Testy A/B to jeden z najłatwiejszych i najczęściej spotykanych sposobów na optymalizację konwersji na stronie internetowej. Polega ono na przekierowywaniu odwiedzających daną stronę internetową na jej wariacje z określoną jedną zmienną.

Dla przykładu część odwiedzających stronę produktową będzie widzieć zielony przycisk call to action, a druga część odwiedzających czerwony. Test A/B ma na celu określić, która z wersji przycisku przekłada się na większe konwersje.

Test A/B testuje ową zmianę, gdzie obecnie istniejąca wersja strony jest wersją kontrolną.

Do przeprowadzenia całego procesu wykorzystuje się zwykle specjalne oprogramowanie, które dostrzega i monitoruje zmiany w zachowaniach odwiedzających stronę. Program rozdziela ruch na stronie między jej wersję kontrolną a testowaną oraz mierzy różnice między nimi. Bardziej zaawansowane algorytmy potrafią odsyłać jednocześnie odwiedzających do wersji osiągającej lepsze wyniki, dzięki czemu testy nie przyczyniają się do utraty klientów.

Testy A/B są wykorzystywane m.in. przez marketerów, copywriterów oraz UX/UI designerów. Pomagają projektować lepiej konwertujące strony sprzedażowe, reklamy czy maile.

Wadą testów A/B jest to, że nie można w jednym czasie testować kilku zmiennych. Nie jest możliwe jednoczesne testowanie przykładowo umiejscowienia przycisku call to action oraz kolorystyki całej strony. Uniemożliwia to z tego względu ustalenie korelacji między zmiennymi.

 

  •  
  •  
  •