Podsumowanie miesiąca w e-commerce: luty 2022

Co działo się w branżach e-commerce i SEO w lutym? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tej prasówce szczegółowe porady od Google w kontekście SEO. Oprócz tego 3 ciekawe raporty na temat polskiego e-commerce, przemian cyfrowych oraz tego, jak do kwestii etycznych podchodzą firmy i konsumenci. W kwestii aktualności na największą uwagę zasługują pierwsze zdecydowane reakcje polskich firm na konflikt na Ukrainie.

Porady od Google

Lokalizacja serwera, komentarze i daty w title tagach – jak wpływają na pozycjonowanie?

1. Czy zmiana lokalizacji serwera może wpłynąć na SEO?

W przypadku e-commerce lokalizacja hostingu może mieć duży wpływ na powodzenie sklepu, dlatego czasami konieczne jest jej zmienienie. Jak taki krok wpłynie na pozycjonowanie?

John Mueller w jednym z odcinków Ask Googlebot poruszył tę kwestię. Oto najważniejsze rzeczy, na które zwrócił uwagę:

  • Po zmianie lokalizacji hosta można zauważyć spowolnienie w crawlingu. Będzie ono miało miejsce niezależnie od tego, czy serwer został przeniesiony do innego kraju, czy też pozostał w obrębie tego samego państwa.
  • Użytkownicy znajdujący się daleko od fizycznej lokalizacji nowego serwera szybko zauważą mniejsze lub większe spadki w szybkości ładowania. Problem ten można zminimalizować dzięki hostowaniu witryny w licznych lokalizacjach (korzystając np. z CDN).
  • Warto pamiętać, że lokalizacja serwera nie jest wykorzystywana w celu geotargetingu.

2. Jaką wartość mają komentarze użytkowników w przypadku SEO?

Choć komentarze nie są bezpośrednio czynnikiem rankingowym (samo ich istnienie na stronie nie gwarantuje nagle lepszych pozycji), to oczywiście nie można ich ignorować w kontekście SEO.

John Mueller w jednym z ostatnich Google Search Central SEO zwrócił uwagę na następujące kwestie:

  • Komentarze użytkowników często stanowią niejako streszczenie tego, czego dotyczy dana strona, co pomaga Google lepiej zrozumieć jej zawartość.
  • Działa to też w drugą stronę – spamerskie, niepowiązane znaczeniowo komentarze utrudniają Google to zadanie.
  • Usunięcie komentarzy może w znaczący sposób wpłynąć na SEO – zarówno w dobry, jak i w zły sposób.
  • Z tego też powodu na komentarze na swojej stronie powinieneś pozwalać jedynie wtedy, jeśli jednocześnie jesteś w stanie także je moderować.

3. Czy warto zamieszczać datę w title tagach?

Aktualność treści ma duże znaczenie w kontekście tego, jak podchodzą do nich użytkownicy. Czy warto dlatego w tytułach wpisów zaznaczać wyraźnie, kiedy doszło do publikacji? John Mueller odniósł się do tej kwestii w następujący sposób:

  • Umieszczanie dat w title tagach nie ma zauważalnego wpływu na SEO.
  • Takie działanie może mieć sens w przypadku newsów, choć Google nawet i bez tego jest w stanie w miarę skutecznie ustalić datę publikacji.
  • Datę w tytule warto dodać w ten sposób, jeśli w przypadku już opublikowanego tekstu doszło do większej zmiany, aktualizacji. Przykładowo wiele poradników stanowiących content evergreen, które, choć umieszczone nawet kilka lat temu, zamieszczają dopisek w stylu [lista zaktualizowana na 01.2022].

Dowiedz się więcej:

Raporty

1. Ranking polskich liderów e-commerce 2021

W lutym ukazał się coroczny raport SEO agencji Mayko z rankingiem polskich sklepów internetowych w 9. najważniejszych kategoriach.

W raporcie znalazły się także wypowiedzi specjalistów e-commerce. Eksperci podzielili się swoimi przewidywaniami na rok 2022 w branży. Dodatkowo w raporcie znajdziesz także analizy off-site i on-site zwycięskich sklepów.

Raport pobierzesz wypełniając poniższy formularz:



2. 83% producentów B2B w Europie planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową

Firmy Intershop i Evident zorganizowały ankietę wykonaną przez Copperberg, w której wzięło udział ponad 50 europejskich producentów B2B z obrotem przekraczającym 250 milionów euro. Oto najciekawsze wnioski z owego badania:

  • 41% respondentów odczuwa potrzebę rozwijania się i pozyskiwania nowych źródeł przychodów.
  • 24% producentów odczuwa również potrzebę stworzenia nowych modeli biznesowych, co jest związane z globalnym przejściem na rozwiązania cyfrowe.
  • 19% chce zwiększyć produktywność i przychody lub obniżyć koszty dzięki wdrożeniu narzędzi cyfrowych.
  • Co najmniej 83% producentów zwiększy w tym roku swój budżet w kontekście cyfrowych strategii o maksymalnie 20%. Mniejsza grupa (15%) utrzyma taki sam budżet jak w ubiegłym roku, a 2% producentów zmniejszy swój budżet od 1 do 20%.
  • 58% producentów korzysta już z rozwiązań cyfrowych jak e-commerce.

3. Sprzedawcy zaczynają zwracać uwagę na kwestie etyczne w swoich kontaktach biznesowych

W Anglii można dostrzec rosnący trend – sprzedawcy zrywają relacje biznesowe z dostawcami, którzy nie spełniają określonych standardów etycznych. W 2021 roku w omawianym kraju zakończono dlatego kontrakty warte 8,3 miliarda euro.

Skąd bierze się takie zjawisko? Coraz więcej członków młodszego pokolenia zwraca uwagę na kwestie etyczne w przypadku firm, od których nabywa produkty. W rezultacie sami sprzedawcy także bliżej przyglądają się swoim relacjom biznesowym.

Jakie są główne powody zrywania relacji biznesowych? Oto one:

  • Korzystanie z materiałów nieekologicznych – 39%.
  • Nieuczciwe godziny pracy – 37%.
  • Brak członkostwa w organizacji lub instytucji handlowej, która monitoruje standardy etyczne – 32%.

Jak ujęła to Karen Johnson, Dyrektor ds. bankowości detalicznej i hurtowej w Barclays Corporate Banking:

Obserwujemy wyraźne przyspieszenie i zmianę podejścia detalistów w kierunku priorytetowego traktowania zrównoważonych i etycznych standardów w każdej części ich działalności biznesowej. Zaczyna to teraz odbijać się na dostawcach detalicznych, którzy co roku rozwiązują kontrakty warte miliardy funtów.

Dowiedz się więcej:

Wydarzenia, aktualności

Google Ads się rozwija, Allegro również, a wiele polskich firm nie pozostaje obojętnych na agresję Rosji i Białorusi na Ukrainę.

1. Priorytety Google Ads na przyszłość

Wiceprezes i dyrektor generalny Google Ads, Jerry Dischler opisał niedawno najważniejsze cele, jakie Google Ads stawia sobie w najbliższym czasie. Oto one:

  • Automatyzacja

Ponad 80% reklamodawców Google korzysta obecnie z automatycznego określania stawek, aby oszczędzać czas i poprawiać wydajność swoich reklam. Z tego powodu Google chce kłaść większy nacisk na kampanie typu Performance Max i Discovery.

  • Pomiary

Aktualizacja iOS 14 oraz przyszłe ograniczenia nakładane na pliki cookies utrudnią dokonywanie pomiarów w celach marketingowych. Google będzie dlatego skupiać się na nowych metodach, które pozwolą zbierać potrzebne dane, jak i szanować prywatność użytkowników.

  • Prywatność i ochrona danych

Google zaktualizował swój podręcznik dotyczący ochrony prywatności, aby uwzględnić potrzeby związane z prywatnością zarówno z punktu widzenia reklamodawców, jak i użytkowników. Trzy główne punkty tej publikacji obejmują budowanie bezpośrednich relacji z klientami, zapewnianie dokładności pomiarów i możliwość podejmowania działań oraz zachowanie adekwatności reklam.

2. Allegro w 2021 osiągnęło przychód w wysokości 1,14 miliarda €

Allegro nie przestaje dynamicznie się rozwijać. Wspomniana w podtytule kwota stanowi jednocześnie wzrost o 33,9% w stosunku do poprzedniego roku. Oto kilka innych ciekawych statystyk w kontekście 2021 roku:

  • Allegro ma 13,5 miliona aktywnych użytkowników – niemal połowa pochodzi z Polski.
  • Na platformie można znaleźć ponad 250 milionów ofert.
  • Na Allegro działa ok. 133 000 sprzedawców.
  • Wolumen sprzedaży brutto (inaczej GMV, czyli łączna wartość wszystkich sprzedanych produktów) wyniosła 9,09 miliarda €.

Allegro inwestuje także w realizację zamówień i logistykę. Klienci mogą obecnie wybierać spośród prawie 50 000 punktów odbioru przesyłek, co sprawia, że jest to najszersza sieć w Polsce. W tym roku firma rozbuduje sieć skrytek pocztowych do 3 000 sztuk i jeszcze bardziej zwiększy możliwości realizacji zamówień.

3. Polskie firmy e-commerce reagują na wojnę wywołaną przez Rosję

Polskie firmy, chcąc wyrazić solidarność z Ukrainą, podejmują zdecydowane działania. Przykładowo Frisco.pl, czyli największy supermarket internetowy, już 25 lutego, czyli dzień po rozpoczęciu inwazji, wycofał z oferty produkty pochodzące z Rosji i Białorusi.

Prezes InPostu podjął decyzję o tym, aby nie korzystać z usług firm rosyjskich i białoruskich, a nawet tych, które mają w swoim akcjonariacie kapitał owych państw.

Z kolei Grupa Eurocash apeluje o solidarność oraz uruchamia specjalną infolinię. Pracownicy z Ukrainy mogą z niej skorzystać, aby we własnym języku przekazać firmie, jakiej pomocy potrzebują.

W międzyczasie Allegro przekazało już ponad milion złotych na pomoc dla Ukrainy. Jednocześnie w kontekście wycofania z oferty produktów rosyjskich i białoruskich firma nie podjęła jeszcze decyzji, tłumacząc, iż chce „uniknąć podejmowania pochopnych kroków”.

Dowiedz się więcej:

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.