14 kroków do sukcesu dzięki social media dla sklepów e-commerce
Handel społecznościowy jest wciąż stosunkowo nowy, ale ma znaczący wpływ na firmy e-commerce i sposób, w jaki sprzedają swoje produkty klientom. Media społecznościowe mogą pomóc w rozwoju Twojego biznesu e-commerce. Dzięki nim dotrzesz do większej liczby osób. To idealne miejsce dotarcia do nowych odbiorców. Konsumenci spędzają prawie 2.5 h dziennie na portalach społecznościowych. Przyciągającymi wzrok postami jesteś w stanie trafić do swoich potencjalnych klientów.
Kiedy ludzie śledzą Twoją markę w social media, są bardziej skłonni sprawdzić Twoją stronę internetową lub aplikację, dokonać zakupu lub polecić Twoją firmę znajomym.
Narzędzia, takie jak Facebook Ads i Instagram Shopping, ułatwią Ci wypromowanie marki. Każda platforma ulepsza funkcje, aby pomóc użytkownikom w sprzedaży, przez co firmy mają coraz więcej możliwości, aby dotrzeć do nowych odbiorców i poprawić swój marketing.
Bądź na bieżąco z nowościami i śledź liderów branży. Warto znać trendy i wiedzieć, co jest obecnie na czasie.
1. Zdefiniuj cele sklepu e-commerce w zakresie mediów społecznościowych.
Istnieją 2 główne sposoby wykorzystania mediów społecznościowych w e-commerce:
-
Kierowanie ruchu na stronę internetową firmy;
-
Generowanie sprzedaży.
Podczas gdy każdy z nich może być ważny na swój sposób, istotne jest, aby zidentyfikować, który z nich jest najbardziej wartościowy dla Twojej firmy. To konieczne, by móc skutecznie zaplanować dalsze działania.
2. Zdecyduj, czy chcesz zostać firmą social commerce.
Social commerce to sprzedaż produktów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Jeśli w ofercie Twojej firmy są przedmioty, które potencjalny klient może szybko ocenić na podstawie zdjęcia i kupić pod wpływem impulsu, to będzie dobry sposób na sprzedaż.
Firma odzieżowa może z powodzeniem sprzedawać ubrania i akcesoria w mediach społecznościowych, ponieważ proces ten odpowiada temu, jak ludzie zazwyczaj kupują tego rodzaju produkty.
Jednak social commerce może nie być dobrym wyborem jeśli sprzedajesz produkty drogie lub takie, gdzie okres decyzyjny klienta jest długi.
Klient kupujący pierścionek zaręczynowy będzie chciał poświęcić więcej czasu na ocenę opcji i weryfikację sprzedawców, niż pozwala na to handel społecznościowy.
3. Stwórz strategię social media.
Aby odnieść sukces, będziesz potrzebował strategii mediów społecznościowych. Strategia ta powinna uwzględniać Twoje cele, zasoby i najlepsze platformy, które pomogą Ci dotrzeć do klientów.
Kiedy już przygotujesz te części strategii, z łatwością stworzysz skuteczne kampanie, które pasują do Twoich celów.
Skuteczną strategię marketingową może dla Ciebie przygotować również agencja marketingowa.
4. Wybierz kanały social media.
Po pierwsze, poszukaj uznanych platform, które oferują szereg funkcji, różne sposoby reklamowania i sprzedawania produktów. Niektóre z nich mogą Ci się od razu spodobać, ponieważ będą doskonale współgrać z Twoimi produktami.
Marka odzieżowa, o której wspomnieliśmy wcześniej, prawdopodobnie chciałaby korzystać z Instagrama, ponieważ jest on skoncentrowany na zdjęciach, a konsumenci są już przyzwyczajeni do odkrywania i kupowania odzieży w tej aplikacji.
Następnie rozważ, które platformy przyciągają Twoją grupę docelową. Wybierz taką, na której Twoi idealni klienci spędzają najwięcej czasu.
5. Zoptymalizuj swoje konta na portalach społecznościowych.
Jeśli chcesz sprzedawać rzeczy online, jednym z pierwszych kroków, które musisz podjąć, jest skonfigurowanie Twoich kont w mediach społecznościowych. Chodzi o to, by ułatwić ludziom znalezienie informacji, których potrzebują.
To oznacza, że wszystkie informacje oraz pola na Twoim profilu mają zostać uzupełnione. Powinieneś również przeprowadzić badania w celu zidentyfikowania odpowiednich słów kluczowych i hashtagów, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo, pamiętaj, aby linkować do stron, na których klienci mogą znaleźć produkty, w które kliknęli. Używaj jasnych call-to-actions (CTA), aby ludzie wiedzieli, jak dokonać zakupu.
6. Prowadź płatne kampanie.
Prawie każda platforma social media daje możliwość dotarcia do większej ilości użytkowników dzięki płatnym reklamom.
Istnieją różne rodzaje reklam. Dobrze jest przetestować kilka ich rodzajów. W ten sposób dowiesz się, co działa najlepiej w Twoim biznesie, na Twoich potencjalnych klientów.
Na przykład, możesz używać na Facebooku reklam retargetingowych, a na Instagramie korzystać z postów Shoppable.
Pamiętaj, że każda platforma ma inne możliwości kierowania odbiorców, więc upewnij się, że wybierasz te właściwe.
7. Korzystaj z narzędzi do automatyzacji.
Narzędzia do automatyzacji pomogą Ci zarządzać kontami w mediach społecznościowych bez konieczności bycia cały czas online. Mogą Cię odciążyć w publikowaniu treści, odpowiadaniu na komentarze i pytania.
Te narzędzia są kluczowe dla sprzedaży społecznej, ponieważ pomagają spełnić oczekiwania ludzi dotyczące terminowej i osobistej interakcji.
8. Weź pod uwagę doświadczenia użytkowników urządzeń mobilnych.
Więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej używa telefonów, aby uzyskać dostęp do portali społecznościowych i stron internetowych.
Oznacza to, że firmy muszą upewnić się, że ich strony internetowe są łatwe w użyciu i przyjazne dla urządzeń mobilnych. Tyczy się to również opcji płatności, np. Apple Pay.
Pamiętaj też o drobnych, ale bardzo ważnych niuansach. Przykładowo, użytkownicy mobilni preferują filmy w formacie pionowym. Weź to pod uwagę w swoich działaniach promocyjnych.
9. Optymalizacja Landing Pages pod kątem e-commerce.
Jeśli chcesz, aby ludzie kupowali rzeczy z Twojego sklepu internetowego, dobrze przygotuj swoją stronę docelową. Jest to strona, którą ludzie widzą jako pierwszą po kliknięciu w link lub reklamę.
Ważne jest, aby znalazły się na niej wysokiej jakości zdjęcia i filmy wideo z produktami. Dobrze napisane opisy, które przedstawią cechy i korzyści produktu to konieczność. Należy również podać wymiary lub inne parametry, a także jasne wezwania do działania (CTA). Wszystko po to, aby pomóc ludziom w zakupie produktu.
10. Stwórz jasne CTA zoptymalizowane pod kątem handlu elektronicznego.
CTA to wezwanie do działania (call to action). Jest to coś, co motywuje użytkownika do zostania aktywnym klientem.
Możesz użyć różnych CTA w formie:
-
Pytania;
-
Hiperłącza;
-
Klikalnego przycisku.
Projekt strony może zawierać banery z ofertami, klikalne przyciski na pasku bocznym lub reklamy pop-up. Chodzi o to, aby pomóc klientom w podjęciu decyzji i utrzymywać ich uwagę na akcji, której oczekujesz. Zazwyczaj jest nią złożenie zamówienia.
11. Zapewnij łatwą nawigację na stronie.
Doświadczenie użytkownika jest kluczowe. Chcesz, aby ludzie mogli łatwo kupować rzeczy, nie gubiąc się na Twojej stronie.
Prosta nawigacja i jasne etykiety to elementy, które kierują uwagę użytkowników w odpowiednie miejsca. Pozwalają im szybko zorientować się, na co patrzą i gdzie muszą iść.
12. Oferuj łatwe opcje płatności.
Jeśli chcesz z powodzeniem prowadzić sklep internetowy, musisz zaoferować klientom niezawodne i godne zaufania sposoby płacenia za oferowane produkty i usługi.
Niektóre platformy społecznościowe pozwalają klientom na zakup bezpośrednio w aplikacji.
13. Reklamuj i sprzedawaj na stronach zewnętrznych.
Własna strona internetowa to jedna z wielu opcji na sprzedaż swoich produktów. Możesz też użyć stron zewnętrznych, takich jak chociażby Amazon.
Tego typu strony mają już wyrobione zaufanie konsumentów, renomę i ogromny ruch. Nawet jeśli kupujący nie zdają sobie sprawy, że kupują od Ciebie, a nie od strony detalicznej, to i tak zyskujesz wiarygodność marki Amazon i możliwość wykorzystania jej siły nabywczej.
Inną opcją jest korzystanie z witryn takich jak Like to Know It, które pozwalają czytelnikom kupować produkty z postu na Instagramie. Łączą produkt z ich adresem e-mail.
RewardStyle z kolei skupia się na stylu życia, modzie i produktach kosmetycznych. Wykorzystuje moc sieci afiliacyjnej. Określony produkt jest prezentowany i podlinkowany na precyzyjnie dobranym do niego blogu. W ten sposób publiczność, która trafia na interesujący ją artykuł, może odkryć Twoją markę.
14. Śledź sukces strategii social media.
Ważne jest, aby śledzić swoje postępy. Kiedy chcesz osiągnąć konkretny cel, musisz sprawdzać, co działa, a co nie.
Zwróć uwagę przede wszystkim na to:
-
Ile osób lubi lub dzieli się Twoimi pomysłami;
-
Ile ruchu z social media dostaje zyskuje Twoja strona internetowa;
-
Jak dużą sprzedaż dzięki temu osiągasz.
W ten sposób możesz kontynuować robienie rzeczy, które działają, i naprawić te, które się nie sprawdzają.
Podsumowanie
Korzystanie z mediów społecznościowych jest świetnym sposobem na rozwój firmy e-commerce. Social media stanowią dużą część życia wielu ludzi i są świetnym narzędziem do sprzedaży produktów i usług. Możesz je wykorzystać, aby umocnić swoją markę, powiększać sprzedaż i rozwinąć grupę lojalnych fanów.
Do tej pory nie korzystałeś z marketingu w mediach społecznościowych? Zacznij już teraz, aby nie przegapić korzyści, które oferuje.
Komentarze