E-commerce – podsumowanie miesiąca (05.2021)

Co się działo w branży e-commerce w maju? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W podsumowaniu maja przyjrzymy się m.in. poradom dotyczącym Core Web Vitals, raportom na temat realizacji zamówień w Unii Europejskiej, nowemu podatkowi VAT dla e-commerce oraz ostatnim poczynaniom Alibaby i InPostu.

Core Web Vitals – przydatne porady od Google

Aktualizacja Core Web Vitals to najnowszy update od Google, który w widoczny sposób wpływa na pozycjonowanie stron (więcej na jej temat możesz dowiedzieć się tutaj). W ostatnim miesiącu poznaliśmy kilka szczegółów dotyczących działania tego nowego czynnika rankingowego.

Google podczas indeksowania grupuje podobne strony, aby w razie braku odpowiedniej ilości danych dalej być w stanie odpowiednio je ocenić. Proces ten zachodzi także w przypadku wyniku Core Web Vitals – jeśli wyszukiwarka nie może przyporządkować danej podstronie konkretnej punktacji, „zaciągnie” ją z podobnych.

W praktyce sprawia to, że wprowadzenie poprawek na niektórych stronach nie znajdzie odzwierciedlenia w lepszej punktacji Web Vitals, gdyż Google potrzebuje w tym celu dostrzec je w szerszej skali, jako że grupuje podstrony i ich wyniki.

Warto też wiedzieć, że dostosowanie strony do Core Web Vitals może wymagać pójścia na liczne kompromisy, jeśli np. aktualne rozszerzenia i funkcjonalności źle wpływają na funkcjonowanie witryny. Warto w tym celu przeprowadzić techniczną analizę strony internetowej, która pomoże ustalić jej mocne i słabe punkty, a następnie zdecydować, gdzie wprowadzić zmiany.

Dowiedz się więcej:

Nowy VAT w e-commerce – co powinieneś o nim wiedzieć?

1 lipca 2021 roku na terenie Unii Europejskiej zostaną wprowadzone nowe przepisy związane z podatkiem VAT. Będą one dotyczyć serwisów marketplace oraz sklepów internetowych.

Jak przepisy te wpłyną na handel internetowy? Przede wszystkim utrudnią sprowadzanie produktów z państw spoza Unii Europejskiej, a zwłaszcza z Chin. Z drugiej strony ułatwią sprzedaż do sąsiednich krajów.

Można już zauważyć przygotowania do najnowszych zmian. Allegro obciąży sprzedawców, których siedziba znajduje się poza UE odpowiednim podatkiem i już sugeruje przedsiębiorcom, aby uwzględnili to w cenach swoich produktów.

Wiele sprzedawców sprowadza tanie produkty z Chin, a następnie odsprzedaje je w Polsce. Najnowsze przepisy zabolą ich szczególnie, gdyż omawiana ustawa chce pobudzić rynek wewnętrzny, regulując takie praktyki. W całej inicjatywie można też doszukać się chęci większego uniezależnienia europejskiego handlu od Państwa Środka.

Dowiedz się więcej:

Jak wygląda realizacja zamówień w Europie?

Rozwój e-commerce spowodowany pandemią wygenerował jednocześnie liczne wyzwania dla handlu. White Paper Ecommerce Fulfillment Guide 2021 przygotowany przez Salesupply przygląda się kwestii realizacji zamówień w przypadku poszczególnych państw i branż.

Oto najciekawsze dane z raportu:

  • Mieszkańcy Holandii zwracają najwięcej zamówionych online produktów.
  • W przypadku Belgii zanotowano największy udział handlu transgranicznego, który obejmuje 30,8% wszystkich transakcji.
  • Więcej niż połowa Niemców nie zwraca produktów zamówionych online. Dla naszych zachodnich sąsiadów najważniejsze w zakupach przez Internet są szybka dostawa i możliwość swobodnego wybrania adresu zamówienia.
  • Z racji Brexitu handel transgraniczny w Wielkiej Brytanii stał się bardzo marginalny i jego udział w rynku wynosi zaledwie 4,1%. Liczne komplikacje prawne i dodatkowe opłaty skutecznie zniechęcają Brytyjczyków do zamawiania produktów z innych krajów.
  • Największy udział w polskim handlu internetowym ma odzież. Odbierając produkty, najczęściej korzystamy z Paczkomatów i dostaw pod własny adres. Ponad 66% Polaków nie zwraca zamówionych towarów.
Najszybciej rosnące rynki online w Polsce

Najszybciej rosnące rynki online w Polsce w 2020 roku

Dowiedz się więcej:

Z powodu pandemii europejskie e-commerce wzrosło w znaczący sposób

Firma Nets przyjrzała się temu, jak w ciągu ostatniego roku w krajach Europy rozwinęło się e-commerce. Jak już wskazuje nagłówek tego podpunktu, można spodziewać się wysokich liczb.

Procent konsumentów dokonujących obecnie zakupów Internecie częściej niż przed COVID-19:

  • Polska – 42%
  • Austria – 38%
  • Niemcy – 33%
  • Szwajcaria – 30%
  • Finlandia – 24%
  • Norwegia – 22%
  • Szwecja – 22%
  • Dania – 19%

Raport wskazuje także, że najczęściej kupowane produkty online to ubrania i jedzenie, co jest bardzo zrozumiałe z racji licznych obostrzeń, które nałożono podczas pandemii.

Strona z raportu dotycząca Polski

Strona z raportu dotycząca e-commerce w Polsce

Dowiedz się więcej:

Koszt dostawy to kluczowy czynnik przy wyborze sklepu internetowego

Agencja YouGov oraz firma Seven Senders przygotowała raport dotyczący tego, jak w 9 krajach Europy kwestia dostawy jest traktowana przez klientów. Oto najważniejsze informacje:

  • Dla 55% respondentów koszt dostawy jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze sklepu.
  • W Hiszpanii oraz we Francji darmowa dostawa jest szczególnie pożądana przez klientów – w omawianych państwach oczekuje jej odpowiednio 39% i 32% konsumentów.
  • Konsumenci z Wielkiej Brytanii nie przejmują się ceną za dostawę, jeśli chcą zakupić niszowy, trudno dostępny produkt.
  • Dla nieco ponad 25% respondentów wysyłka powinna być zawsze darmowa, podczas gdy 30%, oceniając jej koszt, bierze także poprawkę na jakość produktu.

Dowiedz się więcej:

InPost chce postawić jeszcze więcej paczkomatów

Pod koniec 2021 roku InPost chce mieć łącznie nawet 16 000 paczkomatów. Ekspansja ma dotyczyć nie tylko terenu Polski, bowiem firma osiąga także coraz większe przychody w Wielkiej Brytanii, gdzie także planuje postawić więcej swoich urządzeń.

Dużą przyczyną rozwoju firmy ma być popularność aplikacji InPost Mobile, która ma już ponad 6,3 mln aktywnych użytkowników. Pomaga ona generować zaangażowanie wśród klientów i budować z nimi długoterminową relację.

Oprócz tego InPost podejmuje kolejną dużą inwestycję – na terenie Krakowa chce postawić fabrykę paczkomatów oraz centrum naukowo-badawcze, które pomogą sprostać zapotrzebowaniu na coraz większą ilość urządzeń. W tym samym mieście trwają także prace nad budową kolejnego (czwartego) centrum logistycznego.

Dowiedz się więcej:

Alibaba notuje stratę

Po raz pierwszy od ośmiu lat chiński gigant zanotował kwartalną stratę. Czy Alibaba traci klientów? Nie – wszystkiemu winna jest grzywna nałożona przez władze Chin.

Wyniki sprzedaży w ostatnich miesiącach były wręcz bardzo dobre, jednak grzywny nałożone w związku z oskarżeniami o działania monopolowe wynosiły aż 2,3 miliarda euro. Gdyby nie one, spółka zanotowałaby wzrost z działalności operacyjnej na poziomie 21%.

Cała sytuacja związana z oskarżeniami o działania monopolistyczne wpłynęła także negatywnie na akcje spółki. Jeśli to koniec konfliktu z władzami Chin, możliwe, że wartość chińskiego giganta na giełdzie ponownie zacznie rosnąć.

Alibaba nie miała łatwo w ostatnich miesiącach. Prezes spółki, Jack Ma, pod koniec 2020 roku przestał pojawiać się publicznie. Na kolejnej konferencji prasowej pokazał się dopiero pod koniec stycznia 2021 roku, choć nie miała ona związku z działalnością jego imperium.

Nagłe zniknięcie prezesa Alibaby wynikało z tego, że odważył się on publicznie skrytykować chiński system bankowy. Nie była to przypadkowa decyzja, gdyż Jack Ma planował giełdowy debiut swojej spółki Ant, która specjalizuje się właśnie w usługach finansowych. Działania władz Chin pokrzyżowały te plany, co poskutkowało ostatecznie wspomnianą grzywną.

Czy to koniec problemów spółki Jacka Ma? Tego dowiemy się w najbliższych miesiącach.

Dowiedz się więcej:

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *