Optymalizacja Magento – 10 popularnych błędów SEO
Artykuł jest skierowany do osób pracujących przy platformie Magento jak i dla tych, którzy dopiero to planują. W ostatnim czasie została wypuszczona nowa wersja platformy oznaczona numer 2.0 która różni się całkowicie od swoich poprzednich wersji. Nie będzie nadużyciem jeżeli napiszę że jest to zupełnie nowy system. Niniejszy artykuł dotyczy Magento z rodziny 1.X z uwagi na to że wersja 2.X nie zdążyła jeszcze zdobyć tak dużej popularności.
Magento jest aktualnie najpopularniejszym open-sourcowym silnikiem sklepowym na świecie. Potwierdza to chociażby wykres trendu w Google Trends poniżej:
Istotne jest, że Magento jest dość przyjaznym systemem dla specjalisty SEO. Bazując nawet na natywnych funkcjonalnościach systemu można sporo osiągnąć w kwestii optymalizacji SEO. Dodając do tego łatwość modyfikacji oraz sporą liczbę komercyjnych modułów, otrzymujemy system całkiem elastyczny, który w bardziej precyzyjny sposób niż większość innych możemy dostosować pod swoje wymagania.
Jak to mówią „najciemniej jest pod latarnią” i może nam się zdarzyć zapomnieć o kwestiach z pozoru banalnych, a mogących w sposób znaczny wpływać na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania. Poniżej przygotowałem listę najpopularniejszych błędów popełnianych przy optymalizacji silnika Magento.
Spis treści
- 1 I. Domyślny tytuł sklepu
- 2 II. Domyślny opis strony i słowa kluczowe (meta description i meta keywords)
- 3 III. Domyślny opis alternatywny logotypu (tag “alt”)
- 4 IV. Zduplikowana strona główna
- 5 V. Wsparcie dla treści kanonicznych (rel=”canonical”)
- 6 VI. Poprawne przekierowanie z adresów www i bez www
- 7 VII. Mapa sklepu sitemap.xml
- 8 VIII. Budowanie przyjaznych adresów URL
- 9 IX. Podstrony z przykładową treścią
- 10 X. Włączenie indeksowania
- 11 Podsumowanie
I. Domyślny tytuł sklepu
Tytuł strony jest jednym z najważniejszych elementów dla robotów wyszukiwarek na podstawie między innymi którego Google określa tematykę strony i jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Tytuł powinien możliwie precyzyjnie określać to czego dotyczy nasza strona.
Aby zmienić tytuł:
- W panelu administracyjnym przychodzimy do lokalizacji: CMS >>> Pages.
- Następnie odszukujemy stronę główną na liście, najłatwiej zrobić to po kolumnie “URL key” i nazwie “home”.
- Przechodzimy do jej ustawień klikając w wiersz z odszukaną stroną, zmieniamy tytuł w polu “Page Title” i zapisujemy zmiany.
II. Domyślny opis strony i słowa kluczowe (meta description i meta keywords)
Zaleca się stworzenie krótkiego opisu sklepu (2-3 krótkie zdania), który to może być widoczny w Google.
W przypadku drugiego tagu ze słowami kluczowymi tzw. meta keywords zalecałbym usunięcie go całkowite ze źródła strony lub usunięcie chociaż z niego słów kluczowych. Aktualnie ten tag nie jest używany przez większość wyszukiwarek i jest zupełnie zbędny.
Domyślnie wygląda to jak na screenie poniżej:
Aby dokonać zmiany przechodzimy w panelu administracyjnym do lokalizacji:
System >>> Configuration >>> Design >>> HTML Head, następnie uzupełniamy pole “Default Description” naszym opisem, z pola “Default Keywords” usuwamy zawartość i zapisujemy zmiany.
III. Domyślny opis alternatywny logotypu (tag “alt”)
Domyślnie logotyp naszego sklepu będzie posiadał opis alternatywny w postaci „Magento Commerce” lub “Madison Island”.
Możemy to w łatwy sposób zmienić w lokalizacji:
System >>> Configuration >>> Design >>> Header w polu “Logo Image Alt”. Najbezpieczniej w “alt” dla logotypu jest wprowadzenie nazwy domeny lub firmy.
IV. Zduplikowana strona główna
Sprawdź czy Twój sklep nie występuje również pod adresem adres-sklepu.pl/index.php.
Zapewne tak będzie jeżeli nic w tym zakresie wcześniej nie zrobiłeś. Skutkiem tego Google może nawet obniżyć widoczność całego sklepu w wynikach wyszukiwania.
Aby rozwiązać problem możemy wykonać przekierowanie 301 z duplikatu na adres właściwy poprzez plik .htaccess.
RewriteEngine on RewriteCond %{THE_REQUEST} ^.*/index.php RewriteRule ^(.*)index.php$ http://adres-sklepu.pl/$1 [R=301,L]
V. Wsparcie dla treści kanonicznych (rel=”canonical”)
Produkty w kategoriach mogą być sortowane po pozycji (ręczne ustawianie kolejności), nazwie oraz cenie. Możemy również zmienić układ wyświetlania produktów (widok grid i list). Użycie tych kombinacji może zwracać identyczną treść dla robotów wyszukiwarek i tym samym tworzyć kopie stron.
Kolejne duplikaty są tworzone w URLu do karty produktu, która może zawierać ścieżkę kategorii w której znajduje się produkt. Przez to, każdy produkt może posiadać kilka swoich alternatywnych adresów URL.
Przykład:
- adres-sklepu.pl/kategoria-1/kategoria-2/nazwa-produktu-abc.html
- adres-sklepu.pl/kategoria-1/nazwa-produktu-abc.html
- adres-sklepu.pl/nazwa-produktu-abc.html
Rozwiązaniem problemu jest przekazywanie robotom wyszukiwarek informacji o tym, który adres URL ma być niejako traktowany jako nadrzędny. Robi się to poprzez podanie w źródle strony linku do strony nadrzędnej tj. kanonicznej.
Magento posiada w konfiguracji opcję która rozwiązuje problem. Aby ją włączyć przechodzimy w panelu administracyjnym do lokalizacji:
System >>> Catalog >>> Search Engine Optimizations, zmieniamy opcje “Use Canonical Link Meta Tag For Categories”, “Use Canonical Link Meta Tag For Products” na “Yes/Tak” i zapisujemy zmiany.
Więcej o treściach kanonicznych można przeczytać pod adresem: https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl
VI. Poprawne przekierowanie z adresów www i bez www
Standardowo w platformie Magento przekierowania mogłyby działać lepiej. Otóż zakładam że adres naszego sklepu jest pozbawiony przedrostka www.
Przykładowy adres URL może wyglądać tak:
http://adres-sklepu.pl/jakas-nazwa-produktu
Magento ze wszelkich tego typu adresów dodając przedrostek www. przekieruje nas na stronę główną, a nie na podstronę na którą chcieliśmy trafić. Może się zatem zdarzyć że w sieci ktoś przez pomyłkę zamieści link z www który nie będzie działać. Magento nie posiada w konfiguracji opcji która rozwiązałaby problem i tą kwestie można naprawić niestety tylko programistycznie.
Aby rozwiązać problem wpisz poniższą regułkę w pliku .htaccess:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena-sklepu.pl$ [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://domena-sklepu.pl/$1 [R=301,L]
Przekierowanie bez www na www:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena-sklepu.pl$ [NC] RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena-sklepu.pl/$1 [R=301,L]
VII. Mapa sklepu sitemap.xml
Warto pamiętać o utworzeniu mapy naszego sklepu i wprowadzenie jej do aplikacji Google Search Console. Powinno to wspomóc roboty Google w szybszym indeksowaniu naszego sklepu.
Tworzenie mapy:
- Przechodzimy do lokalizacji: Catalog >>> Google Sitemap.
- Klikamy „Add Sitemap”.
- „Filename” – uzupełniamy nazwę, najlepiej wpisać „sitemap.xml”.
- „Patch” – uzupełniamy lokalizację w której ma być utworzona mapa, najczęściej tworzy się ją w katalogu głównym wpisując “/”.
- „Store View” – wybieramy wersję naszego sklepu – na liście może być więcej niż jeden sklep w przypadku korzystania z opcji multistore w Magento (np. kilka wersji językowych).
- Zapisujemy zmiany klikając „Save & Generate”.
Należałoby jeszcze sprawdzić czy aktualizowanie mapy jest włączone. Wykonuje się to z lokalizacji:
System >>> Configuration >>> Google Sitemap >>> Generation Settings
Interesują nas trzy pierwsze opcje:
- „Enabled” – zmieniamy na „Yes/Tak”.
- „Start Time” – ustawiamy czas aktualizacji pliku, najlepiej w nocy w godzinach „martwych” w sprzedaży, żeby nie obciążać sklepu.
- „Frequency” – ustawiamy częstotliwość aktualizacji pliku, rekomenduje wybrać „Daily”.
Dalej pozostaje nam już tylko przekazać stworzoną mapę robotom wyszukiwarki Google poprzez aplikację Google Search Console: https://www.google.com/webmasters/tools.
VIII. Budowanie przyjaznych adresów URL
System domyślnie tworzy adresy URL dodając na ich końcu rozszerzenie .html. Adresy same w sobie są przyjazne i mogłyby tak właściwie zostać. Skoro jednak możemy to w łatwy sposób zmienić, a nasz sklep jeszcze się nie zaindeksował to zróbmy to lepiej.
Rozwiązanie:
1. W panelu administracyjnym przechodzimy do lokalizacji:
System >>> Configuration >>> Catalog >>> Search Engine Optimizations i z opcji “Product URL Suffix” oraz “Category URL Suffix” usuwamy z pól „.html” i zapisujemy zmiany.
2. Następnie powinniśmy przebudować dane zapamiętane przez sklep. W tym celu przechodzimy do lokalizacji:
System >>> Index Management, zaznaczamy opcję “Catalog URL Rewrites” i przebudowujemy dane potwierdzając przyciskiem “Submit”.
3. Pozostało nam już tylko odświeżenie pamięci podręcznej systemu. W tym celu przechodzimy do lokalizacji:
System >>> Cashe Management, zaznaczamy wszystkie opcje i odświeżamy pamięć podręczną potwierdzając przyciskiem “Submit”.
IX. Podstrony z przykładową treścią
Po zainstalowaniu i uruchomieniu sklepu, Magento domyślnie dodaje przykładowe strony tekstowe które bardzo często zapomina się wyłączyć.
Wykaz tworzonych stron tekstowych w Magento w wersji 1.9.2.2.
[adres-sklepu.pl]/about-magento-demo-store.html [adres-sklepu.pl]/company.html [adres-sklepu.pl]/customer-service.html [adres-sklepu.pl]/enable-cookies.html [adres-sklepu.pl]/privacy-policy-cookie-restriction-mode.html [adres-sklepu.pl]/private-sales.html
Dostęp do listy stron znajduje się w lokalizacji:
CMS >>> Pages, nieużywane podstrony należy usunąć lub wyłączyć.
X. Włączenie indeksowania
Pamiętajmy o włączeniu indeksowania dla robotów Google po uruchomieniu sklepu.
Można to zrobić w lokalizacji:
System >>> Configuration >>> General >>> Design >>> HTML Head, następnie ustawić “Default Robots” na “INDEX, FOLLOW” i zapisać zmiany.
Podsumowanie
Jak widzimy, już na samym początku instalacji skryptu Magento warto zadbać o odpowiednią optymalizację SEO naszego przyszłego sklepu. Z pozoru proste i banalne błędy, mogą w przyszłości przyczynić się do słabszej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Warto zadbać o optymalizację SEO już na samym początku budowy sklepu na platformie Magento!
Poznaj ofertę MAYKO na pozycjonowanie sklepów Magento – KLIKNIJ!
Komentarze
7 wypowiedzi:Bardzo fajny wpis, ostatnio zastanawialiśmy się czy wybrać Magento czy Prestashop. Z tego co wyczytaliśmy Magento świetnie nadaje się do sporych sklepów, ale przy mniejszych/średnich lepiej i pewnie taniej jest z Prestashop.
mam pytanie: w pkt. V po ustawieniu linków kanonicznych na TAK który adres będzie traktowany jako nadrzędny: adres-sklepu.pl/kategoria-1/kategoria-2/nazwa-produktu-abc.html, adres-sklepu.pl/kategoria-1/nazwa-produktu-abc.html, czy adres-sklepu.pl/nazwa-produktu-abc.html?
Linkiem kanonicznym będzie adres URL bez ścieżki z drzewem kategorii.
na linki produktowe pierwszego poziomu wpływa jedynie to że nie będziemy mieli komunikatu GWT o duplikowanych desc. i title, jednak nie należy przekraczać w drzewie 4 poziomów
A, jak to jest w przypadku treści nad produktami ? Też mają cannonical od razu na pierwszym URL.
Wystarczy, że w ustawieniach pkt 1 ustawimy na Tak, te dwie końcowe opcje ? Czy coś jeszcze trzeba zrobić. Bo nie jest to strona statyczna, więc zabawa z wyłączeniem strony odpada, bo wtedy by po prostu nie pojawił się żaden produkt.
Nie jest to dla mnie niestety zrozumiałe co napisałeś.
Może podaj jakiś przykład, będzie na pewno łatwiej.
Bardzo interesujący i pomocny wpis. Strona dodaję do „ulubionych”. Pozdrawiam!