Google opublikowało poradnik na temat tego jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce
Google opublikowało e-book liczący sobie 108 stron. Zawarto w nim mnóstwo porad odnośnie do tego, jak zwiększyć sprzedaż w sklepach internetowych – wszystko poparte dokładnymi testami A/B oraz ciekawymi case studies. Znajdziemy tutaj mnóstwo odnośników do innych przydatnych źródeł informacji. Każda strona tego darmowego e-booka jest na wagę złota.
Mnóstwo przydatnych porad
UX Playbook for Retail zawiera konkretne plany działania oraz strategie, które zostały już zastosowane przez inne wielkie marki. Pomogą one zwiększyć konwersję oraz sprzedaż.
Publikacja porusza 6 ważnych tematów, które mają ogromne znaczenie w każdym sklepie internetowym.
- Strony główne/sprzedażowe.
- Menu i nawigacja.
- Wyszukiwanie.
- Kategorie/produkty.
- Konwersja.
- Optymalizacja formularzy.
Przykładowo, jeśli chodzi o tworzenie stron głównych oraz landing page, Google przedstawia następujące porady.
- Call to action powinno być zawsze above the fold (czyli powinno znajdować się w tej części strony internetowej, która jest widoczna zaraz po jej załadowaniu i nie ma konieczności jej przewijania).
- Call to actions powinny być zawsze opisowe, czyli podkreślać korzyści wynikające z podjęcia działania.
- Jasno określone value proposition także powinno być above the fold.
- Nie należy używać inwazyjnych, pełnoekranowych reklam, które pojawiają się w osobnym okienku przeglądarki (tzw. interstitial).
- Nie należy używać tzw. automatycznych karuzel (sliderów).
- Używaj czytelnych rozmiarów czcionek.
- Korzystaj z dowodu społecznego.
Jeśli zaś chodzi o produkty, to znajdziemy następujące porady.
- Zezwalaj użytkownikom na to, aby mogli z łatwością filtrować/sortować duże ilości produktów.
- Upewnij się, że funkcja filtrowania jest w ogóle przydatna i działa.
- Dodaj elementy, które „popędzają” do zakupu (jak czasowo ograniczona oferta).
- Wyświetlaj informacje o produktach above the fold.
- Upewnij się, że opisy produktów są czytelne.
- W przypadku dużej ilości produktów dodaj recenzje.
E-book wskazuje na wiele rzeczy, które są niejako niedopatrzeniami pod kątem user experience. Przykładowo funkcja wyszukiwarki w danym sklepie nigdy nie powinna zwracać zerowych wyników.
Oprócz tego podano kilka ciekawych danych.
- 22% wyszukiwań daje zerowe wyniki.
- 85% wyszukiwań nie zwraca tego, czego szukał użytkownik.
- 80% osób w wyniku tego opuści stronę internetową.
W poradniku znajdziemy przykład sklepu, który zamiast zwracać w wyszukiwarce zerowe wyniki, przedstawia najpopularniejsze kategorie produktów. Zwiększa to szanse na to, że użytkownik znajdzie to, czego szuka lub zainteresuje się zupełnie innym produktem.
Stosuj widoczny pasek wyszukiwania
Inna ciekawa wskazówka również dotyczy opcji wyszukiwania. Google zaleca, aby pasek narzędzia wyszukiwania był zawsze łatwo dostępny. Dlaczego? Otóż według Google w przypadku użytkowników, którzy korzystają z tej funkcji, ma miejsce średnio o 200% większa szansa na to, że dokonają oni zakupu.
Stare dobre metody
Google na podstawie swoich analiz zaleca starą technikę sprzedażową, jaką jest wzbudzanie w kupującym uczucia powagi chwili. Jeśli technika ta zostanie wykonana poprawnie, może przynieść świetne rezultaty.
Istnieją trzy sposoby, jak można to osiągnąć.
- Ograniczenia ilości (zostały jedynie 3 bilety w tej cenie).
- Ograniczenia czasowe (przecena jedynie do 1 stycznia).
- Ograniczenia kontekstowe (nadchodzi sezon – kup buty sportowe już teraz).
Kilka innych ciekawych porad
Niektóre z porad są dość sprytne. Przykładowo publikacja radzi, aby nie pokazywać użytkownikowi menu, gdy jest on na drodze do rozliczenia. W miejsce tego Google zaleca, aby odsyłać kupujących jedynie do strony głównej, koszyka lub do strony obsługi klienta. Mocno zaznaczono, aby standardowe menu nie było pokazywane.
W publikacji znajdziemy też informacje na temat tego, jak bardzo skuteczna w działaniu jest opcja autokorekty w wyszukiwarce sklepowej. Gdy została ona zastosowana w przypadku sklepu MANGO, osiągnięto następujące rezultaty:
- Konwersja na urządzeniach mobilnych została zwiększona o 4,5%.
- Zyski na urządzeniach mobilnych wzrosły o 3,85%.
Czy to działa?
W e-booku znajdziemy case study poświęcone AllYouNeedFresh, które już wcześniej wprowadziło w czyn kilka zasad znajdujących się w nowej publikacji od Google.
Oto co m.in. zmieniono na stronie:
- Opcja wyboru daty dostawy została przesunięta na początek procesu sprzedażowego.
- W koszyku dodano call to action „przejdź do rozliczenia” na dole formularzu.
- Dodano funkcję, która automatycznie rozpoznaje typ karty kredytowej kupującego.
- Powiększono call to action „zapisz”, które było od tej pory bardziej widoczne.
Rezultaty:
- Ilość transakcji wykonywanych na urządzeniach mobilnych wzrosła o 51%.
- Konwersja na mobile wzrosła o 14%.
- Porzucenia koszyków na stronie potwierdzenia zamówienia spadły o 21%.
Podsumowanie
W e-booku znajdziemy na pewno mnóstwo przydatnych porad. E-book znajdziemy pod tym adresem https://services.google.com/fh/files/events/pdf_retail_ux_playbook.pdf.
Komentarze
Jedna wypowiedźSuper, zawsze z takich treści można wyciągnąć właściwe wnioski. Oczywiście jak zawsze indywidualne podejście ma znaczenie.