Google wprowadza metrykę względnej konwersji na mobile

Google wprowadza metrykę względnej konwersji na mobile

O tym, że warto mierzyć oraz optymalizować konwersje mobile i desktop w sumie wie każdy. Jednak Google w ostatnim czasie zachęca także do mierzenia tzw. względnej konwersji na mobile (Relative Mobile Conversion Rate). Skąd się wzięło to pojęcie i na czym polega?

Czym jest względna konwersja na mobile?

Google opublikował artykuł, na którym powołuje się na pewne badanie: otóż w wielu przypadkach konwersja na mobile stanowi 47% konwersji na desktop. Jak zatem zadbać o to, aby była jak największa?

Google już w 2018 roku mówił o omawianej metryce, jednak obecnie została ona oficjalnie wprowadzona – Relative Mobile Conversion Rate oznaczone jest jako Rel mCvR. Jest ona obliczana poprzez dzielenie konwersji na mobile przez konwersję na desktop.

Dlaczego dobrze jest śledzić Rel mCvR?

Artykuł wskazuje, że na konwersje na mobile i desktop wpływ mają dwa parametry. Pierwszy to czynniki wpływające na ruch – kampanie marketingowe, sezonowość branży itp. Druga kategoria czynników to te określające wydajność strony, czyli UX oraz szybkość ładowania. Każdy z tych elementów może sprawić, że konwersje na obu typach urządzeń będą się zmieniać.

Korzyścią z zastosowania Rel mCvR w przypadku konwersji mobilnych jest to, że czynniki wpływające na ruch zwykle nie zmienią samej metryki. Wspomniane kampanie marketingowe oraz sezonowość branży dosięgają zarówno wersje mobilne, jak i desktopowe. Dobra kampania marketingowa poprawi konwersje jednocześnie na obu typach urządzeń. Jednak omawiana metryka pozostanie bez zmian. Dzięki temu uzyskasz wskaźnik, który w obiektywny sposób będzie w stanie wykazać, czy konwersje na mobile faktycznie uległy zmianie.

Co wziąć pod uwagę w przypadku Rel mCvR?

Google wskazuje na poniższe czynniki:

  1. Zawsze miej oko na wskaźnik konwersji na desktop. Jeśli Rel mCvR ma nietypowy szczyt, sprawdź, czy nie jest to spowodowane problemem technicznym, który przełożył się na spadek współczynnika konwersji na desktop. Według wzoru ten drugi czynnik znajduje się w mianowniku, więc jego spadek przełoży się jednocześnie na wzrost Rel mCvR.
  2. Mierz Rel mCvR z perspektywy tygodnia. Jako że metryka opiera się na wydajności całej strony internetowej, wprowadzenie widocznych zmian zajmie trochę czasu. Codzienne przeglądanie danych może dać złe informacje zwrotne – lepiej jest doszukiwać się większych zmian na przestrzeni dłuższych okresów.
  3. Należy pamiętać, że firmy z fizycznymi sklepami mogą nigdy nie osiągnąć 100% w Rel mCvR, ponieważ urządzenia mobilne są często wykorzystywane do przeprowadzania wstępnego researchu. 70% to dobry cel na sam początek.

Podsumowanie

Autorka omawianego artykułu opublikowała także poradnik przedstawiający, jak za pomocą Google Analytics oraz arkuszy kalkulacyjnych mierzyć i monitorować wskaźnik Rel mCvR.

Artykuł Google: https://www.blog.google/products/marketingplatform/analytics/mobile-challenge-and-how-measure-it/

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Ciekawy artykuł. W tej branży trzeba być cierpliwym, bo efekty przychodzą z czasem. Słusznie zauważyłeś, że nagły wzrost konwersji na mobile może być wskaźnikiem problemów technicznych strony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *