Czy Amazon rozpocznie działalność w Polsce?

Obecnie Polacy mogą kupować na Amazonie, ale muszą w tym celu wykorzystywać niemiecką wersję w języku polskim. Na sprzedaż negatywnie wpływają także różnice w VAT (Polska – 23%, Niemcy – 19%). Okazuje się jednak, że istnieją realne szanse na to, że Amazon chce w całości rozpocząć swoją działalność w Polsce.

Amazon w Polsce – realne szanse

Wyborcza podaje, że Amazon obecnie prowadzi rozmowy z Pocztą Polską. Testy jakościowe obie strony mają już za sobą. Zakładając, że negocjacje zakończą się pomyślnie dla Poczty, będzie zajmować się ona dostarczaniem przesyłek amerykańskiego giganta w naszym kraju, jak i na Ukrainie.

Oczywiście nie jest to pierwszy zaawansowany kontakt z polskim rynkiem dla Amazona – od 2014 zajmuje się on w naszym kraju budową magazynów. Obsługują one zamówienia ze wspomnianej niemieckiej wersji sklepu. Do tej pory wybudowano ich 7 i ulokowano je w zachodniej i południowo-zachodniej części Polski. Sam Amazon istnieje także w świadomości polskich kupujących, gdyż jego udział w naszym rynku wynosi ok. 5%.

Jak ujął to Krystian Wesołowski, head of sales w Blue Media:

Widać, że Polska w ocenie globalnych graczy e-commerce jest krajem, w którym warto inwestować. Doskonałym zabiegiem ze strony Amazona jest to, że pozwala zapłacić poprzez lokalnego dostawcę płatności. A jak pokazuje nasze cykliczne badanie „Jak kupujemy w Internecie”, niemal połowa polskich konsumentów robiących zakupy online twierdzi, że zrezygnowało z zakupów w danym sklepie z powodu braku dogodnej formy płatności. Pamiętajmy, że polscy konsumenci są wyedukowani i mają sporo oczekiwań wobec sklepu internetowego, który ma zrealizować ich zamówienie. Nadal głównym kryterium wyboru e-sklepu jest cena, ale coraz bardziej liczy się czas przesyłki, możliwość szybkiego zwrotu czy dostępność wygodnych form płatności. Amazon pokazał, że doskonale radzi sobie z szybką realizacją zamówienia, co jest ważne dla polskich konsumentów.

Działania Amazona mogą dużo zmienić na naszym rynku

Niekwestionowanym liderem na polskim rynku e-commerce jest Allegro, któremu nie zagroziło nawet pojawienie się eBay’a. Jeśli jednak Amazon wkroczy do nas na dobre, sytuacja może się drastycznie zmienić. Mamy do czynienia nie tylko z ogromną i skutecznie funkcjonującą firmą e-commerce, ale i gigantem wpływającym na takie branże jak technologia, media i rozrywka. Wszystko to może pomóc Amazonowi zbudować mocną pozycję.

W grę wchodzi także taka kwestia jak Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) – dzięki niej Amazon zajmuje się magazynowaniem i wysyłaniem towaru za sprzedawców. Może to sprawić, że wielu przedsiębiorców przeniesie się z Allegro właśnie do Amazona.

Wyborcza dodaje, że amerykański gigant będzie chciał także założyć własne usługi kurierskie w Polsce. Można zatem powiedzieć, że jego plany wpłyną nie tylko na platformy sprzedażowe, ale i rynek kurierski.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *