Artykuł sponsorowany od A do Z

Skuteczna strategia marketingowa firmy nie może obejść się bez artykułów sponsorowanych. Publikowane są na blogach, czy stronach internetowych i pełnią istotną rolę w budowaniu wizerunku marki. 

Czym są artykuły sponsorowane? Co to znaczy “dobry artykuł”? Jak znaleźć odpowiednie miejsce do ich publikacji? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

 Przedstawiamy kolejny artykuł, który powstał w ramach naszego cyklu Startujemy w e-commerce 🚀
Tym razem Paulina Gawędaplatformy Linkhouse szczegółowo wyjaśniła zagadnienia związane z artykułami sponsorowanymi.

 Owocnej lektury! 🍏

Czym są artykuły sponsorowane?

Artykuł sponsorowany to tekst dotyczący konkretnego zagadnienia, który jest odpłatnie opublikowany na stronie zewnętrznej. Tematy najczęściej dotyczą tego, co publikowane jest na stronie, czy blogu w miejscu docelowym artykułu. Pomimo tego, że jest to publikacja odpłatna, nie jest ona mocno reklamowa. Cechą dobrego tekstu jest nienachalne wtrącenie treści z ofertą, natomiast głównym celem jest dostarczenie odbiorcy przydatnych, jakościowych informacji.

Artykuł sponsorowany powinien pasować do contentu prezentowanego w miejscu docelowym, a jednocześnie nienachalnie wplatać w treść przekaz marketingowy.

Dobry artykuł sponsorowany

Stworzenie dobrego artykułu sponsorowanego wymaga przede wszystkim praktyki. Jego głównym celem jest dostarczenie czytelnikowi merytorycznych treści, zaciekawienie tematem, a jednocześnie wspomnienie o opisywanej ofercie. Dla początkującego copywritera nie jest to proste! Jak zatem stworzyć dobry artykuł sponsorowany?

#1 Pisz dla odbiorcy

Pamiętaj, że tekst, który tworzysz, jest skierowany do czytelnika i to dla niego powinien mieć merytoryczną wartość. Dlatego bardzo ważny jest research i dobre przygotowanie. Im więcej informacji zdobędziesz przed rozpoczęciem pisania tekstu, tym bardziej jakościowy będzie finalny artykuł.

Tekst powinien być przede wszystkim dopasowany do grupy docelowej. Używaj języka zrozumiałego dla konkretnych osób. W tym przypadku ważny jest sam cel artykułu. Jeżeli chcesz przybliżyć zagadnienie od zera, musisz pisać prostym językiem, aby każdy odbiorca zrozumiał treści. Natomiast, gdy poszerzasz wiedzę specjalistyczną z danego obszaru i docierasz do wąskiej grupy z branży, możesz pozwolić sobie na nazwy i określenia, które są trudniejsze. 

#2 Bądź konkretny

Pisanie artykułu rozpocznij od wyznaczenia sobie jasnego celu oraz grupy odbiorczej. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, na czym skupić się w samej treści i na zwrócić największą uwagę. 

Nie marnuj czasu czytelnika i pisz konkretnie. Przy obecnej dostępności treści oraz konkurencji czytelnik oczekuje jakościowych i przydatnych informacji bez lania wody. Powinien dokładnie wiedzieć, co znajdzie w artykule. Jeżeli zawiedzie się na konkretnej treści, niestety może już nie wrócić na daną stronę lub bloga. Ważne, aby tekst był precyzyjny i dobrze opisywał konkretne zagadnienie. 

Jeżeli tematyka i sposób komunikacji na stronie docelowej na to pozwala, warto do tekstu warto dodać element humorystyczny. Liczy się przede wszystkim balans. Chcemy być profesjonalni, ale bez nadęcia 😉

#3 Wybierz ciekawy temat

Temat powinien być oczywiście dobrze dopasowany do strony, czy bloga, na której ma się znaleźć. Ważne, aby niósł za sobą ciekawe informacje, które zainteresują i przyciągną konkretną grupę odbiorczą. Warto szukać inspiracji w obecnych trendach, sprawdzać czego szukają potencjalni czytelnicy np. w grupach na Facebooku, czy forach internetowych. 

#4 Stosuj formatowanie

Pisanie artykułu warto rozpocząć od stworzenia planu. Stwórz H2 i H3, krótko opisz, co znajdzie się w każdym z nich. Dzięki temu będziesz mógł wcześniej zobaczyć, jak wygląda cała struktura, co jeszcze warto dodać lub z czego zrezygnować. Standardowy podział tekstu to:

  • Lead – krótkie streszczenie tego, jakie atrakcyjnie informacje znajdzie w  tekście czytelnik. 
  • Wstęp – to moment, w którym możesz nawiązać nieco bardziej szczegółowo do samej tematyki. Przedstaw powód powstawania artykułu, statystyki i nakreśl poszczególne elementy, które znajdą się poniżej.
  • Rozwinięcie – to moment na przedstawienie całej merytorycznej części tekstu. To tutaj powinny znaleźć się informacje i wartość, którą obiecaliśmy w tytule oraz wstępie. 
  • Zakończenie – zwarte podsumowanie całości, które pomoże czytelnikowi ułożyć sobie całą przyswojoną wiedzę. 

#5 Stwórz chwytliwy tytuł

Jak stworzyć chwytliwy tytuł artykułu sponsorowanego? Oto kilka porad:

  • Pokaż wartość tekstu w tytule – czytelnik najczęściej wyszukuje konkretnych informacji. Umieszczając w tytule korzyści płynące z jego przeczytania, możesz zachęcić do kliknięcia w link. Zadbaj o to, aby odbiorca nie rozczarował się i wyniósł z lektury obiecaną wartość.
  • Przyciągnij czytelnika – tworząc tytuł wykorzystuj obecne trendy w branży, używaj  emocjonalnie nacechowanych zwrotów: “X elementów, o których nie miałeś pojęcia!”. Możesz także korzystać z wielkich liter, natomiast w tym przypadku pamiętaj o umiarze. Nikt nie lubi, jak się na niego krzyczy 😉
  • Użyj grupy docelowej – w tytule możesz także zwrócić się do konkretnej grupy. Na przykład, jeśli tworzysz artykuł dla managerów, zatytułuj go: “Co o zarządzaniu zasobami ludzkimi powinien wiedzieć każdy manager?”
  • Wykorzystuj słowo ‘JAK’ – tworząc artykuł z poradami warto używać słowa “jak” w tytule. Dzięki temu zaprezentujesz odbiorcy konkretne elementy, których możesz spodziewać się w treści artykułu i unikniesz jego potencjalnego rozczarowania. 

#6 Odpowiednio oznacz, że wpis jest reklamą

Artykuły sponsorowane co prawda nie są (albo nie powinny być) mocno reklamowe. Jednak nie należy ukrywać, że mimo wszystko są formą reklamy. Zgodnie z polskim prawem wpis powinien być oznaczony jako sponsorowany. 

Orzeczenie Sądu Okręgowego w Warszawie z 23 lutego 2006 r. o sygnaturze XVII Ama 118/04:

 „działanie, zmierzające do wywołania wśród konsumentów wrażenia, że przekaz reklamowy jest informacją neutralną i przez to ukrycie promocyjnego charakteru kampanii reklamowej jest czynem nieuczciwej konkurencji, unormowanym w art. 16 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. i stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, określoną w art. 23a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów”

Możesz to zrobić za pomocą krótkiej informacji na początku lub na końcu np. ”Artykuł powstał we współpracy z XXX”. To po Twojej stronie leży obowiązek oznaczenia artykułu sponsorowanego. Jeżeli daną publikację zamierzasz udostępniać na portalach społecznościowych np. Twitter, pamiętaj, że one również mają swoje wymagania w tym zakresie. Ostrożności nigdy za wiele!

Jak znaleźć odpowiednie miejsce publikacji?

Możesz wyszukiwać je ręcznie, korzystając z wyszukiwarki Google. Do tego niezbędny będzie również własny excel, gdzie zapiszesz wymagania  i parametry konkretnych stron oraz dodasz linki do powstałych artykułów. Organizacja przede wszystkim!

Jak szukać takich stron? Wpisując w wyszukiwarkę frazy takie jak “wpis gościnny”, “pisz dla nas”, “współpraca” i dodając element związany z tematyką np. “wpis gościnny marketing”. 

Istnieją jednak narzędzia, które znacznie ułatwiają i przyspieszają proces wyszukiwania miejsc publikacji. Jednym z nich jest Linkhouse! Jest to przede wszystkim platforma z największą bazą polskich i zagranicznych portali. Znajdziesz tam ponad 40 tysięcy stron w kilkunastu językach. Linkhouse oferuje także integrację z dużą liczbą zewnętrznych narzędzi, takich jak: Ahrefs, Semrush, Majestic, czy Semstorm,  które dostarczają niezbędne parametry SEO. Wszystkie dane aktualizowane są na bieżąco, co 7 dni, także zawsze możesz być pewien, że wybierasz odpowiedni portal!

Dlaczego warto z nich korzystać?

Dzięki zastosowaniu w strategii marketingowych wpisów sponsorowanych możesz realnie wpłynąć na budowanie rozpoznawalności marki. Publikowanie na stronach, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci. Artykuły sponsorowane umożliwiają także zdobywanie linków zwrotnych do strony. Pamiętaj, aby treść tekstu była zgodna z tym, co czego dany link przekierowuje. Jest to świetny sposób na zdobywanie wejść na podstrony, na których Ci zależy np. landingów produktu. Wartościowe linkowanie to także świetny sposób na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. 

Artykuły sponsorowane nie są mocno reklamowe, dlatego wywołują bardziej pozytywny odbiór czytelników. Dostarczają wiedzę, dzięki czemu potencjalny klient chętniej dowie się więcej o wspomnianej ofercie, czy kliknie zamieszczony link. 

Podsumowanie

Artykuły sponsorowane są ważnym elementem strategii marketingowej marek. Są to teksty dotyczące konkretnych zagadnień, które niosą za sobą merytoryczną wartość. Publikowane są na stronach zewnętrznych, pomagającym tym samym w budowaniu rozpoznawalności marki i zdobywaniu linków zwrotnych, czy pozycjonowaniu

Stworzenie dobrego artykuł sponsorowanego wymaga nie tylko wiedzy i dobrego researchu, ale także doświadczenia. Pamiętaj, że piszesz dla konkretnej grupy odbiorczej, bądź konkretny i wybierz ciekawy temat. Zaplanuj dobrze swój tekst, zanim rozpoczniesz pisanie i postaraj się stworzyć chwytliwy tytuł. W ten sposób przyciągniesz czytelników! 

Podczas dobierania odpowiednich miejsc publikacji korzystaj z platform, takich jak Linkhouse. Dzięki nim masz pod ręką bieżące statystyki oraz dostęp do dziesiątek tysięcy stron. 

Powodzenia!

 

Autor artykułu:Paulina Gawęda

W Linkhouse wspiera działania marketingowe i PR. Entuzjastka content marketingu oraz tematyki customer experience. Prywatnie studentka psychologii i miłośniczka literatury faktu.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. dziękuję za dobry artykuł, zastanawiam się tylko, czy przesada z ilością artykułów sponsorowanych może mieć zły wpływ na Google, chodzi mi o SEO, w sumie Google zabrania kupowania linków a artykuły sponsorowane aż kuszą, żeby je wstawiać i tą droga pozyskiwac,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *