Programy partnerskie dla e-commerce

Program partnerski – klucz do zwiększania sprzedaży w zamian za prowizję

Program partnerski to wirtualne miejsce w sieci, które umożliwia partnerską współpracę reklamodawców z wydawcami w modelu Cost Per Sale (prowizja od sprzedaży) lub Cost Per Lead (stała stawka za dostarczenie określonej akcji). Poniższy artykuł to kompendium wiedzy na temat programów partnerskich dla e-commerce. Dowiedz się co możesz zyskać, jakie są modele rozliczania w programach partnerskich i  czy warto współpracować z siecią afiliacyjną.

Program partnerski to narzędzie marketingu afiliacyjnego, w którym efektywnościowe modele rozliczania są podstawowym czynnikiem odróżniającym afiliację od innych działań marketingu online.

Programy partnerskie pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w latach 90-tych. Prekursorami koncepcji wynagradzania za sprzedaże z poleceń były takie firmy jak PC Flowers & Gifts.com (październik 1994), AutoWeb.com (październik 1995), Kbkids.com/BrainPlay.com (styczeń 1996) czy Epage (kwiecień 1996). Jeden z najstarszych programów partnerskich należy również do Amazona. Ruszył w lipcu 1996 roku i trwa do dziś.

W USA już 80% sprzedawców online posiada własny program partnerski. W dla porównania, w naszym kraju oscyluje to na poziomie około 10%. Ale nic dziwnego, w Polsce pierwsze sieci afiliacyjne zaczęły pojawiać się dopiero około roku 2010. Potencjał wzrostu afiliacji w ecommerce jest ogromny. Im więc wcześniej sklep internetowy zadba o swój program partnerski, tym większe korzyści przyniesie on mu w najbliższych latach.

Program partnerski – rozliczanie

Cost Per Sale – prowizja od sprzedaży

W działaniach e-commerce zdecydowanie najpopularniejszym modelem rozliczania jest Cost Per Sale. Oznacza to, że reklamodawca wypłaca wydawcy prowizje za pozytywnie zakończone transakcje z jego polecenia. Za transakcję zakończoną uznaje się taką, która została opłacona, odebrana przez klienta i nie zwrócona.

Model CPS jest dla reklamodawców bardzo bezpieczny, ponieważ to wydawca przyjmuje ryzyko niepowodzenia kampanii. Należy pamiętać, że program partnerski musi oferować na tyle dobre warunki i wysokość prowizji, aby wydawca był skłonny takie ryzyko podjąć.

Cost Per Lead – stawka za dostarczenie określonej akcji

W modelu Cost Per Lead reklamodawca płaci stałą stawkę za dostarczenie mu konkretnej akcji (leada). Akcje te mogą być bardzo różne: wypełnienie formularza na stronie, rejestracja do serwisu, zapis do newslettera, pobranie ebooka, pdfa czy aplikacji, i wiele innych. Najczęściej model ten stosuje się w sprzedaży różnego rodzaju usług, korzystają z niego instytucje finansowe lub ubezpieczeniowe, serwisy oferujące gry online, szkolenia czy kursy.

Program partnerski w ecommerce

Właściciel sklepu internetowego, który uruchamia program partnerski, staje się automatycznie reklamodawcą i może rozpocząć współpracę z wydawcami.

Współpraca w programach partnerskich

Dzięki programom partnerskim zarabiać każda strona zaangażowana we współpracę:

Reklamodawca – oferujący produkty lub usługi online w sklepie internetowym, bo sprzedaje więcej dzięki poleceniom wydawców.

Wydawca – posiadający bloga, stronę lub konto w social media, bo może zarabiać prowizję od sprzedaży na polecaniu produktów, bez konieczności posiadania tych produktów.

Sieć afiliacyjna – dostarczająca zaplecze technologiczne do współpracy, bo zarabia prowizje od sprzedaży, dzięki umożliwieniu współpracy reklamodawców z wydawcami.

Program partnerski jako wirtualna sieć wydawców

Dzięki programowi partnerskiemu, reklamodawcy mogą współpracować z nieograniczoną liczbą wydawców. Im bardziej rozbudowana i różnorodna sieć wydawców, tym większe korzyści płynące z programu partnerskiego otrzymuje reklamodawca.

Kto może zostać wydawcą?

Wydawcą w programie partnerskim może zostać każdy, kto działa online: właściciele serwisów tematycznych, blogerzy, influencerzy, Youtuberzy, użytkownicy mediów społęcznościowych ( Facebook, Instagram, Snapchat, Pineterest ), serwisy rabatowe, wyszukiwarki i porównywarki cenowe, a także właściciele legalnych baz mailingowych. 

Wydawcy w programach partnerskich

Aby program partnerski był efektywny, reklamodawca musi współpracować z wydawcami poprzez narzędzia afiliacyjne. Ścisła współpraca i wzajemność relacji przynosi korzyść w postaci budowania sieci zaangażowanych wydawców.

Tworzenie efektywnej sieci wydawców to proces długofalowy, który z biegiem czasu zaowocuje gronem zaufanych serwisów, mogących zapewnić skuteczną i konwertującą reklamę przez długi czas.

Długofalowa współpraca a nie szybka kampania

Program partnerski to długofalowa współpraca, polegająca na budowaniu sieci wydawców. Marketing afiliacyjny, czyli marketing efektywnościowy, gdzie reklamodawca płaci wyłącznie za efekty sprzedaży, jest najtrudniejszym modelem z perspektywy wydawcy. Dlatego proces tworzenia silnej bazy efektywnych wydawców nie jest łatwy. Ale gdy się już to uda, korzyści nie da się przecenić.

Każdy reklamodawca, niezależnie od działań prowadzonych przez sieć afiliacyjną, z którą współpracuje, powinien nieustannie zachęcać nowych wydawców do swojego programu. Warto więc chwalić się swoim programem gdzie tylko to możliwe.

Wzrost sprzedaży i świadomości marki

Głównym celem programów partnerskich jest wzrost sprzedaży w sklepie internetowym. Za to płaci reklamodawca. Jednak jako wartość dodaną, dzięki działaniom jakie prowadzą wydawcy, zyskuje on również wizerunkową promocję swojej marki, gdyż nie płaci za reklamę, która nie doprowadza do sprzedaży.

Dzięki poleceniom wydawców użytkownicy Internetu klikają w banery, widgety produktowe lub linki afiliacyjne, i przechodzą do sklepu reklamodawcy. Aby doprowadzić do sprzedaży, w atrakcyjny sposób zachęcają swoich użytkowników do reagowania na swoje działania. Spójne kreacje, które tworzy wydawca dzięki narzędziom afiliacyjnym, mają realny wpływ na postrzeganie marki reklamodawcy przez potencjalnych klientów.

Korzyści dla reklamodawcy

Największe korzyści dla reklamodawcy z posiadania własnego programu partnerskiego to:

Wzrost ruchu – wydawcy promują produkty z programów partnerskich na swoich powierzchniach online czym przyczyniają się do wzrostu ruchu w sklepie reklamodawcy

Wzrost sprzedaży – wydawcy współpracujący w modelach efektywnościowych bardzo precyzyjnie prowadzą działania promocyjne, gdyż najistotniejszy jest efekt w postaci sprzedaży, a nie zasięgi kampanii. Targetują własne grupy docelowe i społeczności, jednocześnie umiejętnie wpływają na ich decyzje zakupowe.

Promocja na różnorodnych stronach jednocześnie – jeden program to mnóstwo powierzchni reklamowych, bo wydawcami są różnorodne serwisy korzystające z dostępnych narzędzi afiliacyjnych. Dzięki temu produkty są promowane jednocześnie na bardzo wielu płaszczyznach online i trafiają do potencjalnych klientów, o różnych sposobach korzystania z Internetu.

Wzrost rozpoznawalności marki – współpraca afiliacyjna buduje większą świadomości marki wśród odbiorców dzięki działaniom jakie prowadzą wydawcy.

Wyłącznie prowizja od sprzedaży – reklamodawca nie ponosi kosztów współpracy gdy ta nie przynosi efektów w postaci sprzedaży. Dzięki działaniu w oparciu o prowizję, w każdym momencie panuje nad budżetem reklamowym.

Ile to kosztuje?

Podstawowym kosztem reklamodawcy, który posiada sklep internetowy, jest oczywiście prowizja od zrealizowanych transakcji dzięki poleceniom wydawców. Zanim jednak dojdzie do wypłaty prowizji, reklamodawca weryfikuje transakcje w systemie afiliacyjnym, aby upewnić się, że zostały poprawnie zrealizowane i opłacone. Na zweryfikowanie transakcji reklamodawca ma  30 dni od momentu zarejestrowania transakcji. To czas, w którym klient może, na przykład, zwrócić towar. W takim przypadku reklamodawca ma prawo anulować transakcję w systemie afiliacyjnym i prowizja nie będzie wypłacona wydawcy.

Rozliczanie z wydawcami w programach partnerskich

W miarę wzrostu sprzedaży generowanej przez wydawców w programie, proporcjonalnie wzrasta również kwota prowizji. W modelu efektywnościowym nie możemy zakładać stałego budżetu w określonej kwocie, bo kwota zależy od zaangażowania wydawców w danym miesiącu.

Niektórzy właściciele e-sklepów mogą pomyśleć, że przecież można spróbować pominąć te zasady, stosując niskie prowizje. Teoretycznie tak, ale ustalenie zbyt niskiej prowizji skutecznie zniechęci wydawców do rozpoczęcia promocji danego programu partnerskiego, więc działanie to nie przyniesie ostatecznie żadnych korzyści. Jeżeli reklamodawca decyduje się na dołączenie do sieci afiliacyjnej, musi uczciwie podejść do kwestii rozliczeń oraz pamiętać, że wydawcy również ponoszą koszty prowadzenia swoich działań i serwisów. Jeśli prowizja będzie zbyt niska, nie będzie dla nich opłacalna.

Podobnie jest z ilością odrzucanych transakcji. Jeśli współczynnik odrzuceń będzie zbyt wysoki, wydawcy zrezygnują z promowania programu na rzecz innego reklamodawcy, który nie nadużywa możliwości anulowania prowizji w systemie afiliacyjnym.

Modele hybrydowe i akcje specjalne z wydawcami

Cost Per Sale i Cost Per Lead to podstawowe modele rozliczania w programach partnerskich. Jednak nie są to jedyne możliwości rozliczania współpracy z wydawcami. Zaletą współpracy afiliacyjnej jest fakt, że można ją optymalizować i elastycznie dopasowywać do poszczególnych wydawców stosując modele hybrydowe:

CPS + CPL – Cost Per Sale i Cost Per Lead można połączyć gdy w ramach jednego serwisu kupujący dokonuje nie tylko zakupu, ale również innej akcji, takie jak zapisanie do newslettera, na webinar czy pobranie e-booka.

CPS + CPC lub CPL + CPC – Cost Per Click to płatność za każde kliknięcie w kreację reklamową opublikowaną przez wydawcę. To model, który najczęściej wspomaga akcje mailingowe z wydawcami.

CPS + Paczka PR – działania z wydawcami contentowymi (blogerami, Influencerami, YouTuberami) bardzo często opierają się na recenzjach wybranych produktów. W takich przypadkach przekazanie paczki PR jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż wydawca może stworzyć rzetelną recenzję i podzielić się swoją opinią na temat polecanego produktu.

Czy warto współpracować z siecią afiliacyjną?

Reklamodawcy, którzy decydują się na współpracę z siecią afiliacyjną webePartners otrzymują przede wszystkim dostęp do wielotysięczne bazy wydawców i wsparcie technologiczne. Ale to nie jedyne korzyści współpracy z siecią. Reklamodawca ma zapewnione również:

• szczegółowe statystyki sprzedaży i ruchu generowanych przez wydawców, pomocne przy optymalizacji kampanii
• możliwość optymalizowania współpracy z wydawcami na w każdym etapie jej trwania
• dołączanie do programu nieograniczonej liczby wydawców
• szereg narzędzi dla wydawców aby umożliwić efektywne promowania produktów reklamodawcy
• zbiorczą fakturę raz w miesiącu za wszystkie transakcje, bez konieczności rozliczania się z każdym wydawcą osobno
• możliwość udostępniania wydawcom kodów rabatowych, ofert promocyjnych i wszelkich akcji specjalnych organizowanych przez reklamodawcę

Program partnerski w sieci afiliacyjnej

Jak zacząć współpracę w ramach sieci afiliacyjnej?

Zgłoś się do sieci afiliacyjnej, a kiedy to zrobisz, pozostaną tylko 4 kroki do zrealizowania, aby program mógł ruszyć:
1. Podpisanie Umowy Współpracy z siecią afiliacyjną.
2. Ustalenie warunków współpracy z wydawcami, czyli m.in. wysokości prowizji.
3. Zintegrowanie sklepu z systemem śledzenia sprzedaży, aby generowany przez wydawców ruch i transakcje mogły być poprawnie zliczane.
4. Dostarczenie pliku xml, który jest niezbędny w przypadku programu partnerskiego dla sklepów internetowych.

 

artykuł gościnny: Ewa Dudek, CEO & Founder webepartners.pl

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Ewa Dudek

W 2009 roku stworzyłam webePartners.pl – jedną z pierwszych w Polsce sieci afiliacyjnch, która swoje rozwiązania dedykuje rynkowi e-commerce. Od początku pełnię w niej funkcję CEO. Pomagam sklepom internetowym zarabiać więcej dzięki współpracy afiliacyjnej z wydawcami, a wydawcom zarabiać na polecaniu produktów ze sklepów internetowych. W ciągu dziesięciu lat, w ramach webePartners, uruchomiliśmy i obsłużyliśmy programy partnerskie dla prawie 2000 sklepów internetowych.

Z wykształcenia i zamiłowania jestem Architektem Wnętrz. Dlatego nieustannie coś zmieniam, urządzam i przeprojektowuję. W wolnych chwilach rysuję, kleję z papieru i tworzę coś z niczego :) Prywatnie, przynajmniej raz w roku, podróżuję camperem po Europie, w miejsca wolne od tłumów. Omijam komercyjne atrakcje. Staram dotrzeć się do miejsc, które nie są tworzone dla turystów ale przybliżają prawdę o ludziach, którzy tam żyją.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *