Pozycjonowanie na YouTube – 10 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady
Nie można zaprzeczyć, że YouTube to źródło ruchu o nieskończonym potencjale. Jest z nim jednak jeden problem – YouTube to bardzo tłoczne miejsce. Według dostępnych danych każdej minuty na YouTube przesyłanych jest ponad 300 godzin nowych materiałów!
W tym wpisie wyjaśnię, co i jak wpływa na pozycjonowanie filmów na YouTube. Jeśli zależy ci na większej ilości wyświetleń, subskrypcji oraz ruchu zyskiwanego dzięki YouTube, na pewno niniejszy artykuł ci w tym pomoże.
Oczywiście algorytm YouTube nie jest tak zaawansowany, jak ten od Google – nie bierze pod uwagę aż 200 szczegółowo określonych sygnałów. Niemniej jednak jego działanie ma sens i opiera się na konkretnych wartościach, które omówimy. Podzielimy je na czynniki związane z video oraz czynniki związane z użytkownikami.
Czynniki związane z video
1. Tytuł
Tytuł filmu na YouTube to miejsce, w którym możesz (a raczej musisz) zamieścić słowa kluczowe, który pozwolą znaleźć twój film. Jest to prawdopodobnie najważniejszy element związany z SEO na YouTube. Zaważa na tym, jak wysoko video znajdzie się na liście wyników wyszukiwania YouTube (YSRP – YouTube Search Results Page) Trafny tytuł filmu znacznie wpływa także na współczynnik klikalności (CTR).
Oczywiście nie możesz zastosować jedynie chwytliwego tytułu kosztem jego związku z faktyczną treścią filmu. Tak samo jak Google największym priorytetem YouTube jest promowanie najbardziej wartościowego i przydatnego dla użytkownika contentu.
Wskazówka: Zawrzyj słowa kluczowe w tytule. Upewnij się, że mają związek z faktyczną treścią filmu oraz dobrze opisują samą jego treść. Dobrym sposobem na znalezienie dobrych słów kluczowych jest po prostu skorzystanie z autosugestii w polu wyszukiwania:
Na przykładzie tego wyszukiwania widzimy, że większość internautów wyszukuje karty pod kątem budżetu. Karty graficzne do laptopów oraz karty graficzne z Chin to gotowe pomysły na nowy temat na kanale.
Owe słowa to frazy, które ludzie rzeczywiście wpisują w wyszukiwarkę. Dlatego nie musisz się martwić tym, czy są popularne, czy nie. Jeśli YouTube je sugeruje, to na 100% są.
Tytuły większości filmów, które zajmują top 20 pozycji, mają średnio 47-48 znaków. Tendencją jest, że najlepiej pozycjonujące się filmy mają krótkie tytuły.
2. Opis
Opis to właściwie jedyne miejsce, w którym możesz przedstawić, o czym jest twój film. Jest on pomocny dla osób, które chcą mieć szybki wgląd w treść video.
Jego głównym celem jest zwiększenie współczynnika klikalności. Jeśli użytkownik YouTube zobaczy w opisie tekst podobny do zapytania, które właśnie wpisał, szansa na obejrzenie danego filmu znacznie wzrasta.
Ponadto wpisane słowa kluczowe, które pokrywają się z tymi z twojego opisu, są pogrubiane w wyniku wyszukiwania. Jest to kolejna wskazówka dla użytkownika, która zachęca go do obejrzenia twojego filmu.
W powyższym przykładzie wprowadzone zapytanie to „karta graficzna”.
YouTube rozpoznaje różne formy gramatyczne słów kluczowych.
Zamieszczenie linku w opisie ma sens, jeśli link ma jakieś znaczenie dla użytkownika – nakreśla, o czym jest film.
Pamiętaj, że opis filmu, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania, to początkowa treść całego opisu znajdującego się pod video.
Porada: Opisz swój film w około 300-500 słów. Nie jest to transkrypcja filmu (o niej powiemy za chwilę). Warto natomiast nakreślić w nim główną myśli, zamieścić odsyłacze czasowe, które pomogą w nawigacji po filmie oraz odesłać do innych filmów/artykułów/źródeł mających związek z nagraniem.
3. Tagi
Warto używać tagów, aby nakreślić jaki temat porusza video. Jednak w przypadku tagów nie informujesz jedynie widzów – informujesz także YouTube. Platforma używa tagów, aby zrozumieć treść i kontekst filmu.
W ten sposób YouTube powiązuje twój film z podobnymi, co może rozszerzyć jego zasięg. Niech ten wybór będzie przemyślany. Nie używaj popularnych tagów niezwiązanych z treścią i kategorią filmu, aby nabić sobie wyświetlenia. Tak samo jak w przypadku opisu tagi powinny stanowić miks słów kluczowych – zarówno tych krótkich i popularnych, jak i tych na długi ogon.
4. Napisy (transkrypcja)
Do filmów możesz dodać napisy. W ten sposób docierasz ze swoim contentem do osób głuchych lub słabosłyszących, jak i tych, dla których język polski nie jest językiem ojczystym. Ponadto owe napisy są przeszukiwalne przez roboty wyszukiwania. Efekt? Lepszy ranking.
YouTube oferuje możliwość automatycznego rozpoznawania mowy oraz dodawania napisów, co jednak w większości wypadków dalej działa wadliwie. Konieczne są żmudne poprawki, dlatego miejscami lepiej jest zrobić transkrypcję od nowa, a następnie dodać ją w formie napisów.
5. Miniaturka
Miniaturka filmu to główny obraz, jaki jest widoczny dla osób przeglądających wyniki wyszukiwania. Wraz z tytułem video, miniaturka jest sygnałem dla oglądającego, o czym jest dany film. Znacząco wpływa to na liczbę kliknięć.
YouTube sam proponuje miniaturki, które są automatycznie generowane. Warto jednak pomyśleć o zaprojektowaniu unikalnego obrazka. Jak podaje sama Akademia twórców YouTube, 90% najlepszych filmów w YouTube ma niestandardowe miniatury. Zalecana rozdzielczość obrazów to 1280 × 720 oznaczające stosunek 16:9. Obrazek powinien zawrzeć się w 2 MB w formacie jpg, gif, bmp albo png. Jeśli zastosujesz się do tych parametrów, twoja miniaturka na pewno wyświetli się w wysokiej jakości na wszystkich urządzeniach.
Warto zaznaczyć jedną rzecz. Aby przesłać niestandardowe miniaturki, nasze konto musi być zweryfikowane przez YouTube.
Czynniki związane z użytkownikami
6. Wyświetlenia
Liczba wyświetleń to wciąż kluczowy czynnik w pozycjonowaniu filmów. Większa ilość wyświetleń przekłada się na wyższe rankingi – szczególnie w przypadku słów kluczowych z dużą konkurencją.
Inaczej mówiąc, jeśli chcesz pozycjonować się na konkurencyjne słowa, twoje filmy muszą mieć dużą liczbę wyświetleń. W tym celu warto skupić się także na innych strategiach promowania filmu jak dzielenie się nim na blogach, w liście mailingowej, czy w mediach społecznościowych.
Źródło: https://www.briggsby.com/reverse-engineering-youtube-search
7. Linki
Nie ma chyba w tym nic dziwnego, że tak samo jak Google, YouTube w pozycjonowaniu także bierze pod uwagę linki zwrotne.
Warto tutaj zaznaczyć, że należy zyskiwać linki nie tylko do osobnych filmów, ale także do samego kanału na YouTube – do jego strony głównej.
YouTube bierze pod uwagę każdy przypadek, gdy ktoś za pomocą odpowiednich wtyczek „zamieści” twój film na danej stronie.
Aby ktoś inny mógł zamieścić twój film w dowolnym miejscu w Internecie, zawsze zaznaczaj poniższą opcję:
8. Udostępnienia w serwisach społecznościowych
Pomyśl o tym w ten sposób – ludzie nie dzielą się słabymi filmami. Jeśli YouTube widzi, że sami widzowie dzielą się i rozprzestrzeniają dany film, jest to jasny sygnał, że musi być świetny. Pośrednio przekłada się to także na liczbę wyświetleń, o których znaczeniu już wspomnieliśmy.
9. Komentarze, odpowiedzi
Na swoją korzyść możesz wykorzystać także sekcje komentarzy. Pierwsi, którzy komentują filmy, stanowią kluczową część twoich odbiorców. Gdy będziesz szybko odpowiadał na ich komentarze, stworzysz z nimi relację. Z kolei odpowiadanie na ich komentarze przyczyni się do ogólnego zwiększenia liczby komentarzy pod filmem. Prowadzi to do wyższych rankingów.
Pokazujesz także, że naprawdę zależy ci na twoich odbiorcach i interesuje cię, co mają do powiedzenia. Treściwe odpowiedzi na pytania i opinie twoich widzów to darmowy i świetny sposób na zwiększenie popularności filmu.
10. Polubienia i subskrypcje
YouTube bacznie przygląda się temu, jak twoje materiały oddziałują na widzów.
Polubienia oraz subskrypcje to jedne z najważniejszych sygnałów, które YouTube bierze pod uwagę. Jeśli ktoś po polubieniu twojego filmu od razu subskrybuje twój kanał, daje to YouTube znak, że dany film był naprawdę dobry.
Prostym, a skutecznym sposobem na zwiększenie tych liczb jest po prostu zapraszanie do lajkowania filmów oraz subskrybowania kanału.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę ogromne ilości filmów, jakie są publikowane na YouTube, przebicie się ze swoim contentem może być trudne.
Istnieje oczywiście mnóstwo innych czynników, które warto uwzględnić. Ogólnie rzecz biorąc, można zauważyć trend, wedle którego SEO na YouTube dąży do optymalizacji głównie pod kątem użytkownika. Dlatego twórcy powinni dążyć nie tyle, co do „hakowania” algorytmów, co swoich widzów.
Zastosowanie tych wskazówek wszystkich naraz może być trudne. Jeśli jednak skupisz się początkowo na kilku z nich, z czasem wejdą ci one w krew. Następnie będziesz mógł przejść do innych. Możesz być zaskoczony tym, jaki wzrost popularności na YouTube może cię czekać.
Komentarze
6 wypowiedzi:Fajny tekst, a jeszcze bardziej wzięty przykład mi się podoba 😛 Pozdrowienia od redakcji VideoTesty.pl
Wielkie dzięki 🙂 Też pozdrawiam!
Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu kanału na Youtube robi swoje. Gdyby ktoś miał jakieś pytanie praktyczne zapraszam do kontaktu.
Pozdrawiam, Marcin, VideoTesty.pl
[email protected]
Dzięki za artykuł. Spoko porady, będzie trzeba przetestować 😉
Udostępnienie filmów w social mediach zapewne działa tak jak w oczach wyszukiwarki Google, pod względem pozycjonowania. Im więcej aktywności pod filmem (lajków, udostępnień) w social mediach, tym wartość filmu rośnie w „oczach” robotów. Oprócz tego, pod wartościowym filmem warto dodać link do swojej strony (w miarę naturalny), co pozytywnie odbije się również na pozycjonowaniu danej witryny internetowej.
Ciekawy pomysł, teraz łatwo wybić się poprzez kupowanie udostępnień i wyświetleń pod filmy, sporo osób tak robi ponieważ algorytm wtedy wykrywa ruch i wybija filmy 🙂 Sam kupuję z https://socialblade.pl i fajnie wpadają nowe subki :>