Lejek sprzedażowy inaczej lejek zakupowy czy lejek dochodowy, odnosi się do procesu zakupowego, przez który firmy przeprowadzają swoje leady. Jest on zwykle podzielony na kolejne etapy i kroki, które różnią się od siebie w zależności od obranego modelu sprzedaży.

Samo pojęcie lejka sprzedażowego to tak naprawdę wizualna reprezentacja podróży klienta – od zwrócenia uwagi na istnienie danej marki aż do dokonania zakupu. Podkreśla się w ten sposób także to, że kolejne etapy reklamy na początek docierają do dużej liczby bliżej nieokreślonych klientów, a kończą na wąskiej grupie, która jest naprawdę gotowa dokonać zakupu.

Lejek sprzedażowy można podzielić na następujące etapy:

  • Etap świadomości – potencjalny klient jest świadomy istnienia danej marki/produktu/usługi.
  • Etap zainteresowania – potencjalny klient wyraża pewne zainteresowanie usługą/produktem przez wykonywanie researchu.
  • Etap oceny – potencjalny klient rozważa rozwiązania konkurencji, aby zbliżyć się do końcowej decyzji zakupowej.
  • Etap decyzji – ostateczna decyzja zostaje podjęta i klient dokonuje zakupu.
  • Etap postoceny – w sprzedaży B2B często miejsce mają oferty powiązane z kontraktami, które mogą zostać odnowione. Klient po czasie staje się coraz bardziej zaznajomiony z produktem/usługą. Im bliżej terminu kontraktu, tym klient bardziej rozważa decyzję odnośnie do tego, czy odnowić kontrakt.
  • Etap ponownego zakupu – klient jeszcze raz dokonuje zakupu produktu lub usługi.

Oprócz samych etapów lejka sprzedażowego stosuje się także osobne nazwy w zależności od tego, jak bardzo zainteresowany jest potencjalny klient:

  • suspects – mogą, ale nie muszą być zainteresowani,
  • prospects – mogą być zainteresowani,
  • leads – zdecydowanie zainteresowani,
  • klienci – ci, którzy dokonali zakupu.
  •  
  •  
  •  
Darmowa wycena