7 powodów dlaczego sklep internetowy nie przyciąga ruchu
Sklep internetowy to bardzo skomplikowany organizm – na jego działanie i ewentualny sukces na wpływ wiele czynników. Czasem bywa tak, że klienci nie odwiedzają Twojego sklepu, a co za tym idzie – nie kupują i sklep nie zarabia. Dlaczego? Przeprowadziliśmy analizę i wybraliśmy 7 głównych powodów dlaczego sklep internetowy nie przyciąga ruchu. Oto one!
1. Zbyt wolne ładowanie strony
Szybkie ładowanie się strony internetowej to niezwykle ważny czynnik, który może mieć wpływ na sukces całego sklepu.
Użytkownik, który nie może dostać się do sklepu internetowego, bo strona ładuje się zbyt długo, szuka innego miejsca na zrobienie zakupów. Badania pokazują, że około 53% użytkowników rezygnuje, gdy witryna internetowa wczytuje się dłużej niż 3 sekundy!
Koniecznie należy monitorować prędkość ładowania się sklepu, na przykład za pomocą prostego narzędzia od Google, jakim jest PageSpeed InSights.
2. Nieestetyczny szablon
Wbrew pozorom nie tylko cena przyciąga klientów – wygląd sklepu internetowego też ma bardzo duże znaczenie.
Przestarzały szablon, nieintuicyjne menu – to odstrasza użytkowników. Warto od początku przemyśleć koncepcję sklepu internetowego, także pod względem graficznym i użytkowym. Przemyślany pod względem estetycznym i użytkowym projekt wzbudza większe zaufanie użytkowników.
3. Brak profesjonalizmu
Profesjonalizm trzeba rozpatrywać bardzo szeroko. W przypadku sklepów internetowych należy zadbać nie tylko profesjonalną obsługę klienta, ale też o całą otoczkę.
Warunkiem koniecznym jest certyfikat ssl, który gwarantuje bezpieczeństwo danych wszystkich klientów. Bez certyfikatu strona internetowa wyświetla się użytkownikom jako niebezpieczna, a to nie wzbudza zaufania i nie zachęca do zakupów.
Należy też zadbać, by klient mógł w prosty i szybki sposób skontaktować się ze sklepem. Nie odbieranie telefonów czy nie odpisywanie na wiadomości zniechęca do robienia zakupów.
4. Brak grupy docelowej
Nie przyciągniemy wartościowego ruchu do naszego sklepu, jeśli najpierw jasno nie określimy do kogo skierowana jest nasza oferta.
Dokładnie określone persony, czyli właśnie potencjalni klienci sklepu, pozwalają na doskonalenie wyglądu, funkcjonalności, oferty oraz sposobów promocji sklepu.
Bez jasno zdefiniowanych person ruch, jaki przyciąga sklep internetowy może być bardzo niewielki i nie konwertować, a więc nie przynosić oczekiwanych zysków.
5. Lekceważenie contentu
Treści, które umieszczasz na kolejnych podstronach sklepu mają ogromna moc przyciągania użytkowników. Odpowiednio zoptymalizowane opisy kategorii i produktów zwiększają widoczność w wyszukiwarce, a wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania to nie tylko dobra reklama o ogromnym zasięgu, ale też znak, że sklep internetowy jest godny zaufania.
Content to bardzo szerokie pojęcie – w przypadku sklepu internetowego oznacza wszelkie opisy kategorii i produktów znajdujących się w ofercie, a także specjalistyczne artykuły na sklepowym blogu (w który naprawdę warto zainwestować, bo również przyciąga wartościowy ruch – zobacz nasz artykuł o blogu firmowym). Trzeba jednak pamiętać, że wszelkie treści, które umieszczamy w naszym serwisie muszą być wysokiej jakości i mieć wartość dla użytkownika.
6. Lekceważenie działań konkurencji
Dobrze przemyślana strategia działań konkurencji może skutecznie zabrać ruch z naszego sklepu. Dlatego też dobrą taktyką jest monitorowanie tego, co robią nasi najbliżsi konkurenci.
Warto uważnie przyglądać się, jak wygląda oferta czy strategia promocji konkurencyjnych sklepów, obserwować jakie działania przynoszą efekty. Warto szukać inspiracji, ale też uczyć się na błędach innych.
7. Brak promocji w wyszukiwarkach
Wyszukiwarka internetowa to najlepszy sposób na reklamę. Jednak, by znaleźć się na wysokich pozycjach w Google potrzeba trochę wysiłku. Warto od początku zadbać, by nasz sklep internetowy był Google friendly, a więc należy go odpowiednio zoptymalizować.
Można też zainwestować w reklamy Google Ads, jednak tego typu działania należy dokładnie przemyśleć i zaplanować. Jednak w przypadku nowych, małych sklepów na początek warto zastanowić się raczej nad pozycjonowaniem lokalnym i z czasem zwiększać obszar działań promocyjnych. Dzięki takiej metodzie małych kroków zaoszczędzimy czas i pieniądze.
Przyciągnięcie wartościowego ruchu do sklepu internetowego to duże wyzwanie, jednak nie należy poddawać się na samym początku drogi, tylko przemyśleć strategię i wdrożyć odpowiednie poprawki.
Komentarze