„Be Like Jose” – globalna kampania XTB z Jose Mourinho

XTB to polski Dom Maklerski, który specjalizuje się w instrumentach finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku giełdowym i pozagiełdowym. XTB podpisało umowę z trenerem Jose Mourinho na realizację kampanii wizerunkowej i marketingowej. Skąd taki wybór?

Kim jest Jose Mourinho?

26 stycznia 1963 roku w Setubal w Portugalii przyszedł na świat Jose Mourinho, a właściwie José Mário dos Santos Félix Mourinho. Jego ojciec był bramkarzem w pierwszoligowych drużynach w Portugalii. Robił piłkarską karierę i chciał, by kontynuował ją jego syn. Jego matka Maria Julia Carrajola dos Santos była natomiast nauczycielką w szkole podstawowej.  Widziała ona przyszłość swojego syna nieco inaczej – chciała, by spełniał się w biznesie. To dla niej zaczął odpowiednią szkołę, ale szybko ją porzucił – po zaledwie jednym dniu nauki. Wiedział, że pisana jest mu piłka nożna, choć niekoniecznie w rozumieniu kariery zawodowego piłkarza.

Jose Mourinho nie przejawiał talentu piłkarskiego na tyle, by miał szansę na bycie zawodowcem. Grał co prawda w lokalnych portugalskich klubach na pozycji środkowego pomocnika, strzelał nieliczne gole, ale szybko uznał, że to nie dla niego. Zaczął więc czynić starania co do tego, by w przyszłości zostać menedżerem piłkarskim. Pojechał na Wyspy Brytyjskie, gdzie szkolił się w tym kierunku. Wiele inspiracji dostarczył mu jego ojciec, który również po zakończeniu kariery piłkarskiej – a właściwie bramkarskiej, został trenerem.

Od asystenta do trenera

Zanim Jose Mourinho zaczął zdobywać kolejne trofea w piłce nożnej z drużynami grającymi na światowym poziomie, pracował w latach 90. jako asystent trenerów, m.in. w Estreli Amadora, AD Ovarense, Sportingu Lizbona i w FC Porto. Był tłumaczem trenera sir Bobby`ego Robsona w czasach, kiedy ten szkolił piłkarzy w Katalonii – w FC Barcelona. Tam miał okazję poznać, jak pracują najlepsi.

Kiedy wrócił do Portugalii, najpierw objął stanowisko trenera w dwóch mniejszych klubach, aby ostatecznie wrócić do FC Porto w 2002 roku już jako szkoleniowiec. W pierwszym sezonie udowodnił, że ma to „coś”. Zdobył Puchar Portugalii, Puchar UEFA oraz mistrzostwo kraju. Po roku potwierdził swoja klasę, broniąc wraz z piłkarzami FC Porto tytuł mistrzowski, a ponadto triumfując w Lidze Mistrzów.

Następnie z Portugalii trafił do Anglii, gdzie trenował piłkarzy Chelsea Londyn. Wraz z tą drużyną zdobył dwukrotnie mistrzostwo Anglii i puchar Anglii. Wówczas Międzynarodowa Federacja Historyków i Statystyków Futbolu uznała Jose Mourinho za najlepszego trenera na świecie. To nie uchroniło go przed zwolnieniem z Chelsea, w związku ze słabymi wynikami drużyny w kolejnym sezonie.

Z Anglii Jose Mourinho trafił do Włoch i objął drużynę Inter Mediolan. Kilka miesięcy pracy wystarczyło mu, by wygrać mecz o Superpuchar Włoch. Zdobył też w tym samym roku mistrzostwo kraju. Sukcesy powtórzył w kolejnym sezonie, a ponadto triumfował z Inter Mediolanem w Lidze Mistrzów.

Jego nazwisko było na ustach wielu właścicieli klubów europejskich. W końcu to Królewscy złożyli Mourinho ofertę nie do odrzucenia. W maju 2010 roku trener trafił na Santiago Bernabeu. Podpisał czteroletni kontrakt z Realem Madryt. Umowa została jednak przedwcześnie rozwiązana po dwóch sezonach.

Wówczas wyjechał do Anglii i ponownie został trenerem Chelsea, a później Manchesteru United i Tottenhamu. W 2021 roku rozpoczął kontrakt w AS Roma.

Połączenie świata piłki i inwestycji

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że Jose Mourinho zasłużył sobie swoimi osiągnięciami trenerskimi na przydomek nadany mu przez niego samego i podchwycony przez media – The Special One. Rzeczywiście, jest szkoleniowcem wyjątkowym, który doprowadził do wielu sukcesów swoich podopiecznych – piłkarzy z wielu znanych europejskich drużyn.

XTB wzięło pod uwagę jego dorobek zawodowy i pragnąc wykazać, jak wiele łączy świat piłki nożnej ze światem inwestorów, zaangażowało Jose Mourinho do tego, by trener stał się ambasadorem marki XTB. Przez dwa lata Jose Mourinho będzie uczestniczyć w kampaniach organizowanych z jego udziałem. Pierwszą akcją marketingową z portugalskim trenerem była kampania „Be Like Jose”, która uświadamiała, że klienci XTB mogę inwestować w akcje spółek giełdowych bez prowizji.

Sprawdź także:

Autor artykułu:Olga Gołaszewska

Content manager w firmie Mayko. Zajmuje się zarządzaniem treściami wszelkiego rodzaju.  Z wykształcenia filolog.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *