Hosting dla e-sklepu: jak wybrać? Na co uważać?

Hosting dla e-sklepu: jak wybrać? Na co uważać?

Rynek e-commerce rośnie z roku na rok. Czy wiesz, że w 2019 roku już 62% osób w Polsce, które korzystają z sieci, dokonało zakupów przez internet1? Ta liczba będzie rosnąć, podobnie jak zakres produktów dostępnych on-line. I Ty zastanawiasz się nad otwarciem e-sklepu? A może już go prowadzisz i chcesz usprawnić działanie tego serwisu? Jedną z najważniejszych decyzji, jakie stoją przed Tobą, jest wykupienie odpowiedniego serwera hostingowego. Czym jest i co brać uwagę przy dokonywaniu wyboru? Sprawdź!

 Artykuł w ramach cyklu Startujemy w e-commerce 🚀 powstał we współpracy z Mateuszem Mazurkiem
z jakwybrachosting.pl. Mariusz szczegółowo objaśnia najważniejsze kwestie związane z wyborem hostingu dla sklepu internetowego.

 Owocnej lektury! 🍏

Hosting dla e-sklepu: co to w ogóle jest?

Aby uruchomić sklep internetowy – tak, aby nie płacić stałego abonamentu i działać niezależnie od zewnętrznego dostawcy usług (a zatem zyskać pełniejszą kontrolę nad bezpieczeństwem i niezawodnością pracy e-sklepu) – potrzebujesz kilku elementów. Są to:

  • layout graficzny serwisu,
  • jego implementacja – a więc „zaprogramowanie” strony tak, aby działała i obsługiwała proces sprzedaży, najczęściej z wykorzystaniem oprogramowania typu PrestaShop, Magento czy WooCommerce,
  • domena – a więc adres strony internetowej, pod którym będzie dostępny Twój e-sklep,
  • serwer hostingowy.

I tu dochodzimy do sedna. Po co potrzebny jest hosting? W największym uproszczeniu to miejsce przechowywania wszystkich danych Twojego sklepu internetowego. Przestrzeń, gdzie „zainstalujesz” go – tak, aby był dostępny online.

Na co potrzebne jest miejsce na serwerze hostingowym?

Miejsca potrzebujesz przede wszystkim na:

  • pliki sklepu – w tym wszelkie grafiki produktowe, video, ale także sam kod, który tworzy serwis. Im większy sklep, tym więcej przestrzeni potrzebujesz – zwłaszcza, jeśli zamierzasz publikować dużą ilość materiałów graficznych,
  • bazy danych – chodzi tu zarówno o bazę danych klientów i dokonywanych transakcji, jak i zbiory wszystkich treści umieszczanych w serwisie, a także ustawienia konfiguracyjne oprogramowania e-commerce,
  • skrzynki e-mail – to za pośrednictwem wiadomości elektronicznych będziesz się kontaktować z klientem,
  • logi – to informacje dla administratora o sposobie działania e-sklepu, niezbędne do monitorowania poprawności jego pracy.

Ile będzie Ci go potrzeba? Jeśli już masz sklep – sprawdź zużycie przestrzeni na obecnym serwerze hostingowym i pamiętaj, że przyda się jego nadwyżka. Ilość danych na serwerze będzie rosła z czasem! Możesz też zechcieć stworzyć własną kopię zapasową danych, a ona również zajmie sporo miejsca.

Jeżeli zaczynasz i dopiero tworzysz swój pierwszy sklep, wystarczające na początek będzie 5 GB powierzchni. Taka pojemność dysku pozwoli Ci na trzymanie na hostingu wszystkich plików i danych wraz ze zdjęciami do kilkuset produktów w sklepie.

Ale uwaga! Nie kupuj na wyrost. W każdej chwili, jeśli zajdzie taka potrzeba, możesz zmienić serwer na bardziej pojemny. Nie ma sensu przepłacać.

Pamiętaj też, że choć do wyboru masz najczęściej 3 typy usług hostingowych: serwer dedykowany, serwer VPS oraz hosting współdzielony, to ta ostatnia opcja jest wybierana najczęściej – zarówno z uwagi na największą wygodę korzystania dla osób początkujących, jak i korzystne warunki finansowe.

Ilość miejsca to nie wszystko

Ilość miejsca na serwerze hostingowym to parametr najbardziej eksponowany przez dostawców usług w tym zakresie. Jednak to tylko jeden z wielu elementów, na które warto zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji. Oto kolejne wskaźniki, którymi powinieneś się zainteresować.

Liczba obsługiwanych stron

To istotny parametr, jeżeli chcesz podpiąć swój sklep internetowy pod kilka domen, a więc dać do niego dostęp klientom po wpisaniu kilku różnych adresów. Nawet jeśli nie masz tego w planach teraz, w przyszłości takie rozwiązanie może się przydać. Przykładowo jedna nazwa domeny może się odnosić bezpośrednio do marki Twoich produktów, a druga – do ich kategorii. Warto więc myśleć przyszłościowo!

Transfer danych

Tu chodzi o ilość danych, które Twój sklep będzie mógł pobrać i wysłać w skali miesiąca lub roku. Działa to na podobnej zasadzie jak Internet w Twoim telefonie: najczęściej obowiązują Cię konkretne limity.

Przy hostingu jest podobnie. Za każdym razem, gdy ktoś odwiedza Twój sklep, musi pobrać dane z podstrony, na której się znajduje, a więc załadować je z Twojego serwera. Jak sprawdzić, ile transferu będziesz potrzebować?

  1. „Zważ” poszczególne strony Twojego e-sklepu: zarówno strony głównej, jak i stron produktowych i podstron z kategoriami. Jeśli sklep już działa, możesz to zrobić np. w serwisie https://tools.pingdom.com.
  2. Oszacuj liczbę wizyt w serwisie, a także odwiedzonych przez użytkowników podstron.

Na tej podstawie jesteś w stanie określić mniej więcej, jakiego transferu potrzebujesz. W przypadku sklepów internetowych będzie on wyższy niż w przypadku zwykłej firmowej strony www.

Parametry techniczne

Parametry techniczne serwera muszą być dostosowane do platformy e-commerce, na której jest uruchomiony Twój e-sklep. Przykładowo:

  • jeśli korzystasz z PrestaShop, minimalne wymagania serwera to Apache 2.x, Nginx | PHP 5.6+, zainstalowany MySQL 5.0+, a także obsługa HTTPS,
  • jeśli sklep jest stawiany w WooCommerce, potrzebne są Apache 2.x, Nginx | PHP 7.0+ i zainstalowany MySQL 5.6+,
  • dla Magento potrzeba obecnie Apache 2.4+, Nginx 1.x | PHP 7.2+ oraz zainstalowanego MySQL 5.6, 5.7
Hosting dla e-sklepu

W kontekście parametrów istotne są również:

  • typ i prędkość dysków na serwerze – lepsze są te, na których dane są przechowywane na dyskach SSD i SSD NVMe, które pracują szybciej niż przestarzałe już dyski HDD, co przekłada się na prędkość wyświetlania się sklepu użytkownikowi,
  • moc procesora i liczba procesów – zwróć uwagę, jaki przydział mocy procesora oferuje interesujący Cię pakiet hostingowy (im większy, tym mniej problemów z przeciążeniem serwera), a także liczbę obsługiwanych jednocześnie procesów. Absolutne minimum to 1 Ghz CPU i 10 procesów!
  • pamięć RAM – na konto i na proces. Tu minimum to 1 GB RAM na konto i 512 MB na proces.

Bezpieczeństwo

Sklep internetowy to miejsce prowadzenia transakcji finansowych. Przez serwery będą się „przewijały” dane Twoich klientów, więc nie można sobie pozwolić na zagrożenie ich wycieku. Dlatego certyfikat SSL to absolutna podstawa. Za jego podstawową (i zazwyczaj wystarczającą) wersję – DV – zazwyczaj nie musisz płacić, ponieważ wystarczy darmowe Let’s Encrypt. Wykupywanie dodatkowego certyfikatu DV nie jest konieczne!

Warto również sprawdzić, czy:

  • skrzynki mailowe na serwerze korzystają z uwierzytelnień SPF, DKIM oraz DMARC, które zapewniają ochronę przed pishingiem oraz tym, że ktoś podszyje się pod Twój sklep,
  • są dostępne DNSSEC i DNS Anycast – aby zapobiec przekierowaniu Twojej domeny na fałszywą stronę,
  • hosting jest zgodny z RODO – pamiętaj, że konieczne będzie zaznaczenie odpowiedniej opcji przy rejestracji w serwisie.

Obsługa techniczna

Nie ma serwera hostingowego, który działałby przez 100% czasu. Awarie zdarzają się nawet najlepszym. Jednak Twoim priorytetem jest wybranie serwera, na którym problemy pojawiają się bardzo rzadko, a jeśli już tak się stanie – są szybko rozwiązywane. Chyba nie chcesz, żeby klient chcący kupić coś w Twoim sklepie nie mógł tego zrobić, bo „serwery padły”?

Dlatego zanim podpiszesz umowę, sprawdź parametr SLA, czyli Service Level Agreement. To gwarantowany przez dostawcę hostingu czas, kiedy serwery będą dostępne. Akceptowalny poziom powinien przekraczać 99% (co przekłada się na ewentualną niedostępność serwera przez max 7 godzin w ciągu miesiąca).

Zwróć też uwagę na to, jaki poziom obsługi oferuje dostawca: czy dostępne jest pomoc techniczna przez 24 h na dobę? Czy możesz liczyć na stałego doradcę klienta? Co obejmuje obsługa hostingowa? O tym wszystkim warto porozmawiać z ekspertem przed podjęciem decyzji.

Podsumowanie

Jak widzisz, przed podjęciem decyzji o wyborze hostingu dla e-sklepu, czeka Cię dość długi proces sprawdzania wszystkich parametrów serwerów. Warto jednak poświęcić mu wiele uwagi i pamiętać, że w tym wypadku zasada „taniej znaczy lepiej” najczęściej się nie sprawdza.

Źródła:

Jakwybrachosting.pl

https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek - związany z branżą e-commerce od ponad 10 lat. Były właściciel i współwłaściciel sklepów internetowych. Obecnie twórca rankingu hostingów Jak Wybrać Hosting, w ramach którego testuje, monitoruje i recenzuje usługi hostingowe.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Bardzo przydatny poradnik, zwłaszcza dla kogoś kto chce uruchomić swój pierwszy sklep internetowy. Niektórzy nie są świadomi jak ważną kwestią jest wybór odpowiedniego hostingu. Za to właśnie cenie tego bloga, bo znajdą tu wskazówki zarówno osoby początkujące jak i te bardziej doświadczone 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *