Jak wygląda kupujący z Europy Środkowej?
Jak firmy mogą zdobyć klientów z Europy Środkowej? Jaka jest ich sytuacja finansowa i z jakim odzewem spotykają się poszczególne działania sprzedawców? Odpowiedzi na te pytania zawierają raporty opublikowane przez m.in. McKinsey, Randstad oraz Eurostat.
Jak wygląda sytuacja finansowa kupujących w Europie Środkowej?
Według Labour Market Monitor survey, Randstad Research Institute, December 2016, 1/3 Polaków średnio lub bardzo obawia się możliwości stracenia pracy. W przypadku choćby Niemiec, odsetek ten jest niemal dwa razy mniejszy i wynosi 16%. Oprócz tego, jak podają dane z Eurostatu, minimalna stawka w Polsce jest więcej niż dwa razy mniejsza w porównaniu do państw Europy Zachodniej.
Z kolei raport przygotowany przez McKinsey wskazuje, że 30% Polaków żyje od wypłaty do wypłaty. W Zachodniej Europie odsetek ten wynosi 20%.
Co cenią klienci z Europy Środkowej?
Pomimo niepewności finansowej, konsumenci w Europie Środkowej niekoniecznie kupują najtańsze produkty. Zamiast tego szukają oni produktów z najlepszym stosunkiem ceny do jakości. Widać to chociażby na przykładzie sklepów spożywczych, które są najszybciej rosnącym sektorem na niektórych rynkach Europy Środkowej.
Mimo tego, że już przykładowo w Polsce rynek został zdominowany przez kilku największych graczy jak Biedronka czy Lidl, to jednak klienci wciąż mają pewien sentyment do bardziej „tradycyjnego” handlu. Z tego powodu duzi sprzedawcy otwierają sklepy sezonowe, które mają wyróżniać się świeżymi oraz zdrowymi owocami, warzywami, mięsem oraz nabiałem. Sprzedając w ten sposób, nowocześni sprzedawcy chcą pokazywać się nie tylko jako „sklepy dla mas”, ale i jako dostawcy wysokiej jakości produktów.
W podobny sposób Biedronka przekształciła się ze zwykłego detalistę w sprzedawcę, który daje konsumentom dostęp do bardziej egzotycznych i droższych produktów. Jako przykład można tutaj przedstawić owoce morza jak homary i ośmiornice, które można znaleźć w asortymencie Biedronki. Podobnie Lidl prowadzi piekarnie sklepowe, które budują jego reputację jako dostawcę wysokiej jakości pieczywa, które do tej pory było kojarzone jedynie z małymi, tradycyjnymi sprzedawcami. Tak samo Eurocash również stara się wyróżnić, inwestując w fabryki produkujące sushi i inne gotowe produkty spożywcze.
Wzrost cyfrowy
Jak podają dane z Euromonitora konsumenci w naszym i sąsiednich regionach szukają wysokiej jakości produktów także i online. W zależności od państwa, od 60 do 80% domostw ma dostęp do Internetu. Do 2030 roku przedział ten ma podnieść się do między 80 a 90%. Na pewno przyczynia się do tego młodsze pokolenie – dostęp do Internetu wśród Polaków poniżej 35 roku życia jest podobny jak w USA.
Pomimo tego inne raporty wskazują, że sprzedaż żywności online nadal stanowi mniej niż 1 procent całkowitej sprzedaży artykułów spożywczych w większości państw Europy. Z drugiej strony inne kategorie osiągnęły znacznie większy postęp w tej dziedzinie. Udział sprzedaży online w całościowym rynku waha się od 7 do 9% dla produktów związanych ze zdrowiem i urodą, a także odzieżą.
Niemniej jednak można się spodziewać, że sprzedaż online będzie znacznie rosnąć. We wszystkich kategoriach jej wzrost jest prognozowany na 16 procent rocznie w ciągu najbliższych 5 lat. Przewyższy on dlatego znacznie wzrost na rynku detalicznym offline, który jest szacowany na zaledwie 3 procent rocznie w tym samym okresie.
Podsumowanie
Pomimo gorszej sytuacji finansowej w porównaniu do Europy Zachodniej oraz Skandynawii klienci z Europy Środkowej oczekują wysokiej jakości produktów. Coraz większą popularnością cieszą się także zakupy online. Sprzedawcy muszą dlatego być ciągle innowacyjni, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.
Komentarze