Która platforma społecznościowa będzie dobra dla Twojego sklepu internetowego?
Nie ma wątpliwości, że media społecznościowe to obecnie kluczowe narzędzie marketingowe. Każda firma może wiele zyskać, jeśli zbuduje na nich swoją obecność. Nie inaczej jest w przypadku sklepów internetowych.
Z którego zatem serwisu społecznościowego korzystać, jeśli chcesz pozyskać nowych klientów? Tego dowiesz się w tym artykule.
Platformy społecznościowe dla sklepów internetowych – określ swoje cele
Wybór odpowiedniej platformy nie jest taki łatwy. Istnieje ich przecież mnóstwo, a Twój czas oraz budżet marketingowy są ograniczone. Lepiej też skupić się na kilku serwisach, ale zadbać na nich o skuteczną promocję, niż działać na wielu z nich bez większych rezultatów.
Warto dlatego zawęzić swoje poszukiwania. Aby to zrobić, musisz dokładnie wiedzieć, do kogo chcesz trafić. Scharakteryzuj swoich klientów – czy są to osoby prywatne, czy inne przedsiębiorstwa? Głównie mężczyźni, czy kobiety? Osoby starsze, czy bardzo młode? Mając takie szczegóły, łatwiej będzie Ci zdecydować, na której platformie/platformach powinieneś być aktywny.
Przejdźmy zatem do opisu konkretnych serwisów społecznościowych, na których warto promować swój sklep.
1. Facebook
- Liczba użytkowników – 2,7 miliarda
- Dominująca grupa wiekowa – 18-49 lat
Najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie – co do tego nie ma wątpliwości. Z tego powodu możesz tutaj dotrzeć do każdej grupy klientów. W kwestiach czysto biznesowych na uwagę zasługują bardzo bogate narzędzia reklamowe oferowane przez platformę. Pozwalają one w precyzyjny sposób zawęzić docelowych odbiorców.
Oprócz tego dzięki rozbudowanym funkcjom społecznościowym jesteś w stanie stworzyć społeczność wokół swojego sklepu, co z długofalowej perspektywy będzie bardzo opłacalne. Pamiętaj jednak, że zasięg organiczny na Facebooku jest mocno ograniczony, dlatego nie obędzie się bez płatnych kampanii.
2. Twitter
- Liczba użytkowników – ponad 330 milionów
- Dominująca grupa wiekowa – 18-49 lat
Promocja na Twitterze jest dość specyficzna. Z uwagi na charakter platformy duży nacisk kładzie się na dyskusje prowadzone przez publikowanie postów o maksymalnej długości 280 znaków. Z tego powodu pozyskiwanie klientów dla Twojego sklepu będzie polegać na publikowaniu swojego contentu lub udostępnianiu cudzych treści, aby przyciągnąć w ten sposób kliknięcia i followersów.
Twitter świetnie sprawdza się także w utrzymywaniu kontaktu z klientami i odpowiadaniu na ich pytania. Oprócz tego na omawianej platformie wiele osób zakłada osobiste zawodowe konta, dzięki czemu będziesz w stanie nawiązywać relacje biznesowe, jeśli działasz w sprzedaży B2B.
3. Instagram
- Liczba użytkowników – ponad 1 miliard
- Dominująca grupa wiekowa – 18-34 lat
Jako że Instagram należy do Facebooka, podobnie dostarcza on wiele narzędzi pozwalających na precyzyjne targetowanie oraz tworzenie płatnych kampanii. W odróżnieniu od największej platformy społecznościowej na świecie pozwala on jednak skutecznie pozyskiwać klientów za pomocą organicznych metod.
Podczas gdy Twitter skupia się na dialogu, tak Instagram kładzie nacisk na publikowanie zdjęć. Jest to świetna okazja dla sklepów, które chcą w ten sposób promować produkty. Omawiana platforma świetnie sprawdzi się zatem w przypadku bardziej „wizualnych” branż jak odzież czy meble.
4. LinkedIn
- Liczba użytkowników – 675 milionów
- Dominująca grupa wiekowa – 36-56+ lat
LinkedIn to unikalna platforma nazywana także Facebookiem dla biznesu. Na serwisie można znaleźć licznych pracowników i właścicieli firm, którzy nawiązują ze sobą kontakty na poziomie zawodowym, dzięki czemu komunikacja stoi na bardziej formalnym poziomie niż w przypadku innych platform.
Warto zatem już na początku zaznaczyć, że jeśli prowadzisz sklep B2C, LinkedIn praktycznie nie ma sensu – znacznie lepiej skupić się na pozostałych serwisach. Jeśli jednak masz zamiar docierać do klientów biznesowych, w zasadzie nie znajdziesz niczego lepszego. Platforma pomoże Ci nawiązać kontakt z osobami decyzyjnymi. Użytkownicy przeglądający feed na LinkedIn będą także znacznie bardziej zainteresowani produktami, które są im potrzebne w życiu zawodowym, niż gdyby natrafili na nie, przebywając na Facebooku.
5. Snapchat
- Liczba użytkowników – ok. 185 milionów
- Dominująca grupa wiekowa – poniżej 25 roku życia
Stosunkowo nowa platforma (wydana w 2011 roku) dalej stanowi całkiem niezbadane wody dla marketerów. Z racji tego, że jest popularna w zasadzie tylko wśród młodych ludzi, może być bardzo przydatna, jeśli chcesz do nich dotrzeć.
Platforma pozwala wysyłać krótkie filmy i zdjęcia, które da się oglądać tylko przez 10 sekund. Wymaga to specyficznego rodzaju komunikacji, jednak daje wiele możliwości. Snapchata możesz dlatego wykorzystać do organizowania konkursów z nagrodami, dzielenia się kuponami czy pokazywania zdjęć produktów, które dopiero zamierzasz wprowadzać do sklepu.
Podsumowanie
Z jakiej platformy warto zatem korzystać? Facebook w zasadzie sprawdzi się w większości przypadków. Jeśli z kolei chodzi o pozostałe media społecznościowe, dokładnie przeanalizuj swoją grupę docelową i wybierz mądrze.
Komentarze
Jedna wypowiedźPrzede wszystkim warto przeanalizować własną grupę docelową i na tej podstawie podjąć decyzję o doborze social media.