Heatmapa to narzędzie do analizy danych, które w graficzny sposób (najczęściej wykorzystując kolory) reprezentuje to, jak odwiedzający daną stronę się na niej zachowują.

Narzędzie korzysta ze spektrum kolorów zwanego warm-to-cool, gdzie zimne kolory oznaczają strefy, którym poświęcono najmniej uwagi, a te ciepłe reprezentują miejsca, które najbardziej przyciągały uwagę użytkowników.

Heatmapa może pomóc w określeniu tego:

  • które nagłówki przyciągają najwięcej uwagi i generują najwięcej kliknięć,
  • jakie typy zdjęć i grafik przyciągają uwagę,
  • co odciąga uwagę odwiedzających od głównych treści (wiele osób jest zaskoczonych tym, jak zachowanie odwiedzających stronę odbiega od ich wyobrażeń),
  • czy użytkownik widzi formularz do zapisania się na listę mailingową (mała liczba zapisów może wynikać z tak prostego powodu, jak fakt, że formularz jest po prostu słabo widoczny).

Oprócz tego dzięki heatmapie można dowiedzieć się:

  • czy nawigacja na stronie działa poprawnie,
  • czy odwiedzający potrafią łatwo znaleźć odpowiednie opcje,
  • czy odwiedzający czytają treści i jeśli tak, to jak wiele.

 

  •  
  •  
  •