizy, ale jeśli potrzebujemy dodatkowych możliwości (takich jak chociażby generowanie pełnych raportów w wersji .pdf), warto zastanowić się nad wersją Premium. Mamy też możliwość przetestowania narzędzia przez 14 dni.

Google Page Insights

Dzięki temu prostemu narzędziu sprawdzimy nie tylko czas ładowania strony, ale i jej wydajność. W wynikach otrzymamy także wskazówki, co należy zmienić w obrębie strony, aby poprawić kluczowe wskaźniki.

PageSepeedInsights

 

Mobile-Friendly Test

Skorzystaj z tego darmowego narzędzia prosto od Google aby sprawdzić, czy strona internetowa jest dostosowana pod wersję mobile.
Mobile Friendly Test

 

Narzędzia dla developerów w Google Chrome

Większość przeglądarek internetowych pozwala podejrzeć wersję mobilną danej strony, nawet jeśli korzystamy z przeglądarki na komputerze. A jeśli analizujemy konkurencję i korzystamy z komputera to wystarczy, że np. w Google Chrome użyjemy skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+I i przejdziemy do Narzędzia dla developerów. Dzięki temu możemy zobaczyć, jakie rozwiązania w wersji mobilnej strony wykorzystała konkurencja, ale także jakiego rodzaju błędy pojawiają się na ich stronach (dzięki temu wiemy na co zwrócić szczególną uwagę w przypadku naszej strony).

analiza SEO konkurencji

 

Dla kogo analiza konkurencji SEO jest obowiązkowa?

Po audyt SEO konkurencji powinny sięgnąć osoby, które:

  • szukają inspiracji i pomysłów na promocję w sieci,
  • właśnie wystartowały ze stroną internetową i aby przyciągnąć ruch muszą rozpocząć konkretne działania,
  • są niezadowolone z efektów dotychczasowego pozycjonowania strony internetowej (pod warunkiem, że
  • pozycjonowanie trwa minimum 3-4 miesiące i nie przynosi efektów),
  • chcą ustalić działania mające na celu osiągnięcie wyników wyższych niż TOP10 w wyszukiwarce Google.

Podsumowanie

Obserwuj konkurencję, analizuj – w końcu nie jest to nic nieetycznego, ani zakazanego! W końcu pozyskiwane dane są jak najbardziej ogólnodostępne i na wyciągnięcie ręki 🙂

Natomiast obserwacja konkurencji nie powinna polegać na kopiowaniu działań innych firm. Wnioski z analiz mają pomóc w udoskonaleniu własnej strategii – wskazać słabe strony, ale i nisze, w których masz możliwość zwiększyć szanse przewagi nad konkurentami.

 

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Olga Gołaszewska

Content manager w firmie Mayko. Zajmuje się zarządzaniem treściami wszelkiego rodzaju.  Z wykształcenia filolog.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Podpatrywanie konkurencji to bardzo dobry pomysł, jak komuś sie udaje to czemu nie ściągać pomysłów :)) jednak nie wszystko do końca możemy wyciągnąć a tym bardziej osoba która nie będzie potrafiła zrozumieć narzędzi.

    Fajnym narzędziem jest także senuto, gdzie ładnie możemy porównać konkurencje

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *