Darmowy audyt SEO vs płatny – który wybrać?
Jeśli chcesz, aby Twoja strona z powodzeniem się rozwijała, musisz od czasu do czasu ocenić jej stan. Dzięki temu będziesz w stanie wprowadzić odpowiednie poprawki oraz postawić sobie cele na przyszłość.
Jak to zrobić? Odpowiedzią jest audyt SEO. Na czym on polega i jakie są jego korzyści? Czy wystarczy, że przeprowadzisz go za darmo? A może lepiej zainwestować w płatny audyt w agencji SEO? Tego dowiesz się w tym artykule.
Audyt SEO – czym jest?
Celem audytu SEO jest przeanalizowanie strony internetowej pod kątem tego, jak skutecznie pozycjonuje się w Internecie. Jako że na ten proces wpływa mnóstwo czynników, w audycie bierze się pod uwagę liczne kwestie takie jak:
- struktura strony;
- nawigacja;
- braki w contencie;
- aspekty SEO on-site;
- aspekty SEO off-site;
- wnioski wyciągnięte z analizy konkurencji.
W praktyce taka analiza pozwoli zidentyfikować popsute linki, duplikację treści, źle przeprowadzone przekierowania, wadliwe meta opisy i meta tytuły. Duże znaczenie ma także analiza konkretnych metryk jak czas ładowania, średni czas spędzony na stronie, czy współczynnik odbicia (bounce rate).
Dlaczego warto regularnie przeprowadzać audyt SEO?
Branża SEO stale się rozwija – kolejne zmiany w algorytmie Google potrafią od czasu do czasu mocno wstrząsnąć tym, co wpływa na skuteczne pozycjonowanie strony w Internecie. Oprócz tego Twoja strona z biegiem czasu także w mniejszym lub w większym stopniu się rozbudowuje. Kolejne wpisy na blogu, dodatkowe produkty i kategorie, nowe sekcje – wszystko to przyczynia się do powstawania coraz bardziej złożonego systemu, który stale trzeba mieć pod kontrolą.
Jeśli weźmiemy pod uwagę powyższe czynniki, regularne przeprowadzanie audytu SEO staje się koniecznością. To właśnie dzięki niemu uda się wykryć na stronie kwestie, które utrudniają Ci wybicie się w Google.
Jak wygląda przeprowadzenie profesjonalnego audytu SEO?
Jako że audyt SEO to złożone zadanie, najlepiej jest je zlecić agencji, w której doświadczeni specjaliści zrealizują go za Ciebie. Możesz także skorzystać z usług pojedynczych ekspertów freelancerów, jeśli jednak prowadzisz rozbudowany sklep internetowy, zapewne nie będą oni mieć odpowiednich mocy przerobowych.
Ile czasu zajmuje przeprowadzenie audytu SEO? Jeśli mowa o stosunkowo prostych i małych stronach, zajmuje to kilka dni. W przypadku rozbudowanych witryn agencja może potrzebować od 2 do 6 tygodni. Jest tak, gdyż często jedynie długoterminowa analiza poszczególnych czynników pozwoli dojść do prawidłowych wniosków. Po przeprowadzeniu takiego audytu klient otrzymuje raport, który przedstawia wykryte problemy oraz zalecenia na przyszłość.
Jakich kosztów można się spodziewać? Podstawowy audyt SEO kosztuje w granicach od 500 do 600 złotych netto. W przypadku rozbudowanych stron kwota ta może już jednak zamykać się w granicach 1 500 – 5 000 złotych netto. W skład takiej usługi często wchodzi też analiza użyteczności witryny oraz tego, jak poprawić konwersje.
Czy warto wybrać darmowy audyt SEO?
W sieci można znaleźć wiele ogłoszeń firm przeprowadzających darmowe audyty SEO. Oprócz tego istnieje sporo narzędzi, które pozwolą Ci go zrealizować samodzielnie. Czy warto zdecydować się na taką opcję?
Na początku omówmy jednak, czym w praktyce jest ów darmowy audyt. Sprowadza się on zwykle do przeanalizowania pojedynczej strony (tak – pojedynczej strony, zwykle głównej, a nie całej witryny) za pomocą narzędzia analizującego jej kod.
Tak zautomatyzowany proces pozwala sprawdzić m.in. ilość słów na stronie, szybkość ładowania strony, obecność tekstu alternatywnego w obrazkach, długość meta opisów, obecność tagów kanonicznych i w zależności od narzędzia mniej lub więcej innych aspektów technicznych.
Oczywiście dostęp do takich informacji jest bardzo przydatny, zwłaszcza że tego typu analizę można przeprowadzić bardzo szybko. Problem tkwi jednak w tym, że w ten sposób nie uzyskasz praktycznych wskazówek i wniosków.
Narzędzie do automatycznego audytu wykryje, ile tagów kanonicznych znajduje się na stronie. Jednak dopiero doświadczony ekspert SEO będzie w stanie ustalić, czy zastosowano je tam z sensem i czy nie trzeba ich nawet usunąć.
Jeśli zatem nie dysponujesz zaawansowaną wiedzą na temat pozycjonowania, audyt SEO wykonany za pomocą darmowego narzędzia wiele Ci nie pomoże.
Co jednak, jeśli taką usługę oferuje agencja? Zapewne jest to jej narzędzie do wstępnego pozyskiwania klientów. Taka szybka analiza pozwala firmie szybko przeanalizować Twoją stronę. Ty także dzięki niej zwykle dowiesz się, czy czasem na witrynie nie ma poważnych problemów. Po otrzymaniu takich informacji prawdopodobnie będziesz chciał dowiedzieć się więcej i skontaktujesz się z agencją.
Podsumowanie
Regularne przeprowadzanie audytu SEO to konieczność, jeśli chcesz zadbać o świetne wyniki swojej strony w Google. Darmowe audyty mają pewną wartość, jednak zależy ona głównie od tego, w jakim stopniu samemu znasz się na pozycjonowaniu.
Jeśli zależy Ci jednak na konkretnej analizie i praktycznych wskazówkach, które pozwolą Ci rozwinąć swoją stronę, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji SEO, która zrealizuje taki audyt dla Ciebie.
Komentarze
6 wypowiedzi:Świetny artykuł, widać, że faktycznie opierasz teksty na danych 😉 Dzięki!
Darmowy audyt niewiele da – potrzeba i tak to zintepretować. A bez doświadczenia nie ma na to szans.
darmowy audyt często jest tym pierwszym i niektórzy myślą, że wystarczającym, dzięki za art.
Myślę, że trzeba uważać z tymi darmowymi audytami SEO, bo często agencje robią je ekspresowo, podstawiając dane i wysnuwając ogólne, niewiele wnoszące wnioski. W takich sytuacjach powinna się zaświecić zdecydowanie czerwona lampka. Ja na szczęście tego w swojej pracy nie stosuję.
Fajny i oddający realia artykuł. Widziałem w życiu kilka różnych darmowych audytów i zawsze satysfakcję sprawiało mi równanie z ziemią „wniosków” wypływających z takiego audytu 😀
Myślę, że można spróbować darmowego jak i płatnego.