Ile kosztuje kampania Google Ads?

Reklama w sieci uważana jest za jedną najskuteczniejszych form promocji produktów i usług. Zaletą tego kanału jest jego mierzalność. Dzięki temu łatwiej jest oszacować docelową wysokość budżetu reklamowego w zależności od oczekiwanych przez nas rezultatów.

Jak estymować budżety reklam z platformy Google

Jak prognozować wydatki na reklamę w sieci? W poniższym artykule prezentuję sposób szacowania kosztów reklamy dla kampanii: w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej oraz produktowej na platformie Google Ads. Zwrócę także uwagę na zakres usług oferowanych przez agencje reklamowe, którym odpłatnie zlecamy opiekę nad promocją w sieci.

Źródłem danych w artykule są uśrednione wydatki kampanii reklamowych prowadzonych przez Mayko w czerwcu 2021 roku. W artykule bazuję na popularnym modelu rozliczeniowym CPC (ang. cost per click), czyli koszcie za kliknięcie. W tym przypadku obciążenie konta następuje, kiedy użytkownik kliknie w naszą reklamę.

Należy jednak mieć na uwadze, że koszt kliknięcia przyjmuje różne wartości, w zależności od wielu czynników. Cel promocji – sprzedaż czy zwiększenie świadomości klienta – ma istotny wpływ na stawki. Kolejna kwestia to branża, w której działamy. Nie należy zapominać także o sezonowości usług i produktów, rodzaju odbiorców reklamy czy aktywności reklamowej konkurencji.

Kampania w sieci wyszukiwania

Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania to popularna forma promocji. Sprawdzą się zarówno w reklamie konkretnych usług B2B oraz B2C, jak i produktów. W przypadku kampanii linków sponsorowanych z czerwca tego roku uzyskaliśmy średni koszt za kliknięcie w wysokości 0,88 zł.

Jeden z naszych klientów działa aktywnie w branży okołobudowlanej. W jego przypadku uzyskaliśmy średnie CPC na poziomie 0,44 zł. Z kolei średni koszt kliknięcia w przypadku klienta z branży opakowaniowej wyniósł w czerwcu 2,91 zł.

W przypadku usług B2B koszty mogą być jeszcze większe. Na przykład, w czerwcu średni koszt pozyskania kliknięcia naszego klienta z branży informatycznej wyniósł aż 6,29 zł. Na stawki za kliknięcie należy jednak patrzeć przez pryzmat potencjalnego zysku dla firmy. „Drogie” kliknięcie może w rezultacie doprowadzić do kontraktu wartego wiele tysięcy złotych.

W tabeli poniżej prezentuję prognozowaną liczbę uzyskanych kliknięć przy założeniu, że średni koszt za kliknięcie w ciągu 30 dni wyniesie 1,50 zł. Przyjęliśmy, że kampania działa przez 30 dni.

Kampania produktowa

Kampanie zakupowe cieszą się zasłużoną popularnością w sektorze e-commerce. W ich przypadku zauważamy dużo węższy zakres średnich kosztów za kliknięcie w reklamę. W czerwcu u niemal wszystkich naszych klientów płaciliśmy mniej niż 1 zł za interakcję z reklamą. Tylko w przypadku branży sanitarnej średnie CPC oscylowało w granicach 1,20 zł.

Kliknięcie w reklamę naszego klienta z branży fashion kosztowało średnio 0,57 zł. Rowery zyskały na popularności w ostatnim czasie z powodu pandemii koronawirusa. Z tego powodu nie zaskakuje średnie CPC klienta z branży rowerowej, które w czerwcu wyniosło 10 groszy.

W poniższej tabeli przedstawiam szacowaną liczbę kliknięć w reklamę produktową. Założyliśmy, że na przestrzeni 30 dni średnie CPC w tym przypadku wyniesie 0,65 zł.

Kampania w sieci reklamowej

W sieci Google Display Network możemy wyświetlać banery promocyjne zachęcające do przejścia na naszą stronę. Do tej kategorii zaliczają się również reklamy dynamiczne, które mogą na przykład wyświetlać produkty tym użytkownikom, którzy nie dokonali jeszcze zakupów w naszym sklepie.

Reklamy displayowe są na ogół tańsze niż reklamy linków sponsorowanych. W ramach tej formy promocji często stosujemy kierowanie na wybrane grupy użytkowników, aby docierać z przekazem reklamowym do właściwych osób, w tym do osób, które odwiedziły naszą stronę.

W ramach współpracy z klientem z branży sportowej realizujemy kampanię display, która jest skierowana do osób potencjalnie zainteresowanych asortymentem i nieodwiedzających wcześniej witryny. Tutaj w czerwcu uzyskaliśmy średnie CPC na poziomie 0,36 zł. Z kolei średni koszt za kliknięcie w kampanii remarketingowej naszego klienta, który oferuje usługi B2B, wyniosło 0,19 zł.

W tabeli poniżej prezentujemy prognozowaną liczbę kliknięć w reklamę graficzną przy założeniu, że średnie CPC w ciągu 30 dni wyniesie 0,50 zł.

Usługi agencji reklamowej

Gdy samodzielnie prowadzimy kampanie Google Ads, ponosimy koszty wyłącznie na rzecz budżetu reklamowego. Jeżeli jednak nie zatrudniamy dedykowanej osoby lub nie mamy wystarczającej ilości czasu na monitorowanie kampanii, warto wówczas rozważyć skorzystanie z usług agencji reklamowej.

Ile podmiotów na rynku, tyle może być sposobów na obliczanie prowizji za obsługę Google Ads. Punktem wyjścia do wyceny ze strony agencji jest wielkość budżetu reklamowego, ponieważ zwykle to właśnie od niego zależy procentowa wysokość prowizji. Bierze się także pod uwagę rodzaj planowanych kampanii. Na wysokość opłaty może mieć także wpływ, czy agencja jest Partnerem Google, a co za tym idzie, certyfikowanymi specjalistami w dziedzinie reklamy.

Kolejną kwestią jest zakres usług, które otrzymamy w ramach umowy oraz usługi płatne dodatkowo. Być może istotne z naszego punktu widzenia działania nie są dostępne w proponowanej ofercie agencji – w takiej sytuacji niższa prowizja za prowadzenie kampanii okaże się tylko pozorną oszczędnością, ponieważ w przyszłości czekają nas dodatkowe opłaty.

Czynności wykonywane tuż przed startem kampanii

Działania przedsięwzięte przez agencję można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy to czynności wykonywane na początku współpracy, tuż przed startem kampanii.

Zaliczamy do nich między innymi:

  1. założenie konta Google Ads, jeżeli klient go nie posiada, a także jego konfiguracja,
  2. przygotowanie kodu śledzenia konwersji,
  3. przygotowanie kampanii, w tym słów kluczowych, zgodnie z ustaloną strategią reklamową,
  4. stworzenie reklam.

W Mayko wyżej wymienione działania (i nie tylko) wykonujemy w ramach jednorazowej opłaty „startowej”, która jest pobierana w pierwszym miesiącu współpracy. Co ważne, na etapie wdrożeniowym zdarza się, że musimy rozwiązać problemy techniczne związane z witryną, które zwykle związane są z poprawnym śledzeniem zliczania konwersji czy implementacją kodu Google Analytics. Takie działania wymagają niekiedy współpracy z programistą.

Czynności optymalizacyjne kampanii

Drugi rodzaj działań, które możemy wyróżnić w pracy nad kampanią, to czynności optymalizacyjne. Zwykle wchodzą w skład comiesięcznego abonamentu na prowadzenie reklam.

W Mayko, w ramach standardowej usługi, dedykowany specjalista dokonuje między innymi:

  1. modyfikacji słów kluczowych (czyli usuwa, wyklucza i pozyskuje nowe słowa kluczowe),
  2. zmienia treści reklam i tworzy nowe,
  3. wprowadza zmiany w budżecie poszczególnych kampanii,
  4. optymalizuje stawki za słowa kluczowe,
  5. obserwuje poczynania konkurencji i na nie reaguje.

Podsumowanie

Szacowanie budżetów reklamowych nie należy do prostych czynności. Choć w pewnym stopniu możemy określić, ile środków zużyjemy na dany rodzaj kampanii, musimy pamiętać o wielu czynnikach, które wpływają na ostateczny koszt promocji. Często po starcie kampanii należy dokonać rewizji ustaleń, choć zmiany niekoniecznie muszą być bardzo duże.

Jeżeli decydujemy się na współpracę z podmiotem zewnętrznym, musimy też pamiętać o prowizji na rzecz opiekuna kampanii. Zweryfikujmy zakres usług, które oferuje interesującą nas agencja. W ten sposób unikniemy niemiłego zaskoczenia ukrytymi opłatami.

Osobną kwestią jest docelowa skuteczność reklamy. Płacąc za każde kliknięcie oczekujemy, że większość z nich przełoży się na konwersję, czy to sprzedażową, czy kontaktową. W kolejnym artykule poruszymy problematykę obliczania wskaźników zwrotu z poniesionych inwestycji w reklamę. Stay tuned!

 

Autor artykułu:Laura Jaszowska

Specjalista SEM w firmie Mayko. Zajmuje się kompleksową obsługą kampanii reklamowych.

Komentarze

2 wypowiedzi:
  1. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Tak jak jest to zawarte powyżej, istnieje szereg czynników, które wpłyną na ostateczny koszt kampanii. Jeśli podejdziemy do tego z pewnym doświadczeniem, bądź gdy takiego nie posiadamy, to przy odpowiednich dostosowaniach, koszt, jaki poniesiemy za kampanię, może przynieść spore korzyści.

  2. Fajny wpis! Co prawda kampanie PPC zawsze kosztują dokładnie tyle ile ile chce się wydać, ale ich prawdziwy koszt należałoby określać w kontekście zysków jakie generują. Myślę, że w przypadku e-commerce’ów B2C, które sprzedają powszechne, skomodytyzowane produkty kalkulacja kosztów, a czasem nawet potencjalnych zysków, jest możliwa. Koszty kampanii dla B2B (zwłaszcza takich, które sprzedają skomplikowane produkty) potrafią być jednak bardzo różne, a estymacja wyników może być ekstremalnie trudna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *