Raport Shopera – jak zmieniły się płatności na rynku e-commerce?
Jak zmieniły się płatności internetowe w ciągu ostatnich 5 lat w e-commerce? Jakie metody zyskały na popularności, a które odchodzą w zapomnienie? Na te i inne pytania w ciekawy sposób odpowiada nowy raport przygotowany przez Shopera pod nazwą Czym, jak i komu: Raport o metodach płatności w sklepach internetowych Shoper 2015-2020.
Raport Shopera – jak powstał?
Dane zawarte w raporcie pochodzą od ponad 14 000 sklepów internetowych, które w okresie maj 2015 – lipiec 2020 korzystały z platformy Shoper. Analiza skupia się na wybieranych przez klientów metodach płatności jak online, za pobraniem, gotówka w punkcie odbioru i tradycyjny przelew.
Najważniejsze zmiany w metodach płatności
Na początku 2015 roku prawie 70% transakcji było wykonywanych za pomocą przelewów i innych powszechnych systemów płatności jak Pay-By-Link, czyli szybkie przelewy z banku do banku. Zapotrzebowanie na inne metody praktycznie nie istniało. Ten stan rzeczy bardzo się zmienił w ciągu tych 5 lat, gdyż w 2020 roku już 26% sklepów oferuje przynajmniej trzy sposoby opłacenia zamówienia. Szczegółowo prezentuje to poniższy wykres:
Obecnie 60% transakcji e-commerce odbywa się z wykorzystaniem płatności online. Jest to niemal dwukrotny wzrost w porównaniu do 2017 roku, a więc dynamika jest bardzo wysoka. Na pewno przyczynia się do niej fakt, że popularność innych metod (przelew tradycyjny, gotówka, pobranie) spada.
Płatności a branża i urządzenie
Jak wybór metod płatności różni się w zależności od branży? Raport Shopera także to sprawdził:
Płatności online zdecydowanie dominują wszędzie. Wyjątki od tej reguły można zauważyć w przypadku branż sprzedających zwykle droższe produkty, z którymi zwykle powinno mieć się „bliższy kontakt” przed sfinalizowaniem transakcji. Z tego powodu w auto-moto oraz akcesoria i upominki odpowiednio 13% oraz 9% to płatności gotówkowe – wartości te wyraźnie kontrastują z resztą.
Postęp technologii na pewno wpłynął też na to, za pomocą jakich urządzeń dokonujemy płatności. Raport Shopera wskazuje na następujące dane:
- Desktop – 59,78%
- Mobile – 38,89%
- Tablet – 1,33%
Do większego udziału mobile na pewno przyczynił się rozwój aplikacji bankowych oraz metod płatności stworzonych specjalnie z myślą o urządzeniach przenośnych (np. BLIK).
Rozwój płatności Shoper
Shoper oferuje dla swoich klientów własny system, który integruje różne metody płatności w jednym miejscu. Dzięki temu sprzedawcy nie muszą indywidualnie integrować swojego sklepu z każdym z narzędzi z osobna. Zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania stało się szczególnie widoczne w ostatnim czasie, gdyż obecnie 30% sklepów korzystających z Shoper Płatności to biznesy założone w 2020 roku.
W kontekście samego rozwiązania także widać zmiany – maleje popularność przelewów Pay-By-Link – ich miejsce przejmują głównie BLIK oraz karty płatnicze.
Podsumowanie
Jak widać, polskie sklepy internetowe podążają z duchem czasu i płatności internetowe stają się coraz bardziej popularne. Takie rozwiązania są pożądane przez klientów oraz zapewniają wiele korzyści sprzedawcom – warto dlatego stosować je i u siebie.
Z pełnym raportem możesz zapoznać się tutaj.
Komentarze