Raport: 90% osób obawia się dokonywać zakupów na mediach społecznościowych
Ponad 90% kupujących online ma obawy w związku z zakupami przez media społecznościowe. Mimo tego 31% dalej realizuje transakcje w ten sposób. Więcej szczegółów na temat podejścia do zakupów przez social media podaje opublikowany ostatnio raport.
Na czym polegało badanie?
Badanie zostało zlecone przez MarkMonitor i przeprowadzone przez niezależną firmę badawczą Vitreous World. Zbadano 2 603 konsumentów z 5 krajów, aby ocenić ich doświadczenia i opinie na temat zakupów internetowych, bezpieczeństwa oraz roli marek. Uczestnicy pochodzili z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec i Włoch. Ankiety przeprowadzono online w sierpniu 2019 roku.
Zakupy poprzez media społecznościowe – obawy
Według raportu wiele osób nadal nie ma pewności co do wykorzystania mediów społecznościowych jako narzędzia do realizowania zakupów. Obawy wynikają z następujących powodów:
- Kwestia bezpieczeństwa płatności (59%).
- Wątpliwości co do jakości towarów (56%).
- Bezpieczeństwo swoich danych osobowych (55%).
- Ryzyko zakupu fake’owych produktów (47%).
Ostatnia kwestia wynika z tego, że 1/3 ankietowanych nieświadomie kupiła kiedyś fake’owy produkt. W 23% przypadkach miało to miejsce właśnie w mediach społecznościowych.
Na domiar złego aż 63% osób uważa, że marki nie wkładają odpowiedniego wysiłku w to, aby chronić klientów przed oszustwami, cyberprzestępcami oraz fałszerstwami.
Zakupy poprzez media społecznościowe – co do nich zachęca?
Najważniejsze czynniki, które decydują o dokonaniu zakupu poprzez media społecznościowe, to:
- Reputacja marki (55%).
- Recenzje (48%).
- Opinie znajomych i rodziny (34%).
- Promowanie marki/produktu przez znaną osobistość (23%).
Badanie wykazało również, że konsumenci mają zaufanie do niektórych aspektów zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych:
- 66% kupujących ufa informacjom, które są przekazywane przez sklepy w mediach społecznościowych.
- 30% nie ma obaw podczas korzystania ze swojej karty kredytowej przy dokonywaniu zakupów.
- Choć większość respondentów chętnie kupuje ubrania, akcesoria domowe i sprzęt elektroniczny za pośrednictwem mediów społecznościowych, to istnieją jednak przedmioty, których nigdy by w ten sposób nie nabyli. Obejmuje to biżuterię (27%), rezerwację wakacji (27%), produkty zdrowotne (26%) i bilety na imprezy (24%).
Podsumowanie
Jak ujął to Chrissie Jamieson, VP of Marketing w MarkMonitor:
Przy coraz większej liczbie osób korzystających z mediów społecznościowych i rosnącym zainteresowaniu nimi jako kanałami handlowymi, liczba zakupów dokonywanych za pośrednictwem social media prawdopodobnie wzrośnie. Nasze badanie podkreśla, że niezależnie od tego, gdzie konsumenci dokonują zakupów w Internecie, nadal są celem oszustów, przez co szukają marek i platform mediów społecznościowych, które będą ich przed tym chronić.
Organizacje muszą koniecznie uwzględnić platformy mediów społecznościowych podczas chronienia swojej marki online, aby zapewnić bezpieczeństwo klientom i swojej reputacji. Wiele platform mediów społecznościowych dysponuje już mechanizmami ochrony przed sprzedażą podróbek towarów i stale udoskonala sposoby ich wykrywania oraz zgłaszania. Oczywiste jest jednak, że według konsumentów wszystkie strony muszą robić więcej w tym kierunku.
Link do badania: https://www.markmonitor.com/g/global-online-protection-business-survey-q3-2019?
Komentarze