Jak systemy PIM mogą pomóc w e-commerce

Asortyment produktów to centralny element Twojego sklepu internetowego. Liczne towary stanowią jednocześnie ogromny zbiór danych, którymi trzeba sprawnie zarządzać. Jak to zrobić? W tym celu najlepiej jest skorzystać z oprogramowania PIM. W tym artykule dowiesz się, jakie są jego największe zalety w kontekście e-commerce.

PIM w e-commerce – czym jest?

PIM (Product Information Management), czyli Zarządzanie Informacjami o Produkcie, to proces zbierania i zarządzania wszystkimi kluczowymi informacjami na temat produktu w jednym miejscu.

Rozwiązania PIM tworzą jedno centrum służące do konsolidacji, organizowania i wzbogacania informacji o produktach, tworzenia katalogów i płynnej dystrybucji danych w zróżnicowanych kanałach handlu cyfrowego.

Rozwiązań PIM nie należy mylić z takimi systemami jak PCM (Product Content Management), PDM (Product Data Management), czy PXM (Product Experience Management). Choć wszystkie one także są związane z zarządzaniem danymi produktowymi, to jednak skupiają się na innych aspektach tego procesu.

Oto przykłady popularnych systemów PIM:

  • Pimcore
  • Salsify
  • Akeneo
  • Bluestone
  • Plytix
  • inRiver PIM
  • Catsy

Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych zalet takich rozwiązań:

1. Jedno źródło danych produktowych

Informacje o produktach często pochodzą z wielu źródeł. Zamiast zlecać pracownikom ich pobieranie i ręczne organizowanie w nieporęczne arkusze, lepiej skorzystać z systemu PIM. Pozwoli on połączyć surowe dane produktowe, treści marketingowe i inne zasoby w jedno miejsce.

Co najważniejsze takie dane do PIM mogą być dodawane ręcznie lub automatycznie z takich źródeł jak systemy ERP.

Dane produktowe zapisane w PIM są następnie eksportowane do obsługiwanych sklepów internetowych, sklepów w mediach społecznościowych, platform marketplace (np. Allegro) czy porównywarek cenowych. Nie musisz logować się na wszystkie te kanały z osobna, gdyż wszelkie poprawki i aktualizacje, jakie przeprowadzasz na rekordach zawartych w PIM, zostaną od razu w nich odwzorowane.

2. Lepsza sprzedaż i mniej zwrotów

Dobrze zorganizowane i przydatne dane produktowe pomagają zdobyć uwagę klientów. Jeśli dodatkowo są one prezentowane kontekstowo we właściwym czasie i we właściwym kanale, znacznie przyczyniają się do zwiększenia współczynnika konwersji.

Systemy PIM pomogą Ci zarządzać informacjami produktowymi, co pozwoli uniknąć niepożądanych sytuacji, gdy np. informacje na temat danego towaru są nieaktualne lub zupełnie niezgodne ze stanem faktycznym. Takie sytuacje niepotrzebnie prowadzą do zwrotów oraz skarg ze strony klientów.

Dzięki PIM łatwiej jest przedstawiać prawidłowe informacje o produkcie niezależnie od tego, o jakim etapie w procesie zakupowym mowa. Takie systemy ograniczają także liczbę ludzkich błędów dzięki procesom skupiającym się na walidacji oraz śledzeniu niekompletnych opisów produktów.

3. Szybsze dodawanie produktów i kanałów sprzedażowych

Niezależnie od tego, czy wprowadzasz na rynek kolejny produkt, czy całkowicie nowy kanał sprzedaży, szybkość ich wdrożenia ma bardzo duże znaczenie. Rozwiązania PIM znacznie usprawniają ten proces, gdyż wszystkie odpowiednie osoby mają dostęp do niezbędnych danych. Zespoły związane z marketingiem i techniczną obsługą sklepu nie muszą wysyłać między sobą niezliczonych maili, aby stale być na czasie z aktualnymi informacjami.

Automatyzacja przepływów pracy zmniejsza potrzebę ręcznego wprowadzania danych, pozwalając zespołom na szybsze wdrażanie i utrzymywanie nowych produktów i kanałów sprzedaży.

Dział marketingowy ciężko pracuje nad tworzeniem i usprawnianiem opisów produktów, które generują sprzedaż. Dzięki systemowi PIM ich praca będzie mniej żmudna, gdyż wiele zadań zostanie zautomatyzowanych.

4. Lepsze możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii

Asystenci głosowi, chatboty, poszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja i inne technologie zmieniają to, jak obecnie wygląda e-commerce. Jednak w przypadku tych rozwiązań warunkiem ich sprawnego funkcjonowania są dobrze uporządkowane dane.

Systemy PIM świetnie sprawdzą się w takiej sytuacji, gdyż ułatwiają nowoczesnym technologiom pobieranie i prezentowanie danych w taki sposób, aby sprawdzały się w kontekście personalizacji.

5. Potencjał na wprowadzenie omnichannel

Strategia omnichannel ma coraz większe znaczenie w e-commerce. Wdrożenie jej nie jest łatwe, gdyż wszystkie kanały i platformy sprzedażowe wymagają innego podejścia, jeśli chcesz za ich pośrednictwem sprawnie prezentować i przekazywać informacje o produktach.

System PIM pomaga spełniać unikatowe wymagania różnych kanałów w zakresie formatu, przekształcania i mapowania danych, co okazuje się bardzo przydatne w kontekście działań omnichannel.

PIM w e-commerce – podsumowanie

Systemy PIM to świetne narzędzia, dzięki którym usprawnisz mnóstwo aspektów związanych z zarządzaniem biznesem e-commerce. Jeśli prowadzisz duży sklep internetowy, który obsługuje liczne produkty i prowadzi sprzedaż na wielu kanałach, szczególnie powinieneś skorzystać z PIM.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *