Prasówka SEO/e-commerce

Podsumowanie miesiąca w e-commerce: styczeń 2022

Co działo się w branżach e-commerce i SEO w pierwszym miesiącu nowego roku? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tej prasówce przydatne porady dotyczące pozycjonowania i wewnętrznego linkowania. Z raportów dowiesz się z kolei, jakie metody płatności są najpopularniejsze w Europie oraz czym różnią się nawyki zakupowe u Polek i Polaków.

Z ciekawszych wydarzeń na pewno nie można przeoczyć tego, że OLX nawiązał współpracę z InPostem.

Porady od Google

W tej sekcji 3 porady dotyczące SEO i optymalizacji technicznej:

1. Nie ma związku między wyświetleniami i ilością zapytań na frazy kluczowe

Czy dane dotyczące wyświetleń w Google Search Console mogą być używane do szacowania wolumenu wyszukiwania? Załóżmy, że dana strona zajmuje pierwszą pozycję w rankingu dla wybranego słowa kluczowego i uzyskuje 1 000 wyświetleń miesięcznie. Czy oznacza to, że wolumen wyszukiwania tej frazy także będzie wynosić w przybliżeniu 1 000 zapytań miesięcznie?

Jak wytłumaczył to na Twitterze John Mueller, nie należy wyciągać takich wniosków:

Wyświetlenia to po prostu wyświetlenia, jakie twoja witryna otrzymała w wyszukiwarce. Niekoniecznie są to wszelkie wyświetlenia pokazane każdemu użytkownikowi. Nie jest to wolumen wyszukiwania. Ponadto wszystkie narzędzia mierzące wolumeny zgadują i upraszczają ilość zapytań, więc liczby, które w nich widać, zawsze będą błędne.

Nawet jeśli dana strona zajmuje pierwszą pozycję na wybraną frazę kluczową, to ilość wyświetleń nie będzie pokrywać się z wolumenem zapytań, gdyż owa witryna nie jest pokazywana każdemu użytkownikowi dosłownie we wszystkich przypadkach.

2. Czy na wartość wewnętrznych linków wpływa ich umiejscowienie?

Wewnętrzne linkowanie to bardzo ważny proces w optymalizacji technicznej. Wiadomym jest także, że Google podczas analizowania strony rozbija ją niejako na poszczególne sekcje i każdą z nich traktuje inaczej. Czy w takim razie dodanie odnośnika w innych częściach podstrony jak nagłówek, stopka, środek głównego contentu itp. ma duże znaczenie?

Jak ujął to John Mueller:

[Wartości] są dość podobne.

Nie sądzę, aby istniała wymierna różnica w kwestii linków wewnętrznych w różnych częściach strony. Myślę, że inaczej jest w przypadku treści znajdującej się w innych częściach witryny, gdy próbujemy ustalić, co jest unikatową zawartością.

Choć zatem Google może traktować odnośniki nieco inaczej, to jednak są to różnice na tyle małe i nieistotne, że nie warto zwracać uwagi na ten czynnik.

3. Czy Google może mieć problemy z dużymi plikami robots.txt?

Jeden z uczestników Google Search Central SEO Office Hours przedstawił swoją sytuację związaną z plikiem robots.txt. Obejmował on ponad 1 500 linii, w których skład wchodziły liczne dyrektywy disallow. Z powodu pewnych kwestii nie było możliwe zastosowanie noindex.

Czy taki stan rzeczy może negatywnie wpłynąć na SEO? Jak ujął to John Mueller:

Nie stworzy to bezpośrednio negatywnych problemów w związku SEO, ale taki stan rzeczy sprawia, że [plik robots.txt] jest o wiele trudniejszy do utrzymania – łatwiej jest przypadkowo zrobić coś, co spowoduje kłopoty.

Duży plik nie jest zatem problemem sam w sobie, jednak może on prowadzić do wygenerowania się innych.

Mueller dodał także, że brak sitemapy w pliku robots.txt nie stanowi problemu, gdyż Google ma wiele innych metod na jej rozpoznanie.

Dowiedz się więcej:

  1. John Mueller na temat korelacji między wyświetleniami a wolumenem zapytań
  2. John Mueller na temat umiejscowienia linków na stronie i ich wartości
  3. John Mueller na temat wpływu rozmiaru pliku robots.txt na SEO

Raporty

Poniżej ciekawe raporty dotyczące tego, jak chętnie dzielimy się danymi w Internecie, z jakich metod płatności korzystamy i więcej:

1. 90% klientów podzieli się adresem mailowym w zamian za małą zachętę

Kiedy klienci są skłonni dzielić się osobistymi danymi jak adres mailowy? Czy na ogół ufają firmom, z którymi wchodzą pierwszy raz w interakcje? Na te i inne pytania odpowiada badanie przeprowadzone przez Google oraz Boston Consulting Group. Oto najciekawsze wnioski:

  • 74% klientów jest zainteresowanych jedynie reklamami, które są do nich dostosowane.
  • 1/3 ankietowanych jest gotowa podzielić się adresem e-mail, nie otrzymując przy tym niczego w zamian (np. e-booka lub kuponu).
  • W przypadku korzystniejszej wymiany odsetek ten wzrasta aż do 90%.
  • Gdy klienci ufają danej marce, są praktycznie 2 razy bardziej skłonni podać dane osobowe.
  • 29% klientów wyjściowo nie ufa firmom, z którymi ma do czynienia.
Tabela co skutecznie zachęci klientów do podzielenia się danymi osobistymi

2. Najpopularniejsze metody płatności w różnych państwach Europy

Platforma finansowa Genome sporządziła listę obecnych trendów, jeśli chodzi o popularne metody płatności w wybranych krajach Europy:

  • Wielka Brytania – niezmiennie dużą popularnością cieszą się karty debetowe i kredytowe, choć portfele cyfrowe zaczynają z nimi rywalizować. Często wykorzystywane są także takie opcje jak PayPal i Google Pay.
  • Niemcy – większość klientów płaci za pomocą Visy, Mastercard, portfeli cyfrowych oraz metody Sofort. Dominują także Giropay, Girocard, Apple Pay, Klarna, Splitit i PayPal.
  • Hiszpania – dominują karty kredytowe i debetowe, choć ich miejsce zaczynają zastępować cyfrowe portfele.
  • Francja – tutaj także dominują karty, jednak cyfrowe portfele nie są zbyt popularne i wykorzystywane są głównie w przypadku płatności mobilnych.
  • Holandia – większość mieszkańców tego kraju korzysta z lokalnej metody płatności iDeal, która w ostatnich latach zyskała popularność. Często wykorzystywane są także inne metody jak bezpośrednie przelewy bankowe, rachunki, czy AfterPay.
  • Polska – w większości wybieramy bezpośrednie przelewy bankowe przez Przelewy24, BLIK i PayU. Karty debetowe cieszą się mniejszą popularnością, podobnie jak portfele cyfrowe, choć te drugie zaczęły być częściej wykorzystywane.

3. Jak Polacy i Polki dokonują zakupów w Internecie?

Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowała badanie Mr. & Mrs. E-commerce, które przygląda się zwyczajom zakupowym mężczyzn i kobiet w Polsce. Oto najważniejsze wnioski, jakie można z niego wyciągnąć:

  • Zarówno mężczyźni, jak i kobiety regularnie dokonują zakupów w Internecie – różnice dotyczą głównie tego, jak obie grupy podchodzą do tego zadania.
  • Dla 28% Polek zakupy internetowe to czysta przyjemność i możliwość wypróbowania nowych produktów. Z kolei dla 30% mężczyzn czynność ta stanowi raczej niemiły obowiązek.
  • 42% kobiet i 45% mężczyzn określa się jako racjonalni kupujący.
  • Mężczyźni, jak i kobiety najchętniej korzystają z szybkich przelewów jak Przelewy24 i Dotpay.
  • Obie płcie są także gotowe korzystać z nowych metod płatności.
  • Polki podczas zakupów polegają głównie na informacjach od znajomych i rodziny (16%). Z kolei mężczyźni bardziej preferują porównywarki cenowe i fora internetowe (14%).
Częstotliwość zakupów online

4. Większość głównych stron internetowych łamie prawa UE związane z przejrzystością zamieszczanych recenzji

Komisja Europejska oraz organizacja Consumer Protection Cooperation (CPC) przeanalizowały 223 strony internetowe, w których skład wchodziły sklepy, platformy marketplace, wyszukiwarki, porównywarki cen i produktów oraz serwisy do dokonywania rezerwacji.

Oto najważniejsze wnioski, jakie wyciągnięto z analizy:

  • W przypadku 144 stron nie dało się w pełni ustalić, czy firmy podejmowały odpowiednie wysiłki, aby zadbać o autentyczność recenzji.
  • Przynajmniej 104 strony nie informowały użytkowników, jak są gromadzone i przetwarzane recenzje.
  • 118 stron nie zawierało informacji o tym, jakie działania są podejmowane w celu zwalczania fałszywych recenzji.
  • 55% przeanalizowanych stron nie było dostosowanych z myślą o Dyrektywie o Nieuczciwych Praktykach Handlowych (Unfair Commerce Practices Directive). Wymaga ona, aby strony internetowe przedstawiały konsumentom prawdziwe informacje w celu zapewnienia im możliwości podjęcia świadomej decyzji.

Dowiedz się więcej:

  1. Czy konsumenci są gotowi dzielić się swoimi danymi osobistymi (Google, Boston Consulting Group – Consumers Want Privacy. Marketers Can Deliver)?
  2. Najpopularniejsze metody płatności w wybranych krajach Europy
  3. Nawyki podczas zakupów internetowych wśród mężczyzn i kobiet w Polsce (Izba Gospodarki Elektronicznej – Mr. & Mrs. E-commerce)
  4. Analiza Unii Europejskiej dotycząca stron internetowych i jakości zamieszczanych recenzji

Wydarzenia, aktualności

Google może zredukować crawl rate w najbliższym czasie, a InPost nawiązuje kolejne duże partnerstwo:

1. Google może zmniejszyć crawl rate

Google zastanawia się nad tym, czy w najbliższych latach nie zmniejszyć częstotliwości, w jakiej przeprowadza crawling i indeksowanie stron internetowych. Głównym powodem jest zmniejszenie ilości wykorzystywanej energii, co ma zredukować negatywny wpływ na środowisko.

Crawling ma 2 główne funkcje – odkrywanie nowego contentu i odświeżanie tego już istniejącego. Google planuje zredukowanie częstotliwości tego drugiego procesu. Przykładowo strony główne blogów powinny być często aktualizowane, gdyż regularnie pojawia się na nich nowa treść. Jeśli jednak chodzi o takie podstrony jak O nas, crawling nie musi zachodzić tutaj często. Google uważa, że w przypadku takich procesów można stosunkowo łatwo w zauważalny sposób zmniejszyć zużycie energii.

Jak wpłynęłoby to na SEO? Wbrew temu, co sądzi wiele osób, jeśli na danej stronie częściej zachodzi crawling, wcale nie znaczy to, że automatycznie będzie zajmować ona lepsze pozycje. Z tego powodu taka decyzja nie zmieniłaby wiele w kontekście pozycjonowania. Po prostu Google stałoby się skuteczniejsze w gospodarowaniu swoimi zasobami.

2. OLX nawiązuje współpracę z InPostem

InPost współpracuje z głównymi platformami sprzedażowymi w Polsce. Niedawno do tej grupy dołączył także OLX. Opcja ta staje się coraz bardziej popularna na omawianym serwisie – dostępna jest już w 13 milionach ogłoszeń, czyli ponad połowie.

Polska to światowy lider, jeśli chodzi o ilość paczkomatów w kraju. Serwis OLX na pewno zyska na tym partnerstwie.

Dowiedz się więcej:

  1. Jeden z planów Google na przyszłość może obejmować zmniejszenie częstotliwości crawlingu (dyskusja na ten temat zaczyna się od ok. 2:40)
  2. Użytkownicy OLX mogą korzystać z paczkomatów InPost
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *